Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
CF 128 - kun 122 mb
Fra : Zalza

Dato : 21-08-03 23:03

Hej

Hvordan kan det være at mit Canon A300 kamera tror at mit 128mb Mr.Platinium
CF kort kun er på 122mb ?

/Zalza

Fra : Hans Kruse

Dato : 21-08-03 23:25

Pladsen er efter formattering ligesom på en harddisk på din computer. Der
skal være plads til FAT16 informationen og det fylder.
Mvh,
Hans

Fra : Benny Mortensen

Dato : 22-08-03 12:09

"Zalza" <no.sp@m> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Hvordan kan det være at mit Canon A300 kamera tror at mit 128mb
Mr.Platinium
> CF kort kun er på 122mb ?
>
> /Zalza

Hej Zalza

Det er fordi alle producenter af medier regner 1 Mb, til 1.000.000 Byte, de
regner altså 1 Kb til at være 1000 Byte, men da et Kb jo er 1024 Byte. vil
der opstå en lille difference. Dertil kommer så eventuel formatering og fat
tabel. Men den store forskel er førstnævnte. Derfor vil du opdage, at en
computer med 128 Mb viser at der er 131072 Kb ram. Her oplever du samme
problem, bare modsat.

M.V.H.....Benny..

Fra : Jens Bruun

Dato : 22-08-03 12:17

Benny Mortensen wrote:

> Derfor vil du opdage, at en computer med 128 Mb viser at
> der er 131072 Kb ram. Her oplever du samme problem, bare modsat.

Netop _ikke_!

--
-Jens B.

Fra : Thomas Corell

Dato : 22-08-03 14:49

Benny Mortensen wrote:

> [...]
> der opstå en lille difference. Dertil kommer så eventuel formatering og fat

Vrøvl, det er udelukkende fat-tabel der trækker ned.

Et 128 MB CF kort har 128*1024*1024 byte (= 128 MB) rå kapacitet.

--
Don't waste space

Fra : Lars H. Pedersen

Dato : 22-08-03 16:15

"Thomas Corell" <intheNO.SPAMnews@corell.dk> wrote in message

Byte, de
vil

> Vrøvl, det er udelukkende fat-tabel der trækker ned.
>
> Et 128 MB CF kort har 128*1024*1024 byte (= 128 MB) rå kapacitet.

Dér holder jeg nu med Benny Mortensen. Se evt. andet afsnit i denne test:
http://www.dpreview.com/articles/mediacompare/
Lidt længere nede i artiklen omregner de også at f.eks. et 128 MB kort, kun
kan indeholde 121 reele MB.
128 MB er i fabrikantens øjne 128.000.000 bytes. Det giver så 128.000.000 /
1.024 / 1.024 = 122 MB minus noget plads til FAT osv. så vi ender på 121 MB.

Mvh. Lars

Fra : Tom

Dato : 22-08-03 16:31

> Dér holder jeg nu med Benny Mortensen. Se evt. andet afsnit i denne test:

Sikke noget vrøvl
Jeg har lige taget mit 256 MB CF kort i kortlæseren og går i en dos prompt
og skriver "dir".
Den svarer til mig 257.679.360 byte ledig.

Der skal stadig ganges med 1024 for at gå fra et præfix til det andet (Kilo
til Mega). Der ryger så bare lidt af pladsen til formatteringen så jeg ikke
får 268.435.456 bytes på mit 256 MB CF kort.

--
Tom

Fra : Lars H. Pedersen

Dato : 22-08-03 17:37

"Tom" <tom_christensen@bigfoot.com> wrote in message

> [...]
ikke
> får 268.435.456 bytes på mit 256 MB CF kort.

Læs denne side: http://www.seagate.com/support/kb/disc/bytes.html

Uddrag:
"Many customers are confused when their operating system reports, for
example, that their new ST310240A 10.24-Gbyte hard drive is reporting only
9.85 Gbytes in usable capacity. Several factors may come into play when you
see the reported capacity of a disc drive. Unfortunately there are two
different number systems which are used to express units of storage
capacity; binary, which says that a kilobyte is equal to 1024 bytes, and
decimal, which says that a kilobyte is equal to 1000 bytes. The storage
industry standard is to display capacity in decimal. Even though in binary
you have more bytes, the decimal representation of a Gbyte shows greater
capacity. In order to accurately understand the true capacity of your disc
drive, you need to know which base unit of measure (binary or decimal) is
being used to represent capacity."

Så industristandarden indenfor lagringsmedier er at X antal kbytes er X *
1000 bytes.
Der sidder en 80GB harddisk i min PC. Der står 80.040.165.376 bytes i
windows explorer. Det er mere end 80 milliarder bytes, men det er
sandsynligvis noget med hvor store sektorerne er og hvordan de er sammensat.
Der står så samtidig at det er 74,5 GB. Så en 80 GB harddisk kan kun rumme
74,5 GB data, fordi fabrikantens GB er beregnet efter decimal systemet, mens
windows GB er beregnet efter binær.

Så 256 MB flash er i teorien 256.000.000 bytes. At der så er 257.679.360
bytes i stedet for 256.000.000 må være fordi at memoryblokkene i flash
kortet er sammensat på en måde så det ikke kan ende med det præcise tal (her
er jeg dog ude i noget hvor jeg gætter).

Mvh. Lars

Fra : Tom

Dato : 22-08-03 17:46

> [...]
(her
> er jeg dog ude i noget hvor jeg gætter).

Jeg har indgående kendskab til elektronik og der ER 268.435.456 byte i
kortet (uformatteret).
Det hænger sammen med den måde man adresserer på inde i kortet. Det ville
ikke give nogen mening at lave et CF kort med 256.000.000 byte som ligger så
fjernt fra 2-tals systemet.

--
Tom

Fra : Lars H. Pedersen

Dato : 22-08-03 22:26

> [...]
> ikke give nogen mening at lave et CF kort med 256.000.000 byte som ligger

Jeg ved godt at enkeltstående flash kredse som elektronik komponent altid
vil være af en binær størrelse 2^n, og derfor aldrig kan være et så lige tal
som 256.000.000.

Men da et CF modul indeholder en controller (det har jeg læst), så regnede
jeg med at modulet indholdt adskillige flash kredse, så producenten kunne
lave samme nummer som med harddiske, og ramme et tal tæt på en decimal
størrelse afhængig af antallet af kredse, og dermed "snyde" kunden til at
tro der er mere plads på modulet end der reelt er. Det er jo det som står i
den test jeg linkede til.

Hvis det ikke forholder sig sådan, så er det jo bare godt. Men jeg synes
alligevel det er utroligt at formatteringen skal optage så meget plads.

Mvh. Lars

Fra : Thomas Corell

Dato : 23-08-03 09:16

Lars H. Pedersen wrote:

> [...]
>
> Men da et CF modul indeholder en controller (det har jeg læst), så regnede
> jeg med at modulet indholdt adskillige flash kredse,

"Adskillige", får det til at lyde som mange ;)

CF er typisk opbygget af nogle få 256 Mbit (1Gb eller 4Gb) flash-ram
chips.

Kingston har yderligere et dokument der snakker lidt om die-stacking.

Jo flere chips du skal putte i et CF jo dyrere er de at fremstille, og
du opnår ikke nogen besparelse i produktionsomkostninger ved at
(forsøge) at sammensøtte kortet af en masse 1 Mbit flash-ram kredse.

Så det er meget dyrere at producere et 128*10^6 kort end et 128*2^20
kort.

Hvis de skulle "fuske"/forvirre på samme måde som man gør med diske,
ville de opgive det som et 134MB kort.

Det du ser rapporteret i DOS, er størrelsen af den største fil du kan
gemme på kortet. Husk der også er blokstørrelse som man skal tage højde
for. Eksempelvis optager en fil på 1 byte, og en fil på 2 byte lige
meget plads på et CF-kort (og harddisk for den sags skyld).

--
Don't waste space

Fra : Lars H. Pedersen

Dato : 23-08-03 09:35

> "Adskillige", får det til at lyde som mange ;)

Ok.... så "flere" da

> [...]
> du opnår ikke nogen besparelse i produktionsomkostninger ved at
> (forsøge) at sammensøtte kortet af en masse 1 Mbit flash-ram kredse.

Det lyder fornuftigt nok.

Mvh. Lars

Fra : Thomas Corell

Dato : 23-08-03 08:48

Lars H. Pedersen wrote:
> [...]

[...]

> Læs denne side: http://www.seagate.com/support/kb/disc/bytes.html

Nu er det ikke diske men RAM, vi snakker om (med mindre der er tale om
microdrive's, så er det selvf. diske).

--
Don't waste space

Fra : Lars H. Pedersen

Dato : 23-08-03 09:25

> Nu er det ikke diske men RAM, vi snakker om (med mindre der er tale om
> microdrive's, så er det selvf. diske).

Jeg er blevet overbevist (se evt. mit svar til Tom ovenfor). Men siden
dpreview.com beskrev at det var ligesom diske
(http://www.dpreview.com/articles/mediacompare/) gik jeg ud fra at det
passede. Jeg regnede med at en side som dpreview havde styr på det.

Det må jo i øvrigt betyde at der rent faktisk er mere plads på et 1GB flash
kort end et 1GB microdrive.

Mvh. Lars

Fra : Thomas Corell

Dato : 23-08-03 10:01

Lars H. Pedersen wrote:

> Jeg er blevet overbevist (se evt. mit svar til Tom ovenfor).

Så jeg efter, at jeg havde sendt mine indlæg ;) Mener dog at jeg
uddybede det lidt mere, hvis nogen kunne bruge det til noget...

> [...]
> (http://www.dpreview.com/articles/mediacompare/) gik jeg ud fra at det
> passede. Jeg regnede med at en side som dpreview havde styr på det.

Må indrømme at jeg også blev lidt skuffet, over at de er så difuse.
Måske fordi de ikke er sikre ?

Anyways, så ser jeg det som en omregning de laver, så man kan
sammenligne med harddiske.

> Det må jo i øvrigt betyde at der rent faktisk er mere plads på et 1GB flash
> kort end et 1GB microdrive.

Det vil jeg umiddelbart gætte på. Ved dog ikke om et 1GB microdrive er
opgivet i marketing-GB ;)

--
Don't waste space

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 23-08-03 10:06

"Lars H. Pedersen" <justfornewsgroups@hotfjerndettemail.com> skrev i
dk.fritid.foto:

>Det må jo i øvrigt betyde at der rent faktisk er mere plads på et 1GB flash
>kort end et 1GB microdrive.

Det er nu ikke tilfældet:

Om mit Lexar 1GB FlashRam-kort rapportes der følgende oplysninger i
DOS:

1.029.816.320 byte plads
16.384 byte pr. blok, 65.855 blokke i alt.

Det omregnes i Windows til 982 MB.

Tilsvarende rapporteres der følgende om mit IBM Microdrive 1GB i DOS:

1.075.347.456 byte plads
32.768 byte pr. blok, 32.817 blokke i alt.

Det omregnes i Windows til 1 GB.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 23-08-03 10:14

Citat fra http://www.pocketfreak.dk/anmeldelser/flashkort.html

Hvad er en megabyte?

De fleste ved, at mega betyder million - og en megabyte må derfor være en
million bytes. Sådan har det fransk-baserede Systeme Internationale (SI),
der også har "meteren" og "kilogrammet" liggende, da også ræssoneret.

Men ser man på sagen med "elektroniske øjne" så er 1 MB = 230 byte =
1.048.576 bytes. De fleste harddisk-producenter mærker deres produkter efter
denne standard ligesom ens nye 512 MB RAM-kreds egentlig ikke er 512 mio.
bytes.

Men dette gælder ikke for producenterne af flashkort. Her overholder man
SI-standarden og 1 MB er således kun 1 mio. bytes. Formaterer man et
flashkort og læser det i Windows med en kortlæser vil man således opleve, at
der mangler noget. Et 256 MB flash-kort "mangler" således 4,9 pct. -
svarende til 12 MB."

Citat slut...

--
Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen

+45 66122111
+45 28722962
"Lars H. Pedersen" <justfornewsgroups@hotfjerndettemail.com> wrote in
message news:3f4724ec$0$5184$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Fra : Lars H. Pedersen

Dato : 23-08-03 10:45

"René Ernst Nielsen" <cigarer@tiscali.dk> wrote in message
> [...]
at
> der mangler noget. Et 256 MB flash-kort "mangler" således 4,9 pct. -

Nu er jeg for alvor forvirret på et højere plan.........
Så er der atter byttet rundt på det hele.

Mvh. Lars

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 23-08-03 11:05

Nedenstående er fra Sandisk FAQ

CompactFlash - Capacity

Why is the size of my card appearing slightly smaller when read by my
system than the capacity listed on the label?

Symptoms:
The operating system, when reading the size of the card, reports a
slightly different capacity than what is listed on the card's label.

Affects:
SanDisk products: CompactFlash, SmartMedia Card, MultiMediaCard, PC
Card, SD Card
Operating systems: Most
Hardware platform: All legacy computers.

Definitions of a Megabyte:
1) Operating Systems commonly define a Megabyte (MB) as: 2 to the 20th
power (1,024KB--Kilobytes).
2) DiskDrive and Flash Memory Card Manufacturers commonly define a MB
as one million bytes (exactly 1,000,000 bytes).

Unformatted (Capacity)
Also known as drive byte capacity before formatting. The Maximum
capacity of disk drive before formatting equals [ (# Cylinders) X (# Heads)
X (# Sectors) X (# Bytes per Track) ]

Example:
64MB CompactFlash Card:
490 Cylinders
8 Heads
32 Sectors
512 Bytes per Track
This equates to: [ (490) X (8) X (32) X (512) ] = 64,225,280

Unformatted Capacity: 64,225,280 bytes
Formatted Capacity: 63,934,464 bytes (User Data)

Cause:
Disk Drive Companies such as SanDisk define 1 MEGABYTE as 1,000,000
BYTES. Operating Systems define 1 MEGABYTE as 1,048,576 BYTES (1024K X 1024K
or 2 to the 20th power).

Example:
SanDisk 64MB CompactFlash Card being read by Microsoft Operating
System.SanDisk Total Formatted Capacity divided by 1 MB (as defined by the
Operating System) equates to the following: SanDisk Total Formatted Capacity
of 63,934,464 BYTES equates to 60,972,656 BYTES (60.9MB) displayed by OS.

[...]

Så har vi vist fået skudt den AND, ikke Tom...

message news:3f4737b1$0$5152$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 23-08-03 12:08

René Ernst Nielsen wrote:

> Nedenstående er fra Sandisk FAQ

[ snip - fuld og grundig (pædagogisk) forklaring ]

Tak - René! Lækkert fundet

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Thomas Corell

Dato : 29-08-03 23:36

René Ernst Nielsen wrote:
> Nedenstående er fra Sandisk FAQ

Og hvis man havde læst det link jeg postede, ville man se at Kingston
laver deres 256MB CF, ved at diestack'e 2 1Gbit (2^30) flashram-kredse.

Hvilket giver en rå kapacitet på 256 * 2^20 bytes.

--
Don't waste space