En brugt EXUP-ventil - til at komme i nærh~
Fra : Richard

Dato : 20-08-03 16:44

Ved nogen om Yamaha's EXUP-ventiler findes i brugthandel - hvis de
holder så længe? - hvilke størrelser de findes i, og hvad de går for?

Den rustfri udstødning, jeg har til GB'en, mangler forpotten og dermed
noget modtryk ved de lavere omdrejninger. Så kom jeg i tanke om EXUP'en...

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
DFM-side: www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade

Fra : GRISEN

Dato : 20-08-03 17:41

On Wed, 20 Aug 2003 17:44:13 +0200, Richard <richardpunktumpade@mail.dk> wrote:

>Ved nogen om Yamaha's EXUP-ventiler findes i brugthandel - hvis de
>holder så længe? - hvilke størrelser de findes i, og hvad de går for?

Efter at jeg har set min egen EXUP er jeg temmelig sikker på, at holdbarheden ikke er noget problem.
På FRZ1000 er det et rimelig stort massivt spjæld. Ikke noget der bliver slidt op de første 60-70 år.
Jeg ved ikke om det er samme på en R1'er.

Mon ikke der er en hugger der ligger inde med en komplet FZR1000 udstødning, som du kan få lidt af?

*
Jan

Fra : Richard

Dato : 20-08-03 19:04

GRISEN wrote:

> Efter at jeg har set min egen EXUP er jeg temmelig sikker på, at holdbarheden ikke er noget problem.
> På FRZ1000 er det et rimelig stort massivt spjæld. Ikke noget der bliver slidt op de første 60-70 år.

Nå, udmærket - tænkte blot at de var ret udsatte som bevægelig del i
varme omgivelser

> Mon ikke der er en hugger der ligger inde med en komplet FZR1000 udstødning, som du kan få lidt af?

Jo det er måske den bedste løsning; men inden ville jeg gerne se nogle
mål og evt. billeder/tegninger af EXUP'en. Finder ikke umiddelbart noget
på Google, blot henvisning til forskellige modeller, der har dem, og
trimningsbokse til dem

Fra : GRISEN

Dato : 20-08-03 20:50

On Wed, 20 Aug 2003 20:04:16 +0200, Richard <richardpunktumpade@mail.dk> wrote:

>Nå, udmærket - tænkte blot at de var ret udsatte som bevægelig del i varme omgivelser

Ordet ventil giver jo associationer til noget finmekanik.... jeg blev rimelig overrasket, da jeg hev en lang drejeklap ud af min udstødning.
Jeg tror den er 20 cm lang, 3 cm bred og lavet af noget 3 mm tykt metalplade - sådan frit efter hukommelsen.
I hver side af den sidder et massivt kobberleje, og det er det hele. Ikke så meget der kan gå i stykker.

Min var rustet rimelig godt sammen.
Den blev hevet ud, og fik en ordentlig omgang med stålbørste, petroleum og trykluft, og nu kører den fint igen.
....men den kan altså sagtens tåle en del tæsk.

*
Jam

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 20-08-03 21:07

GRISEN wrote:
> [...]
> Den blev hevet ud, og fik en ordentlig omgang med stålbørste,
> petroleum og trykluft, og nu kører den fint igen. ...men den kan

Da jeg havde min Exup (model 91-94), gik EXUP`en aldrif fast, men den
"klapperede" meget under ca. 2000 omdr.
På en hjemmeside fandt jeg udaf at EXUP-ventilen skulle smøres med
"Mercedes-varmebestanding fedt" også var klapperiet væk, det gjorde jeg
engang og siden hørte jeg aldrig EXUP-ventilen mere.

Jeg kan desværre ikke huske navnet på hverken hjemmeside & Mercedes fedt`et

--
Dan - DMCN#561
(Ducati 748 + MZ TS250/2)

Fra : Richard

Dato : 21-08-03 17:35

GRISEN wrote:
> [...]
> I hver side af den sidder et massivt kobberleje, og det er det hele. Ikke så meget der kan gå i stykker.

Åh nej, sidder den på langs i udstødningen? - jeg havde ventet, at
EXUP-ventilen lignende de anordninger, der sidder på tværs af
afgangsrøret i/ved selve udstødningsporten på højtydende totaktere for
at hæve/sænke den øverste kant af porten.

Hvis ikke, duer det næppe til indbygning i et eksisterende
udstødningsrør. Hm, spøjs måde at lave det på

Fra : GRISEN

Dato : 21-08-03 18:40

On Thu, 21 Aug 2003 18:35:02 +0200, Richard <richardpunktumpade@mail.dk> wrote:

>Åh nej, sidder den på langs i udstødningen?

Nej, den sidder på tværs.
Hvad skrev jeg, som antydede det modsatte?

*
Jan

Fra : Richard

Dato : 21-08-03 18:56

GRISEN wrote:

> Nej, den sidder på tværs.
> Hvad skrev jeg, som antydede det modsatte?

Citat:
Jeg tror den er 20 cm lang, 3 cm bred og lavet af noget 3 mm tykt
metalplade - sådan frit efter hukommelsen.

Den kunne jeg derfor ikke lige få til at sidde anderledes ?-o

Fra : GRISEN

Dato : 21-08-03 19:59

On Thu, 21 Aug 2003 19:56:19 +0200, Richard <richardpunktumpade@mail.dk> wrote:

>Den kunne jeg derfor ikke lige få til at sidde anderledes ?-o

Altså jeg skrev "efter hukommelsen".
Når ordene ikke dur, så er det godt vi har Haynes.
Tjek dk.binaer.motor

*
Jan

Fra : Richard

Dato : 21-08-03 22:19

GRISEN wrote:

> Altså jeg skrev "efter hukommelsen".
> Når ordene ikke dur, så er det godt vi har Haynes.
> Tjek dk.binaer.motor

Ja tak, så er jeg med. Ikke så tosset, denne udgave er ovenikøbet
mekanisk. Men ret bred, ved du, om Y. har brugt den på 2-cylindrede motorer?

Fra : GRISEN

Dato : 22-08-03 06:46

On Thu, 21 Aug 2003 23:18:37 +0200, Richard <richardpunktumpade@mail.dk> wrote:

>Ja tak, så er jeg med. Ikke så tosset, denne udgave er ovenikøbet
>mekanisk. Men ret bred, ved du, om Y. har brugt den på 2-cylindrede motorer?

Nej, det ved jeg intet om, men der må være nogle stykker her i gruppen....

*
Jan