RAID 5 (newbie)
Fra : sdf

Dato : 21-08-03 15:26

hey folkens...

Jeg læst en del om RAID.. og er ved at have nogenlunde styr på de fleste
RAID levels (typer)

Men jeg kan stadigvæk ikke lige helt se (forstå) hvordan en RAID level 5
virker??
O_o

Man har måske 3 IDE harddisk.. (3 * 80GB)
Så bliver dataen fordelt mellem de 2 første diske.. og den sidste disk
bruges til noget "parity check"???
så hvis 1 af harddiskene fejler... så kan systemet stadigvæk kører videre..
eller hvad?
o_O

En dansk hjemmeside der fortæller lidt om RAID 5 ville være super... eller
en forklaring her...
(jeg har prøvet http://raid.adaptec.com og http://www.acnc.com/04_00.html )

Fra : Søren Schimkat

Dato : 21-08-03 18:17

"sdf" <sdf@sdf.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Man har måske 3 IDE harddisk.. (3 * 80GB)
> Så bliver dataen fordelt mellem de 2 første diske.. og den sidste disk

Data bliver fordelt på alle diske - således at dit raid kan tåle at miste en
hvilken somhelst disk uden at du taber data. Personligt foretrækker jeg
altid raid 5 - med hot spare som kan tage over når en disk fejler. Hvis disk
bay´et så også er hot svap - kan jeg blot skifte disken - hvorefter array´et
bygger sig op igen uden at jeg behøver at gøre noget.

mvh Søren

--
www.serverforum.dk

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 21-08-03 19:29

sdf skrev :
> [...]
>
> Man har måske 3 IDE harddisk.. (3 * 80GB)
> Så bliver dataen fordelt mellem de 2 første diske.. og den sidste disk

Meget forenklet: Dine Data er 3 og 5, så lader vi som om pariteten bliver
8

Står den ene disk af, mister vi ingen data, for er det disk 1 eller 2 der
står af bruger vi pariteten og det data vi har.
Er det pariteten der står af har det ingen betydning.

> så hvis 1 af harddiskene fejler... så kan systemet stadigvæk kører
videre..
> eller hvad?

Ja systemet køre videre - du bør få en advarsel og måske skal du udføre en
handling, men det kører videre.

> o_O
>
> En dansk hjemmeside der fortæller lidt om RAID 5 ville være super... eller
> [...]

Paritet bruges ofte som paritesbit. Normalt er der 8 bit i en byte men
tilføjer vi en paritetsbit kan vi lade den være afgørende således der altid
er et lige antal 1'taller.
I Raid 5 kodes paritets bitne i grupper, og eksemplet oven for er faktisk
forkert, men illustrerer hvordan det fungerer.

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd (opdateret 05.08.03)

Fra : sdf

Dato : 21-08-03 19:52

Alrighty....

Ville bare lige sige super tak for hjælpen...

Det hjælp på en del...

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 21-08-03 22:14

"sdf" <sdf@sdf.com> wrote:

>Man har måske 3 IDE harddisk.. (3 * 80GB)
>Så bliver dataen fordelt mellem de 2 første diske.. og den sidste disk
>bruges til noget "parity check"???

Udover det de andre har svaret, så husk på at det ikke er een fysisk
disk der bruges til paritet. Paritet er distribueret på alle diske for
at undgå i/o flaskehalse.

Disk1 Disk2 Disk3
p d d
d p d