Skærme
Fijala 3554
Teil 1726
21-22'' skærmvalg
Fra : Peter Fjelsten

Dato : 19-08-03 00:14

Jeg står for at skulle købe ny skærm (min - ellers udmærkede - Iiyama
Visionmaster 17'' er gået død efter 7-8 års tro og intensiv tjeneste)
og jeg er lidt i tvivl om hvad jeg skal vælge.

Prisklasse: under 6500 inkl moms.

Efter at have læst TomsHardWareReview er jeg mest hooked på:
* MITSUBISHI Diamond Pro 2070SB (5905 ved Waterheads I/S), som jeg går
ud fra er en opdateret 2060u, undersøgt på THWR?
* ViewSonic P225(F) (6154 ved Intercon Data). Hvad er forskellen på
modellen med/uden "F"?

Begge disse har fået en del bedre kritik end Sonys G520 (der er 21'' i
modsætning til ovenstående der er 22''), der ellers lader til at være
favorit her i gruppen? Den er også dyrere og lader ikke til at kunne
køre i højere opløsninger ordentligt?

Som det kan ses herunder har jeg et G550 og jeg skal køre dual-head på
den og den skal køre over 1920x1440, gerne 2048x1536. Den skal primært
bruges til web og dtp - i mange timer/dagen.

Slutteligt: kan det betale sig at købe skærm i udlandet (min Iiyama
blev købt i Tyskland - man kunne ikke få Iiyama i DK på det tidspunkt)?

Hvor skal man købe i udlandet (jeg er i Århus)?

--
Peter Fjelsten AMD K7-700, 256 RAM, Matrox G550 Dual:
1600*1200 (32 bit, large fonts)

Fra : iddqdATworldonline.d~

Dato : 19-08-03 03:19

Peter Fjelsten wrote:
> [...]
> modsætning til ovenstående der er 22''), der ellers lader til at være
> favorit her i gruppen? Den er også dyrere og lader ikke til at kunne

Den reelle billedstørelse forskel er 0,4" da Sony 21" har 19.8"
billedflade og de andre har 20.2". Er G520'eren forøvrigt ikke udgået?
Bilder mig ind Sony har slagtet alle de gode skærme, og kun beholdt
supermodellerne samt de helt "billige" på CRT programmet.

> Som det kan ses herunder har jeg et G550 og jeg skal køre dual-head på
> den og den skal køre over 1920x1440, gerne 2048x1536. Den skal primært
> bruges til web og dtp - i mange timer/dagen.

Så skal du op i noget bedre, ellers så er 2048*1536 ikke skarpt nok.
Eneste rigtige jeg kan foreslå er Sony F-520, sidder selv med en og det
er godt.

> Slutteligt: kan det betale sig at købe skærm i udlandet (min Iiyama
> blev købt i Tyskland - man kunne ikke få Iiyama i DK på det tidspunkt)?

Det er penuts du sparer - og med en stor skærm vil du gerne havde de 3
års on-site garanti.

Mvh

Bruno

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 19-08-03 09:30

iddqdATworldonline.dk:

> Den reelle billedstørelse forskel er 0,4" da Sony 21" har 19.8"
> billedflade og de andre har 20.2". Er G520'eren forøvrigt ikke
> udgået?

Ikke ifølge EDBpriser...

> Så skal du op i noget bedre, ellers så er 2048*1536 ikke skarpt
> nok. Eneste rigtige jeg kan foreslå er Sony F-520, sidder selv med
> en og det er godt.

Den er for dyr, og så er vi tilbage ved Mitsubishi eller Viewsonic.
Nogle kommentarer mellem disse to - eller har jeg overset en tredje
mulighed?

Det kan man ikke få ved køb i udlandet?

--
<author> Peter Fjelsten </author>
<e-mail validity> yes </e-mail validity>

Fra : iddqdATworldonline.d~

Dato : 19-08-03 12:31

Peter Fjelsten wrote:

> Ikke ifølge EDBpriser...

OK, det ser godt nok ud som om det kun var fra 19" og ned G-modellerne
er væk.

> Den er for dyr, og så er vi tilbage ved Mitsubishi eller Viewsonic.
> Nogle kommentarer mellem disse to - eller har jeg overset en tredje
> mulighed?

Det er muligt den er for dyr, men jeg tvivler på de andre kan levere det
ønskede i tilfredsstillende kvalitet. Sørg ihvertfald for at komme til
at se det live inden du køber.

> Det kan man ikke få ved køb i udlandet?

Tvivlsomt, jeg ville ihvertfald forhøre mig inden jeg satsede på det.
Det er jo nok impotøren som varetager on-site garanti, og de vil jo
næppe dække noget de ikke har tjent på.

Mvh

Bruno

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 19-08-03 13:09

iddqdATworldonline.dk:

> Det er muligt den er for dyr, men jeg tvivler på de andre kan
> levere det ønskede i tilfredsstillende kvalitet. Sørg ihvertfald
> for at komme til at se det live inden du køber.

Hmm, det bliver nok lidt svært, men der er heldigvis returret.

Ifølge hvad jeg har læst skulle 22'' have den fordel over 21'' at de -
da de faktisk ikke er så meget større i viewable area - skulle være i
bedre kvalitet i hjørnerne.

Mitsubishien skulle kunne køre 2048x1536 i 86 Hz, hvilket må siges at
være OK?

Vil problemet være uskarphed i hjørnerne hvis den bliver presset for
hårdt?

Mit mål er at få mest for mine penge under 6500 og Sonys F520 er
simpelthen for kostbar (jeg tvivler på den er over 2000 ekstra værd).

> Tvivlsomt, jeg ville ihvertfald forhøre mig inden jeg satsede på
> det. Det er jo nok impotøren som varetager on-site garanti, og de
> vil jo næppe dække noget de ikke har tjent på.

Tror du ikke det egentlig er producenten der i sidste ende dækker det?

Fra : iddqdATworldonline.d~

Dato : 19-08-03 19:47

Peter Fjelsten wrote:
> Hmm, det bliver nok lidt svært, men der er heldigvis returret.

Også i udlandet? Og selv hvis hvem betaler porto retur.

> Ifølge hvad jeg har læst skulle 22'' have den fordel over 21'' at de -
> da de faktisk ikke er så meget større i viewable area - skulle være i
> bedre kvalitet i hjørnerne.

Lyder rimeligt nok, synes dog ikke jeg har noget at brokke mig over.
Dvs. min skærm skal lige blive varm, de først 10-20 min er der en
misfarvning i nederste venstre hjørne.

> Mitsubishien skulle kunne køre 2048x1536 i 86 Hz, hvilket må siges at
> være OK?

Refresh raten er ok, det samme som Sony'en og minimum efter min mening.
Det som bekymrer mig er de 0.24 vs. 0.22 på Sony'en, de 2048*1536 er jo
en ret høj opløsning.

> Vil problemet være uskarphed i hjørnerne hvis den bliver presset for
> hårdt?

Måske, måske ikke. Skulle jeg købe en skræm i dag og ikke Sony skærmen,
så ville jeg bestemt overveje 2070'eren, da jeg formoder den er meget i
familie med 2060'eren der er meget i familie med den legendariske 2040u

> Mit mål er at få mest for mine penge under 6500 og Sonys F520 er
> simpelthen for kostbar (jeg tvivler på den er over 2000 ekstra værd).

Har haft min siden det var en helt ny model for snart 2½ år siden, og
købte den faktisk på forgængerens ry (F500) og Sony's ditto.

> Tror du ikke det egentlig er producenten der i sidste ende dækker det?

I sidste ende så er det os som betaler, men hvordan det foregår
undervejs er et godt spørgsmål. Som sagt så ville jeg forhøre mig.

Når du har fået valgt en skærm så skriv gerne om dine erfaringer, enten
her i gruppen eller direkte til mig. Som du nok har bemærket er der
meget lidt info om de gode skærme at finde.

Mvh

Bruno

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 19-08-03 20:02

iddqdATworldonline.dk:

> Også i udlandet? Og selv hvis hvem betaler porto retur.

Jeg hat fundet den til en fornuftig pris i DK, så jeg køber den her.
Firmaet der sælger den har dog et par urelmæssigheder i forhold til
købeloven i deres salgsbetingelser, som jeg lige skal have opklaret
før jeg smider pengene på bordet.

> Refresh raten er ok, det samme som Sony'en og minimum efter min
> mening. Det som bekymrer mig er de 0.24 vs. 0.22 på Sony'en, de
> 2048*1536 er jo en ret høj opløsning.

Ja. Men jeg har kørt 1600*1200 32 bit (large fonts) på min Iiyama i
de 6-7 år jeg havde den (ved 74 Hz) uden jeg havde nogen problemer
med trætte øjne eller lignende. Jeg er faktisk ikke klar over hvad
dp'en på denne skærm er, men jeg tror den er på 0,25. Oh, well, jeg
tror det går - jeg har meget gode øjne: sagen er at hvis jeg skal
køre med 1600*1200 på en 22'', bliver tingene _alt_ for store.

> [...]
> skærmen, så ville jeg bestemt overveje 2070'eren, da jeg formoder
> den er meget i familie med 2060'eren der er meget i familie med

OK, that (and a bunch of other stuff) settles it! :)

> Har haft min siden det var en helt ny model for snart 2½ år siden,
> og købte den faktisk på forgængerens ry (F500) og Sony's ditto.

Jeg tror også at F-modellen er en god skærm, men den er desværre for
dyr til mig.

> I sidste ende så er det os som betaler, men hvordan det foregår
> undervejs er et godt spørgsmål. Som sagt så ville jeg forhøre mig.

Ja. Jeg vil være sikker på det er i orden.

> Når du har fået valgt en skærm så skriv gerne om dine erfaringer,
> enten her i gruppen eller direkte til mig. Som du nok har bemærket
> er der meget lidt info om de gode skærme at finde.

Jeg skal se om jeg kan huske det! Det er det mindste jeg kan gøre som
tak for hjælpen.

Fra : Thomas Antonsen

Dato : 20-08-03 16:47

Er du opmærksom på, IBM, HP og Compaq laver skærme med Sonys Trintron
billedrør? IBMs hedder P275, HPs 1120 og Scumpaqs noget tilsvarende. Det er
gode skærme til prisen.

VH Thomas

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 20-08-03 23:30

Thomas Antonsen:

> Er du opmærksom på, IBM, HP og Compaq laver skærme med Sonys
> Trintron billedrør? IBMs hedder P275, HPs 1120 og Scumpaqs noget
> tilsvarende. Det er gode skærme til prisen.

Har du nogle tests på dem?

Fra : Thomas Antonsen

Dato : 21-08-03 14:30

nej, men jeg har købt ca. 15 IBM P260 (den gamle model, før P275) på mit
forrige arbejde. Jeg havde selv en Sony GDM-500F som jeg sammenlignede med
IBM skærmen. IBM skærmen er 98% af Sony skærmen til under den halve pris.
Lige nu arbejder jeg med en HP P910 (19" lillebror til P1130) og den er også
kanon (kører 1600x1200, 85Hz).

VH Thomas

PS IBM P275 kan du finde på edbpriser.dk