Java til Exe
Fra : JavaKlovnen

Dato : 05-04-01 21:41

Hejsa.
Jeg er temmelig ny i Java og nok hvad alle I hajer vil kalde dum i Java.
Jeg bruger Kawa, og når vi eksekverer applicationerne der bruger vi JDK,
eller hvad det er vi bruger.
Hvordan pokker får man lavet .exe filer ud af sine filer? jeg er 1 års
datamatiker, og det prioriteres åbenbart ikke så højt, men jeg vil altså
gerne vide det, så hvis I kan hjælpe mig med det ville det være fedt.

Michael Abildtrup

Fra : Søren Olesen

Dato : 05-04-01 22:28

"JavaKlovnen" <MegaMTA@Hotmail.com> wrote in message
> [...]
> datamatiker, og det prioriteres åbenbart ikke så højt, men jeg vil altså
> gerne vide det, så hvis I kan hjælpe mig med det ville det være fedt.

Det ville jo være dumt at lave en exe fil da platformuafhængigheden jo så
forsvinder.
Du skulle hellere lave en jar fil. Hvis jdk'en (eller jre) er installeret
korrekt kan du dobbeltklikke på jar filen og den starter programmet.

Hvordan laver man så en jar fil?
Det gør man med jar.exe
jar -cvf mitprogram.jar klassefil1.class klassefil2.class klassefil3.class

derefter skal du rette i manifest.mf til:
Manifest-Version: 1.0
Main-Class: minMainKlasse
Created-By: 1.3.0_02 (Sun Microsystems Inc.)

Du kan rette i mitprogram.jar ved at omdøbe den til mitprogram.zip... (husk
at døbe tilbage igen)

Mvh
Søren Olesen

P.s jeg tager på ferie, derfor svarer jeg ikke tilbage.

Fra : JavaKlovnen

Dato : 06-04-01 12:50

> [...]
>
> Mvh
> Søren Olesen
>
> P.s jeg tager på ferie, derfor svarer jeg ikke tilbage.

hvis nu jeg vil ha transporteret mit program til en maskine hvor JDK ikke er
installleret? Jeg ved godt at Java er platformsuafhængigt, men er der ikke
en måde at lave .exe filer, hvis jeg se programmet fra en anden pc uden JDK?

P.S God ferie

Fra : Achton Nick Nethercl~

Dato : 06-04-01 13:06

JavaKlovnen wrote:

> [...]
> en måde at lave .exe filer, hvis jeg se programmet fra en anden pc uden JDK?

   Grunden til, at Java er platformsuafhængigt er, at det afvikles fra
en Virtual Machine (JVM). Denne er IKKE platformsuafhængig, men er en
bestemt
pakke, der kræves installeret på ethvert system, der skal kunne afvikle
Java-programmer. Java-koden oversættes nemlig ikke til maskinkode, som i
.exe-filer, men til noget der kaldes bytecode, som oversættes af en JVM.
   JVM kaldes også for JRE (Java Runtime Environment) og er inkluderet
i det JDK, der er installeret på dit system. Du kan ikke afvikle
Java-programmer uden dette. Du kan nøjes med at installere JRE, som
fylder
mindre end SDK, men der er nødt til at være en Virtual Machine til at
afvikle
bytecoden.
   Du kunne overveje at lave en systemafhængig installer til dit program,
og inkludere JRE heri, hvis modtager-systemet ikke har en JVM
installeret,
men så kunne man jo lige så godt kode programmet i C++ i første omgang.

Nårh, det blev en lang smøre, håber det var svar nok.

Achton,
stud.comp.scient, DIKU

Fra : Ulrik Magnusson

Dato : 06-04-01 22:47

Achton Nick Netherclift wrote:

> Du kunne overveje at lave en systemafhængig installer til dit program,
> og inkludere JRE heri, hvis modtager-systemet ikke har en JVM
> installeret,

Man kunne evt kigge på InstallAnywhere:
http://www.ZeroG.com/products_ia_01.html

> men så kunne man jo lige så godt kode programmet i C++ i første omgang.

eller assembly eller visual basic eller <some other inferior and, on top of that,
platform-specific language> Jeg synes nu, platformsuafhængigheden mere
er en ekstra bonus ved Java og langt fra grunden til at vælge det.

Ulrik Magnusson

--
"The autochanger switched as I filled my sandwich
And futuristic sounds warbled off and on"

Fra : Ulrik Magnusson

Dato : 06-04-01 14:22

JavaKlovnen wrote:

> [...]
> datamatiker, og det prioriteres åbenbart ikke så højt, men jeg vil altså
> gerne vide det, så hvis I kan hjælpe mig med det ville det være fedt.

Denne kræver at der eksisterer et JRE på computeren:

http://www.duckware.com/java2exe.html

Ellers er der microsofts SDK, hvor man kan bruge jexegen til
at lave en .exe fil. Det kræves dog at microsofts JRE er installeret for
at køre programmet:

http://www.microsoft.com/java/download/dl_sdk40.htm

Ulrik Magnusson

--