Lege hjemmeserver skal være lidt bedre!
Fra : Lars Brink

Dato : 21-08-03 08:46

Hejsa!

For ca. 1 år siden lavede jeg en hjemmeserver for at have nogle hjemmesider
en FTP og en mailserver. Det har nu udvilket sig lidt og der begynder at ske
lidt med den. Dvs. jeg har ca. 15 2nd level domænder koblet til diverse
services som mail, web og ftp. Der er ikke så mange brugere, men alligevel
er den ikke så hurtig. For så få penge som muligt vil jeg gerne gøre
hardwaren(!) mere stabil og sikker.

Lige nu er hardwaren således:
2 * 266 eller 350 mhz CPUer, bundkort har jeg ikke lige her
1 * 40 GB WD disk (ca. 2 år gammel)
1 * ca. 6 GB gaaaaamel disk
196 MB RAM (SDRAM 100 eller 133)
300W strøm.

(384/384 Tiscali linje med Cisco 677 router)

Den kører følgende software:
(det skal siges jeg ikke lige nu vil skifte til Linux! Jeg er meget glad for
det software som jeg har)
1) Mdaemon mailserver (www.altn.com)
2) BulletProof FTP server
3) Apache 2.0.4x web server
4) MySQL 4.0.14 SQL server
5) Et eller andet gratis PERL til MGMT programmet
6) Fjernstyring så jeg kan lave remote administration.
7) OS: Win2k std.
8) Trend OfficeScan AV

Det hele kører sådan set fint men i loggen til Win2k er der begyndt at komme
nogle advarsler om at HDen vil faile snart så begyndte jeg jo at tænke på om
der ikke skulle laves noget sikkerhed i den retning. Desuden er et større
forbrug af MySQL (eftersom jeg bliver klogere og får lavet nogle sites som
gør godt brug af PHP/MySQL) ved at gøre den langsommere i
spidsbelastningerne.

Det jeg gerne ville gøre var at lave et RAID setup enten på IDE eller på
SCSI med mirrored diske og således sørge for at have 2 ens diske (evt. en 3.
i reserve). Desuden sætte noget mere RAM i. Der er plads til 4 'stænger' af
op til 256MB. Jeg har ikke noget egentligt bydget men det skulle jo gerne
kunne betale sig i forhold til at gå ud og købe et færdigt nyt og bedre
system og ligeledes være billigere end at købe en anden brugt server som har
alt dette.

Som jeg kan se mangler jeg:
1) 256 MB ram (mener der er 128 MB og 64 MB stænger i nu) - vil jeg kunne
have alle 3 i? Evt. bare de 2 store?
2) En RAID controller til enten SCSI eller IDE
3) 2-3 diske enten SCSI eller IDE

Hvad kan i give mig af gode råd, priser etc?

--
Mvh - Lars Brink

I have only been wrong once - that was when I thought that I was wrong.

Fra : Kasper

Dato : 14-09-03 13:50

> Hvad kan i give mig af gode råd, priser etc?

For mig ser det ud til at du lige så godt kan købe en færdig server.

http://commerce.euro.dell.com/dellstore/config/frameset.asp?c=631&n=1453&b=44253&m=dkk&cu=dkbsd&l=da&s=dkbsd&store=dkbsd&sbc=dkbsdpedge&v=d

Dell laver nogle ret god og nogenlunde billige.

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 14-09-03 14:52

"Kasper" <news@kasperc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Dell laver nogle ret god og nogenlunde billige.

Ja, men at kalde sådan en maskine til 5.000,- for en server er da lidt en
overdrivelse.

Den har ikke spejlede diske, hvis man vil have det koster det 1.700,-
Den har kun 128 MB Ram, en opgradering til 512 MB koster 1.230,-

dvs. inden man er færdig har den kostet 8.000,- ! ! !

Det synes jeg er helt spild, da manden trods alt kalder det for en
"legeserver"

Jeg kunne meget vel tænke mig at han med den begrænsede mængde RAM hurtigt
bliver nød til at swappe på harddisken, og 2 år gamle diske er jo noget
langsommere end nutidens.

Med "nok" Ram burde swap til harddisken kunne undgåes, hvilket givet ville
øge hastigheden meget.
Endvidere slipper han for bøvlet med at ændre på programmerne.

Næste udfordring (harddiske)
Mit råd hvis det skal være billigt er at undersøge muligheden for software
Raid, og dermed slippe for at skulle købe ny controller.
Hertil 2 nye IDE-diske.

Jeg savner dog en nærmere beskrivelse af hvornår det går langsomt, har du
overvåget maskinen for at finde ud af om det er CPU eller RAM/HD eller
eventuelt båndbredde.

Hvis CPU'erne er begrænsningen, så bør du da overveje et nyt bundkort.
en 2Ghz+ CPU med bundkort, 512 MB Ram og onboard Raid kan jo fåes for små
penge.

Alternativt, har der lige været (og jeg tror stadig den er der) en dual P3
933 med 1280 MB RAM og en "ny" 120 GB disk til salg for HBO 3.500 i
dk.marked.privat.edb.pc (indlægget er fra 27/8-03)
Men der er jævnligt sådanne maskiner til salg der.

Ellers skal der da ikke mange penge på bordet for at jeg kunne tage afsked
med min server, det er en 1GHz Athlon med 512 MB RAM og Raid på bundkortet.

Konklusionen er; RAM først, og hvis ikke det kan løse problemet, så find
noget brugt hvis det skal være dual, eller find et Motherboard med
onboard-Raid og en single CPU. Hvis du alligevel skal ud at købe en
Raid-controller, betaler du næsten for et bundkort, og der skal ikke meget
CPU til for at kunne løbe fra dine to.

Afslutningsvist, vil jeg da lige sige at hvis diskene er begrænsningen, skal
du da have to WD "Raptor" diske.

Rune