Fiskenet
Fra : Bent Hansen

Dato : 21-08-03 09:03

Hej alle.
Vi var 10 stykker der var ude at dykke ved Grønlandshuse (Hølkerup ved
Nykøbing Sj.)
Min makker og jeg opdagede et fiske net smidt på bunden - heldigvis i tide.
Andre måtte en tur rundt i et andet fiskenet på bunden, de sad fast, en
enkelt midstede sin kniv, en anden midstede et bærernet.

Paspå hvis i dykker i området, der er også mange net og ruser i området,
enkelte 2 meter fra stranden.

Hilsen Bent.
CMAS **

Fra : Martin Andersen

Dato : 21-08-03 13:54

Hej Bent

Bortset fra de uheldige oplevelser med net og ruser - hvordan var det så at
dykke der??

Jeg har sommerhus i området og vil meget gerne dykke lidt mere heroppe - så
hvis du, eller andre, har gode råd og forslag vil jeg meget gerne hører om
det

Mvh Martin

Fra : Bent Hansen

Dato : 22-08-03 08:57

Hej Martin !!
I onsdags var sigten ikke god, 1 -2 meter, men det har været bedre
tidligere.
Stranden er god, man kan parkere bilen 5-10 meter fra vandet, der er plads
til ca. 8 biler.
Vejen derud er ikke så god, det er en jordsti med store bakker, så gode dæk
tilrådes.
Der bliver forholdsvis hurtigt dybt - Isefjorden.
Vi var ude i en 40 min. og var på 9,3 meters dybde.
Der er bord og bænke hvor man kan nyde noget at drikke efter dykket.

Hilsen Bent.

Fra : Allan Hansen

Dato : 22-08-03 13:27

Bent Hansen <benthansen@email.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:bi4ih6$171d$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> Vi var ude i en 40 min. og var på 9,3 meters dybde.
> Der er bord og bænke hvor man kan nyde noget at drikke efter dykket.

Jeg blev engang inspireret af følgende tekst fra Kongsøre ( ~Holkerup ),

"Sjællands smukkeste sted at dykke fra. Hele familen kan tage med.
Kongsøre skov er en gammel skov med aner tilbage til broncealderen.
Sandstrand og længere mod nord store sten. Bunden er sand og sten med et
meget rigt planteliv og masser af fisk. 100 m fra land er dybden 8-9 meter."

og lokkede til et klubdy en sommer De faktiske forhold under vandet var
noget af det ringeste jeg nogensinde har oplevet i Danmark. Sigt 1-1½ m,
fyldt med "fedtemøj" og jeg så overhovedet ikke noget der var i live.

Allan Hansen

Fra : Jesper Bach

Dato : 25-08-03 07:04

> [...]
> noget af det ringeste jeg nogensinde har oplevet i Danmark. Sigt 1-1½ m,
> fyldt med "fedtemøj" og jeg så overhovedet ikke noget der var i live.

Her refereres nu nok til badestedet (ca 3km nordligere) ved Kongsøre Skov,
hvor der er en lille sandstrand og en temmelig lang badebro (og ingen
skrænter - p-plads 20m fra vandet).

Ellers kan jeg da sige at jeg også har sommerhus i området ved Grønlandshuse
og jævnligt snorkler deroppe, hele året rundt. Sigten har her i sommer været
det jeg vil kalde god, normalt ca 5 meter.

Der er masser af liv, bl.a. har jeg set flere hornfisk (i maj/juni) men jeg
vil gerne medgive at der ellers ikke er så mange "store" fisk, men derimod
masser af blæretang, ålegræs osv.. Min lokale fisker siger at man skal finde
et sted med sandbund længere ude i fjorden hvis man vil have fisk - de er
der ihvertfald.

Sigten er generelt god, ingen algesupper hér. Men da der er temmelig
lavvandet, er der efter dage med blæst fra n/nø/ø/sø, naturligvis temmelig
plumret deroppe, og det er nok desværre det du har oplevet (stranden ved
Grønlandshuse vender stik øst).

/jesper