betaling under tvang
Fra : JBH

Dato : 18-08-03 20:50

Hej.

Jeg har tidligere spurgt om hvordan mulighederne for at slippe for et
(syntes jeg) urimeligt gebyr 3f2ceda1$0$24717$edfadb0f@dread14.news.tele.dk

Nærlæser man papirene, står der "Synet kan IKKE begynde, før alt er betalt"
Inklusiv udeblivelsesgebyr.

Misbruger "SB" ikke sit monopol ? Nuvel, man kan godt nok klage, over SB
til SB meen man kan ikke få sin bil synet før gebyret er betalt.

mvh
JBH

Fra : Niels Bengaard

Dato : 18-08-03 21:06

> [...]
SB
> til SB meen man kan ikke få sin bil synet før gebyret er betalt.

Tja, hvis ikke du selv vil betale for dit syn skal andre jo dække udgiften.
Melder du fra for sent, kan andre ikke tage tiden og synsmanden har ikke
noget at lave.
Jeg gider ikke betale for folk der udebliver, det må de selv klare, så jeg
synes reglen er fin og retfærdig og for øvrigt i fuld overensstemmelse med
taksten for at udeblive andre steder.

Niels

Fra : JBH

Dato : 18-08-03 22:22

"Niels Bengaard" <bengaard@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> synes reglen er fin og retfærdig og for øvrigt i fuld overensstemmelse med

Syntes du selv det er et svar som hører til i denne gruppe !!!!!!!!!!

Sagen er at jeg efter kl 18.00 kom til at tilmelde (det var EET enkelt
fejlklik, der var ikke noget med godkend eller accepter ) til en tid dagen
efter, Selvom jeg opdagede fejlen med det samme, kunne jeg ikke fortryde
uden gebyret. Jeg er uenig i gebyropkrævningen, men kan ikke få min bil
synet uden at skulle betale gebyret. Når det er betalt, har jeg dermed også
accepteret gebyret Do you get the point ???

Vi kunne godt tage en diskussion om hvad synsfolkene får deres tid til at gå
med (ja jeg har synet en del biler og har set en del mens jeg har har holdt
og ventet ) Man kommer nemlig ikke til før tiden, så går synsfolkene
hellere rundt og drikker kaffe, men hele denne diskussion hører slet ikke
til i denne gruppe.

JBH

Fra : Niels Bengaard

Dato : 19-08-03 18:13

> Syntes du selv det er et svar som hører til i denne gruppe !!!!!!!!!!

Ja, ellers havde jeg ikke skrevet det her.
Bare fordi man ikke kan lide svaret behøver man ikke skabe sig!!!

Niels

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 19-08-03 20:51

"JBH" <skodkontoen@hotmail.com> skrev:

> Sagen er at jeg efter kl 18.00 kom til at tilmelde (det var EET
> enkelt fejlklik, der var ikke noget med godkend eller accepter )

Så er der jo tale om fjernsalg af en tjenesteydelse. Ved fjernsalg af
tjenesteydelser har du fortrydelsesret i 14 dage eller indtil
udførelsen af ydelsen påbegyndes.

Det springende punkt her er om synshallerne opfylder betingelserne for
at være erhvervsdrivende?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter G C

Dato : 19-08-03 21:33

In news:Xns93DCDE6271E59.miljokemi.dk@miljokemi.dk,
Morten Bjergstrøm <nospam01@miljokemi.dk> typed:

[klip]

> Det springende punkt her er om synshallerne opfylder betingelserne for
> at være erhvervsdrivende?

Jeg vil betvivle, at myndighedsudøvelse og opkrævning af gebyr i forbindelse
hermed kan karakteriseres som fjernsalg. Opkrævningen har (vel) i forvejen
hjemmel i lov.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Arne Feldborg

Dato : 19-08-03 23:33

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev Tue, 19 Aug 2003 22:32:59
+0200

>Jeg vil betvivle, at myndighedsudøvelse og opkrævning af gebyr i forbindelse
>hermed kan karakteriseres som fjernsalg. Opkrævningen har (vel) i forvejen
>hjemmel i lov.

Gebyret som sådant har givetvis, men det er jo heller ikke det manden
anker over.

Problemet er, at han ved en fejl har bestilt en ydelse som han ikke
havde brug for og som han ikke har fået (det kan man så sige er hans
egen skyld, han kunne jo bare være kørt derhen).

Men en ydelse som han ikke ønskede og som systemet lige netop i den
konkrete situation ikke levnede tekniske muligheder for at afbestille
igen - selvom det ellers normalvis er muligt og burde være muligt.

På det grundlag bliver han så ikendt et udeblivelsesgebyr, og kan derfor
overhovedet ikke få sin bil synet - ved et syn som han iøvrigt har
bestilt og er villig til at betale efter de sædvanlige regler - før
dette gebyr er betalt.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Peter G C

Dato : 20-08-03 07:29

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Problemet er, at han ved en fejl har bestilt en ydelse som han ikke
> havde brug for og som han ikke har fået (det kan man så sige er hans
> egen skyld, han kunne jo bare være kørt derhen).

Vores spørger har ikke bestilt en ydelse. Han er blevet indkaldt til kontrol
af forvaltningen.

Jeg er enig i, at der efter hvad vi har fået oplyst er problemer med booking
af tider til kontrollen.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 19-08-03 23:06

> Jeg vil betvivle, at myndighedsudøvelse og opkrævning af gebyr i
> forbindelse hermed kan karakteriseres som fjernsalg.

En offentlig myndighed kan vel godt være erhvervsdrivende?

> Opkrævningen
> har (vel) i forvejen hjemmel i lov.

Hvad ville stå først. Forbrugeraftaleloven eller en særegen hjemmel til
opkrævning af gebyr?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter G C

Dato : 20-08-03 07:27

[klip]

> En offentlig myndighed kan vel godt være erhvervsdrivende?

Ja. Men det er helt klart, at Biltilsynet er en kontrolforanstaltning som
led i myndighedsudøvelse. Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at der ikke er
tale om en traditionel udveksling af ydelser. Der er tale om en kontrol fra
forvaltningens side.

> Hvad ville stå først. Forbrugeraftaleloven eller en særegen hjemmel til
> opkrævning af gebyr?

Særreglen om opkrævning går forud for de generelle.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Peter G C

Dato : 18-08-03 21:27

In news:3f412e69$0$24644$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
JBH <skodkontoen@hotmail.com> typed:

[klip]

> Nærlæser man papirene, står der "Synet kan IKKE begynde, før alt er
> betalt" Inklusiv udeblivelsesgebyr.

Det er klart - man betaler ved levering.

> Misbruger "SB" ikke sit monopol ?

Nej!

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : JBH

Dato : 18-08-03 22:31

> In news:3f412e69$0$24644$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
> JBH <skodkontoen@hotmail.com> typed:
>
> [klip]

> Det er klart - man betaler ved levering.

Jeg tror ikke helt du forstår problestillingen :-/

Jeg er uenig i betalingen for en skal vi kalde den "ydelse"
(udeblivelsesgebyr) Måden hvorpå jeg blev pålagt dette gebyr på finder jeg
kritisabel.

Problemet er nu at jeg kan ikke få leveret en anden LOVPLIGTIG ydelse som
jeg IKKE kan få udført andre steder, uden at jeg betaler for den ydelse
(udeblivelsesgebyret) som jeg ikke finder rimeligt.

> Nej!

Godt svar !!

JBH

Fra : David T. Metz

Dato : 19-08-03 15:24

JBH kalligraferede, i

> Jeg er uenig i betalingen for en skal vi kalde den "ydelse"
> (udeblivelsesgebyr) Måden hvorpå jeg blev pålagt dette gebyr på
> finder jeg kritisabel.

Det er ikke en ydelse. Du kan klage over gebyret, hvis du mener det er
pålagt ved en fejl el.lign.

David
--
Bo Warming: "GLISTRUP er en bornholmsk jackass"

Fra : Peter G C

Dato : 19-08-03 16:06

In news:3f414604$0$24693$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
JBH <skodkontoen@hotmail.com> typed:

[klip]

> Jeg tror ikke helt du forstår problestillingen :-/

Måske fordi du i så fald ikke har forklaret den ordentligt.

> Jeg er uenig i betalingen for en skal vi kalde den "ydelse"
> (udeblivelsesgebyr) Måden hvorpå jeg blev pålagt dette gebyr på
> finder jeg kritisabel.

Nå.

> Problemet er nu at jeg kan ikke få leveret en anden LOVPLIGTIG ydelse
> som jeg IKKE kan få udført andre steder, uden at jeg betaler for den
> ydelse (udeblivelsesgebyret) som jeg ikke finder rimeligt.

Nå. Men de påståede urimeligheder er der ikke noget at gøre ved.

> Godt svar !!

Ja, faktisk. for det er jo ikke et rigtigt spørgsmål.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : alexbo

Dato : 19-08-03 20:41

"JBH" < skrev >

Jeg har tidligere spurgt om hvordan mulighederne for at slippe for et
> (syntes jeg) urimeligt gebyr

Hvis jeg har forstået dig ret, så klager du ikke over, at der er et
udeblivelsesgebyr som sådan.
Men over at du efter at have bestilt et syn, ikke kan anullere det kort
efter.

Det forstår jeg godt, det er mærkeligt at man kan bestille syn over nettet
kl 14. afbestille kl. 18. uden gebyr.
Men man kan ikke bestille kl. 19. og senere afbestille.
Synsbestilling på nettet har åbent til kl. 22. jeg ville finde det rimeligt
at man kan afbestille, lige til lukketid.

Men hvad jeg finder rimeligt, har ikke den store betydning.
Hvis du vil have din bil synet, så må du betale, prisen stod på hjemmesiden.
det er bare at læse hvad man trykker ja til, inden man trykker.

Man kan selvfølgelig sige, at hvis en bilist afbestiller et morgensyn så
sent, at andre ikke kan nå at bestille, så er tiden tabt.
Men virkeligheden er sådan, at der altid holder biler og venter, i håb om at
en reservation udebliver.

mvh
Alex Christensen