Min Tyrkiske kæreste til Danmark
Fra : kk

Dato : 18-08-03 17:56

Jeg har været på ferie i Tyrkiet og har fundet mig en sød kæreste.

Vi har fundet ud af det skal være os så efter at have spurgt familiens
overhoved om datterens hånd og fået tilladelse.

Vil høre om mulighederne vedr. om at få hende til Danmark.

Jeg er 27 og hun er 19, så vidt at jeg kunne læse på udlændingestyrelsens
hjemmeside skal vi gifte os for at hun kan få permanent opholdstilladelse.
Det er ikke noget problem for nogen af os, men jeg tolker reglerne (som er
lavet for bl.a. for at hindre tvangsægteskaber) at begge parter skal være
over 24år og at den part der lever i Danmark skal kunne forsørge den
tilflyttende.

Alt dette er i orden fra den danske side.

Det er vist det med alderen der er et problem, kan man få dispensation når
man nu er "rigtig" dansker dvs. multi generation dansker og der er bestemt
ikke tale om noget tvang tværtom mener jeg det er tvang hvis ikke det kan
lade sig gøre.

Kan det virkelig passe eneste mulighed at hun skal søge gæstevisum til hun
fylder 24?

Hvad angår gæstevisum kan det, så vidt vides fra min side kun tildeles for 3
måneder.

Hvad med forlængelse af dette? Hvor strikse er de med det? Erfaringer og
gode råd ønskes.

På forhånd tak

KK.

Ps. Jeg tillader mig at oprette dette indlæg andetsteds

Fra : Rune Wold

Dato : 18-08-03 18:11

[klip]

> [...]
> lavet for bl.a. for at hindre tvangsægteskaber) at begge parter skal være
> over 24år og at den part der lever i Danmark skal kunne forsørge den

Det er korrekt.

[klip]

> [...]
> ikke tale om noget tvang tværtom mener jeg det er tvang hvis ikke det kan

Indtil videre er der vist ingen dispensationmulighed, men dette er vist ved at
blive ændret, hvis hun kommer fra et forhåndsgodkendt land.

[klip]

> [...]
> måneder.
>
> Hvad med forlængelse af dette? Hvor strikse er de med det? Erfaringer og

Svarene er vist: Ja, ja, strikse.

Hvorfor prøver du ikke sverige løsningen.

/Rune Wold

--
Punani: "poo-na-nee (pü-no-nE)"
Hawaiian (lit. Heavenly flower), derived from pua (blossom);

Fra : kk

Dato : 18-08-03 18:21

Hvorfor prøver du ikke sverige løsningen.
Hvad indebærer Sverige løsningen? Skal jeg så flytte til Malmø?

Fra : Rune Wold

Dato : 18-08-03 18:41

On Mon, 18 Aug 2003 19:21:16 +0200, kk wrote:

> Hvorfor prøver du ikke sverige løsningen.
> Hvad indebærer Sverige løsningen? Skal jeg så flytte til Malmø?

Bliv gift, flyt til sverige, bo der i 2 år og få svensk statsborgerskab
og flyt så tilbage til danmark. Når i får svensk statsborgerskab kan der
ikke ske hindring i at i bosætter jer i Danmark, jf. EU-rettens regler om
fri bevægelse for unionsborgere.

Fra : Jógvan Lindenskov

Dato : 18-08-03 20:33

"Rune Wold" <news78@stofanet.dk> wrote in message

> [...]
> ikke ske hindring i at i bosætter jer i Danmark, jf. EU-rettens regler om

Kan en tyrker da få svensk statsborgerskab i Sverige efter bare 2 år?

/Jógvan Lindenskov

Fra : Jane

Dato : 18-08-03 20:44

Rune Wold skrev i <news:pan.2003.08.18.17.41.05.646353@stofanet.dk>:

> Bliv gift, flyt til sverige, bo der i 2 år og få svensk statsborgerskab

Er det ikke noget med han kan blive ansat i et svensk firma
(dem med fuglekasserne) og dermed som "en eu borger der har
job i andet eu land" have ret til at have sin ægtefælle her
i landet?

Der var noget i fjernsynet på et tidspunkt, om en mand som
importerede fuglekasser fra Sverige fordi han så kunne have
sin kone til at bo i Danmark iflg. en eller anden eu regel,
anyone?

Jane

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 18-08-03 20:50

"kk" <zyxes_nolight@ofir.dk> skrev:

> [...]
> familiens overhoved om datterens hånd og fået tilladelse.
>
> Vil høre om mulighederne vedr. om at få hende til Danmark.

Såfremt loven er i overensstemmelse med den europæiske
menneskeretskonvention så er mulighederne omkring 0 (medmindre du er
diplomat eller har andre forbindelser til Udenrigsministeriet ).

Hvad angår den europæiske konvention kan følgende jo overvejes:

Art. 8
1. Enhver har ret til respekt for sit privatliv og familieliv, sit hjem
og sin korrespondance.
2. Ingen offentlig myndighed må gøre indgreb i udøvelsen af denne ret,
medmindre det sker i overensstemmelse med loven og er nødvendigt i et
demokratisk samfund af hensyn til den nationale sikkerhed, den
offentlige tryghed eller landets økonomiske velfærd, for at forebygge
uro eller forbrydelse, for at beskytte sundheden eller sædeligheden
eller for at beskytte andres rettigheder og friheder.

Art. 12
Giftefærdige mænd og kvinder har ret til at indgå ægteskab og stifte
familie i overensstemmelse med de nationale love om udøvelsen af denne
ret.

Art. 14
Nydelsen af de i denne konvention anerkendte rettigheder og friheder
skal sikres uden forskel på grund af køn, race, farve, sprog, religion,
politisk eller anden overbevisning, national eller social oprindelse,
tilhørsforhold til et nationalt mindretal, formueforhold, fødsel eller
ethvert andet forhold.

Protokol 4, Art. 3
1. Ingen skal udvises, enten igennem et enkelte eller et fælles tiltag,
fra det område hørende det land hvor den har sit statsborgerskab.
2. Ingen skal fratages retten til at rejse ind i det område hørende det
land hvor den har sit statsborgerskab.

Hvis en politisk debat ønskes ud fra ovenstående så sæt venligst
opfølgning til dk.politik.

Personligt kunne jeg dog godt tænke mig en juridisk "vurdering" af
ovenstående artikler fra konventionen i sammenhæng med den danske
lovgivning.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : rAnders

Dato : 18-08-03 23:19

"kk" <zyxes_nolight@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har været på ferie i Tyrkiet og har fundet mig en sød kæreste.
>
> Vi har fundet ud af det skal være os så efter at have spurgt familiens
> overhoved om datterens hånd og fået tilladelse.

Jeg hørte engang om en tyrkisk pige der blev gift med en dansker for at
komme til danmark, senere blev hun skilt og giftede med sin tyrkiske fætter.
Håber ikke set sker for dig.

rAnders.

Fra : Lars Brink

Dato : 19-08-03 12:42

Hejsa!

> Jeg har været på ferie i Tyrkiet og har fundet mig en sød kæreste.

Et godt sted at finde information om præcis dette emne er:

http://www.aegteskabudengraenser.dk/forum/

Held og lykke!

--
Mvh - Lars Brink

I have only been wrong once – that was when I thought that I was wrong.