Skelne imellem browsere
Fra : Jesper Stocholm

Dato : 05-04-01 22:52

Jeg har lavet en mulighed for at bookmarke mit website vha javascript, men
da det kun virker ved IE, så har jeg forsøgt at sikre, at kun IE-browsere
får denne mulighed. Jeg matcher på HTTP_USER_AGENT-strengen efter MSIE - men
er det nok ?

Jeg er klar over, at man bla. kan få Opera til at identificere sig som bla.
IE - men jeg har valgt (executive decision) ikke at bruge tid på det.

Jeg har checket det med IE6, NN6 og NN4.7x og det ser ud til at virke.

Siden er http://stocholm.dk

--
Mary had a little key (It's all she could export), and all the email
that she sent was opened at the Fort."

Fra : Wired Earp

Dato : 05-04-01 23:14

Jesper Stocholm wrote:

> Jeg har lavet en mulighed for at bookmarke mit website vha
> javascript, men da det kun virker ved IE, så har jeg forsøgt at
> sikre, at kun IE-browsere får denne mulighed.

Personligt er jeg ikke meget for at bookmarke ting med knapper, så
derfor ved jeg ikke om denne Dreamweaver extension virker; men her er
en text jeg hentede i et andet forum [i forbindelse med at pågældende
extension er blevet omdøbt til et andet navn]. Hvis du ikke har
dreamweaver kan jeg hente extension'en og sende koden til dig:

>'Add To Faves' allows surfers to click on text or an image in a page
>(framed or unframed) to bookmark that page (framed or unframed). It's
>cross-platform and works with Netscape versions 3+ and Internet
>Explorer versions 4+, PC and Mac. With Explorer for Windows, it adds
>the Favorite seamlessly. With Netscape for Windows and both browsers
>on the Mac, it pops up a small window that is then bookmarked.

Du skriver:

> Jeg er klar over, at man bla. kan få Opera til at identificere
> sig som bla. IE - men jeg har valgt (executive decision) ikke at
> bruge tid på det.

Her udelukkes opera:

<script>
agent = navigator.userAgent.toLowerCase();
if (document.all && !(agent.indexOf("opera") != -1)) {
alert ("Explorer, ikke Opera!")
}
</script>

--
Wired Earp
Wunderbyte

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 06-04-01 00:23

wiredearp*REMOVE*@e-hund.dk (Wired Earp) wrote in <Xns907B21E28031wiredearp@
194.182.148.146>:

> [...]
>extension er blevet omdøbt til et andet navn]. Hvis du ikke har
>dreamweaver kan jeg hente extension'en og sende koden til dig:

ok ... du må meget gerne poste koden herinde.

> [...]
>
><script>
>agent = navigator.userAgent.toLowerCase();
>if (document.all && !(agent.indexOf("opera") != -1)) {

vil det også virke med en Opera, der identificerer sig om MSIE ?

Fra : Wired Earp

Dato : 06-04-01 01:06

Knud Gert's [if IE] tip er faktisk rigtig godt.
Q: Hvilke Explorer versioner virker det egentlig i?

Her er hvad vores extension siger:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<head>
<title>wunderbyte</title>
<script language="JavaScript">
<!--
function AddToFaves_hp(){
   var is_4up = parseInt(navigator.appVersion);
   var is_mac = navigator.userAgent.toLowerCase().indexOf("mac")!
=-1;
   var is_ie = navigator.userAgent.toLowerCase().indexOf("msie")!
=-1;
   var thePage = location.href;
   if (thePage.lastIndexOf('#')!=-1)
      thePage = thePage.substring(0,thePage.lastIndexOf('#'));
   if (is_ie && is_4up && !is_mac)
      window.external.AddFavorite(thePage,document.title);
   else if (is_ie || document.images)
      booker_hp = window.open(thePage,'booker_','menubar,width=
325,height=100,left=140,top=60');
   //booker_hp.focus();
   }
//-->
</script>
</head>

<script language="JavaScript" name="AddToFaves_hp">
if (window.name=='booker_'){
   var pre_fix = document.images? '<BR>':'';
   document.write(pre_fix + '<P align="center">'
   + 'Use the menu or ctrl/cmd-D now <BR>to bookmark the page then
<BR>'
   + '<A href="javascript:window.close();">close this window</A>
   + '<P>&nbsp;</P><P>&nbsp;</P><P>&nbsp;</P><P>&nbsp;</P><P>&nbsp;
</P>');
   }
</script>

--
Wired Earp
Wunderbyte

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 06-04-01 05:07

6 Apr 2001 00:05:49 GMT, skrev wiredearp*REMOVE*@e-hund.dk (Wired
Earp):

>Q: Hvilke Explorer versioner virker det egentlig i?

Jeg ved, det virker fra IE 4, tidl. versioner har jeg ingen anelse om,
men det burde vel heller ikke være nødvendigt.

med venlig hilsen
Knud
--
som er dødtræt af hjemmesider med SMS-sendere...
http://smedeparken.mobilixnet.dk - opdateret 24. marts 2001.

Fra : Klaus Seidenfaden

Dato : 06-04-01 09:19

Jesper Stocholm skrev i meddelelsen ...

>vil [script der udelukker Opera] også virke med en Opera,
>der identificerer sig som MSIE ?

Ja - den har altid 'Opera' med i user agent strengen, også når den
forklæder sig. (Så forklædningen er ikke vildt god; til gengæld har dens
MSIE-forklædning indbygget fejltolerance over for javascript beregnet
til MSIE

-- Klaus.