Film med "twisted plot"
Fra : Peter Højvang

Dato : 20-08-03 06:20

Er der nogen der kan anbefale nogle film hvor plottet skifter frem og
tilbage gennem filmen. Jeg tænker specielt på film som "The Game" hvor man
sidder som tilskuer og bliver "snydt" gang på gang. "The Recruit" har til
dels noget af det samme.

Evt. top 3 eller top 5 lister...

Fra : Kasper Kristensen

Dato : 20-08-03 17:03

"Peter Højvang" <ph81@stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> sidder som tilskuer og bliver "snydt" gang på gang. "The Recruit" har til

Efter ca. 30 sekunders tænketid:

ExistenZ
Shallow Grave
Abre los Ojos (Open Your Eyes)

+ sikkert masser af andre, hvis jeg tænker lidt mere over det.

Kasper

Fra : Peter Fleinert

Dato : 20-08-03 10:54

Den jeg først kom i tanke om, var Shattered
(http://akas.imdb.com/Details?0102900) med Tom berenger og Bob Hoskins. Jeg
husker at den havde det fedeste twist. Det var jo også fra dengang Wolfgang
Petersen stadig kunne lave en god film
Venlig hilsen Peter

Fra : vadmand

Dato : 20-08-03 11:14

"Peter Fleinert" <fleinert@whatthefuck.com> skrev i en meddelelse

> [...]
Jeg
> husker at den havde det fedeste twist. Det var jo også fra dengang

"Total Recall" er vel også en af slagsen. Sidst jeg så den, slog det mig, at
slutningen kraftigt antyder, at det hele faktisk ER noget, der sker i
Arnolds fantasi. eller er det?

For øvrigt har næsten alle Philip K. Dicks bøger den slags twists - hvis det
må være tilladt at være så formastelig at anbefale bøger i denne ng

Per v.

Fra : zcully

Dato : 20-08-03 15:54

"Peter Fleinert" <fleinert@whatthefuck.com> wrote in message

> [...]
Jeg
> husker at den havde det fedeste twist. Det var jo også fra dengang

Ja fy føj da den slog benene væk under mig!!

/Zcully

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 21-08-03 02:42

> [...]

>husker at den havde det fedeste twist. Det var jo også fra dengang Wolfgang

SPOILER ahead

Den film er velspillet, men "overraskelsen" er latterlig. Historien
handler om en mand, der har fået et nyt ansigt efter en trafikulykke,
og "twistet" består i, at det ikke er den mand, man tror. Det var det
første, jeg tænkte, da jeg så de første minutter af filmen, men
konkluderede, at det var en dum tanke, for hvis man giver en mand et
nyt ansigt, men ikke et nyt strubehoved, ville alle kunne genkende ham
på stemmen. Ikke desto mindre var det forklaringen. Amatøragtigt!

--
Niels Søndergaard

Besøg Bøfsiden: http://www.titlevision.dk/boeuf.htm
Suveræn samling af sproglige smuttere

Fra : Kostas

Dato : 20-08-03 08:08

> [...]

> tilbage gennem filmen. Jeg tænker specielt på film som "The Game" hvor
> man sidder som tilskuer og bliver "snydt" gang på gang. "The Recruit"

Confidense har lidt af det.

Ellers hvad med Reendeer games (mener jeg den hed)

Ikke de 2 bedste film i verden men de har lidt af det du søger.

Ellers kan du se:
Memento
(Fight Club)
Vanilla Sky

mvh

Kostas
email@supertips.dk

Fra : -V-

Dato : 20-08-03 08:24

Peter Højvang wrote:
> [...]
> hvor man sidder som tilskuer og bliver "snydt" gang på gang. "The
> Recruit" har til dels noget af det samme.

Usual Suspects.

-V-

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-08-03 10:43

Peter Højvang wrote:

> Er der nogen der kan anbefale nogle film hvor plottet skifter frem og
> tilbage gennem filmen.

Nogle lidt ældre af slagsen:

No Way Out (http://us.imdb.com/Title?0093640)

Deathtrap (http://us.imdb.com/Title?0083806)

Og den suveræne Sleuth (http://us.imdb.com/Title?0069281), der måske
mere er en høg over høg-film.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Jim Andersen

Dato : 20-08-03 11:03

Memento
ExistenZ

og derefter lidt længere nede på listen

6. sans
The Others
Training Day

/jim

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 20-08-03 12:49

Peter Højvang <ph81@stofanet.dk> skrev:

> [...]
> hvor man sidder som tilskuer og bliver "snydt" gang på gang. "The
> Recruit" har til dels noget af det samme.

Twister (hehe)
F/X
Presumed Innocent
Arlington Road
The Good, the bad, the ugly

Blade Runner (vil nogen mene)

Mark

Fra : Ole Kofoed

Dato : 20-08-03 14:12

"Peter Højvang" <ph81@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der kan anbefale nogle film hvor plottet skifter frem og
> tilbage gennem filmen.

Ikke ligefrem en anbefaling - Wild Things http://uk.imdb.com/Title?0120890

Mvh.

Ole

Fra : Brian Nielsen

Dato : 20-08-03 20:13

"Ole Kofoed" <news@dvd-basen.dk> wrote in message

> "Peter Højvang" <ph81@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
>
> Ikke ligefrem en anbefaling - Wild Things http://uk.imdb.com/Title?0120890

Her er et meget dækkende handlingsreferat (ingen reelle spoilers):
http://www.rinkworks.com/movieaminute/m/wildthings.shtml

/Brian

Fra : Jesper

Dato : 20-08-03 15:26

> [...]

> sidder som tilskuer og bliver "snydt" gang på gang. "The Recruit" har til

Bound http://imdb.com/Title?0115736
Sleuth http://imdb.com/Title?0069281
House of Games http://imdb.com/Title?0093223

global village idiots. - Paul Ginsparg.

Fra : Mark Høserich

Dato : 21-08-03 21:07

Jesper wrote:

> Bound http://imdb.com/Title?0115736

Hva' twisted er der i den, efter din mening ?

M<a>RK

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 21-08-03 21:39

Mark Høserich <mfbh21@privat.tdcadsl.dk> skrev:

> Hva' twisted er der i den, efter din mening ?

Kvinderne vinder.

Mark

Fra : Jesper

Dato : 21-08-03 22:44

Mark Høserich <mfbh21@privat.tdcadsl.dk> wrote:

> Hva' twisted er der i den, efter din mening ?

Jeg synes da ellers nok den tager nogle overraskende drejninger
undervejs.

global village idiots. - Paul Ginsparg.

Fra : Christoffer

Dato : 20-08-03 16:26

"Peter Højvang" <ph81@stofanet.dk> wrote in message
> Er der nogen der kan anbefale nogle film hvor plottet skifter frem og
> tilbage gennem filmen.

David Lynch er suveræn til at lave mærkelige film, og Mulholland Drive har
ihvertfald et meget underligt plot (ihvertfald når man ser den første gang

Mvh
Christian

Fra : Rikke & Brian

Dato : 20-08-03 16:34

> [...]
> sidder som tilskuer og bliver "snydt" gang på gang. "The Recruit" har til

Primal Fear kan vel også godt siges at have en lidt twisted slutning.

Fra : Devast8or

Dato : 20-08-03 17:00

Peter Højvang wrote:
> [...]
> hvor man sidder som tilskuer og bliver "snydt" gang på gang. "The
> Recruit" har til dels noget af det samme.

Wild Things tager et par meget sjove drejninger IMO. Og så er der jo Usual
Suspects som også er nævnt et andet sted he er i tråden.

Devast8or

Fra : Mikael L

Dato : 20-08-03 22:13

> [...]
> sidder som tilskuer og bliver "snydt" gang på gang. "The Recruit" har til

Basic med John Travolta

En kanon film som ikke var helt forstået da den sluttede, men det kom da der
blev snakket om den bagefter.

Mikael

Fra : Peter Holm

Dato : 20-08-03 23:10

Peter Højvang wrote:
> [...]
> hvor man sidder som tilskuer og bliver "snydt" gang på gang. "The
> Recruit" har til dels noget af det samme.

Jeg synes ikke nogen har nævnt en af de bedste 'twist'-film gennem de sidste
mange år, nemlig '12 Monkeys'.

Peter

Fra : Per

Dato : 21-08-03 08:14

Den film der har den absolut fedeste slutning nogensinde må være "Seven"!
Men også "Fight Club" er genial.

Desuden bør du tjekke "Identity".

Fra : Per

Dato : 21-08-03 12:03

"Per" <Minemailadresseer_pzk@crayonFjerndette.dk> skrev i en meddelelse
> Den film der har den absolut fedeste slutning nogensinde må være "Seven"!
> Men også "Fight Club" er genial.
>
> Desuden bør du tjekke "Identity".

Generelt er David Fincher specielist i plot-twists. Se blot hans film Seven,
Alien3, Fight Club og The Game som eksempler.

Fra : Michael Castensen

Dato : 21-08-03 12:10

> Generelt er David Fincher specielist i plot-twists. Se blot hans film
Seven,
> Alien3, Fight Club og The Game som eksempler.

The Game rules!
Fight Club har jeg ikke set, men jeg var meget skuffet over Alien3 og Seven.

---

Fra : Mark Høserich

Dato : 21-08-03 21:13

Michael Castensen wrote:
> [...]
>>

> The Game rules!
> Fight Club har jeg ikke set, men jeg var meget skuffet over Alien3 og

Hvordan i alverden kan du være skuffet over Se7en ? Det er en af de få film
der har alt; Stil, Fantastisk skuespil, original historie, samfundsrelevant,
super soundtrack, godt klippet, genrebevidst, and the list goes on...

M<a>RK

Fra : Michael Castensen

Dato : 22-08-03 10:52

"Mark Høserich" <mfbh21@privat.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
samfundsrelevant,
> super soundtrack, godt klippet, genrebevidst, and the list goes on...

Jeg synes, at den er kedelig og så spiller Brad Pit så latterligt dårligt i
slutscenen, at det fik mig til at grine højlydt, da jeg så den.

---

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 22-08-03 11:23

Hej!

Michael Castensen wrote:

[Om Se7en]

> Jeg synes, at den er kedelig og så spiller Brad Pit så latterligt dårligt i
> slutscenen, at det fik mig til at grine højlydt, da jeg så den.

Ok, men se Fight Club. Den er for SEJ! :) Edward Norton og Brad Pitt er perfekte
i rollerne...

Og den har ihvertfald en voldsom plot-twister.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

"Fooling around is like screwing around - without dinner "

Fra : Michael Castensen

Dato : 22-08-03 11:54

"Kim Voss Schrader" <teknik_kim@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Michael Castensen wrote:
> >
> [Om Se7en]

> Ok, men se Fight Club. Den er for SEJ! :) Edward Norton og Brad Pitt er

Den film vil jeg da så tjekke ud.

> Og den har ihvertfald en voldsom plot-twister.

Jeg glæder mig.

---

Fra : Per

Dato : 22-08-03 11:34

> Jeg synes, at den er kedelig og så spiller Brad Pit så latterligt dårligt
> slutscenen, at det fik mig til at grine højlydt, da jeg så den.

Ok, dig gider jeg ikke spile mere tid på :/

Fra : Michael Castensen

Dato : 22-08-03 11:53

> Ok, dig gider jeg ikke spile mere tid på :/

At du, som åbenlyst er en Brad Pit fanboy, ikke kan tåle andre folks mening,
er jo så dit problem.
Måske du skulle tøre øjnene og spise en kiks?

---

Fra : Per

Dato : 22-08-03 13:26

> At du, som åbenlyst er en Brad Pit fanboy, ikke kan tåle andre folks
mening,
> er jo så dit problem.
> Måske du skulle tøre øjnene og spise en kiks?

Du har hørt om ironi ikke? Indrømmet det er ikke altid smart at bruge i
skrevne forumer.

Desuden har jeg ikke noget i mod Brad Pitt. Han har lavet op til flere
glimrende film. Men Seven er klart en af de bedste thrillere nogensinde.

Fra : Michael Castensen

Dato : 22-08-03 13:54

> mening,
> >

> Du har hørt om ironi ikke? Indrømmet det er ikke altid smart at bruge i
> skrevne forumer.

Jeg elsker ironi. Jeg er selv storforbruger af det.

> Desuden har jeg ikke noget i mod Brad Pitt. Han har lavet op til flere
> glimrende film. Men Seven er klart en af de bedste thrillere nogensinde.

Seven *er* en god film. Ingen tvivl om det. Problemet var bare at den er
overhyped og som sådan ikke helt lever op til forventningerne.
Historien er fremragende, men udførelsen af den er ikke specielt vellykket
imho. Jeg synes ikke Brad Pitt udfylder rollen godt nok, men det er nok bare
mig.

---

Fra : Per

Dato : 22-08-03 14:14

> [...]
> imho. Jeg synes ikke Brad Pitt udfylder rollen godt nok, men det er nok

ja ;)

Fra : Jens Thomsen

Dato : 23-08-03 17:16

"Michael Castensen" <@> skrev i en meddelelse

> Seven *er* en god film. Ingen tvivl om det. Problemet var bare at den er
> overhyped og som sådan ikke helt lever op til forventningerne.

Det er vel ikke filmens skyld, at den ikke lever op til kunstigt skabte
forventninger?

> Historien er fremragende, men udførelsen af den er ikke specielt vellykket
> imho.

Udover dit problem med Brad Pitt, hvilke punkter synes du så, at den halter
på?

MVH
Jens

Fra : Michael Castensen

Dato : 23-08-03 21:55

"Jens Thomsen" <jens@groenjord.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> forventninger?

> Udover dit problem med Brad Pitt, hvilke punkter synes du så, at den

Der mangler uhygge i filmen. Det er ikke nok, at filmen er holdt meget mørk,
der skal altså også noget stemningsfuldt musik til og bedre scener fra
gerningstederne.
På intet tidspunkt i filmen blev jeg skræmt. Jeg følte ikke den spænding
eller forargelse, som man kunne forvente, historien taget i betragtning.
Alt i alt må man konstatere at filmen ikke er stor filmkunst og som sådan
måske skulle betegnes som værende en b-film.
Det er synd, da historien virkelig fortjener bedre. En anden instruktør og
en udskiftning af Brad Pitt kunne nok have hjulpet på det.

---

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 24-08-03 12:11

Michael Castensen escribió / skrev

> Alt i alt må man konstatere at filmen ikke er stor
> filmkunst og som sådan måske skulle betegnes som værende en b-film.

Yeah right.
At du ikke kan lide filmen er din personlige mening og helt ok, men at
kalde en film som Seven for "måske b-film" er da helt hen i vejret. Den
er fantastisk stemningsfuld og dens negative holdning til storbyen og
det moderne anonyme liv bliver da mesterligt transmiteret via både
musikken, farvepaletterne, det konstante regnvejr. Somersets negative
opgivende holdning stilles godt i perspektiv af Pitt og jeg må indrømme
at jeg ikke kan se hvad du har imod hans præstation. At der mangler
uhygge i filmen er jo en smagssag. Forventer du en film hvor kærresten
skal sidde og gemme sig bag en pude så er det jo ikke Seven du skal se,
trods alt er det en thriller og ikke en decideret gyser1, Den har dog et
par gode shock effekter.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Michael Castensen

Dato : 24-08-03 14:00

> Michael Castensen escribió / skrev

> Yeah right.

Du har vist set for mange spots for tv2 programmet Rundfunk!

> At du ikke kan lide filmen er din personlige mening og helt ok, men at
> kalde en film som Seven for "måske b-film" er da helt hen i vejret.

Det synes jeg ikke.

> Den er fantastisk stemningsfuld og dens negative holdning til storbyen og
> det moderne anonyme liv bliver da mesterligt transmiteret via både
> musikken, farvepaletterne, det konstante regnvejr.

Sådan nogle personlige holdninger hører ikke hjemme i en film som Seven!
Måske en digtsamling var et mere passende sted.

> Somersets negative opgivende holdning stilles godt i perspektiv af Pitt og
jeg må indrømme
> at jeg ikke kan se hvad du har imod hans præstation.

Scenen hvor Pitt indser, hvad der er sket med kæresten, er direkte
latterligt overspillet. Den måde han fægter med pistolen og hans
ansigtsudtryk, var nok til, at jeg grinede højlydt, da jeg så filmen.

Chok effekter?
Hvor?

---

Fra : Heidi

Dato : 24-08-03 14:27

Michael Castensen wrote:

> Chok effekter?
> Hvor?

Som feks. der hvor de finder ham fyren der har været
spændt fast til sengen i et år, og han så vågner op -
der fik jeg da en "mindre" overraskelse....
--
Mvh. Heidi
Svar i gruppen og IKKE pr. mail!!!

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 24-08-03 14:54

"Michael Castensen" <@> skrev:

>Chok effekter?
>Hvor?

I alle dine indlæg.

Indse dog, at du står alene med din holdning til Seven, som du
naturligvis har ret til at hade alt det, du vil. Men er du sikker på,
det ikke netop er for chokeffektens skyld, du fyrer de holdninger af?

Fra : Peter B. Juul

Dato : 24-08-03 15:29

"Michael Castensen" <@> writes:

> Sådan nogle personlige holdninger hører ikke hjemme i en film som Seven!
> Måske en digtsamling var et mere passende sted.

Det var dog et håbløst udsagn. "en film som Seven"?

Seven er sådan en film, der _har_ disse elementer. Og de hører helt
klart hjemme i filmen. At _du_ hellere ville have en
action-voldsporno-film er heldigvis hverken mit eller David Finchers
problem.

--
Peter B. Juul, o.-.o "I Århus putter de brun sovs på bøfsandwich!
The RockBear. ((^)) Jeg har selv oplevet det, og det fik mig næsten til

Fra : Jens Thomsen

Dato : 25-08-03 16:14

> Sådan nogle personlige holdninger hører ikke hjemme i en film som Seven!

Det er en usædvanligt snærvertsynet indstilling til mediets
udtryksmuligheder. Hvad i alverden lægger du til grund for det? Og hvilken
slags film er det egentligt, at du tror, at Seven forsøger at være? De
stilistiske og tematiske grundtræk hentes temmeligt åbenlyst fra
efterkrigstidens hårdkogte, amerikanske kriminalfilm, de såkaldte film noir.
Både misantropi og samfundskritik er ofte anvendte elementer i disse film,
så sammensætningen har da fortilfælde.

MVH
Jens

Fra : Per

Dato : 25-08-03 08:07

> [...]
> Det er synd, da historien virkelig fortjener bedre. En anden instruktør og
> en udskiftning af Brad Pitt kunne nok have hjulpet på det.

Du har åbenbart set dig rigtig sur og tvær på denne film. Måske skulle du se
på hvorfor du er skuffet? Du har åbenbart forventet dig en splattergyser
eller whatever?

Fra : Jens Thomsen

Dato : 25-08-03 17:56

> Der mangler uhygge i filmen.

Det tror da pokker. Seven er en kriminalfilm og ikke en gyser.

> Det er ikke nok, at filmen er holdt meget mørk,
> der skal altså også noget stemningsfuldt musik til og bedre scener fra
> gerningstederne.

Hvad mener du med "bedre scener"?

Fotograferingen skal skabe atmosfære og understøtte fortællingen gennem
kompositionen. Jeg har ærligt talt svært ved at se, hvor Seven fejler på
disse punkter. Darious Khondjis kontrastrige fotografi er teknisk sublim og
underbygger fint historien om moralsk forfald og manglende medmenneskelighed
i storbyen og effekten af dette på filmens figurer.

> På intet tidspunkt i filmen blev jeg skræmt. Jeg følte ikke den spænding
> eller forargelse, som man kunne forvente, historien taget i betragtning.

Nu præsenterer Seven altså heller ikke sig selv som en spændingsfilm. Den er
en hybrid mellem politifilm, film noir og buddy-formlen fra Butch Cassidy
and the Sundance Kid (eller Dødbringende våben for den sags skyld). Som
sådan følger den to betjentes metodiske opklaring af en række mord, men
allerede fra første scene og igennem de tidlige indstillinger med Detective
Somerset gør filmen det klart, at mordene i sig selv ikke er det vigtige.
Det er figurernes psykologi, det drejer sig om.

> Alt i alt må man konstatere at filmen ikke er stor filmkunst og som sådan
> måske skulle betegnes som værende en b-film.

Det er noget vrøvl. Seven overholder stort set ingen af de gængse parametre
for at udløse betegnelsen 'b-film'. Det er ikke en lavbudgetsproduktion med
andenrangsskuespillere. Tværtimod cementerer filmen jo Pitts og Spaceys
positioner som nogle af 1990'ernes mest markante amerikanske
skuespillerskikkelser. Seven holder sig, modsat typisk b-filmen, heller ikke
til det strengt formulariske. Og netop disse genrebrud og den sublime
anvendelse af lyd og fotografi gør, at der åbnes op for langt flere lag end
historiens ellers forholdsvis banale grundidé lægger op til. Det er, om
noget, stor filmkunst.

> Det er synd, da historien virkelig fortjener bedre. En anden instruktør og
> en udskiftning af Brad Pitt kunne nok have hjulpet på det.

I dette tilfælde ville en anden og bedre tilskuer nok have været en mere
fornuftig løsning.

MVH
Jens

Fra : Michael Castensen

Dato : 25-08-03 18:55

> Det er ikke en lavbudgetsproduktion med andenrangsskuespillere.
> Tværtimod cementerer filmen jo Pitts og Spaceys
> positioner som nogle af 1990'ernes mest markante amerikanske
> skuespillerskikkelser.

Spacey ja, Pitt nej.
Pitt er kun en populær skuespiller pga hans udseende, ikke pga talent.

---

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 25-08-03 19:25

Michael Castensen escribió / skrev

> Spacey ja, Pitt nej.
> Pitt er kun en popul‘r skuespiller pga hans udseende, ikke pga
> talent.

Jeg tror at en af hans største problemer nu til dags er netop at blive
accepteret på trods af hans udseende. Han har mange gode præstationer
bag sig, som f.eks meet joe black, Fight Club, 12 Monkeys (12 monkeys
kan måske argumenteres for at være overspillet, men ikke desto mindre er
det en helhjertet og underholdende præstation), Snatch, Kalifornia,
Interview With the Vampire og jeg kunne blive ved.
Misundelse er en grim ting )
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Michael Castensen

Dato : 25-08-03 19:37

> Misundelse er en grim ting )

Jeg er ikke misundelig, hvis det er det, du tror.
Pitts skuespil i "hvad skete der dog med min kæreste" scene i Seven er under
al kritik.
Det var vel ikke instruktørens mening, at tilskueren får et grineanfald af
at se den scene?

---

Fra : Peter Brodersen

Dato : 25-08-03 20:15

On Mon, 25 Aug 2003 20:36:41 +0200, "Michael Castensen" <@> wrote:

>Det var vel ikke instruktørens mening, at tilskueren får et grineanfald af
>at se den scene?

Får tilskueren da det?

Eller er det et tilfælde af "Vi er mange, ja rigtigt mange, der
mener..."?

--
- Peter Brodersen

Ugens sprogtip: mayonnaise (og ikke mayonaise)

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 26-08-03 00:08

"Michael Castensen" <@> skrev:

>Det var vel ikke instruktørens mening, at tilskueren får et grineanfald af
>at se den scene?

Nej, men der vil altid være en vis procentdel, som hader hvad som
helst af hvad som helst.
Hvis vi kigger på:
http://www.rottentomatoes.com/m/Seven-1066164/
kan vi se, at hele 86 procent af USAs professionelle kritikere syntes
godt om Se7en. Det er faktisk exceptionelt. Jeg formoder, at
nogenlunde den samme procentsats gælder for gruppen her.

Du pisser med andre ord mod vinden. Det er derfor, du får det hele
tilbage i hovedet.

Fra : Per

Dato : 26-08-03 09:00

> [...]
> godt om Se7en. Det er faktisk exceptionelt. Jeg formoder, at
> nogenlunde den samme procentsats gælder for gruppen her.

Jeg mindes at Ole Michelsen gav den 4 hatte.

Fra : Peter Lind

Dato : 26-08-03 16:54

Per wrote:

> Jeg mindes at Ole Michelsen gav den 4 hatte.

Du mindes forkert.
Den fik 5 - det er sågar afbilledet uden på DVD æsken. Og jeg husker at Ole
Michelsen talte særdeles rosende om filmen, om Morgan Freemans sorte dystre
person, stillet op imod Brad Pitts lyse naive sind, med den nærmest
uskyldsrene Gwyneth Palthrow som en kontrast til den evigt mørke og
ubehagelige by.

Desværre har DR valgt at fjerne (eller ihvertfald skjule) Bogarts
anmeldelser, så jeg kan ikke finde den på nettet.

Mvh
Peter Lind

Fra : Jim Andersen

Dato : 26-08-03 16:59

Niels Søndergaard wrote:
> Du pisser med andre ord mod vinden. Det er derfor, du får det hele
> tilbage i hovedet.

Ja det er jo ikke ligefrem fordi folk står i kø for at bakke op om "Pitt
spiller elendigt i Se7en" klubben.

/jim

Fra : Michael Castensen

Dato : 26-08-03 21:37

"Jim Andersen" <jim@officeconsult.dk> skrev i en meddelelse

> Ja det er jo ikke ligefrem fordi folk står i kø for at bakke op om "Pitt
> spiller elendigt i Se7en" klubben.

Det er fordi folk ikke ved, hvad de taler om!

---

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 27-08-03 07:52

"Michael Castensen" <@> escribió

> Det er fordi folk ikke ved, hvad de taler om!

Jaja, det er det jo nok

Fra : Per

Dato : 22-08-03 08:23

> The Game rules!
> Fight Club har jeg ikke set, men jeg var meget skuffet over Alien3 og
Seven.

Ok du kan lide The Lame men ikke Se7en ;?

Jeg syntes slutningen i The Game var totalt latterlig. Hvordan kunne de lige
vide hvor han ville springe ud og at han ikke ville lande forkert?

Fra : Michael Castensen

Dato : 22-08-03 10:59

> [...]
lige
> vide hvor han ville springe ud og at han ikke ville lande forkert?

Sjovt, det tænkte jeg også, da jeg havde set filmen.
Vi må lære at koble hjernen fra, når vi ser bestemte film. Jeg ved selv, at
det kan være mere end svært.

---

Fra : Jim Andersen

Dato : 22-08-03 11:29

Per wrote:
> Jeg syntes slutningen i The Game var totalt latterlig. Hvordan kunne
> de lige vide hvor han ville springe ud og at han ikke ville lande
> forkert?

Jamen, de var da en forsikret ?

/jim

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 21-08-03 12:37

Hej!

Per wrote:

> Generelt er David Fincher specielist i plot-twists. Se blot hans film Seven,
> Alien3, Fight Club og The Game som eksempler.

Hvad er plottwistet i Alien 3? Det kan jeg da ikke mindes

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 21-08-03 19:08

> Hvad er plottwistet i Alien 3? Det kan jeg da ikke mindes

Jojo. Kun Ripley overlevede. Det var et ret stort plottwist. Fans af Aliens
forventede at se Newt, Hicks og Bishop i del 3. Bishop overlevede heller
ikke efter min mening.

Mark

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 21-08-03 19:23

Hej!

Mark Thomas Gazel wrote:

> Jojo. Kun Ripley overlevede. Det var et ret stort plottwist. Fans af Aliens
> forventede at se Newt, Hicks og Bishop i del 3. Bishop overlevede heller
> ikke efter min mening.

Det er ikke et plottwist, men en plotfejl. Damn, hvor var jeg skuffet da jeg var
inde til premieren

Fra : Per

Dato : 22-08-03 08:24

> Hvad er plottwistet i Alien 3? Det kan jeg da ikke mindes
>
> --

Vel at hun springer i til sidst?

Fra : Jim Andersen

Dato : 21-08-03 12:20

Per wrote:
> Den film der har den absolut fedeste slutning nogensinde må være
> "Seven"!

Men har den ikke kun ét twist ?

/jim

Fra : Jens Thomsen

Dato : 22-08-03 11:47

> Men har den ikke kun ét twist ?

(Advarsel! SPOILERS for Se7en!)

Mja, minimum to vil jeg mene: Den starter som en ondsindet, men forholdvist
regulær buddy-/ politifilm og følger opklaringen af en række mord. Normalt
vil den plottype slutte med afsløringen/ tilfangetagelsen/ afstraffelsen af
den skyldige, men Se7en twister ved pludseligt at lade morderen melde sig
selv. Herved kastes alle tilskuerens genreforventninger på gulvet, og
slutningen står fuldstændigt åben. Klimakset twister så igen i forhold til
normale genreforventninger ved også at straffe de "forkerte".

MVH
Jens

Fra : Stefan Holm

Dato : 24-08-03 14:16

"Michael Castensen" <@> writes:

> Sådan nogle personlige holdninger hører ikke hjemme i en film som
> Seven!

Huh?

Hvilken slags film mener du dog at Se7en er?

--
Stefan Holm
"Maybe she likes shuttles... some people juggle geese!"

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 21-08-03 08:25

"Peter Højvang" <ph81@stofanet.dk> escribió

> Er der nogen der kan anbefale nogle film hvor plottet skifter frem
og
> tilbage gennem filmen.

Bare for at nævne nogle af dem der ikke er kommet frem endnu
Matrix Reloadeded
The Spanish Prisoner
The Thirteenth floor.

Fra : Kirstine

Dato : 21-08-03 08:47

In article <3f4304fd$0$6820$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>, ph81
@stofanet.dk says...
> [...]
> sidder som tilskuer og bliver "snydt" gang på gang. "The Recruit" har til

Impostor m. Gary Sinise og Madeleine Stowe.

Kirstine
---
http://www.minipip.dk
*Trying to do what works - trying to do what matters*

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 21-08-03 08:53

Hej!

Kirstine wrote:

> Impostor m. Gary Sinise og Madeleine Stowe.

Plottwistet består i at filmen pludseligt ingen mening giver!

--
Mvh, Kim Voss Schrader (som var skuffet over Impostor)

"Fooling around is like screwing around - without dinner "

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 21-08-03 09:03

"Kim Voss Schrader" <teknik_kim@tdcadsl.dk> escribió en el mensaje
> Hej!

> Plottwistet består i at filmen pludseligt ingen mening giver!

Lidt i samme stil som Donnie Darko?

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 21-08-03 09:13

Hej!

Lars Hoffmann wrote:

> "Kim Voss Schrader" <teknik_kim@tdcadsl.dk> escribió en el mensaje

> Lidt i samme stil som Donnie Darko?

Svært at sige, men jeg kunne godt lide Donny Darko. Om plottet holder 100% skal
jeg ikke kunne sige, men jeg var ihvertfald underholdt og skal da osse se den
igen...

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 21-08-03 09:40

> [...]

holder 100% skal
> jeg ikke kunne sige, men jeg var ihvertfald underholdt og skal da

Jeg kan såmænd også vældig godt lide filmen, selvom jeg ikke forstår
slutningen ret godt. Den skal da ses et par gange til
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Peter B. Juul

Dato : 21-08-03 09:59

"Lars Hoffmann" <lars@intercambiodvd.com> writes:

> Lidt i samme stil som Donnie Darko?

I Donnie Darko er det ikke et twist, men instruktørens åbenlyse
design. Han vil se, hvor mange han kan få til at kalde sig et geni,
når det eneste han har gjort er at kaste lidt tilfældig postmodernisme
og guru-kritik sammen med en gang usammenhængende vås.
--
Peter B. Juul, o.-.o "I cannot allow in front of
The RockBear. ((^)) the king with so many arms."

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 21-08-03 10:42

"Lars Hoffmann" <lars@intercambiodvd.com> skrev:

> [...]

Vist gør den så. Den er bare for lang. Men halvanden times
forfølgelsesvanvid er helt klart at foretrække for Donnie Darko, der
er lavet som én stor mystifikation. Men se den endelig, hvis du er til
(dårlig) surrealisme.

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 21-08-03 10:54

Hej!

"Niels Søndergaard" wrote:

> Vist gør den så.

Nope.

Fra : Kirstine

Dato : 21-08-03 15:20

In article <3F447A60.98A17A55@tdcadsl.dk>, teknik_kim@tdcadsl.dk says...
> Hej!

> Plottwistet består i at filmen pludseligt ingen mening giver!

A hva'?! Jeg synes nu, at det giver mening, og det gjorde filmen meget
mere dyster.

Kirstine
---

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 21-08-03 16:11

Hej!

Kirstine wrote:

> In article <3F447A60.98A17A55@tdcadsl.dk>, teknik_kim@tdcadsl.dk says...

> A hva'?! Jeg synes nu, at det giver mening, og det gjorde filmen meget
> mere dyster.

Hmm, så har vi vist ikke samme smag i film. Jeg synes bestemt ikke den er
særligt dyster - ihvertfald ikke 'Blade Runner' eller 'Dark City' dyster.

Fra : Peter Højvang

Dato : 21-08-03 15:39

> [...]
> sidder som tilskuer og bliver "snydt" gang på gang. "The Recruit" har til

Jeg takker mange gange for den overvældende respons. Der skulle være lidt at
gå i krig med...

Herunder har jeg lavet en alfabetisk liste over alle forslag hvis nogen
skulle være interesseret i at gemme den.

Film med "twisted plot":

12 Monkeys
6. sans
Abre los Ojos (Open Your Eyes)
Alien3
Arlington Road
Basic
Blade Runner
Bound
Confidense
Deathtrap
Donnie Darko
ExistenZ
F/X
Fight Club
House of Games
Identity
Impostor
Matrix Reloadeded
Memento
Mulholland Drive
No Way Out
Presumed Innocent
Primal Fear
Reindeer
Seven
Shallow Grave
Shattered
Sleuth
The Game
The Good, the bad, the ugly
The Others
The Spanish Prisoner
The Thirteenth floor
Total Recall
Training Day
(Twister (hehe))
Usual Suspects
Vanilla Sky
Wild Things

Fra : Thomas T

Dato : 22-08-03 03:21

har lyst til at få House of Yes på listen

Fra : Frank Brøndum Dabels~

Dato : 21-08-03 20:05

"Peter Højvang" <ph81@stofanet.dk> writes:
> Er der nogen der kan anbefale nogle film hvor plottet skifter frem og
> tilbage gennem filmen.

Expect the Unexpected
http://akas.imdb.com/Title?0159432

Genren er i IMDb angivet som Crime / Drama / twist-in-the-end
Jeg vil snarere kalde den en actionkomedie.

Apropos keywords: Gå ind på http://akas.imdb.com/search.html
og indtast

Word Search: twist in Keywords

for at liste alle film med twist keywords (incl oliver-twist

Frank

--
** Frank Dabelstein frankd@imf.au.dk http://home.imf.au.dk/frankd **
** SA at Dept. of Math. Sciences, University of Aarhus, Ny Munkegade **