YPVS ventiler
Fra : Ulrik Borg

Dato : 05-04-01 21:08

Hej alle sammen

Min RD 350 er begyndt at spilde olie, eller i hvert fald et eller andet sort
stads, ud ved ypvs ventilerne. Jeg har skiftet pakninger på begge ventiler
(nogle røde gummipakninger samt O-ringe), men det har ikke hjulpet nok.

Jeg mener engang, at der var en som skrev noget om bøsningerne der skulle
udskiftes en gang imellem. Men er det der fejlen ligger??

Og selv om den nu er utæt, hvorfor kommer der så det der sorte væde ud?

Ellers kører den såmænd meget godt.

Forårshilsner

Ulrik
RD 350

Fra : Rune Larsen

Dato : 05-04-01 22:42

"Ulrik Borg" <ulrik@ostenfeld.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg mener engang, at der var en som skrev noget om bøsningerne der skulle
> udskiftes en gang imellem. Men er det der fejlen ligger??

Bøsningerne er lavet i noget bronce-agtigt, og selve ventilerne er lavet i
alu. De bliver simpelthen slidt ned, og så kan gummiringene ikke pakke tætte
omkring ventilerne mere.

> Og selv om den nu er utæt, hvorfor kommer der så det der sorte væde ud?

Uforbrændt totaktsolie... Prøve med noget andet olie der efterlader mindre
snask, juster din oliepumpe ned til den korrekte mængde, eller check om du
ikke har dysset alt for fedt.

/Rune - 3*TZR

Fra : Armand

Dato : 06-04-01 02:29

Rune Larsen <nuggi@mip.sdu.dk> skrev i en

> [...]
mindre
> snask, juster din oliepumpe ned til den korrekte mængde, eller check

Og hvad med din kørestil?

Den eneste regulering af oliepumpen udover at den følger
motor-omdrejningerne, er at den reguleres op i takt med gassen!
En alt for tung gashånd ved lavee omfrejninger giver derfor motoren alt
for meget olie!

Den bedste måde at sætte dit olieforbrug og tilsodningen ned, samt
derigennem din olie (og bensin!) økonomi op, er at vænne dig til flere
omdrejninger, således at motoren kommer op i det område hvor den
arbejder bedst, hvorved at du kan spare på gasgivningen.
Eller populært sagt: Kør ét gear laver end at du ellers umiddelbart
ville - Også under accelerationerne!!

--
Armand.

Fra : Rune Larsen

Dato : 06-04-01 12:08

> [...]
> motor-omdrejningerne, er at den reguleres op i takt med gassen!
> En alt for tung gashånd ved lavee omfrejninger giver derfor motoren alt

Vi har diskuteret det her før, men er der rent faktis nogen der har et
diagram der viser sammenængen ml. håndtagsstilling og omdrejninger og
pumpevolumen?

> [...]
> arbejder bedst, hvorved at du kan spare på gasgivningen.
> Eller populært sagt: Kør ét gear laver end at du ellers umiddelbart

Det er ihvertfald gavnligt for benzinøkonomien. Det har jeg personligt kunne
konstatere, og jeg har kunnet se det ud af de grafer der er fra Yamaha over
motorens specific-fuel-consumption for forskellige omdrejninger.

/Rune

Fra : Armand

Dato : 07-04-01 01:09

> Vi har diskuteret det her før, men er der rent faktis nogen der har et
> diagram der viser sammenængen ml. håndtagsstilling og omdrejninger og
> pumpevolumen?

Hvorfor?
har du da et diagram over hvor meget olie at motoren har brug for
relateret til omdr og belastning??

--
Armand.

Fra : Rune Larsen

Dato : 07-04-01 10:15

> Hvorfor?
> har du da et diagram over hvor meget olie at motoren har brug for
> relateret til omdr og belastning??

Nope, men jeg vil mene høje omdrejninger med lidt mindre gas, kræver mere
olie end lave omdrejninger med lidt mere gas.
Men det kan absolut godt være jeg tager fejl i min antagelse her!?!?

/Rune

Fra : Michael Helsvig

Dato : 07-04-01 11:03

Teknisk set, for eksempelvis en Yamaha RD 350, er oliepumpens output en
funktion af omdrejningstallet på krumtappen og cirka den første 1 cm af
gaskablets position, så jeg tror omdrejningstallet vægter mest.

Michael Helsvig
http://mic.lostinlove.dk/

Fra : Rune Larsen

Dato : 07-04-01 15:43

"Michael Helsvig" <michael@technorave.dk> skrev i en meddelelse

>Teknisk set, for eksempelvis en Yamaha RD 350, er oliepumpens output en
>funktion af omdrejningstallet på krumtappen og cirka den første 1 cm af
>gaskablets position, så jeg tror omdrejningstallet vægter mest.

Ifølge min service-manual til TZRen, så forholder pumpen sig sådan her:

Minimum output: 0.75 - 1.0 cm^3 pr. 200 strokes
Maximum output: 10.3 - 11.4 cm^3 pr. 200 strokes.

Det ser ud til den vægter gashåndtages position rimeligt tungt.... Der skal
ihvertfald ca. 10 gange så mange omdrejninger til at svare til det som fuld
gas svarer til...

Eftersom omdrejningsregisteret spænder over ca. en 2 eller 3-dobling, må man
vel sige at gashåndtagets position vægtes mest?

/Rune

Fra : Steen Schmidt

Dato : 07-04-01 16:23

> Ifølge min service-manual til TZRen, så forholder pumpen sig sådan her:
>
> Minimum output: 0.75 - 1.0 cm^3 pr. 200 strokes
> Maximum output: 10.3 - 11.4 cm^3 pr. 200 strokes.

Hvilket vil sige at den v/10000 rpm bruger 570 ml olie pr. minut (altså
mellem 204 og 511 liter olie pr 1000 km, afhængig af valgt gear)? Ret meget
vil jeg mener

Mvh
Steen

Fra : Janus

Dato : 07-04-01 20:14

> Hvilket vil sige at den v/10000 rpm bruger 570 ml olie pr. minut (altså
> mellem 204 og 511 liter olie pr 1000 km, afhængig af valgt gear)? Ret
meget
> vil jeg mener

Ja der må være noget galt 0,57L olie/min ??? hvis den kører på 2% blanding
og kører ca 15 km/l vil den ifølge mine beregninger bruge 66,6 L benzin og
ca 1,33 L olie (2 % blanding) 2,66L olie (ved 4 % blanding).

Janus

Fra : Rune Larsen

Dato : 07-04-01 21:33

"Steen Schmidt" <SSchmidt@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilket vil sige at den v/10000 rpm bruger 570 ml olie pr. minut (altså
> mellem 204 og 511 liter olie pr 1000 km, afhængig af valgt gear)? Ret
meget
> vil jeg mener

Hvem siger pumpen kører med samme omdrejningstal som motoren?

/Rune

Fra : Steen Schmidt

Dato : 07-04-01 22:24

> Hvem siger pumpen kører med samme omdrejningstal som motoren?

Ok, jeg tog bare "strokes" for motoromdrejninger.

Mvh
Steen

Fra : Armand

Dato : 09-04-01 00:55

> [...]
> olie end lave omdrejninger med lidt mere gas.
> Men det kan absolut godt være jeg tager fejl i min antagelse her!?!?

Lad os lige blive enige om at eftersom at oliepumpen er drevet mekanisk
af motoren vil oliemængden stige med omdrejningerne i forholdet 1:1 -
Altså dobblt så mange rpm = dobbelt så meget olie! - OK?

Ved et givent omdrejningstal vil tung gas alt andet lige også kræve mere
olie end ved let gas! - Ikke sandt?

Er det da ikke det at pumpe-reguleringen á gaskablet overkommer??

--
Armand
(der stadig savner den servo-regulerede oliepumpe der optimere

Fra : Rune Larsen

Dato : 09-04-01 10:45

> Ved et givent omdrejningstal vil tung gas alt andet lige også kræve mere
> olie end ved let gas! - Ikke sandt?

Se mit andet indlæg, hvor jeg lister tallene for oliepumpens mængder.
jeg giver dig fra nu af ret, tung gashånd bruger mere olie end mange
omdrejninger.

> (der stadig savner den servo-regulerede oliepumpe der optimere
> oliemængden efter et grundigt skema, hvilket ville spare totaktererne
> for meget af det dårlige ry som osere)

Køb en TZR250R - fra model 3XV6 og opefter - den har elektronisk oliepumpe.

/Rune

Fra : Armand

Dato : 11-04-01 01:28

> en TZR250R - fra model 3XV6 og opefter har elektronisk oliepumpe.

I hvilken grad??

- -
Armand.

Fra : Rune Larsen

Dato : 12-04-01 09:52

> I hvilken grad??

Se, det kan jeg ikke helt greje ud fra reservedelskataloget, men jeg kan se
der indgår ikke mindre end tre elektriske pumper på diagrammet. Der hører
også en speciel CDI-boks til de cykler med, så mon ikke det er noget af det
de har tweaket.

/Rune

Fra : Armand

Dato : 12-04-01 19:38

> [...]
> kan se der indgår ikke mindre end tre elektriske pumper på diagrammet.
> Der hører også en speciel CDI-boks til de cykler med, så mon ikke det

Endelig et tilfælde hvor virkeligheden overgår fantasien i positiv
forstand

--
Armand.

Fra : Rune Larsen

Dato : 12-04-01 20:39

> Endelig et tilfælde hvor virkeligheden overgår fantasien i positiv
> forstand

Klart! Det er jo en 2takter fra Yamaha....

/Rune