Sikringen springer ???
Fra : Jarl

Dato : 20-08-03 18:28

Hej.
Efter at have ventet på reservedele i 1 måned, er jeg endelig kommet ud at
køre på Maicoen. Det viser sig at den spiser sikringerne??? Også når jeg
kører med slukket lys.
Maicoen har 6 volt anlæg og der er kun en sikring (15 amp). Jeg kan ikke
finde ud af om det er en 15 amp der skal sidde eller om jeg skal øge den til
20 amp? Det står ikke i de papirer jeg har på den. Kan det være tændspolen
der tager sikringerne - jeg har nemlig bemærket at tændspolen er varm, men
det skal den vel være? Den ser ellers helt ny ud.
Håber at der lige sidder et par kloge hoveder der lige har svaret
Mvh
Jarl
--
Maico 250 B 1960
Dnepr K-750 med sidevogn

Fra : Richard

Dato : 20-08-03 19:16

Jarl wrote:

> Efter at have ventet på reservedele i 1 måned, er jeg endelig kommet ud at
> køre på Maicoen. Det viser sig at den spiser sikringerne??? Også når jeg
> kører med slukket lys.

Pokkers ærgerligt...

> [...]
> der tager sikringerne - jeg har nemlig bemærket at tændspolen er varm, men
> det skal den vel være? Den ser ellers helt ny ud.

....hvad med laderelæet, er det et af de "go'e" gamle, der kan stilles? -
de har nemlig fjedre, der med tiden bliver slappe og muligvis i den
tilstand giver mere spænding og/eller strøm. Kan du måle efter? Et 6
v-anlæg skal vel ikke lade mere end ca. 7,0-7,2 v, men spørg evt. Gruby,
han har sikkert haft dem i hænderne nyligere end jeg.

Og den må jo ihvertfald heller ikke give flere A, end sikringen. Om det
skal være 20A og ikke 15? - om ikke andet, kan du ikke regne forbruget
på tændspole og div. smålamper efter og bruge det som ledetråd?

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
DFM-side: www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade

Fra : Jarl

Dato : 20-08-03 19:35

"Richard" <richardpunktumpade@mail.dk> wrote in message

> Pokkers ærgerligt...

Ja, øv. Jeg er også meget ked af det.

KLIP
> [...]
> v-anlæg skal vel ikke lade mere end ca. 7,0-7,2 v, men spørg evt. Gruby,
> han har sikkert haft dem i hænderne nyligere end jeg.

Jeg kigger på laderelæet. Måske en nærmere inspektion vil afsløre fejl.
Springer sikringerne også, hvis den lader for meget? Jeg må nok hellere købe
et nyt måleapperat - det sidste brændte af Det kan være at Gruby sidder
og lurer på sidelinien. Vi har haft en god "talk" tidligere

> Og den må jo ihvertfald heller ikke give flere A, end sikringen. Om det
> skal være 20A og ikke 15? - om ikke andet, kan du ikke regne forbruget
> på tændspole og div. smålamper efter og bruge det som ledetråd?

Jooh, jeg kan da prøve og se om jeg bliver klogere af at regne på det. Men
da sikringen også springer med slukket lys, er der da noget der peger på
tændspolen, eller for stor ladespænding. Men en beregning vil selvfølgelig
give en ledetråd ang sikringen og et måleapperat til at tjekke ladestrøm.

Takker mange gange
Jarl
--
Maico 250 B 1960
Dnepr K-750 med sidevogn

Fra : Richard

Dato : 20-08-03 21:21

Jarl wrote:

> Jeg kigger på laderelæet. Måske en nærmere inspektion vil afsløre fejl.
> Springer sikringerne også, hvis den lader for meget?

Ja, hvis det er sikringens primære funktion - og det var det ofte, hvor
der kun var een - gør den det helt sikkert

> Jeg må nok hellere købe
> et nyt måleapperat - det sidste brændte af Det kan være at Gruby sidder
> og lurer på sidelinien. Vi har haft en god "talk" tidligere

Nå, lader den så meget ,-) - ja, Gruby er lige i sit es i disse spørgsmål...

> [...]
> give en ledetråd ang sikringen og et måleapperat til at tjekke ladestrøm.

Ja, men det med at regne var også mest for på gammeldags høkerfacon at
efterprøve, om det er rimeligt at skifte til en 20A sikring. Sikringen
skal jo ikke være meget større end det totale forbrug og det samme
gælder ladningen. Og hvis ikke sikringen er en "hovedsikring",
hvorigennem al forbruget går, så skal du naturligvis kun regne de
forbrugere, der er tilsluttet

Hm, var der iøvrigt ikke en Maico-brugergruppe/-site et sted i .de-land?

Fra : Jarl

Dato : 20-08-03 22:49

--
Maico 250 B 1960
Dnepr K-750 med sidevogn

> Ja, hvis det er sikringens primære funktion - og det var det ofte, hvor
> der kun var een - gør den det helt sikkert

Okay, så en måling på ladestrømmen vil afsløre fejlen, hvis der ikke er et
brud på nogle ledninger.

> Nå, lader den så meget ,-) - ja, Gruby er lige i sit es i disse
spørgsmål...

Jeps, han er godt nok skarp.

> [...]
> gælder ladningen. Og hvis ikke sikringen er en "hovedsikring",
> hvorigennem al forbruget går, så skal du naturligvis kun regne de

Der går to ledninger fra plus på batteriet. Der sidder en sikring på den
ene. Jeg må lige studere fænomænet ledningsnet lidt mere Jeg er ikke
selv så skarp til det, men for det meste får jeg alligevel ordnet
reparationerne selv, selv om der mange gagne går lang tid. Tænding er jeg
efterhånden ret god til på Maicoen

> Hm, var der iøvrigt ikke en Maico-brugergruppe/-site et sted i .de-land?

Det ved jeg ikke. Men jeg har da fundet et firma der kan lever alle stumper,
omend det godt kan være lidt pebret. Men det er jo også helt nye stumper. Så
hvis jeg finder en defekt del, så bliver den da bare bestilt.

Mange hilsner
Jarl og Maico der gerne vil på Bakken på mandag...

Fra : OK

Dato : 20-08-03 20:23

Kan
> det være tændspolen der tager sikringerne - jeg har nemlig bemærket
> at tændspolen er varm, men det skal den vel være? Den ser ellers helt
> ny ud.

Jeg kender ikke din model, men det er vigtigt at tændspolen er af korrekt
type = den rigtige ohmske modstand. Du kan måle modstanden i primærviklingen
med et almindeligt ohmmeter.
Hvis modstanden er for lav vil strømforbruget være for højt og kunne
resultere i sprungne sikringer. Samtidig vil temperaturen på tændspolen
stige.
Måske er du inde på noget af det rigtige......, men du er nødt til at finde
ud af hvad den ohmske værdi skal være for netop din model.

Med venlig hilsen
Ole

Fra : Jarl

Dato : 20-08-03 19:40

"OK" <ole_k@post10.tele.dk> wrote in message news:bi0eaj$km1$1@sunsite.dk...

> [...]
finde
> ud af hvad den ohmske værdi skal være for netop din model.

Tak. Jeg vil prøve at tage kontakt til Tyskland imorgen. Måske Classichse
Motorrad har nogle informationer eg kan bruge. Hmm - så må jeg vist lige
finde den tyske oversætter frem.
Takker mange gange.
Mvh
Jarl
--
Maico 250 B 1960
Dnepr K-750 med sidevogn

Fra : Holger Danske

Dato : 21-08-03 08:49

Jarl wrote:
> [...]
> Classichse Motorrad har nogle informationer eg kan bruge. Hmm - så
> må jeg vist lige finde den tyske oversætter frem.

Hvorfor dog en oversætter, du klarer dig vidst

Du ringer bare, så kommer jeg forbi så du kan gi' mig en hånd

ROTFL

--
-- H.D. --

Fra : Steen Gruby

Dato : 20-08-03 20:16

On Wed, 20 Aug 2003 19:27:58 +0200, "Jarl" <se@min.hjemmeside.dk>
wrote:

Hej Jarl.

>Efter at have ventet på reservedele i 1 måned, er jeg endelig kommet ud at
>køre på Maicoen. Det viser sig at den spiser sikringerne??? Også når jeg
>kører med slukket lys.

Prøv at sætte et amp. meter i serie med ledningen til sikringen og se
så hvad det er der bruger strøm.
Amp. meteret skal kunne klare mindst 25 Amp. til dit formål.
I mangel af et så stort Amp. meter kan du tage en 0,1 ohm 40 watt
modstand og så måle spændingen over den - 20 Amp vil så være = 2 volt.
Det er måske lidt groft at tabe så meget, men til en test er det nok i
orden.
Kobl alle forbrugere fra en efter en - Tændspolen kan du slippe af med
ved at sætte et stykke papir i knikserne, og dynamoen kan du
"uskadeliggøre ved at løfte kullene fri af ankeret.
Det kan som Richard antyder være laderelæet der hænger, således at
dynamoen faktisk belaster akku'en ved stilstand (strøm på cyklen,
motoren stoppet).
Richard har ret - Ladespændingen skal være 7,0 - 7,2 volt.
Men selv om dynamoen lader som et svin kan den sikkert ikke brænde en
15 amp sikring - Hvis det var tilfældet skulle den kunne afgive over
100 watt, og det kan den med garanti ikke
Jeg vil skyde på max 60 watt = 8-9 Amp.
Noget kan tyde på, at du har en ledning hvor isolationen er beskadiet
som kan nå stel.
God jagt

Mht. sikringen, så er forbruget fra lyset nok 35+5 watt (7 Amp) og
tændingen 4 Amp. hvilket er ca. 11 Amp.
Faktisk er det på kanten af hvad dynamoen kan levere, så jeg tror de
15 Amp. holder hvis der ikke er fejl i systemet.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Fra : Jarl

Dato : 20-08-03 21:00

"Steen Gruby"wrote in message

> Hej Jarl.

Hej Steen og tak for hjælpen sidste gang. Jeg tænkte nok at du sad og lurede
på sidelinien Det er lidt udfordrende sådan lige at køre en 100 km og så
fejlsøge igen. Man lærer noget af det

> [...]
> Jeg vil skyde på max 60 watt = 8-9 Amp.
> Noget kan tyde på, at du har en ledning hvor isolationen er beskadiet

Ja, det er nok ikke umuligt. Prøver at få det gjort imorgen. Lidt morsomt da
det hele ellers ser stort set nyt ud. Gaad vide om ham der har renoveret
Maicoen er sprunget over gærdet nogen gange? Det havde han jo gjort med
svømmeren. Den var utæt efter 43 år. Det tyder også på at de 15 amp holder.

> [...]
> Faktisk er det på kanten af hvad dynamoen kan levere, så jeg tror de
> 15 Amp. holder hvis der ikke er fejl i systemet.

Ja, det er også min fornemmelse, men det er jo ikke nok. Der er nok en fejl
og jeg skiller den lige ad og går strømmen igennem. Jeg får nok tid imorgen.
Jeg skal lige have stillet tændingen engang også, da jeg har de originale
data og det skal da lige prøves. Fortsættelse følger

Kører NSUèn stadig godt?

Mange hilsner og tak for din hjælp.

Jarl
--
Maico 250 B 1960 der snart bliver tvinget til elektrochok
Dnepr K-750 med sidevogn og slør i forhjulslejet

Fra : Steen Gruby

Dato : 20-08-03 21:19

On Wed, 20 Aug 2003 21:59:35 +0200, "Jarl" <se@min.hjemmeside.dk>
wrote:

> [...]
>på sidelinien Det er lidt udfordrende sådan lige at køre en 100 km og så

Selv tak - Det er jo nemt nok at sidde hjemme på sin flade og få andre
til at springe
Når det er nostalgi man roder i er der kun een vej frem: Lær hvorledes
det virker og så prøv om teorien passer

> [...]
>svømmeren. Den var utæt efter 43 år. Det tyder også på at de 15 amp holder.

43 år med en svømmer lavet af broncefolie er da meget godt gået, så
der har nok ikke været kø ved gærdet

> [...]
>Jeg skal lige have stillet tændingen engang også, da jeg har de originale
>data og det skal da lige prøves. Fortsættelse følger

Jeg har checket NSU MAX'ens dynamo, der sikkert er en Bosch af samme
type som Maico'ens, og den er specificeret til 60 Watt.
Super FOX'ens Noris er 45 Watt.
Så jeg holder på 15 Amp.

>Kører NSUèn stadig godt?

Ork ja. Det er jo ikke meget den får kørt, men den gør det fint når
den får lov.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Fra : Jarl

Dato : 22-08-03 12:12

Hej alle og tak for hjælpen.

Det ser ud til at jeg fik løst problemet, der var en kortslutning på
ledningen til bremselyset. Da der kun er bremselys på bagbremsen og jeg
bruger forbremsen meget, tog det lidt tid før det gik op for mig, at der var
brud på ledningen. Derfor var fejlen der også med slukket lys Det er
lavet og nu venter jeg bare på godt vejr.

Mvh og god weekend.
Jarl

--
Maico 250 B 1960