Fødselsdagskageidé
Fra : Lene Heier

Dato : 20-08-03 14:38

Idé til fødselsdagskage til nybagt skolepige udbedes. I tidens løb har
jeg fremstillet diverse figurkager ...... kagepiger, fisk, heste og
sidste år en skoletavle med kridt (i anledning af børnehaveklassen).

Kagen må godt kunne spises af voksne - måske endda mig selv, der ikke
er vild med søde sager. Men samtidig skal den se lidt sjov ud. :)

Lene

Fra : Dorte Klerke

Dato : 20-08-03 16:59

"Lene Heier" <lene@post2.tele.dk> wrote in message

> [...]
>
> Kagen må godt kunne spises af voksne - måske endda mig selv, der ikke
> er vild med søde sager. Men samtidig skal den se lidt sjov ud. :)

Den eneste opskrift jeg kan komme i tanke om, er en fra superbrugsen. Et
sødt hjerte hedder opskriften, men den er åbenbart ikke på nettet, dog har
jeg den på skrift.

Kagen er ret sød, men man kan selv lave den mindre sød. Det er i hvert fald
blevet min ynglingskage. Den indeholder banan, appelsin, flødeboller,
flødeskum, kagebunde, og jordbærkrymmel på toppen.

Jeg har tit brugt den som fødselsdagskage eller valentinskage, og kan
sagtens spises af voksne :)

Min kæreste mor brugte den også til sin fødselsdag, og det var en succes,
dog ændrede hun lidt på opskrifen, da de ikke kunne li bananer. Men kan jo
selvfølgelig selv bestemme hvad der skal i af frugter.

Hvornår skal du lave kagen, for så kan det være jeg har tid til at skrive
den ind.

Dorte

Fra : Lene Heier

Dato : 20-08-03 17:28

On Wed, 20 Aug 2003 17:58:48 +0200, "Dorte Klerke"
<dorte@home2.gvdnet.dk> wrote:

> [...]
>flødeskum, kagebunde, og jordbærkrymmel på toppen.

>Hvornår skal du lave kagen, for så kan det være jeg har tid til at skrive

Ikke før midt i september. :)

Kagen lyder lidt sød, men man kan nok godt fjerne det værste
sukkerstads og nøjes med frugterne; hjerteformen er også fin. Hvis du
gider, vil jeg gerne se opskriften.

Lene

Fra : Dorte Klerke

Dato : 20-08-03 17:37

> Ikke før midt i september. :)

Godt for jeg har lige lidt travlt med nogle eksamener, så måske i weekenden.

> Kagen lyder lidt sød, men man kan nok godt fjerne det værste
> sukkerstads og nøjes med frugterne; hjerteformen er også fin. Hvis du
> gider, vil jeg gerne se opskriften.

Ja det søde ligger nok i flødebollerne, men så kan du bruge lidt mindre og
bare putte mere flødeskum.
Men smage er himmelsk :) I opskriften var der foreslået at pynte med et
glansbillede, ellers kunne man evt. skrive navn eller noget.

Måske er det lettere at scanne den ind, hvis du vil have billede, dog fylder
det jo, men det må du bestemme.

Dorte

Fra : Dorte Klerke

Dato : 20-08-03 17:50

Arh pyt, den er faktisk ret kort, så her er den :) Da det var superbrugsen,
der kom med opskriften kan man finde kagebundene der, men også fakta plejer
og nogle gange netto, men det er mest omkring valentinsdag, så kan godt være
du bliver nødt til selv at lave formen, det har vi prøvet. Bare lav en form
i papir og klilp med en saks i lagkagebunden efter den.

Vi plejede til sidst at putte flere flødeboller i da vi nogle gange ikke
syntes den var sød nok, men det afhænger jo af størrelsen. Bare brug de alm.
størrelser.

Et sødt hjerte:
(6-8 stykker)

Ingredienser:
4½ dl piskefløde
1 pk. hjerteformede lagkagebunde (der er 3 i)
½ banan
½ appelsin
5 flødeboller (med og uden kokos)
sukkerkugler med jordbærsmag

Fremgangsmåde:
Piskefløde piskes til skum i en skål.

Lag 1:
Bananen moses og blandes med appelsin, der er skåret i små tern (plejer at
mose lidt). 1/3 af flødeskummet vendes med frugten og fordeles på bunden. En
bund lægges over.

Lag 2:
Flødebollernes bunde tages af, de skal ikke bruges. Flødebollerne knuses og
vendes med 1/3 af flødeskummet og fordeles på bunden. En bund lægges over.

Toppen:
Resten af flødeskummet fordeles på toppen af kagen. Sukkerkuger drysses i en
kant rundt om kagen.

Som du kan se, er det en meget let og hurtig opskrift, som både dufter og
smager godt.

Dorte

Fra : Lene Heier

Dato : 21-08-03 07:13

On Wed, 20 Aug 2003 18:49:55 +0200, "Dorte Klerke"
<dorte@home2.gvdnet.dk> wrote:

>Arh pyt, den er faktisk ret kort, så her er den :)

Tak for opskriften. :)
Jeg tror jeg vil overlade den til børnebordet, men der vil den med
garanti vække jubel. Flødeboller i mad ............! :))

Lene