Problemer med byggefirma
Fra : Lars

Dato : 18-08-03 15:43

Hej NG.

For lidt over 2 år siden købte vi et hus af et byggefirma. Byggefirmaet
havde bygget det til en byggeudstilling, men vi købte det på deres normale
betingelser, altså bla. med 5 års garanti.

Ved overtagelsen konstaterer vi at vandskuringen skaller af, og får dette
skrevet på overtagelsesrapporten som en mangel.

Efter cirka et år kan vi konstatere at vandskuringen er fuldstændig
misfarvet, hvilket vi gør opmærksom på.

Byggefirmaet oplyser os om at huset skal males med Cempexo i den-og-den
farve.

Problemet er bare at Cempexo holder i 5-8 år ifølge producenten, så det kan
ganske enkelt ikke passe at det skal overfladebehandles igen allerede efter
2-3 år.

Vi har nu haft en uafhængig murer samt producenten af Cempexo ude og kigge
på huset, og de siger begge at årsagen til misfarvningen/afskallignen er at
huset ikke har været ordentligt tørt da man påbegyndte vandskuringen. Dette
problem kan løses ved at efterbehandle med Cempexo eller et lignende
produkt.

Dette har vi skrevet i et anbefalet brev til byggefirmaet, hvor vi også
oplyser dem om at hvis de ikke snart får gjort noget ved sagen, så indleder
vi en klagesag i Byggeriets Ankenævn mod dem.

Vi gav firmaet 3 uger til at svare, og de udløber i denne uge. De har endnu
ikke svaret, og vi tror ikke rigtigt på at de gør det. Det sidste brev vi
sendt blev også bare ignoreret.

Vi overvejer nu et par tiltag i tillæg til klagesagen i Byggeriets ankenævn,
disse er:

1.
At indrykke en annonce i samme byggeavis som "vores" byggefirma med et
billede af vores hus som det ser ud i dag. De bruger nemlig billeder af
vores hus i deres annoncer. Annoncen skulle være noget i retning af "sådan
ser huset ud i virkeligheden"

2.
Ar registrere www.lorte(indsætbyggefirmanavnher).dk og lægge billeder og
vores opfattelse af sagen op der.

Er der nogen juridiske problemer i nogle af ovennævnte tiltag?

Er der nogle der har andre råd til, hvordan vi får dem i tale?

På forhånd tak.

Lars

Fra : Rune Wold

Dato : 18-08-03 16:46

[klip]

> Er der nogen juridiske problemer i nogle af ovennævnte tiltag?

Næppe. Straffelovens § 267 (om injuriende ytringer) beskytter dog også
selskaber, men så længe i referer sagen objektivt, og fremsætter jeres
mening om dem i et sobert sprog, og i øvrigt danner meningen ud fra de
økonomiske forhold der er i mellem jeg, da vil i nok være uden for det
strafbare område i § 267. jeg tror også domænenavnet www.lorte...dk vil
kunne accepteres.

Læs eventuelt kommentarerne til § 267 i kommenterede straffelov. Bogen kan
lånes på biblioteket.

[klip]

> Er der nogle der har andre råd til, hvordan vi får dem i tale?

Jeg har ikke.

/Rune Wold

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 18-08-03 16:53

"Rune Wold" <news78@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har ikke.

Jeg havde i foråret problemer med en bilforhandler, som ikke ville leve op til
købeloven.
Jeg lavede en lille hjemmeside om ham, satte den i min signatur, da der havde
været 100 besøgende i løbet af dagen lod jeg ham af bagveje at vide, at jeg
havde lavet hjemmesiden...

Nu ville han snakke. Han købte bilen tilbage - endda betalte han 25.000 kr. for
det ekstra udstyr, som jeg i mellemtiden havde sat på... Jeg havde kun betalt
22.000 kr. for det, så det var meget godt.

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.cf-offroad.dk/alarm - 2vejs bilalarm m. fjernstart & turbotimer - nedsat 30%

Fra : Lars

Dato : 18-08-03 18:03

"Morten Fruergaard" <mitfornavn@mit efternavn.com> wrote in message

> [...]
havde
> været 100 besøgende i løbet af dagen lod jeg ham af bagveje at vide, at

Glimrende ide. Det bliver nok også den løsning jeg vælger.

/Lars

Fra : Jesper Brock

Dato : 19-08-03 14:51

"Rune Wold" <news78@stofanet.dk> wrote in message
> strafbare område i § 267. jeg tror også domænenavnet www.lorte...dk vil
> kunne accepteres.

Jeg kaster lige en supplerende kommentar ind om domænenavne.

Hvis forhandleren endelig vil klage over et domænenavn som lorteXXX.dk, bør
han først og fremmest rette henvendelse til DIFO (Dansk Internet FOrum), som
administrerer dk.domænet.

Der har de sidste været flere tilsvarende sager, bla. lorteseat.dk, hvor
Seat - forgæves - forsøgte at få nedlagt forbud mod bnrug af domænet. DIFO
afviste klagen under henvisning til, at der var tale om en privat
forbrugeroplysningsside - udskrift af afgørelsen kan findes på DIFO's
hjemmeside.

--
/Jesper Brock
Journalist, www.budstikken.com (Fredericia-udgaven)

(NB! Indlæg på usenet udtrykker udelukkende min personlige holdning, og har
ingen relation til min ansættelse hos "Budstikken"-koncernen)

Fra : Henning

Dato : 18-08-03 17:09

> [...]
>vores hus i deres annoncer. Annoncen skulle være noget i retning af "sådan

Ovenstående får du sikkert ikke lov til af avisen, de tør sikkert ikke
gøre det af frygt for at miste byggefirmaet som kunde?

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Lars

Dato : 18-08-03 18:02

"Henning" <newsmail@mailme.dk> wrote in message

> Ovenstående får du sikkert ikke lov til af avisen, de tør sikkert ikke
> gøre det af frygt for at miste byggefirmaet som kunde?

Nej, det kan du nok have ret i. Avisen er jyllands posten, og de er suverænt
den største boligavis i området, så måske alligevel......

Men det er også billigere at lave den hjemmeside.

/Lars

Fra : Peter G C

Dato : 18-08-03 21:19

In news:3f40e604$0$24687$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
Lars <arthurdent44@hotmail.com> typed:

[klip]

> Vi overvejer nu et par tiltag i tillæg til klagesagen i Byggeriets
> ankenævn, disse er:

[klip]

> Er der nogen juridiske problemer i nogle af ovennævnte tiltag?

Næppe.

> Er der nogle der har andre råd til, hvordan vi får dem i tale?

Ja. Brug en advokat - det andet er bare spild af tid og penge. Drop det -
det er håbløst og useriøst.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Johnt

Dato : 20-08-03 20:54

> In news:3f40e604$0$24687$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
> Lars <arthurdent44@hotmail.com> typed:
>
> [klip]

Hvorfor ikke først nævne hvad du har tænkt at gøre til byggefirmaet før du
går i gang.

Hilsen

René

Fra : Lars

Dato : 21-08-03 20:11

"Johnt" <johntt@(fjerndette)mail.invalid> wrote in message

> "Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor ikke først nævne hvad du har tænkt at gøre til byggefirmaet før du
> går i gang.

Det har vi søreme også gjort, men de ignorerer os fuldstændigt.