forsikring/cykelstyrt??!!
Fra : bjarne

Dato : 15-08-03 21:51

Hej.

Sagen er den, at jeg ved cykelløb har været ude for et cykelstyrt som
efterfølgende giver mange mén. Mit Forsikringsselskab har vedgivet, at de er
dækningsansvarlige via min ulykkesforsikring. Den dækker alt også en
soloskade!

Ved uheldet kører jeg på opløbsstrækning (konkurrencerytter), og der er
lukket en bil ind på ruten, der forårsager stort styr med flere indvolverede
(som jeg ser det), men kun jeg kommer alvorligt til skade.

Kan jeg også fremsætte krav til ansvarsforsikring til bilisten eller
arrangøren? Mit Cykelforbund?Hvem skal jeg fremsætte mine krav overfor? Jeg
vil gøre opmærksom på at der på intet tidspunkt har været fysisk kontakt med
nævnte bil.

Under min licens er jeg også kollektivt forsikret hos et andet
forsikringsseskab end mit eget. Da jeg er under licens er disse forsikringer
tegnet via mit Cykelforbund - kolletive, ansvar, ulykke, arbejdsskade,
retshjælp.

Polititilladelse for arrangement af cykelløb er på plads, men da ansvarlige
(de har bemyndiglese via polititilladelsen til at tilbageholde trafikken for
lige netop at undgå det, der desværre er sket med mig) lukker bil ind på
opløbsstrækning, hvor jeg/vi kommer cyklende, vil jeg betegne det som
manglende fornemmelse for situationen og mere end blot uagtsomhed, da det
får mig/os til at styrte, og jeg påfører mig massive skader til ansigtet og
slag til resten at kroppen. Jeg taler om massive tandskader og massive
ansigtsfrakturer, deformitet efterfølgende af ansigt ved ar, mangler del af
næse samt mange andre gener samt manglende følelse i ansigt.

Har jeg en sag? Min indboforsikring har en retshjælpsdækning. Vil den dække
mine omkostninger i forbindelse med denne sag? Yderlig kan jeg oplyse, at
der ikke er optaget politirapport, hvilket er helt uforståeligt eftersom
politiet efterfølgende var til stede?

Tilfældigvis tog min far billeder denne dag og der har jeg altså bilen med
nummerplade, jeg klart mener forårsager styrtet. Hvordan bør jeg gribe dette
an? Jeg tænker på at fremsætte krav om erstatning, klart, i første omgang
overfor arrangøren af cykelløbet og så er det vel op til dem at klarlægge
sagen omstændigheder eller er det stadig op til mig? Råd ville være godt....

På forhånd tak for tiden, jeg ved det er en lang smøre, jeg kunne ikke gøre
det kortere!

Mvh. Bjarne

Fra : D.u.n.k.

Dato : 15-08-03 22:00

"bjarne" <b.h.jensen75@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
godt....

> På forhånd tak for tiden, jeg ved det er en lang smøre, jeg kunne ikke

Lad være med at bekymre dig om, hvem du skal anklage.
Du udfylder en skadesanmeldelse til dit forsikringsselskab, hvor
omstændighederne og diverse vidner beskrives. Derefter er det
forsikringsselskabet som anlægger regres (dvs. modkrav) til dem forsikringen
mener skal betale.

Venligst
Dunk

Fra : bjarne

Dato : 15-08-03 22:27

Kan jeg få erstatning fra egen ulykkesforsikring samt eventuel
ansvarsforsikring fra modpart uden, at det vil få indvirkning på evenuel
ménfastsættelse fra egen selskab?

Fra : Allan Olesen

Dato : 15-08-03 23:11

"D.u.n.k." <slet091255@iname.com> wrote:

>Lad være med at bekymre dig om, hvem du skal anklage.

Lige netop i tilfaeldet ulykkesforsikringer er der i nogle
tilfaelde mulighed for at faa udbetalt erstatning fra flere
selskaber paa en gang.

Der er derfor al mulig grund til at "bekymre sig".

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : D.u.n.k.

Dato : 16-08-03 06:25

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Lige netop i tilfaeldet ulykkesforsikringer er der i nogle
> tilfaelde mulighed for at faa udbetalt erstatning fra flere
> selskaber paa en gang.
>
> Der er derfor al mulig grund til at "bekymre sig".

Det kan være sandt, men det er stadig forsikringsselskaberne, som skal
foretage vurderingen af, hvem der skal betale. Derfor indgiv
skadesanmeldelse til den/de selskaber, hvor du er forsikret - vent og se,
hvilken afgørelse de træffer og er du ikke tilfreds med deres arbejde - så
klag (med begrundelser taget i policebetingelser - og ikke hvad du selv
synes).
Du får under ingen omstændigheder mere ret fordi du rejser anklage mod gud
og hver mand, som har været i nærheden af det cykelløb.

Venlig hilsen
Dunk

Fra : Allan Olesen

Dato : 16-08-03 08:37

"D.u.n.k." <slet091255@iname.com> wrote:

>Derfor indgiv
>skadesanmeldelse til den/de selskaber, hvor du er forsikret

Hvorfor det? Der er ikke sket mig noget.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : MAndersen

Dato : 16-08-03 08:44

"D.u.n.k." <slet091255@iname.com> skrev i en meddelelse

> "bjarne" <b.h.jensen75@mail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> omstændighederne og diverse vidner beskrives. Derefter er det
> forsikringsselskabet som anlægger regres (dvs. modkrav) til dem

Det er ikke korrekt Dunk.
Dit/dine forsikringsselskaber gør ikke regres mod evt. skadevolder - uanset
om han havde gjort det med vilje eller ej. Ydermere får du fra en
ulykkesforsikring kun erstatning for din meengrad + evt.
behandlingsudgifter - alt afhængig af hvilken ulykkesforsikring du har.

Du bør tage kontakt med løbsledelsen, politi og vidner (herunder dine
medcyklister), og få disse personers forklaring på hvordan uheldet er sket.
Hvis bilen har skyld i din skade, uanset at du ikke har haft fysisk kontakt
med denne, kan du her bl.a. få erstatning for svie og smerte, tabt
arbejdsfortjeneste, varigt meen. En sag du helt sikkert bør følge til dørs -
dermed ikke sagt du får noget ud af det, men gode vidner kan være godt.
Jeg kan ikke afgøre om løbsledelsen har et ansvar for at lukke en bil ind i
løbet.

--
MAndersen
Dørtrinet til visdommens tempel er

Fra : Rune Wold

Dato : 16-08-03 10:52

[klip}

> [...]
> efterfølgende giver mange mén. Mit Forsikringsselskab har vedgivet, at
> de er dækningsansvarlige via min ulykkesforsikring. Den dækker alt

Der er her tale om, det man kalder en summaforsikring, der ikke fradrages i
et eventuelt erstatningskrav, og som kan kumuleres med andre summafor-
sikringsydelser.

[klip]

> [...]
> forsikringsseskab end mit eget. Da jeg er under licens er disse
> forsikringer tegnet via mit Cykelforbund - kolletive, ansvar, ulykke,

Ulykkesdelen tyder på at være en summaforsikring (personforsikringer af
denne art er typisk summaforsikringer), og kan altså kumuleres med de
øvrige krav.

[klip]

> [...]
> der ikke er optaget politirapport, hvilket er helt uforståeligt eftersom

Hvis du har lidt en skade dr kan opgøres til et økonomisk tab kan du gøre
skadevolderen ansvarlig for dette tab under følgende betingelser:

Der skal være et ansvarsgrundlag (ved skader som involverer biler, der anvendes
som traffikmiddel, har ejeren/føreren et objektivt ansvar).
Der skal være lidt et tab.
Der skal være årsagsforbindelse mellem tabet og den skadeforvoldende
adfærd
Tabet skal adækvat (denne betingelse er opfyldt)

Retshjælp forsikringen burde dække denne sag, men læs betingelserne.

/Rune Wold
--
Punani: "poo-na-nee (pü-no-nE)"
Hawaiian (lit. Heavenly flower), derived from pua (blossom);

Fra : bjarne

Dato : 16-08-03 13:40

tak for de mange svar! Rune Wold, du skriver noget med
summaforsikrignsydelser...hvad er det? Noget med, at de kan kumuleres, hvad
vil det sige?

Bjarne

Fra : Rune Wold

Dato : 16-08-03 14:59

[klip]

> tak for de mange svar! Rune Wold, du skriver noget med
> summaforsikrignsydelser...hvad er det? Noget med, at de kan kumuleres, hvad
> vil det sige?

Udgangspunktet i dansk ret er, at man ikke må opnå berigelse ved en given
erstatning / forsikring. Dvs. alt i alt skal du stilles på samme måde
efter skade som før skaden.

Ved summaforsikringer fraviges dette princip, idet de kun vedrører
forsikring af din person. Man er ikke så bange for, at folk skader sig
selv med vilje for på den berige sig selv økonomisk. Derfor tillader man
at kumulere summaforsikringer med andre summaforsikringer og eventuelle
erstatninger. Dvs. du kan modtage erstatning en summaforsikring og en
anden summaforsikring uden, at disse ydelser skal fradrages i hinanden.

/Rune Wold

Fra : bjarne

Dato : 16-08-03 18:12

Tak for svaret.