Gamle computere som servere, hvor meget ra~
Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 20-08-03 10:45

Kære NG

Jeg har 2 gamle computere stående som jeg regner med at sætte op som 2
servere her i min lejlighed. Dog er jeg lidt usikker på mængden af ram
jeg skal smide i dem for at det spillre bedst og mest optimalt. Men jeg
har heskrevet begge maskiner her nedenunder samt den "opgave" de kommer
til at skulle udfører.

1:
Pentium 150 MMX

Den maskine kommer til at skulle agerrer Router for mit interne netværk
og route internet trafikken fra net mod henholdsvosd lokal netværk samt
et DMZ.

Af software regner jeg med at bruge Smoothwall, med mindre nogle herinde
fra kan anbefale en anden der er bedre.

2:
AMD K6-2 450 Mhz

Denne her maskine kommer primært til at hoste nogle/alle af mine egne
hjemmesider samt hjemmesider forbundet med et online rollespil jeg er
med i. Men det er faktisk primært denne her computer hvor at jeg er lidt
i tvivl om hvor meget ram der skal sættes i.

Men jeg regner med at bruge E-Smith på den og forventer også at gøre
brug af "samtlige" E-Smiths funktioner til brug for hjemmesiderne. Dog
kun i det omfang jeg selv/de andre har brug for det til deres sider.

Men hvor meget ram vil i anbefale jeg "installerer" i de 2 tilfælde. Det
skal lige siges at begge maskiner såvidt jeg er informeret kan kører med
SDRAM.

På forhånd tak for hjælpen.
Flemming Jacobsen

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 20-08-03 16:39

Thunderbird> Kære NG
Thunderbird> Jeg har 2 gamle computere stående som jeg regner med at sætte op som 2
Thunderbird> servere her i min lejlighed. Dog er jeg lidt usikker på mængden af ram
Thunderbird> jeg skal smide i dem for at det spillre bedst og mest optimalt. Men jeg
Thunderbird> har heskrevet begge maskiner her nedenunder samt den "opgave" de kommer
Thunderbird> til at skulle udfører.

Thunderbird> 1:
Thunderbird> Pentium 150 MMX

Thunderbird> Den maskine kommer til at skulle agerrer Router for mit interne netværk
Thunderbird> og route internet trafikken fra net mod henholdsvosd lokal netværk samt
Thunderbird> et DMZ.

Thunderbird> Af software regner jeg med at bruge Smoothwall, med mindre nogle herinde
Thunderbird> fra kan anbefale en anden der er bedre.

Smoothwalls FAQ siger:

FAQ> The minimum specification that the SmoothWall system will theoretically
FAQ> operate on is a PC system with a 386 processor and 8Mb of RAM, but the lowest
FAQ> tested specification is that of a 486DX4 processor fitted with 8Mb
FAQ> RAM.

Men som de skriver afhænger det af netværket.
Hvis det er SDRam kan du nok ikke komme mindre end 16MByte i.
Hvor meget RAM tillader bundkortet?

Thunderbird> 2:
Thunderbird> AMD K6-2 450 Mhz

Thunderbird> Denne her maskine kommer primært til at hoste nogle/alle af mine egne
Thunderbird> hjemmesider samt hjemmesider forbundet med et online rollespil jeg er
Thunderbird> med i. Men det er faktisk primært denne her computer hvor at jeg er lidt
Thunderbird> i tvivl om hvor meget ram der skal sættes i.

Thunderbird> Men jeg regner med at bruge E-Smith på den og forventer også at gøre
Thunderbird> brug af "samtlige" E-Smiths funktioner til brug for hjemmesiderne. Dog
Thunderbird> kun i det omfang jeg selv/de andre har brug for det til deres sider.

Thunderbird> Men hvor meget ram vil i anbefale jeg "installerer" i de 2 tilfælde. Det
Thunderbird> skal lige siges at begge maskiner såvidt jeg er informeret kan kører med
Thunderbird> SDRAM.

Hvor meget har du?
Statiske hjemmesider har ikke brug for ret meget RAM.
Men hvis du bruger en masse PHP, java og databaser, kan det godt kræve noget mere.
Vi har 64Mbyte i vores www.agol.dk server. Det er rigeligt. Det der kræver mest er nok
billedbehandlingen i Gallery.

--
Niels Elgaard Larsen
email: elgaard@diku.dk <URL:http://www.agol.dk/elgaard>

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 20-08-03 23:14

>Men som de skriver afhænger det af netværket.
>Hvis det er SDRam kan du nok ikke komme mindre end 16MByte i.
>Hvor meget RAM tillader bundkortet?

Det er jeg ikke umiddelbart bekendt med da jeg ikke kender bundkortet,
men er der nogle af jer herinde der kan hjælpe mig med at finde ud af
det hvis at jeg kigger på bundkortet og prøver at give jer nogle
detaljer?

>Hvor meget har du?

Hvis du tænker på ram har jeg stort set kun det er i maskinen og mener
ikke at det er ret meget hvis overhovedet noget

>Statiske hjemmesider har ikke brug for ret meget RAM.
>Men hvis du bruger en masse PHP, java og databaser, kan det godt kræve noget mere.
> [...]

Men jeg regner nemlig med at slå PHP til samt MySQL, men regner dog også
med at aktiverer FTP delen samt mailserver delen af E-Smith.
Flemming Jacobsen

Fra : Claus Lund

Dato : 20-08-03 18:12

> Af software regner jeg med at bruge Smoothwall, med mindre nogle herinde
> fra kan anbefale en anden der er bedre.

Smoothwall er sikkert ok, men måske skal du lige chekke IPCop - den er
udviklet fra en tidligere Smothwall kode.

Bemærk at smoothwall findes i både en freeware og en betalings version.
Freeware versionen har nogle mangler som du måske kan finde i IPCop, som er
er freeware med alle funktioner.

Jeg har valgt IPCop da jeg har brug for at håndtere flere ip adresser på wan
siden - det kunne Smoothwall ikke klare som freeware. Men der er sikkert
andre forskelle der kan være relevante for dig.

Jeg kører min IPCop på en p90 m. 24 mb ram. Til alm. brug fungerer det fint,
og lægger i hvert fald ingen begrænsning på hastigheden af min 256/256 adsl.
Men web interface'et er godt nok sløvt at arbejde med... specielt når jeg
ser log'en igennem. Jeg har en p150 som gern skulle bruges i stedet - den
har også plads til mere ram... 32 - 64 mb vil nok være godt.

Mvh Claus

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 20-08-03 23:19

On Wed, 20 Aug 2003 19:11:37 +0200, "Claus Lund" <news11@lundborg.dk>
wrote:

> [...]
>Freeware versionen har nogle mangler som du måske kan finde i IPCop, som er

Tror at jeg har hentet begge udgaver da jeg har både en freeware version
og en der hedder 2.0 af Smoothwall. Kan så godt ske at begge er freeware
udgaven men så er deres side ihvertfald bare forvirrende at kigge på.

>Jeg har valgt IPCop da jeg har brug for at håndtere flere ip adresser på wan
>siden - det kunne Smoothwall ikke klare som freeware. Men der er sikkert
>andre forskelle der kan være relevante for dig.

Men ellers er IPCop lige så sikker/stabil som Smoothwall?, og kan den
håndterer Green/Red/Orange lines?, og hvad med selve
opsætningen/installation af den. Foregår det ved en "GUI" ligesom i
Smoothwall.
Flemming Jacobsen

Fra : Claus Lund

Dato : 21-08-03 18:08

> Men ellers er IPCop lige så sikker/stabil som Smoothwall?,

Ja det vil jeg vurdere, men jeg har ikke indgående kendskab til Smoothwall.

>og kan den
> håndterer Green/Red/Orange lines?,

Ja

og hvad med selve
> opsætningen/installation af den. Foregår det ved en "GUI" ligesom i
> Smoothwall.

Ja - se:
http://www.ipcop.org/1.3.0/en/install/html/installing-from-cd-or-floppy.html

Installationen kræver intet kendskab til linux, men et vist kendskab til
netværk er nok nødvendigt.

Mvh Claus

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 21-08-03 11:12

Claus Lund skrev:

> [...]
> specielt når jeg ser log'en igennem. Jeg har en p150 som gern skulle
> bruges i stedet - den har også plads til mere ram... 32 - 64 mb vil nok

Jeg tror mest det er ram'ne der giver noget... jeg har i lang tid kørt med
en smoothwall på en p75 m. 96mb ram, og det kørte fuldstændig perfekt!
--
Mvh. Peter.
___________________________________

Fra : "Troels Hansen

Dato : 20-08-03 19:32

Thunderbird [7100] wrote:
> Men jeg regner med at bruge E-Smith på den og forventer også at gøre
> brug af "samtlige" E-Smiths funktioner til brug for hjemmesiderne. Dog
> kun i det omfang jeg selv/de andre har brug for det til deres sider.

Jeg kørte også e-smith på et tidspunkt, men gik væk fra den igen, da den
er rimelig tung at lege med. Primært pga. dens noget specielle
konfigirations system, hvor man skriver det hele i script filer, der så
bliver læst ind i de rigtige cfg filer. Dette gør også at smith er lang
tid om at opdatere en config fil.
Prøv at kig på clarkconnect. Den findes også i en freeware og en købe
udgave. Den har næsten samme funktioner som e-smith (give and take some).

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 20-08-03 23:25

On Wed, 20 Aug 2003 20:32:07 +0200, "Troels Hansen <4895>"
<idle@idle-ifuckinghatespam.dk> wrote:

> [...]
>Prøv at kig på clarkconnect. Den findes også i en freeware og en købe
>udgave. Den har næsten samme funktioner som e-smith (give and take some).

Mystisk for den manual jeg har til E-Smith nævner at man kan
konfigurerer den via det medfølgende webinterface. Men har du et link
til den der Clarkconnect så at man kan læse lidt om den, for det jeg er
ude efter er en samlet total løsning. Jeg har dog fx ikke behov for
gateway/VPN delen af E-Smith da jeg regner med at hænge min
Smothwall/IPCop op på den del af det.
Flemming Jacobsen

Fra : "Troels Hansen

Dato : 22-08-03 14:41

Thunderbird [7100] wrote:

> [...]
> ude efter er en samlet total løsning. Jeg har dog fx ikke behov for
> gateway/VPN delen af E-Smith da jeg regner med at hænge min

Jo, konfiguration af e-smith foregår vha. webinterfacet, men hvis du
liiige vil lave en ting, som webinterfacet ikke kan, bliver det 30 gange
sværere at konfigurere end en box med standart config filer.

www.clarkconnect.org

og på http://ccfaq.valar.co.uk/ er der enormt mange faq's, addons og mods.

Fra : Henning Petersen Wan~

Dato : 27-08-03 21:59

On Thu, 21 Aug 2003 00:24:31 +0200, "Thunderbird [7100]"
<praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> wrote:

> Mystisk for den manual jeg har til E-Smith nævner at man kan
> konfigurerer den via det medfølgende webinterface. Men har du et link

Korrekt - så længe du ikke vil lave specielle ting, som web-interfacet
ikke dækker, så bliver den ret tung at danse med, men hvis du ikke vil
til at lave store jule-numre er e-smith genial.

Jeg har haft en e-smith gørende i 1½ år, men efterhånden overvejer jeg
kraftigt at skifte til en "normal" distro, for at komme ud over de
bindinger config-systemet giver.

--
Venlig hilsen / Best regards
   Henning