Drejebar regnhætte til stålskorsten fra br~
Fra : Steen

Dato : 21-08-03 19:19

Hej NG!

Er der nogen her, som kan fortælle mig hvem, der producerer disse med
vinden drejebare hætter, som sidder på toppen af stålskorstene -
typisk skorstene, der er forbundet med brændeovne.

Jeg ved godt at min beskrivelse af 'hætten' ikke er god, men det er
lidt af en Georg Gearløs/Arne Jacobsen-konstruktion hvis formål er at
sørge for at det ikke regner ned i skorstenen samt skabe undertryk i
skorstenen, således at røgen suges ud.

Jeg er ude efter de nylonbøsninger, som den lodrette 'stål-pind'
drejer rundt i.

Tak for al hjælp.

Steen

Fra : Ukendt

Dato : 21-08-03 20:30

Steen wrote:
> Hej NG!
>
> Er der nogen her, som kan fortælle mig hvem, der producerer disse med
> vinden drejebare hætter, som sidder på toppen af stålskorstene -

Vores lokale brændeovnecenter fremstiller dem vist selv (Thisted)
> Jeg er ude efter de nylonbøsninger, som den lodrette 'stål-pind'
> drejer rundt i.

Dén vi havde i sin tid kørte ikke i nylonbøsninger. Den lodrette stålpind
var spidset i nederste ende og hvilede på et stykke fladjern. Ligeledes var
var det 2 stks. fladjern med borede huller, monteret henholdsvis lige over
den nævnte nederste og henholdsvis i topen af konstruktionen, der styrede
den lodrette.
Jeg må dog indrømme, at denne larmede lidt, når det blæste, men den satte
sig aldrig fast og virkede faktisk - eneste minus skulle efter sigende være,
at den kan afkøle røgen så meget, at der dannes kondens - om dette er
rigtigt, véd jeg ikke.

Jeg har før købt nylon af min lokale smed, og så selv skåret og boret, hvad
jeg skal bruge.
Tomas

Fra : Mari

Dato : 21-08-03 22:24

"Steen" <no@spam.here> skrev i en meddelelse
> [...]
> vinden drejebare hætter, som sidder på toppen af stålskorstene -
> typisk skorstene, der er forbundet med brændeovne.

Og som nok hedder "røgvender"

http://www.rogvender.dk/

http://www.pejsecenter.dk/html/tips_1.html

http://makeashorterlink.com/?Q37F42AA5