Brug af coverbilleder
Fra : Zodiax

Dato : 17-08-03 22:09

Er det tilladt at lave en hjemmeside med coverbilleder af bøger og dvd film.
Jeg mener at have hørt at bare billedet kun udgør 25 % af originalen, så er
et ok.

--
Zodiax

Fra : Jesper Brock

Dato : 19-08-03 17:07

"Zodiax" <zodiax@jesspar*fjern_dette*.dk> wrote in message
> [...]
film.
> Jeg mener at have hørt at bare billedet kun udgør 25 % af originalen, så

Øøøhhh...

umiddelbart er der ikke noget i Lov om Ophavsret som taler om hverken 25
eller andre %-satser. Jeg formoder, at det er i forbindelse med
"citat-retten" (Lov om Ophavsret, §22) at en eller anden har beslutte sig
for at lave sin egen lov og sige "25% er i orden".

Citatretten kommer som sagt fra §22, der er formuleret således:

"§ 22. Af et offentliggjort værk er det tilladt at citere i overensstemmelse
med god skik og i det omfang, som betinges af formålet."

Der er altså nogen bestemt %-sats, der gælder - men citatet skal være
rimeligt i forhold til formålet. Hvis din ide fx. er at lave en side med
anmeldelser af bøger og film, bør der intet være til hinder for at du kan
bruge et billede af bogen/filmen som illustration til anmeldelsen. Handler
det derimod udelukkende om at bringe billeder af filmenes/bøgernes cover for
at pirater kan downloade dem, vil du næppe kunne få godkendt formålet.

--
/Jesper Brock
Journalist, www.budstikken.com (Fredericia-udgaven)

(NB! Indlæg på usenet udtrykker udelukkende min personlige holdning, og har
ingen relation til min ansættelse hos "Budstikken"-koncernen)

Fra : Zodiax

Dato : 19-08-03 21:07

"Jesper Brock" <jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk> wrote:

<KLIP>

> [...]
> "citat-retten" (Lov om Ophavsret, §22) at en eller anden har beslutte sig
> for at lave sin egen lov og sige "25% er i orden".

Ok det var bare noget en lærer engang fortalte mig. Han har sgu nok fundet
på det selv så

> Hvis din ide fx. er at lave en side med
> anmeldelser af bøger og film, bør der intet være til hinder for at du kan
> bruge et billede af bogen/filmen som illustration til anmeldelsen.

Lyder godt, det var det jeg ville vide.

--
Zodiax