Stegning i ovn
Fra : Kothoga

Dato : 19-08-03 22:29

hejsa...
En kammerat og jeg har en madklub, hvor vi elsker at overdrive..og nu vil vi
gerne vide om det er muligt at stege hakkebøffer á 400gr stykket i ovnen, så
de ikke bliver så kedelige på panden..
Hvor lang tid skal sådanne basser have?

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 19-08-03 22:33

Kothoga skrev:

> En kammerat og jeg har en madklub, hvor vi elsker at overdrive..
> og nu vil vi gerne vide om det er muligt at stege hakkebøffer á
> 400gr stykket i ovnen, så de ikke bliver så kedelige på panden..

Man kan sagtens stege hakkebøffer i ovnen, men jeg synes at de bliver
kedelige og tørre. Jeg foretrækker at stege hakkebøffer på panden, i
smør.

// Klaus

Fra : sune vuorela

Dato : 19-08-03 22:49

En der kalder sig Klaus Alexander Seistrup <spam@magnetic-ink.dk>
skrev:

>Man kan sagtens stege hakkebøffer i ovnen, men jeg synes at de bliver
>kedelige og tørre. Jeg foretrækker at stege hakkebøffer på panden, i
>smør.

OG man skal hellerikke vælge det allermagreste kød. Det bliver også
kedeligt...

men er der noget specielt i en 400grams hakkebøf?

--
sune

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 19-08-03 22:57

Sune Vuorela skrev:

> men er der noget specielt i en 400grams hakkebøf?

Dét gad jeg osse godt at vide.

// Klaus

Fra : Lars

Dato : 20-08-03 00:41

"Klaus Alexander Seistrup" <spam@magnetic-ink.dk> skrev i en meddelelse

> Dét gad jeg osse godt at vide.
>

> // Klaus
>
> --

Jeg plejer at stege mega store mængder af løg først i rigeligt med
margarine.
Under denne stegning kommer jeg Worcestershire sauce i rigelige mængder over
løgene.
Når så løgene er glasagtige og bløde nok så hælder jeg vand over og krydrer
med salt og peber.
Disse løg i væden kommer så i et ildfast fad i ovnen.

Først da steger jeg bøfferne på panden.
Oksekødet er blandet op med æg samt salt og peber.

De skal steges hårdt og hurtigt for kraftig varme så de bliver nærmest
sprøde i kanten.
Når de har nok lægger jeg dem efterhånden ned i den væde løgene også ligger
i.

Det holder dem varme og forhindrer at de bliver tørre og kedelige.

Det er klart at væden ikke bliver serveret ved bordet.
Men noget af den kan sagtens bruges til at justere smagen i den brune sovs,
som iøvrigt bør have en gennemtrængen af smagen af worcestershire sauce
samt lettere pebret.

Kartoflerne koger jeg som regel med kørvel i vandet..

Hilsen
Lars

Men ikke bare i ovnen

Fra : Martin Andersen

Dato : 22-08-03 11:54

> [...]
over
> løgene.
> Når så løgene er glasagtige og bløde nok så hælder jeg vand over og

Bliver løgene ikke meget bløde??? Jeg kan bedst li at løgene er sprøde når
de er til en dansk bøf

Fra : Lars

Dato : 22-08-03 19:37

"Martin Andersen" <15andersenREMOVETHIS@telia.com> skrev i en meddelelse

> over
> krydrer
>
> Bliver løgene ikke meget bløde??? Jeg kan bedst li at løgene er sprøde når
> de er til en dansk bøf

Jo, løgene bliver godt bløde, hvilket jeg bedst kan kan lide.

Lars

Fra : Jan Bøgh

Dato : 24-08-03 18:56

Martin Andersen wrote:

> Bliver løgene ikke meget bløde??? Jeg kan bedst li at løgene er
> sprøde når de er til en dansk bøf

Hvordan får du dem sprøde?

vh
Jan

Fra : Felix

Dato : 24-08-03 19:43

On Sun, 24 Aug 2003 19:56:09 +0200, Jan Bøgh wrote:

>Hvordan får du dem sprøde?

Man steger i *meget lidt* fedtstof. Tricket er et nip sukker, som
opløses efterhånden som løgene safter.
Det giver knasende sprød overflade med de bløde løg indeni.

Fra : crema

Dato : 20-08-03 07:04

Jeg synes også hakkebøffer lyder kedeligt, men lad nu "drengene"
Jeg har dog et forslag:
- steg bøfferne kort og hårdt på panden. Fugt et stykke bagepapir og læg
grundigt over bøfferne og steg dem færdige i ovnen. Jeg tror ikke de bliver
tørre på denne måde. Tag så lige at kom et eller andet i bøfkødet, hvidløg,
soltørret tomater, kapers, ansjoser, creme fraiche, og bacon uden om.
Henrik

Fra : Morten Lidegaard

Dato : 02-09-03 16:46

Du/I kan sagtens stege dem i ovnen, men brun dem af på en varm pande først
og gerne med fedtstof. Og setg dem færdig i ovnen ved ca 150° , eller
lavere, alt efter hvor lang tid og tålmodighed i har...samt hvor tykke
bøfferne er...

Morten