Amerikanske telefonnumre
Fra : Thomas

Dato : 21-08-03 13:47

Har I lagt mærke til, at hvis en person i en amerikansk film eller
tv-serie skal fortælle sit eget telefonnummer, så starter det som
regel med 555 efterfulgt af fire cifre. Og det er lige meget om det er
film, der forgår på øst- eller vestkysten.

Hvordan hænger det mon sammen?

VH

Thomas

Fra : Niels Otto

Dato : 21-08-03 13:51

Det er for at undgå at offentliggøre rigtige numre. Område 555 findes ikke -
kun i film.

Niels Otto

Fra : Jim Andersen

Dato : 21-08-03 14:29

Niels Otto wrote:
> Det er for at undgå at offentliggøre rigtige numre. Område 555 findes
> ikke - kun i film.

Yep. Ligesom 13. etage

/jim

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 21-08-03 14:31

"Niels Otto" <manta@manta.dk> wrote in message
> Det er for at undgå at offentliggøre rigtige numre. Område 555 findes
ikke -
> kun i film.

Både og

http://atcseditor.freeyellow.com/code.htm

"It so happened that 5 on the dial corresponded with J K and L and you can't
make any English place names using any combination of J, K and L as the
first 3 letters. So the 555 code was allocated to service levels such as
Directory Assistance, Operator, Repair Service, etc.

Due to the "low fill" of the 555 code, Hollywood was encouraged to quote 555
numbers in their productions to prevent real subscribers being harassed by
members of the public trying out the numbers quoted on the screen. Generic
and satirical advertisements and commercials often used 555 numbers. In the
early days of exchange names the prefix KLondike-5 was used as this exchange
did not exist.
Of course, there was a 555 code in each city (or each locality with its own
area code). Therefore there were a lot of 555 codes around the USA being
under-used. And with the advent of long distance dialling, anyone could call
anywhere by adding an area code to the 555 number.

Now the 555 code in the USA is starting to fill up with various Service
Providers demanding numbers in this range. The commonly used 555-1212 for
Directory Assistance is being joined by a wide range of numbers for a wide
range of uses. Only 555-0100 to 555 0199 (100 numbers) has been set aside by
Bellcore for Hollywood and entertainment fiction. Modern movies should only
use this range - we shall have to watch and see."

/Nikolaj

Fra : 3W

Dato : 23-08-03 06:13

I Bruce Almighty bruges et nummer uden 555, og det medførte, at uheldige
personer over hele USA blev kimet ned af biografgængere som ville snakke med
Gud.

Fra : Kasper Kristensen

Dato : 21-08-03 13:53

> [...]
> regel med 555 efterfulgt af fire cifre. Og det er lige meget om det er
> film, der forgår på øst- eller vestkysten.

Fordi de ikke må bruge telefonnumre på rigtige personer.

Se:

http://atcseditor.freeyellow.com/code.htm

Kasper

Fra : Christian Aagot Riis

Dato : 21-08-03 13:57

"Kasper Kristensen" <spam_me_senseless_khk@mindgroup.dk> wrote in message

> Fordi de ikke må bruge telefonnumre på rigtige personer.
>
> Se:
>
> http://atcseditor.freeyellow.com/code.htm

Og se http://home.earthlink.net/~mthyen/ for en (lang!) liste over de 555
telefonnumre der i tidens løb er blevet brugt i film ...

--
Christian

Fra : Peter B. Juul

Dato : 21-08-03 14:00

th63@ofir.dk (Thomas) writes:

> [...]
> regel med 555 efterfulgt af fire cifre. Og det er lige meget om det er
> film, der forgår på øst- eller vestkysten.

Det er fordi de har area codes derovre. Et amerikansk nummer består af

1-AAA-LLL-NNNN

hvor "1" definerer, at det er long distance, "AAA" er
område-nummeret. "LLL" er det lokale prefix og "NNNN" det lokale
nummer. Måske er "LLL-NNNN" i dag løbet sammen til bare at være lokalt
nummer.

Knægten i "The Last Action Hero" spørger netop til det med "555" og
får svaret "Area codes".
--
Peter B. Juul, o.-.o "Forget the glory. Now for rat where
The RockBear. ((^)) we draw soul together."

Fra : Niels Teglsbo

Dato : 21-08-03 16:59

pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) wrote:

> 1-AAA-LLL-NNNN

Skrives ofte (AAA) LLL-NNNN.

[...]
> Knægten i "The Last Action Hero" spørger netop til det med "555" og
> får svaret "Area codes".

Er det ikke LLL, der er 555?

Og findes der ikke AAA, der er 555?

Fra : Peter B. Juul

Dato : 21-08-03 18:01

Niels@fabel.dk (Niels Teglsbo) writes:

> Er det ikke LLL, der er 555?

Jo.

Knægt: "How can every phone number be a 555-number? There are too many people for that."

Arnold: "Ha! That's why we have Area codes!"

(noget i den dur)

> Og findes der ikke AAA, der er 555?

Nope. 541 Oregon, 561 Florida. Nuttin' in between.
--
Peter B. Juul, o.-.o "At Smørrebrød er ikke Mad,
The RockBear. ((^)) Og Kierlighed er ikke Had,

Fra : Niels Teglsbo

Dato : 21-08-03 20:34

> Nope. 541 Oregon, 561 Florida. Nuttin' in between.

Ifølge http://www.cs.ucsd.edu/users/bsy/area.html (klippet lidt til):

541 Oregon
546 Michigan
551 New Jersey
555 Reserved for directory assistance applications
557 Missouri
559 Central California
561 Central Florida

Fra : T. Liljeberg

Dato : 21-08-03 21:01

On 21 Aug 2003 19:00:57 +0200, pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B.
Juul) wrote:

>Nope. 541 Oregon, 561 Florida. Nuttin' in between.

Hvis ikke jeg husker meget forkert, så havde alle områdenumre 0 eller
1 i midten, indtil for nogle år siden.

Tom

---
Puritanism: The haunting fear that someone,
somewhere, may be happy. - H.L. Mencken

Fra : Chris

Dato : 23-08-03 11:42

On 21 Aug 2003 05:46:45 -0700, th63@ofir.dk (Thomas) wrote:

> [...]
>regel med 555 efterfulgt af fire cifre. Og det er lige meget om det er
>film, der forgår på øst- eller vestkysten.

Jeg mener at have hørt, at der kun findes ét 555-nummer i USA. Og det
er deres nummeroplysning. Jeg husker ikke resten af telefonnummeret.

Chris
---
Reply with no _PRIVACY_ in mail address.

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 23-08-03 11:54

"Chris" <chris_PRIVACY_@ngweb.biz> wrote in message
> Jeg mener at have hørt, at der kun findes ét 555-nummer i USA. Og det
> er deres nummeroplysning. Jeg husker ikke resten af telefonnummeret.

Som nævnt i mit indlæg er der nogle 555-numre, men ikke mange. Og
oplysningen (en af dem?) har nr. 555-1212

/Nikolaj

Fra : T. Liljeberg

Dato : 23-08-03 14:36

On Sat, 23 Aug 2003 12:54:01 +0200, "Nikolaj Borg"
<nSiPkAoMl@jborg.dk> wrote:

>"Chris" <chris_PRIVACY_@ngweb.biz> wrote in message
>
>Som nævnt i mit indlæg er der nogle 555-numre, men ikke mange. Og
>oplysningen (en af dem?) har nr. 555-1212

Hvis man vil ringe til nummeroplysningen i ens eget lokale område, så
drejer man 411. Hvis man skal bruge oplysningen fra et andet
områdenummer, så drejer (taster hedder det vel nu til dags) man
1-AAA-555-1212, hvor AAA er det relevante områdenummer.

Tom

---