Forældres erstatningsansvar
Fra : Frank Ronnie Hansen

Dato : 16-08-03 18:22

Hej Gruppe

I dagens Berlingske Tidende er der en artikel om hvorvidt forældre skal kunne straffes
for hvad deres børn gør. I artiklen er Helge Adam Møller citeret for at sige:

»Hvis en 12-årig knægt stjæler en bil og smadrer den eller laver groft hærværk, så er det jo
forældrene, der er ansvarlige og må betale erstatning. Man er ansvarlig for de ting, ens børn
laver,«

Er det nu rigtigt? Kan forældrene gøres erstatningsansvarlige for deres børns (u)gerninger?

-Venlig hilsen
Frank

Fra : bem

Dato : 16-08-03 18:29

Frank Ronnie Hansen wrote:
> [...]
> betale erstatning. Man er ansvarlig for de ting, ens børn laver,«
>
> Er det nu rigtigt? Kan forældrene gøres erstatningsansvarlige for

Kun hvis man har forsømt sin opsysnspligt, og det er klart, at denne pligt
mindskes med barnets alder. Som udgangspunkt er børn på den alder (og i
princippet alle aldre) selv erstatningspligtige.

/Bo

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 16-08-03 18:48

"Frank Ronnie Hansen" <frhansen@tdcadsl.dk> skrev:

> [...]
> »groft hærværk, så er det jo forældrene, der er ansvarlige og må
> »betale erstatning. Man er ansvarlig for de ting, ens børn laver,«

Nej. Det er lidt i stil med Brian Mikkelsen, der mener, at
piratkopiering er groft tyveri.

http://www.berlingske.dk/kultur/artikel:aid=346362/

At ovenstående så kommer fra de Konservatives retspolitiske ordfører
behøver nok ikke yderligere kommentarer.

> Kan forældrene gøres erstatningsansvarlige for
> deres børns (u)gerninger?

Som udgangspunkt er børn selv ansvarlige for egne handlinger fra ca. 4
års alderen.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jørgen

Dato : 16-08-03 18:59

Er det ikke kun i USA det er sådan? mener at jeg har set i Ricki Lake engang
imellem hvor forældrene er kommet ind og sidde for det Deres børn har
gjort....

Fra : Rune Wold

Dato : 17-08-03 10:05

[klip]

> Er det nu rigtigt? Kan forældrene gøres erstatningsansvarlige for
> deres børns (u)gerninger?

Ja muligheden er der. Men følgende konkluderes i Lærebog i
erstatningsret, 4. udg., af Bo von Eyben og Hans Henrik Vagner, s. 96:

[at forældre] "kan ... som hovedregel ikke drages til ansvar for de
skader, deres børn forvolder, når de "bukker under for pilfingernaturen"
med person- eller tingskade til følge."

Det vil typisk kun være grovere tilsidesættelser af instruktions- eller
tilsynspligten, der medfører ansvar for forældre. Men selvom et barn
ikke er 4 år endnu, og dermed ikke kan pålægges ansvar, kan
forældrerne dog stadig blive gjort ansvarlige for børnenes handlinger.

/Rune Wold

--
Punani: "poo-na-nee (pü-no-nE)"
Hawaiian (lit. Heavenly flower), derived from pua (blossom);