Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Arkivering af digitale fotos
Fra : Britt Malka

Dato : 19-08-03 16:12

Goddag,

Er der nogen her, der kender til et godt program til arkivering af
fotos, og som også skal kunne bruges som et rigtigt arkiv-system til
at finde billeder igen efter forskellige nøgleord?

Jeg er netop i gang med at teste Fotostation, som ser godt ud, men jeg
vil ikke investere 99 dollars, hvis der findes et bedre. PhotoCare
anbefaler Irfanview, men det ser ikke ud til, at man kan indtaste
nøgleord via dette program, og det ser heller ikke ud til, at man kan
søge efter billeder.
Britt Malka

Få Tips & Tricks og ny inspiration - www.malka.it/tips/tilmeld.html

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 19-08-03 16:33

"Britt Malka" <foxi@foxladi.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> anbefaler Irfanview, men det ser ikke ud til, at man kan indtaste
> nøgleord via dette program, og det ser heller ikke ud til, at man kan

+++++++++++
Hej Britt.

Måske programmet Adobe Album kan bruges. Her kan du hente en demo
http://www.adobe.com/products/photoshopalbum/main.html

Mvh. Jørgen Nielsen

Fra : Britt Malka

Dato : 19-08-03 17:09

On Tue, 19 Aug 2003 17:32:58 +0200, "Jørgen Nielsen"
<jorgenbs@nielsen.tdcadsl.dk> wrote:

>Måske programmet Adobe Album kan bruges. Her kan du hente en demo

Det vil jeg straks prøve i alt fald, tak

Fra : Claria

Dato : 19-08-03 17:14

Hej Britt

Jeg kan godt anbefale Fotostation, jeg bruger Fotostation både herhjemme
privat og på mit arbejde.
Jeg havde betænkeligheder da jeg første gang begyndte at teste dette
software, men idag kan jeg ikke undvære Fotostation og tænker på at
opgradere til pro udgaven.

Til dem som nu tænker at jeg har installeret samme version begge steder, kan
jeg sige nej det har jeg ikke gjort - jeg har købt en version til mig selv.

Mvh
Claria ;-}

Fra : Britt Malka

Dato : 19-08-03 17:21

On Tue, 19 Aug 2003 18:14:01 +0200, "Claria"
<claria@>nospam<paradis.dk> wrote:

>Jeg kan godt anbefale Fotostation, jeg bruger Fotostation både herhjemme
>privat og på mit arbejde.

Det virker også som et ret lækkert program. Flot brugerflade og
overskueligt. Uden at læse hjælpefil kommer man ret hurtigt i gang.

>Jeg havde betænkeligheder da jeg første gang begyndte at teste dette
>software, men idag kan jeg ikke undvære Fotostation og tænker på at
>opgradere til pro udgaven.

Jeg blev først nu klar over, at der var en pro udgave, men jeg kan
ikke rigtigt se, hvad der er forskellen. Hvad kan den, som version 4.5
ikke kan?

Fra : Claria

Dato : 19-08-03 17:51

> [...]
>
> Jeg blev først nu klar over, at der var en pro udgave, men jeg kan
> ikke rigtigt se, hvad der er forskellen. Hvad kan den, som version 4.5

Hej Igen Britt

I Pro-udgaven kan du gemme mange flere billeder i flere mapper end du kan i
standard udgaven,
jeg mener at det er 10.000 billeder man kan gemme i standard udgaven, mens i
Pro-udgaven er det op til vist nok 10 gange mere.

Claria ;-}

Fra : Britt Malka

Dato : 19-08-03 17:58

On Tue, 19 Aug 2003 18:50:33 +0200, "Claria"
<claria@>nospam<paradis.dk> wrote:

>jeg mener at det er 10.000 billeder man kan gemme i standard udgaven, mens i
>Pro-udgaven er det op til vist nok 10 gange mere.

Tak for det. 10.000 billeder lyder af meget, men det kommer man vist
hurtigt op på.

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 19-08-03 17:54

http://www.dfa-as.dk/html.asp?id=497

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Britt Malka

Dato : 19-08-03 17:59

On Tue, 19 Aug 2003 18:53:56 +0200, Jens Tønnesen
<usenet@pressefoto.invalid> wrote:

>http://www.dfa-as.dk/html.asp?id=497

Super! Tak

Fra : Bo Bjerre

Dato : 19-08-03 17:32

"Britt Malka" <foxi@foxladi.com> wrote in message

> [...]
> anbefaler Irfanview, men det ser ikke ud til, at man kan indtaste
> nøgleord via dette program, og det ser heller ikke ud til, at man kan

Du kunne jo osse prøve Canto Cumulus. Det er et system, der findes fra
single-user til det helt vilde. Den kan opbevare billeder og alt andet. Både
på CD og harddisk. Med søgeord osv. Jeg har testet den, og tror det bliver
den jeg hopper på. I den store udgave kan man osse bruge SQL til at sørge
med.

I singleuser udgave koster den ca 90Euro'er

Når dine vurderinger er kommet længere, vil vi alle gerne høre hvad du har
valgt og voffor

Bo //

Fra : Britt Malka

Dato : 19-08-03 17:40

On Tue, 19 Aug 2003 18:32:23 +0200, "Bo Bjerre" <post@sidebanen.dk>
wrote:

>Du kunne jo osse prøve Canto Cumulus.

Tak for tippet. Det vil jeg prøve. Godt, at jeg har fin plads på
harddisken

>den jeg hopper på. I den store udgave kan man osse bruge SQL til at sørge
>med.

Det lyder smart!

>I singleuser udgave koster den ca 90Euro'er

Altså nogen lunde det samme som Fotostation i den ordinære udgave.

>Når dine vurderinger er kommet længere, vil vi alle gerne høre hvad du har
>valgt og voffor

Okay, det vil jeg melde tilbage om.

Foreløbigt har jeg kun prøvet Fotostation. Adobe-programmet er under
download, men det fylder 135 MB! - så det tager et stykke tid.

Nu vil jeg finde Canto Cumulus.

Fra : Dan Rasmussen

Dato : 19-08-03 18:52

On Tue, 19 Aug 2003 15:11:45 GMT, foxi@foxladi.com (Britt Malka)
wrote:

> [...]
>fotos, og som også skal kunne bruges som et rigtigt arkiv-system til
>at finde billeder igen efter forskellige nøgleord?

Jeg tror det du leder efter er ACDSee version 5. Det kan alt det man
har brug for og har også en lille billede editor indbygget.

Mvh

Dan

Fra : Britt Malka

Dato : 20-08-03 10:06

On Tue, 19 Aug 2003 19:52:18 +0200, Dan Rasmussen
<dankrasmussen@person.dk> wrote:

>Jeg tror det du leder efter er ACDSee version 5.

For en del år siden brugte jeg altid kun ACDSee til at kigge billeder
med, men så droppede jeg det. Jeg må hellere se på version 5 og se, om
det skulle være noget. Tak for tippet.

Fra : Jensb

Dato : 19-08-03 19:01

> [...]
> fotos, og som også skal kunne bruges som et rigtigt arkiv-system til
> at finde billeder igen efter forskellige nøgleord?

Nu ved jeg ikke hvilket styresystem du har på din computer, men hvis du har
Windows XP så vil det ofte være helt overflødigt med et specielt program til
arkivering (alt afhængig af hvilke krav til funktioner man har). I Windows
XP er der nemlig kommet mulighed for at få vist små preview-billeder i
mapper. Så man kan altså bare gemme alle sine billeder i en mappe, og så
vælge "store ikoner" i menuen "vis". Så får man et lille preview billede af
alle sine billeder, istedet for det normale fil-ikon, og på den måde er det
hurtigt og enkelt at finde det billede man leder efter. Og det er også
muligt at tilføje titel, beskrivelse og søgeord til billederne, så man kan
søge efter dem.

Personligt dækker det ihvertfald fuldt ud mit behov, og jeg er glad for at
jeg ikke længere skal bruge et seperat program for at finde rundt i mine
billeder.

Dette var blot et tip, da jeg ved at der er mange der ikke har opdaget denne
funktion i windows XP.

Jens

Fra : emj

Dato : 19-08-03 22:20

On Tue, 19 Aug 2003 20:01:08 +0200, "Jensb" <ikkenogetspam@tilmig.dk>
wrote:

>Så får man et lille preview billede af
>alle sine billeder, istedet for det normale fil-ikon, og på den måde er det
>hurtigt og enkelt at finde det billede man leder efter.

Det er uegnet til mange billedefiler og til at søge på billeder, som
måske er lagt over på en cd osv.
Hilsen emj

Fra : Britt Malka

Dato : 20-08-03 10:05

wrote:

>Nu ved jeg ikke hvilket styresystem du har på din computer, men hvis du har
>Windows XP så vil det ofte være helt overflødigt med et specielt program til
>arkivering (alt afhængig af hvilke krav til funktioner man har).

Tak for dit svar. Vi stiller store krav. På min pc er der Windows XP,
men min mand bruger Linux.

Dels skal programmes bruges til de digitale fotos, jeg tager, dels
skal det bruges til at skabe et billedarkiv til det bladet
et-sect-era. Her arbejder vi nemlig på den måde, at til hver artikel i
det aktuelle nummer, opretter vi en mappe, hvor vi dels lægger
teksten, dels de billeder, der hører til. Så er det lettere at sætte
det op bagefter.

Til gengæld sker det tit, at vi senere får brug for nogle af de
billeder, vi har brugt før. Indtil nu har vi kunnet huske, når vi har
haft et billede, og har kunnet sjusse os frem til, i hvilken mappe det
kunne findes, men bladet er udkommet i 40 numre, så med tiden vil
dette ikke være muligt.

> I Windows
>XP er der nemlig kommet mulighed for at få vist små preview-billeder i
>mapper.

Ja, der har jeg længe været misundelig på min mand, for Linux Mandrake
har kunnet gøre dette et godt stykke tid. Det er ganske smart.

Fra : KTH

Dato : 19-08-03 19:25

> Er der nogen her, der kender til et godt program til arkivering af
> fotos, og som også skal kunne bruges som et rigtigt arkiv-system til
> at finde billeder igen efter forskellige nøgleord?

Jeg har investeret i PhotoShop Album og det har en facillitet jeg sætter
pris på:

Det laver thumnails af billeder på f.eks. CD-roms og hvis man så klikker på
sådan en - peger PS.Album på CD-rom'en og meddeler at man skal sætte den og
den CD-Rom i drevet.

Dette var en vigtig funktion for mig og så prisen.

Fra : Britt Malka

Dato : 20-08-03 10:07

On Tue, 19 Aug 2003 20:24:33 +0200, "KTH" <nospam@adresse.dk> wrote:

>Jeg har investeret i PhotoShop Album

Er det fra Adobe?

Jeg downloadede en demoversion af Adobes fotoarkiv i går, men eftersom
den fyldte TEMMELIG meget, så blev det sent, før jeg var færdig, så
jeg har ikke nået at teste den endnu.

Fra : KTH

Dato : 20-08-03 16:42

> Er det fra Adobe?

Ja, det er det. Opfylder mine behov. Holder styr på mine billeder på CD-rom
uden de ligger på harddisken. ( der dannes kun thumbnails af billederne på
CD-rommmerne)

Fra : Jan J.

Dato : 19-08-03 21:35

> [...]
> fotos, og som også skal kunne bruges som et rigtigt arkiv-system til
> at finde billeder igen efter forskellige nøgleord?

Fotostation er et godt program.

Men jeg har hørt at Digital Pro også skulle være fremragende. Du kan se en
lille reklame/test for produktet her:
http://www.wildlifephoto.net/reviews/digitalpro.html

Mvh
Jan

Fra : Britt Malka

Dato : 20-08-03 13:46

On Tue, 19 Aug 2003 22:35:23 +0200, "Jan J." <spam@noway.com> wrote:

>Men jeg har hørt at Digital Pro også skulle være fremragende.

Tak for tippet - og linket. Det vil jeg også teste

Fra : Ulrik Henneberg

Dato : 20-08-03 08:31

wrote:

>Er der nogen her, der kender til et godt program til arkivering af
>fotos, og som også skal kunne bruges som et rigtigt arkiv-system til
>at finde billeder igen efter forskellige nøgleord?
Hej Brit

Der er jo også MyAlbum. Den er super. Den er gratis og der er dansk
sprogfil til. Masse-omdøb af filer, masse-resize og mange andre
nyttige værktøjer.
Kan hentes her.
http://perso.wanadoo.fr/myalbum/MyAlbum.html

Mvh. Ulrik
www.ulrikhenneberg.dk

Fra : Gert Andersen

Dato : 20-08-03 10:53

In article <so86kv4d7eh6l7u75nmd6e2ups6rfb090o@4ax.com>,
ulrik.h@adslhome.dk says...

> [...]
>
> Der er jo også MyAlbum. Den er super. Den er gratis og der er dansk
> sprogfil til. Masse-omdøb af filer, masse-resize og mange andre

Hej Ulrik

Du skulle på imatch på
www.photools.com

Gert

Fra : Britt Malka

Dato : 20-08-03 13:48

On Wed, 20 Aug 2003 09:31:12 +0200, Ulrik Henneberg
<ulrik.h@adslhome.dk> wrote:

>Der er jo også MyAlbum. Den er super. Den er gratis og der er dansk
>sprogfil til.

Tusind tak. Den vil jeg også hente og prøve, og så skal jeg vist have
sat alle disse programmer op i et skema og vurderet dem. Jeg anede
slet ikke, at der var så mange forskellige at vælge imellem.

Fra : Ukendt

Dato : 20-08-03 08:44

Imatch fra www.photools.com er meget bra. Gjør alt som
Adobe Album gjør + myyyye mer. Koster 50$ og er et
"åpent" system, dvs. en lett kan migrere til et annet
system på et senere tidspunkt.

Støtter logiske operatorer som And/Or/Not. Adobe har
ikke støtte for Not. Adobe's kategorier kan kun fire
nivåer dypt, Imatch er ubegrenset. Brenn dine bilder
på cd og Imatch holder styr på disse også. Har verktøy
for å generere web gallerier. Kan søke opp bilder som
er visuelt like eller binært like(100% identiske).
Har også innebygget IPTC editor som gjør at du kan
legge til nøkkelord på dine bilder(men kategegori-
metoden er mye mer kraftfull og tar mindre tid). En
annen stor fordel er at Support'en er fantastisk.
Det finnes også mange flere muligheter.

Det eneste negative jeg kan se, er at grensesnittet
muligens kan se litt "overveldende" ut. Jeg forkastet
dette programmet første gang det ble evaluert, men
etter å ha undersøkt litt bedre senere ble jeg
"frelst"..

Sjekk ut hvordan David Buchanan migrerte til Imatch:
http://www.buchan.org/archives/000140.php

Fra : Britt Malka

Dato : 20-08-03 13:51

On 20 Aug 2003 09:44:14 +0200, "Tor Eivind Ravndal"
<tor-eivind[dot]ravndal[at]akerkvaerner.com> wrote:

>Imatch fra www.photools.com er meget bra.

Wow! Tak for den grundige gennemgang af, hvilke funktioner programmet
indeholder. Det lyder bestemt som om, at det er værd at forsøge sig
med.

Fra : boggild

Dato : 22-08-03 18:03

> [...]
> anbefaler Irfanview, men det ser ikke ud til, at man kan indtaste
> nøgleord via dette program, og det ser heller ikke ud til, at man kan
Som enkelte andre vil jeg også anbefale ACDSee. Efter at have testet
Fotostation, et program fra JASC (dem med Paint Shop Pro) som jeg ikke
kan huske navnet på og så ACDSee, faldt valget på sidstnævnte.
Fotostation var dog tæt på at blive valgt, men jeg mener der var et
eller andet med, at jeg ikke kunne søge i flere
biblioteker/underbiblioteker efter nøgleord, hvilket var et krav fra min
side aht. min arkiveringsstruktur.

Henrik

http://www.kandu.dk/