Kugler til isolering af mure!
Fra : Signe

Dato : 21-08-03 13:24

hejsa alle.

Ja nu gider jeg ikke lede mere, så jeg håber I kan hjælpe mig.

Jeg ved man kan få kugler til isolering af mure, men hvad hedder
disse, hvor fåes det, er de fugtafvisende og hvad er cirka prisen på
dem??

Håber I kan hjælpe med mine måske dumme spørgsmål!

På forhånd tak

Med venlig hilsen
Signe

Fra : Roberto Saldo

Dato : 21-08-03 14:18

Signe wrote:
> [...]
> dem??
>
> Håber I kan hjælpe med mine måske dumme spørgsmål!

Er det krøyer kugler?

--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

"Recursive: Adj. See Recursive."

Fra : stig54

Dato : 21-08-03 15:04

"Signe" skrev d. 21-08-03 13:24 dette indlæg :
> [...]
> dem??
>
> Håber I kan hjælpe med mine måske dumme spørgsmål!

Det er nok Krøyerkugler du tænker på, en form for flamingo kugler der
kan blæses ind i hulmure i vægge.
Jeg mener at man er gået væk fra dem da der ikke skulle megen
forhindring til at stoppe dem således at der opstod huller i
isoleringen. Jeg er ikke sikker. De kunne købes i sække.
Man bruger rockwool eller polyurethanskum idag. Jeg mener K-værdiem er
bedst med skum, ligesom 50 mm flamingo isolerer bedre end 50 mm rockwool

http://www.kandu.dk/

Fra : Finn

Dato : 22-08-03 06:09

Hej stig54

> Jeg mener K-værdiem er
> bedst med skum, ligesom 50 mm flamingo isolerer bedre end 50 mm rockwool

stig54, jeg mener bestemt at du er forkert på den. Som en tommelfinger regel
siger man at samme tykkelse isolere er lige god. En lidt mere specifik
tommelfinger regel siger også at hvis man bruger skum/flamingo skal
tykkelsen være ca. 10% tykkere for at opnå den samme isolerings evne som med
mineraluld (Rockwool/glasuld). Det må dog tages som en tommelfinger regel
der er god nok for de fleste en-familie husejere. Realiteten er dog at
isolering er en videnskab for sig selv og der er mange uvisheder alt efter
hvor man benytter de pågældende materialer, og i hvilke situationer.

Cheers Finn

Fra : Biker Mike

Dato : 22-08-03 12:35

stig54 wrote:

> [...]
> Jeg mener at man er gået væk fra dem da der ikke skulle megen
> forhindring til at stoppe dem således at der opstod huller i

Det var vist mere fordi at de havde en tendens til at finde selv den mindste
sprække i murværket og så stille og roligt rulle ud af det med tiden, Når du
får efterisoleret med "flamingo" er det så hvidt jeg er orienteret en
granulat af varierende størrelse og form for at undgå nævnte problem,
Bortset fra det så vil jeg fraråde at efterisolere med flamingo granulat
fordi at det er noget rod når / hvis du på et eller andet tidspunkt skal
have skiftet et vindue eller dør, i sådanne tilfælde skal der bores huller
omkring rammen og flamingoen fixeres med fugeskum, En anden ting er at det
lyder meget forkert i de flestes ører når du siger at dit hus er isoleret
med flamingo, her tænker jeg jo især på et evt salg senere hen hvor det kan
risikere at trække husprisen betragteligt ned.

Da jeg selv fik hulmurs isoleret for ca 6 år siden undersøgte jeg priserne
på begge produkter, det kostede det mig godt 10000 kr at få isoleret det
hele med glasuld, og vist ca 6500 med flamingo.

en anden ting som er værd at bemærke er at du er sikret mod ubehagelige
økonomiske overraskelser gennem glasuldfonden, hvis der senere viser sig ex
råd og svamp som følge af isolering med glasuld, det er ikke tilfældet med
flamingo.

Set i lyset af den meget minimale besparelse, og problemerne som de
risikerer at få med flamingo ville jeg helt sikkert vælge Glasulden.

Hilsen Michael

Fra : Mari

Dato : 21-08-03 22:33

"Signe" <kandispigen@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg ved man kan få kugler til isolering af mure, men hvad hedder
> disse, hvor fåes det, er de fugtafvisende og hvad er cirka prisen på
> dem??

Mit hus er hulmursisoleret med Leca-sten. Fås i sække og kan købes
i byggemarkeder. Husker ikke, hvad de koster. Der manglede nogle i
hushjørnet. Her borede jeg et par mursten ud - øverst - og lavede en
påfyldningsslidske af metal, som passede i hullet. Fyldte på i det ene
hul og
jævnede ud igennem det andet hul, med en roterende split - som man
bruger
til at rode op i et forstoppet vandafløb med. De fordelte sig rimeligt
nemt
og isoleringsevnen må du spoør andre om - men det kunne mærkes straks
her.

Det største problem var faktisk at få muret murstenene pænt på plads
bagefter.

/Mari

Fra : Biker Mike

Dato : 26-08-03 12:49

Mari wrote:
> "Signe" <kandispigen@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
>

> Mit hus er hulmursisoleret med Leca-sten. Fås i sække og kan købes
> i byggemarkeder.

Leca er ikke det ideelle materiale til hulmure, grunden er at det kan pakke
sig ved vibretioner fra nærliggende vej eller jernbane og give et ganske
betydeligt tryk på væggene, isolerings evnen er heller ikke det samme som
for glasuld.

Hilsen Michael

Fra : Keld Nygaard

Dato : 27-08-03 14:28

> [...]
> betydeligt tryk på væggene, isolerings evnen er heller ikke det samme som

Jeg kender ikke noget til hulmursisolering, men når man isolere en isokern
skorsten, sker det med leca-nødder der er slemmet op med lidt cement og
vand. Derved undgår man at de synker sammen i bunden af skorstenen...

/Nygaard

Fra : Morten H. Nielsen

Dato : 22-08-03 12:11

> [...]
>
> Jeg ved man kan få kugler til isolering af mure, men hvad hedder
> disse, hvor fåes det, er de fugtafvisende og hvad er cirka prisen på

Jeg ved ikke om det er de her men du kan da kigge her

http://www.olt.dk/Katalog/Isolering/Flamingo.htm

mvh

Morten

Fra : Ann Lau

Dato : 23-08-03 21:17

> Jeg ved ikke om det er de her men du kan da kigge her
>
> http://www.olt.dk/Katalog/Isolering/Flamingo.htm
>

> mvh
>
> Morten

Jeg har hørt tale om, at man skal undgå isolering med flamingo p.g.a.
brændfare. Er der noget om det?
Hvis der er ville jeg da tjekke med mit forsikringsselskab inden jeg gjorde
det, om de dækker.

Hvad med papiruld? Jeg hører folk er meget tilfredse. Det tager ikke fugt
til sig og synker ikke med årene. Det kan ånde og giver ikke et dårligt
indeklima.

Ann