Usødet mørk chokolade.
Fra : Arielle

Dato : 20-08-03 18:20

Hej!

Er der nogen der ved, hvor man kan købe usødet chokolade?

Jeg mener ikke sukkerfri chokolade, men helt uden tilsætning af sødestoffer
chokolade.

Jeg har en opskrift på en chokoladekage der har det som ingrediens.

Med venlig hilsen

Arielle

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 20-08-03 22:41

[Arielle | Wed, 20 Aug 2003 19:20:22 +0200]

>Er der nogen der ved, hvor man kan købe usødet chokolade?

Butikker der fører Cluizel chokolade vil ofte(?) have dem. Jeg ville
gerne fortælle det mere præcist, men www.cluizel.dk er (stadig) ikke
oppe.

Ellers ville jeg tage en Valrhona Guanaja du f.eks. kan købe i irma, den
er utrolig smagsintens og kun tilsat meget lidt sukker.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Arielle

Dato : 21-08-03 10:42

Hej René,

> Butikker der fører Cluizel chokolade vil ofte(?) have dem. Jeg ville
> gerne fortælle det mere præcist, men www.cluizel.dk er (stadig) ikke
> oppe.

Okay. Jeg kender ikke mærket. Jeg skal prøve at holde øje med det, når jeg
er ude og købe ind.

> Ellers ville jeg tage en Valrhona Guanaja du f.eks. kan købe i irma, den
> er utrolig smagsintens og kun tilsat meget lidt sukker.

Okay - hvis jeg ikke kan finde det usødet tager jeg i Irma. Jeg har fået
anbefalet Valhrona af andre, men vidste ikke hvor jeg kunne finde det. Der
er en Irma ikke så langt herfra, jeg kan prøve at undersøge.

Tak for hjælpen!

M.v.h. Arielle

Fra : Peter Westh

Dato : 21-08-03 08:37

"Arielle" <dko3700@vip.cybercity.dk> wrote in message news:<3f43add6$0$24622$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...
> Hej!
>
> Er der nogen der ved, hvor man kan købe usødet chokolade?

Jeg har købt det i:

Americana Company, Peder Hvitfeldts Stræde13, Kld, 1173 København K,
33 93 78 70
Åbningstider: man-fre 10.00-17.30 fre 10.00-17.00 lør 10.00-14.00

Til ca. 20 kroner for 200 gram - garanteret billigere end Cluizel, men
sikkert heller ikke lige så lækker.

Men i øvrigt kan du, hvis der da alligevel skal sukker i din opskrift,
altid bruge en chokolade med sukker i, blot du bruger tilsvarende mere
chokolade og mindre sukker. Skal du bruge 100 gram usødet chokolade,
kan du i stedet bruge 160 gram chokolade med 60% cacaoindhold og 60
gram mindre sukker, eller 140 gram chololade med 70% cacaoindhold og
40 gram mindre sukker. Du skal dog tænke på andre tilsætninger i
chokoladen, ofte er det en masse vanilliearoma i, og det kan godt
træde for meget igennem i din kages endelige smag.

MVH

Peter

Fra : Arielle

Dato : 21-08-03 10:51

Hej Peter,

> Jeg har købt det i:
>
> Americana Company..... <snip>

Det rigtige usødet? Yes! Tusinde tak for dét. Jeg bor lidt langt fra
København, men jeg skal alligevel derind i morgen. Og det er ved at være
sidste udkald. Jeg skal bruge kagen til en pigekommensammen lørdag...!

Tak for dét tip!

> Men i øvrigt kan du, hvis der da alligevel skal sukker i din opskrift,
> altid bruge en chokolade med sukker i, blot du ........ <snip>

Wow. Jeg tænkt selv på, at jeg kunne prøve at erstatte dét på den måde...
men jeg løb sur i beregningerne. Rigtige mange tak for
konverteringsvejledningen. Dén kan jeg altid bruge, hvis det ikke lykkedes
at skaffe det *rigtige*.

M.v.h. Arielle

Fra : Peter Westh

Dato : 21-08-03 14:38

"Arielle" <dko3700@vip.cybercity.dk> wrote in message news:<3f4495ef$0$5170$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> [...]
> men jeg løb sur i beregningerne. Rigtige mange tak for
> konverteringsvejledningen. Dén kan jeg altid bruge, hvis det ikke lykkedes

Så vidt jeg kan regne ud må den korrekte beregningsmetode være:

X x (100/Y) = Z

Hvor:
X= mængden af chokolade i opskriften
Y= Cacaoprocenten i den chokolade, du bruger
Z= Den mængde chokolade, du skal putte i kagen

MVH

Peter