Fjerne løbesod fra murværk
Fra : Thïngmand

Dato : 21-08-03 10:36

Vores murede skorsten er hårdt ramt at løbesod på førstesalen, fra før den
fik Isokern. Skorstenfejeren har sagt at jeg skal fjerne så meget som muligt
af løbesode og så male de ramte steder med isolerlak.

Men hvordan fjerner jeg løbesoden? Det er en kraftigt sort tjære som sidder
i murstenene og jeg forestiller mig at man skal slibe eller raspe lidt af
dem - men hvordan?

--
Thïngmand
www.thingmand.dk

Fra : Henrik Petersen

Dato : 21-08-03 17:26

Når løbesoden er fjernet (jeg ved desværre ikke hvordan) så køb noget
vandglas hos farvehandleren (er det mon det du kalder isolerlak?).
Vandglas (klart og tyndt som vand i 0,5 liter grøn flaske) forsegler så
soden ikke trænger igennem til ny overfladebehandling - har jeg hørt - og
prøvet selv foreløbig med success.
Mvh. Henrik

Fra : Fritz

Dato : 21-08-03 17:37

"Thïngmand" <michael@thingmand.invalid> wrote in message news:<3f44927d$0$32463$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
> [...]
> i murstenene og jeg forestiller mig at man skal slibe eller raspe lidt af

Du skal ganske rigtig fjerne så meget af løbesoden som du kan med en
grundrengøringsmiddel
(Flügger 37) og følge brugsanvisningen på flasken.
Lad væggen tørre HELT op

Herefter skal du behandle væggen med Stopgrund 2.gange med tørre tid
på 24 timer imellem ,det er meget vigtigt at grunderen er 100 % tør
inden de giver anden gang

Efter yderligere tørretid på 24 timer kan du male væggen med en plast
maling,allerhelst med en lille smule glans eksp.gl 10

Mvh Fritz

Fra : Fritz

Dato : 21-08-03 18:59

Det er rigtigt at du skal fjerne så meget som muligt af løbesoden .
Prøv at bruge Flügger 37 grundrengøring og følg brugsanvisningen
fortynding
1-5 ,herefter skal væggen tørre HELT .
Grund væggen 2 gange med Stopgrund med 24 timers mellemrum -det er
meget vigtigt at grunderen er helt tør.

Efter yderligere 24 timer skal væggen males med en 100 %
acrylplastlastmaling Glans 5 ell.25

100% acrylplast maling er noget dyre end den alm,men hæfter meget
bedre på grunderen og er samtidig mere vaskbar.

Mvh
Fritz

Fra : Johnny H. Nielsen

Dato : 23-08-03 08:55

"Thïngmand" <michael@thingmand.invalid> skrev i en meddelelse news:3f44927d$0$32463$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> [...]
> i murstenene og jeg forestiller mig at man skal slibe eller raspe lidt af

Hvis du har en kompressor eller kan låne en, så var det måske en idé at prøve med en nålehammer. Set hos Harald Nyborg til kr. 299.

Johnny