Egen server tilsluttet ADSL-forbindelse - ~
Fra : Bart Bendtsen

Dato : 21-08-03 03:07

Hej

Jeg kunne godt tænke mig en server til at huse hjemmesider, e-mail konti og
ftp-overførsel m.v.

Man kan altså godt bruge en almindelig PC som server med Windows 2000 eller
XP.
Men jeg ved ikke hvordan man kan få windows til at blive omdannet til server
opkoblet til internettet via ADSL og vise hjemmesider, blive brugt som
e-mail konto og ftp-overførsel m.v. Er det nødvendigt at købe/downloade
serverprogrammer til Windows 2000/XP?

Jeg vil ikke bruge Linux for jeg har ikke tid til at lege med det lige nu og
det kræver meget tid at lære det helt anderledes system at kende.

Jeg vil gerne fordele harddiskplads til hjemmesider og e-mail konti på en
nem måde og administrere det hele også på en nem måde? Oprette og slette
e-mail adresser og domæner (også subdomæner)?

Jeg tænker også på FrontPage 2002 udvidelse til at installeres i Windows
2000/XP så jeg kan bruge FrontPage 2002-programmet til at lave hjemmesider
med funktioner som kræver webserver med FrontPage 2002 udvidelse - skal man
købe sådan en udvidelse eller ligger det i CD´en med FrontPage
2002-programmet?

Jeg behøver ikke at spare meget på udgifter til server, serversoftware og
andet så I må meget gerne skrive hvad jeg skal gøre og købe af disse ting.

Jeg forstår ikke hvorfor de rigtige servere koster så dyrt - 30.000-130.000
kr hvad forskel er der i disse dyre servere? Jeg ved ikke så meget om
servere men jeg ved en masse ting om PC og at bygge PC op fra bunden med
PC-dele såsom ATX-bundkort og andet.

Jeg ved ikke hvilken dele er der i disse rigtige servere og hvad de bruges
til men jeg tror nok det er noget til større virksomheder med mange PC´ere
tilsluttet en server som styrer fordeling af printer og filer m.m. i et
netværk. Jeg ved ikke om servere også bruges som firewall (beskyttelse mod
hackere) udenfra virksomheden og deres mange PC´ere. Altså server som
mellemled mellem omverden og interne PC´ere.

Hvad kan private bruge en server til udover webserver, mailserver,
newsserver og ftpserver? Jeg ved ikke hvordan man kan få egen newsserver?

Jeg tænker på at bygge en server i mindre server-kabinet med alm. bundkort,
P4 3.0 GHz, 1 GB DDR ram, IDE harddisk under ca. 200 GB og andre dele og så
bruge serveren koblet til ADSL-forbindelse.

Jeg planlægger at fordele harddiskplads med ca. 25 MB pr. hjemmeside, e-mail
adresse og andre ting.

Det skal også selvf. virusbeskyttes med antivirus f.eks. Norton Antivirus
2003 - er det også fint nok??

Jeg ved ikke om det er nødvendigt med DVD-drev og diskette-drev til denne
server for at kunne installere f.eks. Windows 2000/XP og alt andet software
til serverformålet?

Det er ikke nødvendigt med skærm har jeg hørt om men hvordan kan jeg
installere al software og så konfiguere det hele uden en skærm tilsluttet
(også uden grafikkort)??

Man skal altså fjernstyre serveren men hvordan gør man det?

Jeg tænker på at få en web-kalender på min hjemmeside så jeg kan styre
aftaler ligemeget hvor jeg er og med adgang til andres PC via brugernavn og
adgangskode til at logge ind. Og se andre data på min server udefra..

Det med brugernavne, adgangskoder til hjemmeside-upload, adgang til e-mail
konti og ftp m.v. hvordan kan jeg konfiguere dem og hvor i Windows 2000/XP
eller er det i ekstra serversoftware som jeg evt. skal købe/downlodade?

Det er en masse ting som jeg er usikker på og overvejer at få min egen
server så jeg håber I vil være behjælpelige med at svare på mine sprøgsmål
og hjælpe mig i gang med mit nyeserverprojekt.

Mit mål er at blive fri for at leje hjemmesideplads, e-mail konti og andet
hos webhotel-firmaer såsom DanDomain og Netsite m.v. Jeg ved ikke helt hvad
de har af deres servere og software - det kunne jeg godt tænke mig at vide
noget mere om.

På forhånd mange tak for hjælpen.

Venlig hilsen Bart Bendtsen

Fra : Jesper Krogh

Dato : 21-08-03 06:16

I dk.edb.hardware.server, skrev Bart Bendtsen:
> Jeg vil ikke bruge Linux for jeg har ikke tid til at lege med det lige nu og
> det kræver meget tid at lære det helt anderledes system at kende.

Og prisen er så ikke en faktor?

> [...]
> kr hvad forskel er der i disse dyre servere? Jeg ved ikke så meget om
> servere men jeg ved en masse ting om PC og at bygge PC op fra bunden med

XEON CPU'er, SCSI diske, Server bundkort. Det er forskellen, de er
bygget til at køre 24x7

> Hvad kan private bruge en server til udover webserver, mailserver,
> newsserver og ftpserver? Jeg ved ikke hvordan man kan få egen newsserver?

OT: Er alle i en standard linux distribution.
Egen newsserver, der skal du skaffe dig et news-feed og noget
serversoftware der kan håndtere det, jeg ved ikke hvad der kan i Windows
men inn kan i Linux.

> Jeg tænker på at bygge en server i mindre server-kabinet med alm. bundkort,
> P4 3.0 GHz, 1 GB DDR ram, IDE harddisk under ca. 200 GB og andre dele og så
> bruge serveren koblet til ADSL-forbindelse.

Her ville en P200, 128 Ram ofte være alt rigeligt under Linux.

> [...]
> de har af deres servere og software - det kunne jeg godt tænke mig at vide

De benytter:
http://uptime.netcraft.com/up/graph?site=www.dandomain.dk
http://uptime.netcraft.com/up/graph?site=www.netsite.dk

Det lyder lidt som et pseudo-argument at du ikke har tid til at lege med
Linux, når du har masser af tid til at sætte dig ind i nyt software til
Windows som du ikke kender i forvejen. Også er der jo prisdifferencen
der, som privat person, må siges at være betydelig.

Nå, ja, det var lige mit indspark.

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc
Jabber ID: jesper@jabber.krogh.cc

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 21-08-03 21:48

Jesper Krogh skrev:

> [...]
> Windows som du ikke kender i forvejen. Også er der jo prisdifferencen
> der, som privat person, må siges at være betydelig.

Jeg vil også støtte ideen med at prøve linux istedet for.

Selvom man ikke kender til Linux kan det sagtens lade sig gøre at få
www/mail/ftp op at køre på en weekend, f.eks. gerne bare med tekstmode, og
så nem fjernstyring via ssh.

Min første Linux server satte jeg op ved at følge www.debianguiden.dk
slavisk og det tog ca. 2 dage så var det hele køreklart! og der havde jeg
meget begrænset erfaring med Linux i forvejen.
--
Mvh. Peter.
___________________________________

Fra : Bart Bendtsen

Dato : 22-08-03 00:13

Tak for svarene - det vil jeg tage til overvejelse men jeg er stadig mest
til Windows pga. FrontPage-udvidelserne.

Bart

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 24-08-03 12:39

In dk.edb.hardware.server, Bart Bendtsen <bart@privat.dk> says...
> Tak for svarene - det vil jeg tage til overvejelse men jeg er stadig mest
> til Windows pga. FrontPage-udvidelserne.

Og dermed begrænser du også for dem du gerne vil sprede dit budskab til
og som ikke anvender browsere fra Microsoft. MAO. du gør dig selv en
bjørnetjeneste ved af satse på en Frontpage-must-løsning.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Kenneth

Dato : 29-08-03 21:00

Hvis frontpage extensions er den eneste grund, kan du faktisk downloade
disse til Linux også.

Fra : Bart Bendtsen

Dato : 22-08-03 00:10

"Jesper Krogh" <jesper@krogh.cc> skrev i en meddelelse

| Og prisen er så ikke en faktor?
SVAR: Nej for jeg er mest til Windows-platforme og vil gerne bruge FrontPage
2002 til design af mit website og derfor skal serveren kunne have FrontPage
server udvidelserne kørende og det kan Linux efter min mening ikke. Jeg vil
godt give et par tusinder af kroner for at købe den rigtige Windows-version
der kan klare alle mine ønsker om en server plus en "gammel" PC som jeg har
liggende (P4 2000 Mhz og 1024 DDR ram) som jeg ikke bruger i øjeblikket så
det er fint nok.

| XEON CPU'er, SCSI diske, Server bundkort. Det er forskellen, de er
| bygget til at køre 24x7
SVAR: Er det beregnet til rigtige servere der klarer tunge opgaver som store
website med mange funktioner og tusindsvis af besøgende på ens website så
derfor er det noget dyrt noget i flg. edbpriser.dk? Men jeg forstår ikke at
det kan lade sig gøre for store firmaer at have de mange tusindsvis af
besøgende på deres website på deres servere tilsluttet hvilken forbindelse
er det store bredbåndsforbindelser med mange flere MB pr. sekund?

> [...]
| men inn kan i Linux.

bundkort,

| Her ville en P200, 128 Ram ofte være alt rigeligt under Linux.
SVAR: Det kan man ikke klare m under Windows 2000 Prof. Server som jeg
overvejer at prøve men ja det kan man godt under Linux. Men jeg har mere
lyst til Windows-platformen end Linux med nyt udseende, funktioner og
anderledes burgerflade.

| De benytter:
| http://uptime.netcraft.com/up/graph?ite=www.dandomain.dk
| http://uptime.netcraft.com/up/graph?site=www.netsite.dk
| SVAR: Jeg ved ikke hvad det er for noget og jeg har været på disse links
men kan ikke forstå hvad det er for og hvad bruges til? For mit engelsk er
begrænset. ?

> [...]
| Windows som du ikke kender i forvejen. Også er der jo prisdifferencen
| der, som privat person, må siges at være betydelig.

SVAR: Jeg kender Windows-platformen meget godt og kan godt finde lidt tid
til at lære serversoftwaren at kende og hurtigt konfiguere det efter mine
ønsker for jeg plejer at kunne finde ud af det i Windows. Men jeg har ikke
tid til at lære at bruge Linux at kende før jeg lærer det andet software.
Desuden er jeg mest til Windows men jeg har dog prøvet Linux for ca. tre år
siden og kan se det er meget at lære og jeg blev helt forbavset over al den
mængde software der er i og som jeg umuligt ville kunne at lære det hele at
kende. Desuden er meget af det på engelsk i Linux.

Men jeg kan bedst lide Windows som de allerfleste bruger og jeg tænker især
på FrontPage 2002 serverudvidelserne som er det vigtigste som Linux ikke
har.

På forhånd tak for hjælpen og jeg håber at få svar på disse ting som jeg er
usikker på..

Bart

Fra : jens

Dato : 24-09-03 16:21

Et par tusinde til den rigtige windows version. W2k server eller W2k3 koster
altså ca 20-25.000 kr. Så du ender nok med en piratkopi ha ha
MVH
Jens

Fra : Dan MOrtensen

Dato : 24-09-03 16:41

On Wed, 24 Sep 2003 17:21:09 +0200, "jens" <jens_dra@post9.tele.dk>
wrote:

>Et par tusinde til den rigtige windows version. W2k server eller W2k3 koster
>altså ca 20-25.000 kr. Så du ender nok med en piratkopi ha ha
>MVH

Arh, en alm Win2k server koster nu ikke mere end 7-8000.

Alle de andre spørgsmål kan besvares nogenlunde sådan:

Hvor meget koster det, at din server er nede i fx. 1 time, 1 dag, 1
måned? Invester i sikkerhed+driftstabilitet efter dette resultat - nej
man ken ikke bare gange og divedere, men det er et skøn.

Fx. kan man have flere internetforbindelser, flere strømforsyninger
(fx. fra Sverige - de bruger dem jo ikke..), UPS og nødstrøm.
Brandslukning, redundante clusterservere, SAN og jeg kunne blive ved.

Den enkelte server kan snildt koste >200.000 hvis du propper mange
CPU'er / RAM / HBA i.

Til en hjemmeserver, kan en alm. PC på <1ghz med IDE-diske sagtens
bruges, især hvis du "kun" har ADSL-adgang, de dit upstream er stærkt
begrænset.

Hvad har du af krav til hastighed til den, og hvad er din
oppetidsgaranti ?? Kører der database på serveren som skal lave
"meget"?

Hjemme-windows-servere har det med at være extremt åbne, overfor
diverse orme/virus/hacks mv. Hvis man ikke arbejder prof med
sikkerheden på en sådan en, skal man regne med at der en dag er ubudne
"gæster".

Prof-internetudbydere har tusinde af webbrugere samtidigt på hver
server - en privat har _måske_ 10-100 max.

Jeg hoster selv en lille porno-side på en 300mhz Linux maskine. Den
laver stort set intet, selv ved 5-10 brugere der downloader film mv.
Det er linien der her er begrænsningen (brugerne klager egentlig ikke
engang).

--

/Dan MOrtensen
www.webgaden.dk

Svar ikke pr. mail, da din mailserver vil blive blacklisted
listme@listme.dsbl.org
Don't use my email - your mail server will be blacklisted.

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 24-09-03 17:14

Dan MOrtensen <listme@listme.dsbl.org> wrote:

>Arh, en alm Win2k server koster nu ikke mere end 7-8000.

Det må være listepris for en enkelt. 20-25k lyder mere i retningen af
advanced / enterprise. Desuden kan man jo købe en w2k3 web edition,
der koster mindre end std. server.

>Den enkelte server kan snildt koste >200.000 hvis du propper mange
>CPU'er / RAM / HBA i.

Snildt og snildt. Men 200+ k begynder vi nok at tale om hardware man
normalt kører Solaris eller AIX på (og som ikke er bygget på Intel).
En rigtig habil og kraftig quad-cpu wintel tingest koster mere i
nærheden af 100 end 200k. Men selvfølgelig, hvis man smider en zillion
scsi diske i, så koster det naturligvis.

Derudover er det vel ikke den normale strategi for skalering af
webdimser, hvis det nu er det vi taler om. Her skalerer man typisk i
bredden og ikke højden. Tænk Google.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Dan MOrtensen

Dato : 24-09-03 18:31

On Wed, 24 Sep 2003 18:13:34 +0200, Lars Kim Lund <lkl@fabel.dk>
wrote:

>Det må være listepris for en enkelt. 20-25k lyder mere i retningen af
>advanced / enterprise. Desuden kan man jo købe en w2k3 web edition,
>der koster mindre end std. server.

Ja, ja. OK.

> [...]
>nærheden af 100 end 200k. Men selvfølgelig, hvis man smider en zillion
>scsi diske i, så koster det naturligvis.

Øv 2-0 til dig. Jeg skød måske også lidt højt. Men 100k er også meget
for en lønmodtager...

>Derudover er det vel ikke den normale strategi for skalering af
>webdimser, hvis det nu er det vi taler om. Her skalerer man typisk i
>bredden og ikke højden. Tænk Google.

Ja, jeg roder vist lidt rundt i det i dag - måske skal jeg gå ud i
haven og rode

Fra : jens

Dato : 30-09-03 17:00

Det er vist uden cal at den kun koster 7.000 kr. Der er vel også nogen der
skal kunne tilgå serveren
MVH
Jens

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 30-09-03 17:13

"jens" <jens_dra@post9.tele.dk> wrote:

>Det er vist uden cal at den kun koster 7.000 kr. Der er vel også nogen der
>skal kunne tilgå serveren

Jo, men CALs kan man jo meget vel have i forvejen, hvis ikke det er
den første server.

Det kan man måske argumentere for personen ikke har jf. emnet, men så
kan man jo spørge hvorfor du ikke delte prisen op og hvorfor du mente
han havde brug for 18.000 kr. CALs på en lille hjemmeserver?

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 22-08-03 11:34

"Bart Bendtsen" <bart@privat.dk> writes:
> [...]
> 2002 til design af mit website og derfor skal serveren kunne have FrontPage
> server udvidelserne kørende og det kan Linux efter min mening ikke.

Så vidt jeg ved kan man godt få Frontpage-udvidelser til Apache under
Unix. Jeg har dog ikke selv nogen erfaring med det.

> SVAR: Er det beregnet til rigtige servere der klarer tunge opgaver som store
> website med mange funktioner og tusindsvis af besøgende på ens website så
> derfor er det noget dyrt noget i flg. edbpriser.dk?

Ja!

I "rigtige" servere er der masser af redundans, således at maskinen
ikke går ned eller på anden vis holder op med at virke bare fordi en
strømforsyning eller en harddisk holder op med at virke. Den slags
koster en masse penge.

Desuden betaler man også tit for en serviceaftale, således at
leverandøren af serveren kommer og skifter defekte dimser indenfor
kort tid efter at den er blevet defekt.

> [...]
> servere tilsluttet hvilken forbindelse er det store
> bredbåndsforbindelser med mange flere MB pr. sekund?

Ja, de har ikke bare små ADSL-forbindelser. De store af dem er jo
almindelige udbydere såsom TDC, Cybercity, Telia, Tiscali, UNI2
osv. De har temmelig store linjer ud i verden for at holde deres
kunder glade. De lidt mindre webhotelfirmaer har "bare" faste linjer
til en af de store udbydere, eller har deres servere hostet hos en af
de store udbydere.

> SVAR: Jeg ved ikke hvad det er for noget og jeg har været på disse links
> men kan ikke forstå hvad det er for og hvad bruges til? For mit engelsk er
> begrænset. ?

Det betyder at Dandomain benytter en god blanding af Solaris, BSD/OS
og Mac OS X. Alle forskellige former for Unix. NetSite bruger Linux.

--
Jacob - www.bunk.cc
The greatest of faults is to be conscious of none.