/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Abonnomentsaftale
Fra : Karl D


Dato : 18-08-03 15:00

Kære NG



Jeg er lige kommet i en situation som jeg synes er lidt uretfærdigt, men
tvivler på om der kan gøres noget ved den.



Jeg har en abonnementsaftale hos et teleselskab hvor der står at
abonnementet fornyes automatisk en gang om året og betales forud. Ingen
problemer der.



Jeg modtog fakturaen for den første fornyelse d. 1/8/2003, mens
fornyelsesdato på abonnementet var den 16/7/2003 (datoerne er korrekte).
Siden jeg ikke har ønsket mig at forny abonnementet, ringede jeg straks til
firmaet. Firmaet forklarede at nu var det for sent at aflyse abonnement
siden fornyelsesdato var forbi. Jeg fik også forklarede at det var ikke op
til firmaet at advare om kommende fornyelse, og der var ikke andet at gøre
end at betale regningen, dog vil de med glæde aflyser abonnementet allerede
til næste års fornyelse.



Kan det virkelig være rigtigt at det her kan lad sig gøre? Er firmaer ikke
forpligtede til at advare om kommende fornyelser så man har mulighed til at
aflyse abonnementer inden?



Venlig hilsen,



Karl



 
 
Georg (18-08-2003)
Kommentar
Fra : Georg


Dato : 18-08-03 17:09

Det skulle vel ikke være Telia?!




Karl D (19-08-2003)
Kommentar
Fra : Karl D


Dato : 19-08-03 21:26


"Georg" <linesnuden@hotmail.com> wrote in message
news:3f40fa10$0$97164$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Det skulle vel ikke være Telia?!
>
>

Nej, TDC Internet og det gælder om en fornyelse af Norton Internet Security
pakke som jeg købt over nettet.



Henrik Madsen (23-08-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Madsen


Dato : 23-08-03 14:08

On Tue, 19 Aug 2003 22:25:35 +0200, "Karl D"
<!122927124543@post1.tele.dk> wrote:

>
>"Georg" <linesnuden@hotmail.com> wrote in message
>news:3f40fa10$0$97164$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>> Det skulle vel ikke være Telia?!
>>
>>
>
>Nej, TDC Internet og det gælder om en fornyelse af Norton Internet Security
>pakke som jeg købt over nettet.

Der har været en sag oppe i medierne der omhandlede NØJAGTIGT det
samme.

Dog var det mod Viasat, de binder dig også i 12 måneder og sender
først regningen 14 dage før udløb selvom man skal sige op mindst en
måned før..

Så vidt jeg husker er forbrugerombudsmanden og forbrugerklagestyrelsen
ved at klargøre en sag mod Viasat og så bliver de slæbt i retten for
at få afgjort om det er lovligt..

Henrik


Martin Jorgensen (23-08-2003)
Kommentar
Fra : Martin Jorgensen


Dato : 23-08-03 23:11

-SNIP-
> >Nej, TDC Internet og det gælder om en fornyelse af Norton Internet
Security
> >pakke som jeg købt over nettet.
>
> Der har været en sag oppe i medierne der omhandlede NØJAGTIGT det
> samme.

Ja, jeg kan godt huske at vi på arbejdet også talte om de sager og den måde
at gøre tingene på (det var jo ikke vores beslutning). Det er nemlig
nøjagtigt det samme, det har du ret i.

> Dog var det mod Viasat, de binder dig også i 12 måneder og sender
> først regningen 14 dage før udløb selvom man skal sige op mindst en
> måned før..
>
> Så vidt jeg husker er forbrugerombudsmanden og forbrugerklagestyrelsen
> ved at klargøre en sag mod Viasat og så bliver de slæbt i retten for
> at få afgjort om det er lovligt..

Ja, der er nemlig måske noget at komme efter. Såvidt jeg husker er det noget
med positiv og negativ accept eller lignende. Dvs. positiv accept er vistnok
noget med at man hvert år skal sige ja til at lade abonnementet fortsætte og
negativ er vist det omvendte: Altså når man vil ud af aftalen.
Nu er det ikke et område jeg har specielt styr på, så måske en af juristerne
lige vil afklare nærmere?

(de fleste folk betaler jo bare ukritisk og det ved firmaerne og det
udnyttes netop. Det er de færreste der gider at slås for et forholdsvist
småt beløb og risikere en inkasso-sag osv. køre op).


mvh.
Martin Jørgensen.



Martin Jorgensen (18-08-2003)
Kommentar
Fra : Martin Jorgensen


Dato : 18-08-03 20:49


"Karl D" <!122927124543@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3f40dbce$0$24680$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

-SNIP-
> Jeg har en abonnementsaftale hos et teleselskab hvor der står at
> abonnementet fornyes automatisk en gang om året og betales forud. Ingen
> problemer der.
-SNIP-

Jeg er 100% sikker på at der står noget om fornyelse af abonnement i dine
abonnementsbetingelser/(læs "opsigelse af abonnement") og jeg har selv
(tidligere) arbejdet som sælger, måske endda samme branche og der var det
nøjagtig de samme betingelser man som kunde indgik sig på (i mit tilfælde,
dog erhverv).

Mit ex-firma, kunne ihvertfald ikke se formålet i at "påminde" kunderne om
at nu var det snart tid til fornyelse af abonnement - de tjener jo masser af
penge på folk der glemmer at opsige ab...

I aftalen står noget med "bla.bla.bla. Abonnement er løbende 12 mdr og
opsigelse skal ske senest 1 måned før abonnementsaftalens udløb", osv. osv.
og noget med at du accepterer disse betingelser med din underskrift eller
tilsvarende. Dog husker jeg også noget med at nogen mente at det var
lovstridigt, men firmaet er gået nedenom og hjem nu, så jeg kan ikke 100%
svare dig men på baggrund af mit tidl. job, skulle jeg mene at betingelserne
er lovlige.

Det du har fået at vide med at det er op til dig selv at huske at opsige
abonnementet er derfor korrekt, formoder jeg.


mvh.
Martin Jørgensen.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408885
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste