/ Forside / Interesser / Hus og have / Hus og have / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hus og have
#NavnPoint
Nordsted1 30351
3773 24011
pbp_et 20871
dova 19847
ans 15297
stig54 12614
vagnr 12599
transor 11828
katekismus 10999
10  trimare46 9702
Skorsten - Inddækning ?
Fra : Anders Majland \(Rep~


Dato : 19-08-03 23:15

Citat fra bygningsreglementet

8.4.7 Skorstene skal være tilgængelige for udvendig
eftersyn.

Hvordan tolker man det ?

Jeg har en skorsten der i stueplan står midt i en væg. Derved er det jo
kun nogle af siderne der er tilgængelig. Skorstenen fortsætter
(selvfølgelig op gennem 1.sal og taget. På 1.salen var den ene
skorsten pakket ind i 50mm rockwool og nogle lette skillevæge ved den
gamle opdeling i "pulterrum".

Nu skal jeg gerne have beboelse deroppe og er kommet i tvivl om det er
lovligt at pakke skorsten ind igen. Ifølge "8.5.3 Brændbart materiale
skal mindst holdes i følgende afstande: murede skorstene 100 mm" Så en
let skillevæg med 100mm isolering til skorstenen er skulle jo være ok.
Den øverste renselem sidder over 1.salen og må selvfølgelig ikke
"gemmes"

Hvis man tager 8.4.7 for pålydende skal der vel være plads til en
"normaldansker" kan komme til dens 4 sider i hele dens h'jde (hvilket
koliderer med mine planer) eller er det kun udvendigt p[ bygningen at an
skal kunne komme til skorstenen _

Det skal lige nævnes at der lige er bleet støbt en isodor
skorstensforing i skorstenen - hvis det gør nogen forskel ?

Der er flere henvisnigner til SBI -anvisning 189 - Nogen der har den ved
hånden ?

&A



 
 
Karsten Feddersen (20-08-2003)
Kommentar
Fra : Karsten Feddersen


Dato : 20-08-03 05:42

Hej

Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email) wrote:
> Hvordan tolker man det ?

Ring til din lokale skorstensfejer og spørg ham. Så er du sikker på at
du ikke laver noget som han ikke vil godkende.

Jeg har lige netop fået brændeovn og han fortalte mig at såfremt
reglementet er overholdt OG at han sikkerhedsforsvarligt kunne gøre
rent, så ville der ikke være problemer.

Så umiddelbart skulle det jo være i orden hvis ovnen er i brug, men der
er lidt regler omkring etageadskillelser som måske får indvirkning.


--
Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen
Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk


Anders Majland \(Rep~ (20-08-2003)
Kommentar
Fra : Anders Majland \(Rep~


Dato : 20-08-03 07:49

> Ring til din lokale skorstensfejer og spørg ham. Så er du sikker på at
> du ikke laver noget som han ikke vil godkende.

Nu har jeg snakket med kommunens tekniske forvaltning (for at få
tlfnummeret på skorstensfejeren). Ham jeg talte med havde (selvfølgelig)
også styr på bpr. og 8.4.7 Skorstene skal være tilgængelige for udvendig
eftersyn.

Skal tages for pålydende. Det er ikke tilladt at pakke en skorsten ind
bag skillevægge eller lign

> Så umiddelbart skulle det jo være i orden hvis ovnen er i brug, men
> der er lidt regler omkring etageadskillelser som måske får
> indvirkning.

Kan du uddybe ?
Jeg kan ikke finde noget i småhusreglementet. MEn ja det er en
eksisterende skorsten som endda har fået en ny foring.

/A



Maria Frederiksen (20-08-2003)
Kommentar
Fra : Maria Frederiksen


Dato : 20-08-03 09:06

> Skal tages for pålydende. Det er ikke tilladt at pakke en skorsten ind
> bag skillevægge eller lign

Nej, det er ikke tilladt. Det er heller ikke tilladt at pynte den med f.eks.
gipsplader eller tilsvarende. Du må pudse den og male den, og thats it.

Mvh Maria



Anders Majland \(Rep~ (20-08-2003)
Kommentar
Fra : Anders Majland \(Rep~


Dato : 20-08-03 10:52

> Nej, det er ikke tilladt. Det er heller ikke tilladt at pynte den med
> f.eks. gipsplader eller tilsvarende. Du må pudse den og male den, og
> thats it.
>
> Mvh Maria

Ja det ser det desværre ud til

Man må dog også bygge en væg op så den kommer til at stå midt i denne...
Det bliver nok sådan noget der bliver løsningnen.... Den står ca hvor
jeg ellers gerne ville have et hjørne mellem et par værelser. Det
nemmeste
ville jo så bare være at bygge skillevægene uden om - men den går jo så
ikke at lukke dem.

Jeg har lige smidt et par skitser på
http://www.majland.org/hvolris/skorstensskitse.gif ø

Det kønneste ville nok enten være at gemme den helt eller køre muren
udenom. Enten bagom eller udenom som på skitsen. Køres væggen bagom
bliver værelserne ~2m2 mindre hver

Men for at komme bliver der jo temmeligt meget spildplads - både
for at kunne komme til efterbehandling af vægene (så skitsen holder
ikke) og for inspektion af skorstenen. Så den sidte er nok eneste
farbare. Skorstenen er også lidt "skæv" for at komme op gennem kip så
det bliver nok "sjovt" at få skillevægene tilpasset. Samtidig skal der
nok en blød fuge (ahs til støj) og noget listeværk på ....

Men lov er lov og lov skal følges ...

/A





Karsten Feddersen (20-08-2003)
Kommentar
Fra : Karsten Feddersen


Dato : 20-08-03 16:38

Hej

Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email) wrote:
> Skal tages for pålydende. Det er ikke tilladt at pakke en skorsten ind
> bag skillevægge eller lign

Jeg kan oplyse at min kones onkel som er skorstensfejer fortalte mig
også at fx afstande er MINIMUMSafstande. Derudover var visse
skorstensfejere mere krakilske end andre når noget skulle godkendes.

> Kan du uddybe ?
> Jeg kan ikke finde noget i småhusreglementet. MEn ja det er en
> eksisterende skorsten som endda har fået en ny foring.

Jeg mente der var noget med afstanden til ydervæggen af skorstenen hvis
materialet er under 30mm, men det ser alligevel ikke sådan ud. Jeg fandt
denneher: http://www.skorstensfejer.dk/bygningsreglement.htm

Med hensyn til dine tegninger ville jeg vælge den læsning hvor du
trækker væggen helt op til skorstenen, så varmen kan fordele sig ud i de
enkelte rum.

Men det er selvfølgelig kun hvis skorstensfejeren kan godkende planen.

--
Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen
Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk


Anders Majland \(Rep~ (21-08-2003)
Kommentar
Fra : Anders Majland \(Rep~


Dato : 21-08-03 10:08

> Jeg mente der var noget med afstanden til ydervæggen af skorstenen
> hvis materialet er under 30mm, men det ser alligevel ikke sådan ud.

Nej men der er flere regler mht afstand til brandbare materialer (og
hvormeget isolering der kan anvendes isdtedet)

> Jeg fandt denneher: http://www.skorstensfejer.dk/bygningsreglement.htm

Udmærket uddrag - Jeg har dog hele BBR liggende i pdf. Jeg kan dog ikke
huske hvor jeg downloadede den. Den kan dog også nemt hentes på retsinfo
men pdf'erne er mere læsevenlige

> Men det er selvfølgelig kun hvis skorstensfejeren kan godkende planen.

Det er kommunen der skal godkende planen i hendhold til BBR -
Skorstensfejeren har "bare" pligt til at oplyse kommunen om eventuelle
overtrædelser.

/A



Karsten Feddersen (21-08-2003)
Kommentar
Fra : Karsten Feddersen


Dato : 21-08-03 16:30

Hej

Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email) wrote:
> Det er kommunen der skal godkende planen i hendhold til BBR -
> Skorstensfejeren har "bare" pligt til at oplyse kommunen om eventuelle
> overtrædelser.

Jeg ved godt, at det er kommunen som skal godkende dine planer, men hvis
ikke skorstensfejeren godkender skorstenen enten grundet brandmæssige
hensyn eller skorstensfejerens egne sikkerhedshensyn (og dem bestemmer
han til dels selv), så får du ikke lov til at bruge den medmindre
kommunen giver dispensation.

--
Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen
Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk


Anders Majland \(Rep~ (21-08-2003)
Kommentar
Fra : Anders Majland \(Rep~


Dato : 21-08-03 19:25

> Jeg ved godt, at det er kommunen som skal godkende dine planer, men
> hvis ikke skorstensfejeren godkender skorstenen enten grundet
> brandmæssige hensyn eller skorstensfejerens egne sikkerhedshensyn (og
> dem bestemmer han til dels selv), så får du ikke lov til at bruge den
> medmindre kommunen giver dispensation.

Yep - så er det også helt på plads for "medlyttere".

Men det er jeg ikke nervøs for da det en skorstensfejer fra "nabosognet"
der har støbt den nye foring og sat brændeovnen ind.

/A



Karsten Feddersen (21-08-2003)
Kommentar
Fra : Karsten Feddersen


Dato : 21-08-03 20:27

Hej

Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email) wrote:
> Men det er jeg ikke nervøs for da det en skorstensfejer fra "nabosognet"
> der har støbt den nye foring og sat brændeovnen ind.

Det var godt. Min ovnmontør fortalte om et sted han havde været og sætte
en ovn + skorsten op. Ejeren insisterede på en bestem plads, men
skorstensfejeren kunne ikke godkende det, så montøren skulle kort tid
efter ud og pille det hele ned igen. Surt show.

Jeg insisterede også på en bestemt plads, så det kostede lige en
spærudveksling oveni. Det var lidt det, jeg havde i tankerne, da jeg
sagde, at det kunne være en meget god ide at fortælle skorstensfejeren
om sine planer.

--
Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen
Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk


Anders Majland \(Rep~ (21-08-2003)
Kommentar
Fra : Anders Majland \(Rep~


Dato : 21-08-03 21:39

> Jeg insisterede også på en bestemt plads, så det kostede lige en
> spærudveksling oveni.

Ja heller få det "rigtigt" - istedet for at ærge sig over hvad man kunne
have lavet

> Det var lidt det, jeg havde i tankerne, da jeg
> sagde, at det kunne være en meget god ide at fortælle skorstensfejeren
> om sine planer.

Nu er det "heldigvis" en eksisterende skorsten jeg skal have i brug
igen.

/A



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408893
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste