Forsikring og spørgsmål om "let brusen"
Fra : Oros

Dato : 21-08-03 12:30

Hej gruppe

2 spørgsmål til den kyndige hob.
Jeg står netop og skal til at forny min forsikring gældende for et år.
(1.sept) Nu ønsker jeg dog imidlertidig at skifte selskab (spare 1000,-)
Hvis jeg nu ophører den gamle øjeblikkeligt, og den nye først af
uransagelige årsager skal gælde om 2-3 uger, hvad så med den
mellemliggende tid. Jeg er udemærket godt klar over at mc'en skal stå
stille. Men er der noget man skal være opmærksom på hvis man ikke foretager
sig en flydende overgang iml. forsikringer? Eks. afmeldes, sendes til syn og
den slags fnidder som hurtigt kunne koste mig den tussebasse jeg sparer?
Eller kan man uden problemer lade mc'en stå et par uger uden at være dækket
ind på ansvar? (for egen risiko så selvfølgelig, selvom den naturligvis ikke
skal køre)

Næste spørgsmål er til selve kørslen af mc'en. Jeg gætter på at "noget" er
slidt, eller trænger til udskiftning. Men min meget korte karriere/erfaring
på mc kan altså ikke lige gennemskue hvad som kunne være galt. Det hedder
sig at jeg hører en "let brusen" oppe i baghovedet når jeg kører. Denne
forstærkes en anelse hvis jeg presser benene ind imod tanken. Jeg mener at
tro den langsomt bliver værre med tiden og startede inden jeg skiftede
kædekit for 400km siden. Men den fortsætter ufortrødent med at sige sådan.
(håbede lidt på at det var kæden) Hvis jeg trækker koblingen forsvinder
lyden/fornemmelsen. Siger dette nogen noget?

med 35.000 på klokken. Kørt de 15.000 af disse, uden nogen gennemgribende
service/eftersyn andet end alm. vedligeholdelse.

--
Rasmus Jensen, CBR600F2 ex kåbe.
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=222

Fra : Bjørn S

Dato : 21-08-03 12:50

Oros wrote:

> [...]

> ind på ansvar? (for egen risiko så selvfølgelig, selvom den naturligvis ikke

Hvis du opsiger din forsikring med ophør f.eks med virkning 31.august går
der meget kort tid inden du får et brev fra CRM hvor du får 8 dager fra
modtagelse af brevet til at aflevere nummerplader eller ordne med en
gyldig forsikring.
Dette fordi dit forsikringsselskab afmelder køretøjet/forsikringsforhold
hos CRM.
Hvem som dækker hvad i denne periode, hvis nogen, foruden dig selv ved jeg
ikke.
Har lige været igennem det, da jeg foræret min gamle bil til min søster
Normalt tegner du bare en ny forsikring i dit nye selskab, og så ordner de
op med dit gamle. Er det fordi du får muligheder til billigere forsikring
pga forskellige kriterier først kan indfries efter en bestemt dato, kan du
jo aligevel opsige din gamle forsikring med virkning til den pågældende
dato. Du betaler jo kun for den ekstra tid du står forsikret, selv om man
jo tit betaler på forskud, det bliver modregnet.
Det var ihvertfald hvad jeg gjorde med min bil, fik lov at have den gamle
stående en måned ekstra grundet tid der tog for istandsettelse/salg, og
betalte kun for dette.

--
/Bjørn

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 21-08-03 15:04

Husk man ofte skal opsige sin forsikring til "hovedforfaldsdato og ofte med
et eller anden varsel. Men kan dog slippe uden om, ved at afmelde MC og
hente en ny. Men vær opmærksom på om det evt. kræver syn, inden du afmelder.

Men det er lettest at lade dit nye selskab ordne det hele.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Armand

Dato : 21-08-03 15:19

Oros <dkaduglemme@idinedroemme.sut> skrev i en

> [...]
> foretager sig en flydende overgang iml. forsikringer? Eks. afmeldes,
> sendes til syn og den slags fnidder som hurtigt kunne koste mig den

Først og fremmest skal du være opmærksom på at din police omtaler med
hvilket varsel(!) at du kan opsige til hovedforfald

Dernæst, får modellen ikke lov af sheriffen til at stå uforsikret!

Mellemlandingen kan være at ændre øjeblikkelig til ansvar alene og sidenhen
opgradere til kasko!
Hvis ikke at modellen er så nysynet at man på simpleste vis an afmelde på
motorkontoret og sidenhen forsikre+genindregistrere :-/

"let brusen" ?
Umulig at give et bud på ud fra dén beskrivelse

--
Armand.

Fra : Oros

Dato : 21-08-03 16:27

Armand wrote:
> "let brusen" ?
> Umulig at give et bud på ud fra dén beskrivelse

Hehe, takker for forsikringsspørgsmålet til alle, det var som jeg frygtede,
men jeg lader bare nye forsikring om alt det besværlige så kan jeg se. ;)

Med hensyn til den brusen ved jeg ikke hvordan jeg ellers skal forklare det?
Måske en "knitrende" lyd som kommer inde i hovedet på mig, må stamme fra
nogle vibrationer et sted som ikke burde være der, eller har været der
tidligere. Det er ligeledes mere markant hvis man har bagpassager på og
dermed den ekstra vægt. Jeg kører med ørepropper hvorved det er nemmere at
høre da vindens støj ikke forstyrrer denne lette brusen/knitren som lyder
somom det kommer fra oppe bag i hjelmen et sted. Men må altså være en eller
anden slags vibrationer fra motoren under kørsel. Som sagt hører "knitren"
op så snart man trækker kobling.

mvh
Rasmus

Fra : Morten

Dato : 21-08-03 16:40

"Oros" <dkaduglemme@idinedroemme.sut> wrote in message

> [...]
eller
> anden slags vibrationer fra motoren under kørsel. Som sagt hører "knitren"

Ofte er det lettere at lokalisere den slags mislyde uden hjelm og ørepropper

Fra : Grunnet

Dato : 21-08-03 17:06

Morten skrev:
> "Oros" <dkaduglemme@idinedroemme.sut> wrote in message

> Ofte er det lettere at lokalisere den slags mislyde uden hjelm og
> ørepropper

medmindre lyden stammer fra en turbulens omkring et luftindtag på toppen af
hjelmen, denne turbulens vil måske ændre sig når der er en på bagsædet.

Hilsen Steen
GL500 SilverWing '84
steen.grunnet@(slet-dette)mail.dk
http://home11.inet.tele.dk/grunnet/ (om 2-hjulere, men Intet om MC)

---

Fra : Bjørn S

Dato : 21-08-03 16:42

"Oros" <dkaduglemme@idinedroemme.sut> skrev i en meddelelse
> Med hensyn til den brusen ved jeg ikke hvordan jeg ellers skal forklare
det?
> Måske en "knitrende" lyd som kommer inde i hovedet på mig, må stamme fra

Undskyld, men har du også ondt i nakkene, og hører alt i stereo ?
Lyder som du er klar til indlæggelse ))

Optræder det kun ved højere fart ?
Hvis ikke, kan du ikke køre en kort tur på en større parkeringsplads eller
lignende uden hjelm, eller i det mindste uden ørepropper og med åbent visir
for nemmere at forsøge at lokalisere lyden ? (ja, ved det er dumt, men...).
At det bliver værre med bagpassager kunne måske tyde på noget bagsvingeren
påvirker...
Har du tjecket at kæden er strammet op korrekt, slør i baghjulslejer, at
bremserne ikke hænger, eller rasler, og at alt er spændt fast der bag ?
Sker det ved bestemt hastighed eller omdrejning ?
Kun ved træk ?
Forsvinder det hvis du berører bremsen læt ?

--
/Bjørn

Fra : Oros

Dato : 22-08-03 10:33

Bjørn S wrote:
> Optræder det kun ved højere fart ?

Desto højere hastighed, desto højere brusen. Jeg vil gerne lige pointere
igen at det ikke er en mislyd, fremfor mis-vibrationer som ikke plejer at
være der, eller være så markante ihvertfald.

> [...]
> at bremserne ikke hænger, eller rasler, og at alt er spændt fast der
> bag ? Sker det ved bestemt hastighed eller omdrejning ?

Det anes omkring de 90-100, og jo højere op desto værre, lavere fart ved
bagsædepassager. Kædekit er netop skiftet, kæden er præcis som den skal
være, baghjulslejer har været skiftet for en del km. siden, de gamle gik med
slør i, så den fornemmelse kender jeg godt - nu. Men igen også, jo højere
omdrejninger, desto mere markant brusen. Nu skal jeg lige have prøvet at
give den lidt omdrejninger uden at være i høj fart og mærke hvordan det
giver udslag.

> Kun ved træk ?
> Forsvinder det hvis du berører bremsen læt ?

Kun ved træk ja, så snart kobling trækkes forsvinder denne vibration/brusen
helt og holdent. Har ikke prøvet med bremsen, men ud fra koblingstrækket vil
jeg ikke antage det skulle gøre nogen forskel?