Private fotos
Fra : berg62

Dato : 17-08-03 19:07

Hejsa

Hvordan er det hvis man har ladet sig gå med til at blive fotograferet
nøgen og fortryder?
Kan man kræve at få billederne og negativer udleveret? Vil byretten
tage en sag alvorligt?

mvh.

berg62

Fra : Ibber Rene Cairo

Dato : 17-08-03 19:57

kommer an på ?

Lad os se billderne

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 17-08-03 23:34

"berg62" <berg62@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvordan er det hvis man har ladet sig gå med til at blive fotograferet
> nøgen og fortryder?

Du er gået ind til en fotograf og bestilt en fotografen til at lave nogle
billeder for dig, og så fortryder siger du.

Har du hentet billeder du har fået lavet i første omgang.?

Har du snakket med den pågældende fotograf om sagen?

Hvis ja hvad var svaret?

Hvis nej hvorfor ikke?
--
Med venlig hilsen Fotograf Thomas Lorentsen
www.tholofoto.dk

Fra : Leif Hesselberg

Dato : 18-08-03 00:18

Tholo - www.tholofoto.dk wrote:
> [...]
>
> Har du hentet billeder du har fået lavet i første omgang.?
>
> Har du snakket med den pågældende fotograf om sagen?

Nej det skete frivilligt til en privat fest i beruselse.

berg62

Fra : Leif Hesselberg

Dato : 18-08-03 06:40

Leif Hesselberg wrote:

> Nej det skete frivilligt til en privat fest i beruselse.
>
> berg62

Iøvrigt er jeg hverken fotografen eller model!

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 18-08-03 08:28

"Leif Hesselberg" <leifberg@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Nej det skete frivilligt til en privat fest i beruselse.

Det lyder som en lidt dum ting at gøre når man er fuld. Men fuldhed kommer
jo i mange grader.

-

Fra : Karsten Kryger Hanse~

Dato : 18-08-03 15:29

> Nej det skete frivilligt til en privat fest i beruselse.

Tja, sådan noget burde kunne ordnes i al almindelighed uden trusler eller
lignende.

Du kan eventuelt tage et kig på Dansk Journalistforbunds vejledning
http://www.journalistforbundet.dk/graphics/pjecer/Pressefotografer/Fotografering_og_privatlivets_fred.doc
særligt punkt 3.2. Om reglerne gælder specifikt som sådan, eller blot
retningslinier, eller du skal søge andre steder må du vurdere ud fra læsning
af dokumentet (jeg har ikke selv pløjet det igennem). Særlig springer
følgende mig dog i øjnene:

"Et samtykke kan når som helst tilbagekaldes. Den fotograferede skal trække
sin tilladelse tilbage over for fotografen eller redaktøren på mediet for at
opnå, at det oprindelige samtykke ikke længere har nogen gyldighed."

Også straffelovens paragraf 264 d kan være af betydning:

"§ 264 d. Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, der
uberettiget videregiver meddelelser eller billeder vedrørende en andens
private forhold eller i øvrigt billeder af den pågældende under
omstændigheder, der åbenbart kan forlanges unddraget offentligheden.
Bestemmelsen finder også anvendelse, hvor meddelelsen eller billedet
vedrører en afdød person."

Det må i den konkrete sag afhænge af om nøgenhed er et privat forhold. Kan
man forøvrigt indgå aftaler hvis man er synligt beruset?

Mvh.
Karsten

Fra : Leif Hesselberg

Dato : 18-08-03 17:29

Karsten Kryger Hansen wrote:
> [...]
>
> Det må i den konkrete sag afhænge af om nøgenhed er et privat forhold. Kan
> man forøvrigt indgå aftaler hvis man er synligt beruset?

Ja, men billederne er ikke offentliggjort da den pågældende fotograf er
utilfreds med den tekniske kvalitet. Mit spørgsmål går på om den
fotograferede kan forlange billederne udleveret eller brændt?

mvh

Leif

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 19-08-03 22:51

> Ja, men billederne er ikke offentliggjort da den pågældende fotograf er
> utilfreds med den tekniske kvalitet.

Det er jo lige meget for den her sag.

> Mit spørgsmål går på om den
> fotograferede kan forlange billederne udleveret eller brændt?

Jeg prøver lige med flg spørgsmål igen.

Fra : Leif Hesselberg

Dato : 19-08-03 23:06

> [...]
> Hvis nej hvorfor ikke?
> -
> Med venlig hilsen Fotograf Thomas Lorentsen

Jeg kender både fotograf og model. Jeg var vært ved den fest hvor
fotograferingen fandt sted...
Problemet er at den fotograferede er nervøs for om billederne muligvis
kunne blive offentliggjort. Det er dog formentlig udelukket da
fotografen er utilfreds med den tekniske kvalitet.
Jeg spørger blot til det juridiske: Modellen er nervøs!
Kan modellen forlange billederne brændt/udleveret.

mvh.

Leif

Mit spørgsmål er:

Fra : SoftMan Brian

Dato : 20-08-03 12:04

"Leif Hesselberg" <leifberg@post8.tele.dk> wrote in message
> Jeg spørger blot til det juridiske: Modellen er nervøs!
> Kan modellen forlange billederne brændt/udleveret.

Prøv at snakke med fotografen, og medbring dokumentet fra Karstens indlæg.

Jeg kan ikke umiddelbart finde noget om udlevering af billederne, men det er
helt klart ulovligt at offentliggøre dem for fotografen (hvilket også dækker
at fotografen ikke må vise dem til venner og bekendte.

Hvis i understreger passager som:
"Nogle personer kan ikke selv give samtykke. Det drejer sig om børn og
personer, der på grund af syg-dom el. lign. ikke kan handle
fornuftsmæssigt."
Burde fotografen udlevere uden protest.

Hvis han protesterer, og ikke vil udlevere, ved i så at i skal frem med det
tunge skyts (da han så formegentlig har planer om senere at offentliggøre),
og så bør i måske kontakte en advokat asap.