Jeg har fået nyt grafikkort, MEN
Fra : Kim Larsen

Dato : 20-08-03 17:24

Hej i gruppen

Så blev det min tur til at få nyt grafikkort, men jeg er stødt ind i nogle
problemer.

I almindeligt brug, så er der ikke noget galt, men skal jeg spille noget med
3D, så knækker filmen.

Jeg har købt mig et Tyan Tachyon G9700 Pro, og det virker da meget
fornuftigt.

Når jeg sætter spillet Generals i maskinen, så kan jeg spille i en 5 min, så
stopper festen. Med den gamle driver var det ikke i så lang tid, så nu kører
jeg med den nye Katalyst, og det gav da noget, men ikke nok. Så installerede
jeg så DirectX 9.0, men jeg kan stadig ikke få lov til at spille i mere end
5 - 10 min. og det er kedeligt.

Jeg har prøvet at kigge lidt bagud i gruppen for at finde et muligt brugbart
svar, enten er der ikke noget, eller også er det smuttet forbi i min
bladren.

Er der en der har en god ide til hvad der kan gøres for at det kommer til at
køre ?

Kim Larsen

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 20-08-03 20:43

"Kim Larsen" <mythos@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> bladren.
>
> Er der en der har en god ide til hvad der kan gøres for at det kommer til

Mit gæt er først temperatur og/eller strømforsyning.

Altså, har du nok udluftning i kabinettet, er din strømforsyning stor og
stabil nok, er den ekstra ledning forbundet til kortet.

Det _kan_ selvfølgelig også have med problemer med kompatibilitet med
bundkortet at gøre (evt. opdatering af bios, eller blot indstillinger i
denne), eller gamle rester af nVidia drivere, hvis du har haft sådan et kort
før.

Det kan såmænd også være Windows og/eller spil der skal geninstalleres.

Hvis det ikke er alt 3D der fejler, kan det jo også være spillet der har
brug for en patch.

Endelig er der muligheden af at dit kort er defekt.

Du må i gang med en trin for trin afprøvning af mulighederne.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Thomas Madsen

Dato : 20-08-03 20:48

Henrik Stavnshøj skrev:

> Mit gæt er først temperatur og/eller strømforsyning.

Også her. Jeg oplevede det samme da jeg købte et Matrox Parhelia for
et stykke tid siden. Jeg opdagede at hvis jeg pillede låget af PC'en
og satte en blæser direkte ind på grafikkortet så kørte det fint.
Det viste sig at kortet var defekt.

Madsen.

Fra : Kim Larsen

Dato : 21-08-03 09:17

"Thomas Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> et stykke tid siden. Jeg opdagede at hvis jeg pillede låget af PC'en
> og satte en blæser direkte ind på grafikkortet så kørte det fint.

Ja Madsen, jeg er ked af at måtte fortælle at jeg er gået fra min G400 MAX
til et andet mærke, men sådan blev det
Jeg skulle mene jeg har nok lufttilførsel i mit kabinet, det er ikke nogen
sider på, og jeg har samlet 5 blæsere i kabinettet, så den skulle formentlig
være god nok.

Kim Larsen

Fra : Kim Larsen

Dato : 21-08-03 09:14

> [...]
>
> Endelig er der muligheden af at dit kort er defekt.
>
> Du må i gang med en trin for trin afprøvning af mulighederne.

Problemet afslørede sig selv, det var strømforsyningen, den stod af i aftes,
lige med et var der bare ikke noget strøm til noget som helst i maskinen,
surt.

Kim Larsen

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 21-08-03 15:34

> Problemet afslørede sig selv, det var strømforsyningen, den stod af i
aftes,
> lige med et var der bare ikke noget strøm til noget som helst i maskinen,
> surt.

Ja, øv da.

Men på den positive side, så ved du da nu hvad det var.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Thomas Madsen

Dato : 21-08-03 13:35

Kim Larsen skrev:

> Ja Madsen, jeg er ked af at måtte fortælle at jeg er gået fra min
> G400 MAX til et andet mærke, men sådan blev det

Tsk, tsk. ;)

> Jeg skulle mene jeg har nok lufttilførsel i mit kabinet, det er
> ikke nogen sider på, og jeg har samlet 5 blæsere i kabinettet, så
> den skulle formentlig være god nok.

Luftgennemstrømningen i mit kabinet fejler heller ikke noget, men
selvom blæseren kørte på grafikkortet så var der altså et eller
andet der gjorde at hele maskineriet frøs når jeg belastede kortet.
Min teori er at der måske har været noget snavs imellem køler og
GPU så kølingen ikke har været effektiv nok, men hvad ved jeg.
Jeg ved bare at jeg skulle have en ret kraftig blæser på for at
holde computeren stabil.
Se evt. <http://home18.inet.tele.dk/madsen/parhelia/big_fan.jpg> :)

Det var så åbenbart strømforsyningen i stedet i dit tilfælde, kan
jeg forstå. Surt show, men det er jo hvad der kan ske. Det er vel
bedre at den brænder sammen for alvor i stedet for at skulle leve
med at computeren låser hele tiden og så igen, for det er virkelig
irriterende.

Madsen.

Fra : Kim Larsen

Dato : 23-08-03 09:14

Hej igen

Nu her efter et par dage med mit nye Tyan Tachyon G9700 Pro er det vel på
tide med en lille evaluering.

Kortet blev købt fordi mit Matrox G400 Max ikke kunne følge med i mine behov
mere da jeg spiller nogle spil i ny og næ.
Jeg må sige at der er en ret voldsom forskel på de to kort, både i størelse
og i 3D delen, det er ca. dobbelt så stort i forhold til mit tidligere kort,
og jeg ved ikke hvor mange gange hurtigere og bedre i 3D, så det er jo
ganske fornøjeligt. Det der nu er min flaskehals i systemet er at jeg ikke
har DDR-ram på mit bundkort, men det er et spørgsmål om tid.
For at nogen skal kunne sammenligne med noget andet, så kan jeg sige at jeg
spiller MOHAA/Spearhead i ny og næ, og her har jeg nu sat alle de "smarte"
ting til absolut max, og i 1280x1024, og det går fint, ingen problemer der.
Så er der Generals, der er tingene også sat til max. i alle funktioner, og
nu kan man så se hvilke baner der er lavet ordenligt og hvilke der er lavet
godt, det vil sige at nogle baner hakker i det, selv om der ikke er ret
meget på banerne, mens andre baner med alt muligt på bare kører som fod i
sok, så det er ganske tilfredsstillende.
Jeg har så prøvet at køre en test i PCMark2002 hvor jeg fik en score på
9136, og det mener jeg skyldes mine pc133 ram, men det kommer der styr på på
et eller andet tidspunkt.
Så er der 2D delen, og her må jeg indrømme at i mine øjne, så er der ikke
nogen forskel om jeg bruger G400 Max eller mit nye Tyan, det står kanon flot
på skærmen, og i photoshop er det den samme fornøjelse at arbejde som før.
Så er der selve kortet, som er stort, og tungt.
Da jeg pakkede det ud, så fik jeg noget af en oplevelse, det var jo næsten
havt så stort som mit bundkort og tungt som en fladfisk. Kortet er udstyret
med en køle-profil der dækker begge sider på en gang, og så er den blå. På
den ene side sidder en lille blæser, og den har jeg været spændt på at høre,
og jeg har ikke hørt den endnu, men den kører dog rundt, og det er glædeligt
at den ikke larmer mere. Min strømforsyning og kabinet-blæseren siger mere
end blæseren på grafikkortet. Der er en advarsel indbygget i kortet der vil
bippe når kortet bliver op mod 75 grader, jeg har ikke set det er blevet
varmere end 55 grader endnu, så kølingen må siges at være ok. Det skal dog
siges at kortet tog livet af min strømforsyning efter nogle timer, men nu
har jeg så fået en der er mere stabil, men stadig på 300, og det virker
fint. Det er meget let at sætte kortet i, ud med det gamle og i med det nye,
og så er der en strømtyv man sætter bag en af sine drev, og så er den
hjemme.
Så skal kortet sættes op, og herkunne det godt betale sig at hente den nye
driver, det gav noget posetivt, og de forskellige indstilliger er
overskuelige at have med at gøre, så der er ikke så meget der, selv om jeg
ikke har "leget" så meget med det endnu, men det kommer. Overclockning er
også meget nemt, det foregår via et lille program med nogle skydeknapper, så
nemmere kan det vel ikke gøres, og jeg har ikke prøvet det endnu, og det
kommer nok til at tage tid før jeg gør det, for så længe jeg er tilfreds med
hvordan det kører, så ser jeg ikke nogen grund til det.
TV-out har jeg ikke prøvet endnu, for jeg har ikke det rigtige kabel til
det, men det er også noget der kommer.
Så alt i alt vil jeg sige at det er et kanon kort, og skulle andre være i
tvivl om de vil have sådan et kort som kan bruges til lidt af hvert, så kan
jeg kun sige at jeg ind til nu er ret så tilfreds.
I følge www.edbpriser.dk så koster kortet mellem 2449 og 3349, jeg gav noget
midt i mellem, og det er så meget godt, lidt dyrt, men jeg er tilfreds.

Kim Larsen

Fra : Thomas Madsen

Dato : 25-08-03 17:20

Kim Larsen skrev:

> Nu her efter et par dage med mit nye Tyan Tachyon G9700 Pro er det
> vel på tide med en lille evaluering.

Tak for evalueringen. Det tyder på at det er et godt kort du har fået
fat i dér. :)

Madsen.

Fra : Kim Larsen

Dato : 25-08-03 18:00

> Tak for evalueringen. Det tyder på at det er et godt kort du har fået
> fat i dér. :)
>
> --
> Med venlig hilsen
> Madsen.

Jeg bliver mere og mere glad for det kort, men der er nu nogle ting jeg ikke
rigtigt forstår mig på, men det kommer vel
Problemet er at når jeg forlader et spil, så er det som om systemet ikke
rigtigt vil slippe det fri, det hænger fast i et øjeblik, og det er jeg jo
ikke vandt til.
Nu skal jeg så til at "lege" med TV-out, og se om jeg kan få det til at
spille, se om det er lige så let at gå til som på mit gamle Matrox.

Kim Larsen

Fra : Kim Larsen

Dato : 26-08-03 14:27

> [...]
> Nu skal jeg så til at "lege" med TV-out, og se om jeg kan få det til at
> spille, se om det er lige så let at gå til som på mit gamle Matrox.

Nå, det var ikke så godt, jeg kan ikke hitte ud af det, eller også kan man
ikke det samme som på mit gamle Matrox.
Jeg vil bruge TV-out til at se film på min TV-skærm, det kan jeg også, men,
jeg er nød til at flytte afspilleren over på TV'et. Med mit Matrox, der
kunne jeg få den til automatisk at vise filmen på TV'et, kan man ikke det
med mit kort ?

Kim Larsen