Elskade ...
Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 19-08-03 20:32

Jeg har vist tidligere skrevet lidt her om mine problemer med afbrændte
apparater siden vi købte hus 1/8 sidste år.

For tredje gang på et år har jeg nu dødt elektronik

1) Sidste efterårer stod en forstærker/radio og en elektronisk styret
stikdåse af
2) I juni: kogeplader, opvaskemaskine, strømforsyning til firewall og
den elektronisk styret stikdåse (igen)
3) Og torsdag/fredag i sidste uge: Strømforsyning til isdn/dect
telefonerne, kombiovn og en forstærker/radio

Det bliver s** for dyrt selvom forsikringen dækker noget af det.

Nu har jeg ringet til den lokale installatør - han har "noget" til ca.
en tusse til at sætte i tavlen og vil ringe igen. Så skal jeg nok
fortælle hvad han gerne vil sælge og i kan give en "second oppinion".

I sidste uge var der ikke lyn/torden i området men kun kraftig blæst.
Så jeg mistænker luftledningerne ....

Imorges havde jeg så fat i elselskabet (Energi Midt) og de sendte en
vogn ud og de fandt en løs forbindelse i en nul leder i luftledningerne

Så er det nu jeg spørger mig selv hvorfor fanden jeg ikke ringede efter
de første afbrandte apparater.... Svaret er nok noget med at jeg anså de
2 første episoder som "sort uheld".

Men det har da været en lærestreg der også har kunnet mærkes på
tegnedregenen da forsikringen kun har dækket en del af skaderne.

Jeg talte efterfølgende med mit forsikringsselskab og de siger at jeg
(eller forrsikringsselskabet) ikke kan gøre elselskabet ansvarlig for
skaderne da de ikke har haft kendskab til fejlen og heller ikke har
misligeholdt nettet....

Jeg havde dog i juni en snak med elselskabet pga skaden der. Den gik dog
primært på om de registerede lynnedslag og lignende hendelser i elnettet
(hvilket de ikke gør på det nivau) så måske jeg vil kunne få dækket
noget af den 3 skade - Men når nu mit forsikringsselskab "æder den igen"
er der ingen grund til det

/A

Fra : TexasFlood

Dato : 19-08-03 22:15

Det er formentlig et HPFI relæ.

Prøv at pose det i dk.teknik.el.
Så får du nok en del flere "2nd oppinions".

TF

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 19-08-03 22:19

> Prøv at pose det i dk.teknik.el.

Nope - det er der jeg kommer fra - jeg ville bare lige poste lidt mere
af historien her da jeg har udgydet en del af det her før. Pointen er
vist noget med at søge proff hjælp noget tidligere ...

> Det er formentlig et HPFI relæ.

Nope - det hjælper ikke på overspænding udefra men kun på afledningsfejl
_i_ boligen. Men jeg har fået nogle anbefalinger på transient
beskyttelse i *.el som jeg også har læst på.

/A

Fra : Ukendt

Dato : 20-08-03 07:22

Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email) wrote:
> Imorges havde jeg så fat i elselskabet (Energi Midt) og de sendte en
> vogn ud og de fandt en løs forbindelse i en nul leder i
> luftledningerne

Har prøvet det samme, hvor der som følge af denne fejl jævnligt kom 400v
gennem elektronikken med trælse følger. Efter fejlen var rettet, var der
ALDRIG mere problemer..... så sæt dig roligt ned og nyd .... hvad du nu har
lyst til at nyde

mvh Tomas

Fra : Jens G

Dato : 20-08-03 07:54

On Tue, 19 Aug 2003 21:32:01 +0200, "Anders Majland \(Replace DOT with
.. in address for reply by email\)" <AndersDOTMajland@jyde.dk> wrote:

[...]
>Imorges havde jeg så fat i elselskabet (Energi Midt) og de sendte en
>vogn ud og de fandt en løs forbindelse i en nul leder i luftledningerne

Afbrudt nul er meget værre end en afbrudt fase, og kan give mystiske
oplevelser.
Hvis man kun bruger fra en fase, virker intet. Men hvis man tænder
ting på forskellige faser, sker der ting og sager, med voldsom
overspænding og afbrændte el-ting som følge.

--
Hilsen/Best Regards
Jens G

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 20-08-03 09:13

> Afbrudt nul er meget værre end en afbrudt fase, og kan give mystiske
> oplevelser.
> med voldsom overspænding og afbrændte el-ting som følge.

Ja det har jeg nu lært "the hard way" ....

/A

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 21-08-03 09:58

Modtog i email følgende:
(Se www.usenet.dk hvorfor det bør holdes her istedet)

> Transient beskyttelse kan evt. være vejen frem, specielt hvis man har
> IHC, jeg har selv købt et system fra www.elprotec.dk som jeg gav 1500
> kr. for. Systemet tillader ikke spændinger over 1,2 Kv at passere
> igennem.

1,2kv er stadig rigeligt til at brænde udstyr af ... Med den løs 0 var
det jo kun 2 faser og ~400volt som har "fried" opvaskemaskine,
kogeplader, stereroanlæg, mikrobølgeovn og strømforsyninger til
telefoner og firewall....

/A