/ Forside / Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet multimedie
#NavnPoint
refi 19159
Klaudi 13515
severino 5400
pallebhan.. 4553
molokyle 4203
o.v.n. 3762
tedd 3707
bentjuul 3670
transor 2817
10  miritdk 2644
Farveprofil til avis grayscale
Fra : Storm


Dato : 18-08-03 20:42

Jo, jeg kan godt lave en selv, men har jeg ret i at
http://www.pressenshus.dk ikke har en standard for grayscale, kun for 4
farve?

--
Venlig hilsen Nina Storm

 
 
Thomas Madsen (19-08-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Madsen


Dato : 19-08-03 12:47

Storm skrev:

> Jo, jeg kan godt lave en selv, men har jeg ret i at
> http://www.pressenshus.dk ikke har en standard for grayscale, kun
> for 4 farve?

Jeg har aldrig fundet en gråtone-profil derinde i hvert tilfælde,
men normalt definerer man vel også bare hvilken puntbredning (dot
gain) ens gråtone-billede/billeder skal tilpasses til, gør man
ikke? Altså f.eks. tildeler profilen 'Dot gain 20 %', eller noget
i den stil.

--
Med venlig hilsen
Madsen.

Storm (19-08-2003)
Kommentar
Fra : Storm


Dato : 19-08-03 15:17

Thomas Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> Jeg har aldrig fundet en gråtone-profil derinde i hvert tilfælde,
> men normalt definerer man vel også bare hvilken puntbredning (dot
> gain) ens gråtone-billede/billeder skal tilpasses til, gør man
> ikke? Altså f.eks. tildeler profilen 'Dot gain 20 %', eller noget
> i den stil.

Joo, jeg tænkte bare, at de godt kunne have en profil som hed dansk
avisprofil sh, som netop angav om det skulle være 20% dot gain eller
mere, og som havde defineret rasteromfanget, lys og skyggepunkt, og
måske også lagde mere kontrast i billedet. Tit ser billeder i avisen
meget flade ud.
Men det kan da godt være det er naivt at tro at det ville blive bedre
hvis de havde sådan en profil. Men de kunne da godt omtale det.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Søren Theilgaard (01-09-2003)
Kommentar
Fra : Søren Theilgaard


Dato : 01-09-03 16:16

In article <1fzy4mg.rjpds61aau73cN%Ninzen@ofir.dk>, Storm
<Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Thomas Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:
>
> > Jeg har aldrig fundet en gråtone-profil derinde i hvert tilfælde,
> > men normalt definerer man vel også bare hvilken puntbredning (dot
> > gain) ens gråtone-billede/billeder skal tilpasses til, gør man
> > ikke? Altså f.eks. tildeler profilen 'Dot gain 20 %', eller noget
> > i den stil.
>
> Joo, jeg tænkte bare, at de godt kunne have en profil som hed dansk
> avisprofil sh, som netop angav om det skulle være 20% dot gain eller
> mere, og som havde defineret rasteromfanget, lys og skyggepunkt,

Du kan jo prøve at konvertere et billede til gråtoner, konvertere det
tilbage til RGB, og så bruge profil-værktøjet i Photoshop til at
konvertere gråtone-RGB-billedet til avis-CMYK. Herefter kunne du så
prøve at konvertere det samme billede til gråtoner ud fra punktbredde,
for at se hvilken indstilling som kommer tættere på.

> og
> måske også lagde mere kontrast i billedet. Tit ser billeder i avisen
> meget flade ud.

Nu begynder du at blande billedmanipulation ind i konceptet
farvestyring. Farvestyring går ud på at gengive farver ens på skærm,
print, tryk osv. men ikke at ændre farvekarakteristik. Hvis du vil have
mere kontrast på billedet, må du gøre det selv.

Sagt på en anden måde. Hvis avis-profilen får billederne til at se
flade ud, og det ikke bare skyldes begrænsningen i gamut, så er
ICC-profilen lavet forkert (det tvivler jeg dog på at den er).

Det man faktisk typisk oplever er, at reklamebureauerne sidder manuelt
of tilpasser billederne, når de skal i avisen, i stedet for at sætte
sig lidt ind i farvestyring, og så få programmerne til at gøre arbejdet
for sig.

> Men det kan da godt være det er naivt at tro at det ville blive bedre
> hvis de havde sådan en profil. Men de kunne da godt omtale det.

De kunne i det mindste da godt omtale hvilken punktbredning som men kan
regne med.

Blot for at være sikker: Du har været forbi pressens hus hjemmeside, ik?

Ellers er et link her til avisprofilen:
http://www.pressenshus.dk/usr/pressenshus/home.nsf/HTDocs/start.html

--
Søren Theilgaard

Theilgaard Consult
http://www.theilgaard.dk

Storm (02-09-2003)
Kommentar
Fra : Storm


Dato : 02-09-03 20:57

Søren Theilgaard <st@theilgaardNOSPAM.dk> wrote:

Tak for din reaktion, jeg har lige eksperimenteret med det.

> Du kan jo prøve at konvertere et billede til gråtoner, konvertere det
> tilbage til RGB, og så bruge profil-værktøjet i Photoshop til at
> konvertere gråtone-RGB-billedet til avis-CMYK. Herefter kunne du så
> prøve at konvertere det samme billede til gråtoner ud fra punktbredde,
> for at se hvilken indstilling som kommer tættere på.

Jeg vil mene at på grund af avis 4f-profilens brug af GCR og UCA kan dit
forslag ikke burges. Jeg mener ikke det duer at konvertere et akromatisk
4-f billede til grayscale.***

> > og måske også lagde mere kontrast i billedet. Tit ser billeder i avisen
> > meget flade ud.
>
> Nu begynder du at blande billedmanipulation ind i konceptet
> farvestyring. Farvestyring går ud på at gengive farver ens på skærm,
> print, tryk osv. men ikke at ændre farvekarakteristik. Hvis du vil have
> mere kontrast på billedet, må du gøre det selv.

Jo, men netop avis, som har en forholdsvis kraftig punktbredning, har
ifølge mine begreber netop glæde af en større kontrast og mindre farve i
mellemtonerne.
Kan en farveprofil virkelig ikke give give større kontrast?

> Sagt på en anden måde. Hvis avis-profilen får billederne til at se
> flade ud, og det ikke bare skyldes begrænsningen i gamut, så er
> ICC-profilen lavet forkert (det tvivler jeg dog på at den er).
>
> Det man faktisk typisk oplever er, at reklamebureauerne sidder manuelt
> of tilpasser billederne, når de skal i avisen, i stedet for at sætte
> sig lidt ind i farvestyring, og så få programmerne til at gøre arbejdet
> for sig.

Jooo, der sidder vist desværre folk mange steder i den grafiske branche
og arbejder med digitale billeder uden at vide så meget om farvestyring.
Jeg efterlyser jo netop profiler der gør det lettere at arbejde for et
forudsigeligt resultat. Men helt mekanisk skal man vist ikke smide
profiler på.

> > Men det kan da godt være det er naivt at tro at det ville blive bedre
> > hvis de havde sådan en profil. Men de kunne da godt omtale det.
>
> De kunne i det mindste da godt omtale hvilken punktbredning som men kan
> regne med.
>
> Blot for at være sikker: Du har været forbi pressens hus hjemmeside, ik?
>
> Ellers er et link her til avisprofilen:
> http://www.pressenshus.dk/usr/pressenshus/home.nsf/HTDocs/start.html

Tak - det var faktisk det link jeg lagde ud med

***
Jeg skal faktisk helt op på en punktbredning på 30 så sker der noget i
mellemtonerne. Ved en grayscale-konvertering på dot gain 30 bliver der
noget større kontrast i 4 f med avisprofil.
Bruger jeg en punktbredning på 20 bliver et billede med 4f avisprofil
faktisk fladere end samme billede koverteret fra en euroscale Coated
profil.

Mine test (som du har foreslået) på et ukorrigeret rgb billede:

Adobe RGB (1998):
Total Ink L: 3 M: 117 S: 343

Grayscale dot gain 20: L: 1 M: 44 S: 99
Grayscale dot gain 30: L: 1 M: 35 S: 99

DanskAvisTryks grayscale: L: 1 M: 33 S: 98

DDPFF_2000_NP:
Total Ink L: 0 M: 55 S: 229
Grayscale dot gain 20: L: 1 M: 30 S: 68
Grayscale dot gain 30: L: 0 M: 25 S: 58

Her ser du at det ikke duer at grayscale konvertere et 4f med DDPFF
profilen.


--
Venlig hilsen Nina Storm

Thomas²°°³ (22-08-2003)
Kommentar
Fra : Thomas²°°³


Dato : 22-08-03 14:24

"Storm" <Ninzen@ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:1fzwpdf.b6yai31ndsbswN%Ninzen@ofir.dk...
> Jo, jeg kan godt lave en selv, men har jeg ret i at
> http://www.pressenshus.dk ikke har en standard for grayscale, kun for 4
> farve?

Der ligger noget her: http://www.dansk-avistryk.dk/download/icc/

Men ved ikke lige helt hvordan jeg får en ICC ud af den .bin fil?

--
MVH Thomas
http://www.jogt.com - live webcam
http://www.autobooster.dk/register.php?referer=1152 - trafikmangel?
http://www.trafficzap.com/exchange/index.php?rid=29455&q=821 - mere?



Thomas Madsen (22-08-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Madsen


Dato : 22-08-03 14:35

Thomas²°°³ skrev:

> Men ved ikke lige helt hvordan jeg får en ICC ud af den .bin fil?

Stuffit Expander.

--
Med venlig hilsen
Madsen.

Storm (22-08-2003)
Kommentar
Fra : Storm


Dato : 22-08-03 20:28

Thomas Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> Thomas"°°" skrev:
>
> > Men ved ikke lige helt hvordan jeg får en ICC ud af den .bin fil?
>
> Stuffit Expander.

Hov - hov Madsen, er det ikke kun Mac-område eller fås den nu også
til pc?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Thomas Madsen (22-08-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Madsen


Dato : 22-08-03 20:40

Storm skrev:

> Hov - hov Madsen, er det ikke kun Mac-område eller fås den nu
> også til pc?

Jeg har brugt den de sidste mange år på PC'en da jeg rimelig tit
har brug for at pakke *.sit-filer ud, så man har kunnet få den til
PC længe. :)

--
Med venlig hilsen
Madsen.

Storm (22-08-2003)
Kommentar
Fra : Storm


Dato : 22-08-03 20:58

Thomas Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> Storm skrev:
>
> > Hov - hov Madsen, er det ikke kun Mac-område eller fås den nu
> > også til pc?
>
> Jeg har brugt den de sidste mange år på PC'en da jeg rimelig tit
> har brug for at pakke *.sit-filer ud, så man har kunnet få den til
> PC længe. :)

Kom faktisk også i tanke om at jeg selv har den på pc'en, da jeg havde
postet - fredagskæk...

--
Venlig hilsen Nina Storm

Morten Lind (11-09-2003)
Kommentar
Fra : Morten Lind


Dato : 11-09-03 14:48

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Thomas Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:
>
> > Storm skrev:
> >
> > > Hov - hov Madsen, er det ikke kun Mac-område eller fås den nu
> > > også til pc?
> >
> > Jeg har brugt den de sidste mange år på PC'en da jeg rimelig tit
> > har brug for at pakke *.sit-filer ud, så man har kunnet få den til
> > PC længe. :)
>
> Kom faktisk også i tanke om at jeg selv har den på pc'en, da jeg havde
> postet - fredagskæk...
Helt OT

Hæ, hæ Nina.....man kan også få AppleWorks til PC og snart også
iTunes.....skal vi spare sammen så Madsen kan få AW))))))
M.
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Storm (22-08-2003)
Kommentar
Fra : Storm


Dato : 22-08-03 20:57

Thomas"°°" <flash4@it.invalid> wrote:

> "Storm" <Ninzen@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> news:1fzwpdf.b6yai31ndsbswN%Ninzen@ofir.dk...
> > Jo, jeg kan godt lave en selv, men har jeg ret i at
> > http://www.pressenshus.dk ikke har en standard for grayscale, kun for 4
> > farve?
>
> Der ligger noget her: http://www.dansk-avistryk.dk/download/icc/
>
> Men ved ikke lige helt hvordan jeg får en ICC ud af den .bin fil?

Tak for det link - underligt at DDPFF ikke har den samme information. De
har da samme behov. Jeg prøvede den lige hurtigt af (den der hedder
finans er nok til et specielt behov) det ser ud til at den ligger mellem
2-3% i lyset til 95% i skyggen og med noget mere kontrast en Photoshops
egen standard konvertering. Man kan da vist ikke aflæse værdier direkte
i en profil noget sted i Photoshop (Color Settings) - kan man? Jeg måler
bare og ser...

(Sjovt iøvrigt, fordi jeg for flere år siden var med til at færdiggøre
materiale fra DAT om avis repro, og det var rigtig anskueligt og
fornuftigt - men blev cuttet _meget_ ned i slutfasen, af hensyn til ???
keep it simple ideen.)

Og så fungerede http://www.dansk-avistryk.dk/ menuer _ikke_ i Safari
(Mac) men kun i IE (og det er ikke Safaris skyld

--
Venlig hilsen Nina Storm

Kurt Brixen (22-08-2003)
Kommentar
Fra : Kurt Brixen


Dato : 22-08-03 21:20

On Fri, 22 Aug 2003 21:56:30 +0200, Ninzen@ofir.dk (Storm) wrote:


>Tak for det link - underligt at DDPFF ikke har den samme information. De
>har da samme behov. Jeg prøvede den lige hurtigt af (den der hedder
>finans er nok til et specielt behov)

Mon det er til lyserøde sider?

Iøvrigt har DDPFF lavet nye vejledninger. De ligger på denne side:

http://www.medienet.net/pub/pdfbranchestandard/

--

Med venlig hilsen
Kurt Brixen

Storm (22-08-2003)
Kommentar
Fra : Storm


Dato : 22-08-03 21:28

Kurt Brixen <no_spam_to_brixen@get2net.dk> wrote:

> On Fri, 22 Aug 2003 21:56:30 +0200, Ninzen@ofir.dk (Storm) wrote:
>
>
> >Tak for det link - underligt at DDPFF ikke har den samme information. De
> >har da samme behov. Jeg prøvede den lige hurtigt af (den der hedder
> >finans er nok til et specielt behov)
>
> Mon det er til lyserøde sider?

Meget rødt er der ihvertfald ikke i billedet efter konvertering til den
profil, så det har du nok ret i.

> Iøvrigt har DDPFF lavet nye vejledninger. De ligger på denne side:
>
> http://www.medienet.net/pub/pdfbranchestandard/

Tak for det, det var et nyttigt tip. Sjovt at de stadig bruger Quark 4
når de vil vise hvordan opsætning skal være.
Men det er måske meget godt i overensstemmelse med virkeligheden
stadigvæk.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Thomas Madsen (11-09-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Madsen


Dato : 11-09-03 15:39

Morten Lind skrev:

> Hæ, hæ Nina.....man kan også få AppleWorks til PC og snart også
> iTunes.....skal vi spare sammen så Madsen kan få AW))))))

AppleWorks!? Hvad er det?
En af byens borgere har lige stillet en kasse med æbler på min trappe
i dag, så jeg har æbler nok til de næste mange måneder.

--
Med venlig hilsen
Madsen.

Morten Lind (11-09-2003)
Kommentar
Fra : Morten Lind


Dato : 11-09-03 15:58

Thomas Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> Morten Lind skrev:
>
> > Hæ, hæ Nina.....man kan også få AppleWorks til PC og snart også
> > iTunes.....skal vi spare sammen så Madsen kan få AW))))))
>
> AppleWorks!? Hvad er det?
> En af byens borgere har lige stillet en kasse med æbler på min trappe
> i dag, så jeg har æbler nok til de næste mange måneder.

Hæ, hæ..
M., der har to æbletræer i haven
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Storm (11-09-2003)
Kommentar
Fra : Storm


Dato : 11-09-03 16:09

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Thomas Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:
>
> > Morten Lind skrev:
> >
> > > Hæ, hæ Nina.....man kan også få AppleWorks til PC og snart også
> > > iTunes.....skal vi spare sammen så Madsen kan få AW))))))
> >
> > AppleWorks!? Hvad er det?
> > En af byens borgere har lige stillet en kasse med æbler på min trappe
> > i dag, så jeg har æbler nok til de næste mange måneder.
>
> Hæ, hæ..
> M., der har to æbletræer i haven

Jeg tror Madsen er mere digitalt veludrustet end nogen af os to Morten,
så æblekage var nok det eneste vi kunne friste med

--
Venlig hilsen Nina Storm

Morten Lind (11-09-2003)
Kommentar
Fra : Morten Lind


Dato : 11-09-03 16:27

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:
>
> > Thomas Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:
> >
> > > Morten Lind skrev:
> > >
> > > > Hæ, hæ Nina.....man kan også få AppleWorks til PC og snart også
> > > > iTunes.....skal vi spare sammen så Madsen kan få AW))))))
> > >
> > > AppleWorks!? Hvad er det?
> > > En af byens borgere har lige stillet en kasse med æbler på min trappe
> > > i dag, så jeg har æbler nok til de næste mange måneder.
> >
> > Hæ, hæ..
> > M., der har to æbletræer i haven
>
> Jeg tror Madsen er mere digitalt veludrustet end nogen af os to Morten,
> så æblekage var nok det eneste vi kunne friste med

Du har nok ret))) Men æblekage er da også rart
M.
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Thomas Madsen (11-09-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Madsen


Dato : 11-09-03 17:18

Morten Lind skrev:

> Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:
>> Jeg tror Madsen er mere digitalt veludrustet end nogen af os to
>> Morten, så æblekage var nok det eneste vi kunne friste med
>
> Du har nok ret))) Men æblekage er da også rart

Det med den digitale udrustning ved jeg ikke, men må jeg ikke nok
give æblekage i stedet for omvendt? Jeg sidder pt. og overvejer
hvad jeg skal bruge den kasse æbler til, men resultat bliver nok
enten æblekage, æblegrød eller kasteskyts.

--
Med venlig hilsen
Madsen (som seriøst overvejer at købe en dual-G5 som supplement
da man tilsyneladende får ret meget for pengene).

Morten Lind (12-09-2003)
Kommentar
Fra : Morten Lind


Dato : 12-09-03 07:53

Thomas Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> Morten Lind skrev:
>
> > Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:
> >> Jeg tror Madsen er mere digitalt veludrustet end nogen af os to
> >> Morten, så æblekage var nok det eneste vi kunne friste med
> >
> > Du har nok ret))) Men æblekage er da også rart
>
> Det med den digitale udrustning ved jeg ikke, men må jeg ikke nok
> give æblekage i stedet for omvendt? Jeg sidder pt. og overvejer
> hvad jeg skal bruge den kasse æbler til, men resultat bliver nok
> enten æblekage, æblegrød eller kasteskyts.

Tjah Madsen.....Man kan da bruge æbler til mange ting - kandisér dem til
jul og du bliver et hit hos ungerne på vejen (hvis fænomenet stadig
eksisterer)

Og hvis du mangler moralsk støtte til indkøb af din nye supercomputer,
så sig til.....du får ikke blot meget for pengene - du får toppen af
cremen de la créme

Men lyt til en forhærdet Macmand

Vent til de har været her et halvt års tid - så plejer der at blive
optimeret og de nu halve år "gamle" modeller falder ca. 20/25% i pris.

Tro mig, jeg har betalt mine lærepenge for at ligge i
førerfeltet))))))

Hej fra
Morten, der bliver lidt nervøs ved at tænke på din softwaresamling, der
skal skifte platform
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Thomas Madsen (12-09-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Madsen


Dato : 12-09-03 12:15

Morten Lind skrev:

> Vent til de har været her et halvt års tid - så plejer der at
> blive optimeret og de nu halve år "gamle" modeller falder ca.
> 20/25% i pris.

Det lyder som et godt råd.

> Tro mig, jeg har betalt mine lærepenge for at ligge i
> førerfeltet))))))

Ja, det er ikke uden omkostninger. Det kender jeg også godt her
fra PC-platformen. :)

> Hej fra
> Morten, der bliver lidt nervøs ved at tænke på din
> softwaresamling, der skal skifte platform

Hmm, du siger noget. Ærgerligt at Adobe ikke laver programpakker
hvor der er mulighed for at bruge den samme installations-CD til
alle platforme.

--
Med venlig hilsen
Madsen.

Morten Lind (12-09-2003)
Kommentar
Fra : Morten Lind


Dato : 12-09-03 14:30

Thomas Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> Hmm, du siger noget. Ærgerligt at Adobe ikke laver programpakker
> hvor der er mulighed for at bruge den samme installations-CD til
> alle platforme.

Ja, medmindre man egentlig godt kan????? Det véd jeg ret beset ikke
noget om

Hvis man forestillr sig, at Adobe véd, hvad kundeservice er, er det
måske ikke helt umuligt

Hæ, hæ Madsen.....hvo intet vover.......Det kan man godt......sender dig
en privatmail

Hej fra
Morten
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Thomas Madsen (12-09-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Madsen


Dato : 12-09-03 14:35

Morten Lind skrev:

> Ja, medmindre man egentlig godt kan????? Det véd jeg ret beset ikke
> noget om

Det fremgår ikke umiddelbart af min designpakke at den også kan
installeres på Mac, men hvis den ikke kan, så kan man sikkert
få en eller anden form for kompensation hos Adobe, vil jeg tro.
I det mindste så må man kunne få en udgave til Mac for billige
penge.

--
Med venlig hilsen
Madsen.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste