Testamente -farovit arving..
Fra : Maja S.

Dato : 17-08-03 17:57

Hej NG.

Håber nogle har et godt svar herpå:

Familie mister den ene forældre, tilbage nu er
4 børn og en forældre.

-Kan huset (som er betalt af) testamenteres til
kun! den ene af de 4 arvinger uden problemer?

-Kan den sidst boende uden videre "formøble"
formuen/arven væk på fx. istandsættelse af hus
-evt. for at testamentere det (se ovenstående),
-Eller for at sælge" huset til en ret farvoritabel
pris til en af arvingerne?

-Sidste "løsning" -kan sidstboende lave et
testamente på formuen/huset som kun dækker
en af 4 arvinger? -evt. lavet uden de andres
vidende om dette testamente? vidne fx. anden
udenfor familien.

Med venlig hilsen
Maja

Fra : Rune Wold

Dato : 17-08-03 18:35

[klip]

> Familie mister den ene forældre, tilbage nu er 4 børn og en forældre.
>
> -Kan huset (som er betalt af) testamenteres til kun! den ene af de 4
> arvinger uden problemer?

Har man foretaget et dødsboskifte efter førstafdøde, eller sidder
længstlevende i uskiftet bo. Hvis længstlevende sidder i uskiftet bo,
bliver spørgsmålene en del mere kompliceret.

Hvis der sket et dødsboskifte, kommer det iøvrigt helt an på den
testamenterenes øvrige værdier, idet hvert af de 4 arvinger har krav på
deres tvangsarv, som i dette tilfælde vil være 1/8 del af den
længstlevendes formue. Arvelader kan dog godt ved testamente give en livsarving
fortrinsret til at modtage sin arv i bestemte ejendele. Men de øvriges
tvangsarv skal respekteres.

[klip]

> -Kan den sidst boende uden videre "formøble" formuen/arven væk på fx.
> istandsættelse af hus -evt. for at testamentere det (se ovenstående).

I levende live er man selvfølgelige berettiget til at bruge hele sin
formue på hvad man har lyst. Dette gælder selvfølgelig ikke helt hvis
længstlevende sidder i uskiftet bo. Men mht. at bruge hele formuen på at
forbedre et aktiv, for derefter at testamentere dette aktiv til en arving,
er spørgsmålet besvaret ovenfor (tvangsarven skal respekteres).

[klip]

> -Eller for at sælge" huset til en ret farvoritabel pris til en af
> arvingerne?

Så længe der ikke er tale om en dødslejegave, eller at længstlevende
sidder i uskiftet bo, er huset frit overdrageligt til alle og enhver.

[klip]

> -Sidste "løsning" -kan sidstboende lave et testamente på formuen/huset
> som kun dækker en af 4 arvinger? -evt. lavet uden de andres vidende om
> dette testamente? vidne fx. anden udenfor familien.

Nej, se ovenfor om tvangsarv eller uskiftet bo.

/Rune Wold

--
Punani: "poo-na-nee (pü-no-nE)"
Hawaiian (lit. Heavenly flower), derived from pua (blossom);

Fra : Maja S.

Dato : 17-08-03 20:27

Hej Rune -takker for dit svar, men lidt endnu:

Rune Wold skrev>

> [...]
> forbedre et aktiv, for derefter at testamentere dette aktiv til en arving,
> er spørgsmålet besvaret ovenfor (tvangsarven skal respekteres).

Sidstboende bor i uskiftet bo, lige foræret alle børn 35.000 -uden det står
nævnt andre steder -så er det vel ikke en del af tvangsarven?

En tvangsarv er vel så henholdsvil lille at sidstboende stedigvæk vel kunne
give hele huset til kun ene af de 4 arvinger -uden problemer?

Uskiftet bo - så kan sidstboende ikke sælge ejendommen til favør pris
til een person? -efter at have givet alle 4 tvangsarven?..

Tvangsarven gives : men een af de 4 søskende kan stradigvæk godt få
tildelt fx. huset uden problemer?

Når personen sidder uskiftet -så kan arvingerne ikke begære aktindsigt
i økonomien? -og arven/værdien fra hjemmet svinder (for evt. at følge
op på om en af arvingerne skulle benytte sig af sidstboende tilstand og
derved tilluske sig arven)

Med venlig hilsner
Maja

Fra : Rune Wold

Dato : 18-08-03 11:48

Når der er tale om et uskiftet bliver spørgsmålene mere komplicerede, og
man kan stort set ikke besvare nogen af dem uden at kende de præcise
formueforhold mellem afdøde og længstlevende.

Jeg kan henvise til arveloven:

http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20010072729-REGL

samt lidt lidt litteratur på biblioteket: Arveret, 3. udg. af Irene Nørgaard og
Peter Vesterdorf.

Jeg kan dog sige, at arvinger har ret til at gøre sig bekendt med den
opgørelse af aktiver og passiver, der skal indleveres til skifteretten, når
længstlevende sidder i uskiftet bo, jf. Arvelovens § 13.

Desuden hvis en arving godtgør, at længstlevende væsentligt misbruger sin
rådighed over boet, så kan længstlevende tilpligtes at skifte (altså
førstafdødes formue) med denne arving med det samme, jfr. § 20.

Ellers henvend dig til retshjælpen eller en advokat med alle økonomiske
oplysninger.

/Rune Wold

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 17-08-03 21:18

On Sun, 17 Aug 2003 18:57:26 +0200, "Maja S." <mail@mail.dk> wrote:

> [...]
>4 børn og en forældre.
>
>-Kan huset (som er betalt af) testamenteres til
>kun! den ene af de 4 arvinger uden problemer?

nej alle har krav på et minimum ! jeg ved ikke lige hvad det er på -
men er det fra forælder til børn så er det en del !
på arv !!

noget andet er hvad den sidste ægtefælle gør med sine penge de
resterene leve år det tror jeg selv de må bestemme - med mindre de
vælger at at gifte sig igen hvor på så de så skal skifte med børnene !

den overlevne forælder kan også gi en anselige forskuds arv der er sat
pænt op jeg tror det er mellem 20-40 000 - nogen mindre til Børnebørn
kr. om året - det tror jeg ikke at den resterene ægtefælde er tvunget
til at gøre ligegligt til alle børn så længe de lever - hvis du eller
en du kender gerne vil have fingerne i den ovelevene forælderes penge
så skal man forsøge at få dem umøndigjort - men der er det ikke
grund_nok at han/hun fortrækker et barn frem fo ret andet !

>-Sidste "løsning" -kan sidstboende lave et
>testamente på formuen/huset som kun dækker
>en af 4 arvinger? -evt. lavet uden de andres
>vidende om dette testamente? vidne fx. anden
>udenfor familien.

jamen det står en hver frit for at skrive så mange testamenter de vil
men når ved komne dør gøres boet op og det efterladte har så krav på
så og så meget og står andet ikke skrevet så for i 25 % hver !
( i er 4 ) = 25 %

så ja... er man enke og har 3 dårlige børn og et godt jamen så er det
med at forære så meget væk som man kan imens man er i live !
--
Mv.
Bo M Mogensen

As you look through my door-Deep into my room-Can you feel the mighty wall of power
It's waiting, waiting in the gloom-The distant shadows of forgotten champions
Those who live in me still-And will rise when we challenge and kill Born again -You'll be born again!!
Black Sabbat "Born Again-1983 " http://makeashorterlink.com/?D2BE52085