Fugt i kælder.
Fra : Henrik Juul

Dato : 20-08-03 11:29

Hejsa.

Jeg har tidligere haft et indlæg vedr. varme contra fugt i kælder.-
Det indlæg afstedkom nogle gode svar - tak for dem!

Jeg er dog stadigvæk lidt i tvivl om, hvad vi gør ved vores kælder,
som ikke lugter eller virker fugtig... og dog alligevel!

De bøger og papirer, vi har sat i kælderen, virker nu en anelse
fugtige - det vil sige, papiret føles ikke lige så 'sprødt' som
tidligere.

En kort beskrivelse af kælderen mht. temp. og fugt:
Der er ikke tegn på fugt (kondens) på væggene.
Gulvet virker fodkoldt, men temp. er målt til 18 grader celcius.
Rumtemperaturen er ca. 20 grader celcius med en udetemp. på ca. 22-25
grader celsius.
Der er ophængt 2 'fugtsugere' (et eller andet kemikalie i en stofpose)
i de 2 største rum. Det drypper 'jævnt' med fugt fra dem (ned i spande
selvfølgeligt), hvilket vel samlet har givet omkring 2 liter på 3
dage. Er det meget eller lidt?
Der er god udluftning i kælderen så på den front, kan vi ikke gøre
mere!

Hvad er en ok relativ fugtighed i en kælder, hvis man vil bruge den
til opbevaring af bøger/papir og i øvrigt bruge den til almindelige
familiære aktiviteter?

Vi har overvejet at lægge et RockWool gulvplade-gulv for at komme
fodkulden til livs, men er det umagen og pengene værd?

Damn med spørgsmål og der kommer sikkert flere!

Vi håber lidt på svar fra andre, som har været en lignende proces
igennem; overtagelse af hus med fuld kælder, som egner sig til
beboelse bla. bla.

Mvh
Henrik Juul
henrik@1janning-2juul.dk (fjern tallene)

Fra : Lars Bækgaard

Dato : 20-08-03 20:02

Jeg går ud fra, at du primært har fugt i kælderen i sommerperioden, nemlig
hvor udetemperaturen er højere end indenfor i kælderen.
Udeluften kan så indeholde mere vand end luften kan i din kælder, og derfor
stiger den relative luftfugtighed.
Jo større forskel, der er på udetemperaturen og din kældertemperatur, desto
værre.

Derfor er den første ting, jeg ville gøre, at lukke din ellers gode
udluftning i sommerperioden. Det er jo meningen, at dine fugtfjerner-poser
skal fjerne fugt fra din kælder, og ikke forsøge at tømme atmosfæren for
fugt

Vi har selv en elektrisk fugtfjerner kørende i sommerperioden, og jeg kan
godt nikke genkendende til de 2 liter på 3 dage, når der er varmt udenfor,
men I de sidste dage har det nok nærmere være omkring 1 liter pr. 5 dage.

mvh Lars