Skærme
Fijala 3554
DVI vs analog
Fra : blackout

Dato : 13-08-03 23:59

Hej,
Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad forskellen er på DVI og analog udgang
til en TFT. Er det billedkvalitet only eller hvad? Er der nogen der kan
forklare det?

Tak på forhånd!

Fra : TBC

Dato : 14-08-03 13:58

"blackout" <blackout_postboxNOSPAMPLEASE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
udgang
> til en TFT. Er det billedkvalitet only eller hvad? Er der nogen der kan

Det er behandlet flere gange her i gruppen, så prøv at læse tilbage eller gå
ind på anandtech.com og søg "DVI"

Kort fortalt er forskellen at DVI udgangen til forskel fra VGA en digital
fremførelse af dit billede til din digitale skærm (fladskærm eller
projector). Det kan sammenlignes med den digitale lydudgang på f.eks en DVD
eller en CD aspiller til en digital forstærker. Fordelen er oplagt at du
ungår forvrængning af dit videosignal, når dit grafikkort skal lave
billedmaterialet som det er genereret i et digitalt domæne om til et analogt
videosignal signal, som så med teoretisk degradering fremføres igennem dit
VGA kabel til din digitale skærm, som så igen skal omforme det analoge
videosignal til dets eget digitale domæne (Det er her det største tab
opstår).

Det er derfor DVI står bedre på en fladskærm en VGA. Det kræver selvfølgelig
at du har et grafikkort med DVI udagang.

Typisk kan det faktisk kvalitetsmæssigt betale sig at købe en billigere
skærm med DVI, end en dyrere skærm uden.

TBC

Fra : blackout

Dato : 14-08-03 21:48

> Det er derfor DVI står bedre på en fladskærm en VGA. Det kræver
selvfølgelig
> at du har et grafikkort med DVI udagang.

Det har jeg heldigvis...

> Typisk kan det faktisk kvalitetsmæssigt betale sig at købe en billigere
> skærm med DVI, end en dyrere skærm uden.

Tak for det gode svar! Så lige et andet - har alle TFTer DVI indgang? (måske
et dumt spørgsmål)
Nogle anbefalinger? Til 3d spil og tekst...

Fra : Ukendt

Dato : 14-08-03 21:58

>Tak for det gode svar! Så lige et andet - har alle TFTer DVI indgang? (måske
>et dumt spørgsmål)
Ikke alle, eks min Medion har ikke nogen.

>Nogle anbefalinger? Til 3d spil og tekst...
Jeg er meget glad for min 18.1'' den er flot og står rent i kontrast
og mine games FS2003 Raven Shield osv kører perfekt.

THF
Brøndby
http://home20.inet.tele.dk/thf/

Fra : TBC

Dato : 15-08-03 16:20

> Tak for det gode svar! Så lige et andet - har alle TFTer DVI indgang?
(måske
> et dumt spørgsmål)

Nej desværre ikke, det er stadig en rimeligt ny standard til PC verdenen.
(Standarden var oprindeligt og tidligere mest brugt til Mac) Men der kommer
flere og flere på markedet, og der er allerede en del i flere prisklasser på
markedet.

> Nogle anbefalinger? Til 3d spil og tekst...

Nej desværre ikke, jeg sværger selv til min 21" FD Trinitron. Det eneste
tidspunkt jeg selv bruger DVI er i forbindelse med min DLP projector. Men
prøv at se på lidt forskellige tests af de skærme der har DVI indgang, eller
gå ud i butikkerne og se om du er tilfreds med dem i deres opsætning, selv
om de de fleste steder kun er sat op med almindelige VGA ingang. (lige som
når en DVD maskine typisk er sluttet til et TV med komposit i stedet for RGB
i en TV-foretning ...tsk tsk!) Det kan du bruge som parameter vel vidende at
det kun bliver bedre hvis du forbinder skærmen med DVI derhjemme.

Forskellen på DVI og VGA ser man iøvrigt tydligst i mørke farver, hvor der
er tendens til støj ved brug af VGA (Vi er på entusiast niveau). Denne støj
er helt væk med DVI. Til lige vil man kunne se tydelig forskel ved
tangentielle farveovergange.

TBC

Fra : MA

Dato : 15-08-03 18:48