Hjælp jeg har fået mulvarpe i min græsplæn~
Fra : Thomas Pedersen

Dato : 19-08-03 19:35

Jeg har fået en del mulvarpe skud i min græsplæne hvordan kommer jeg dem til
livs de pynter sku ikke

Håber at i kan hjælpe mig

Hilsen Thomas

Fra : fulla

Dato : 19-08-03 20:23

"Thomas Pedersen" skrev d. 19-08-03 19:35 dette indlæg :
> Jeg har fået en del mulvarpe skud i min græsplæne hvordan kommer jeg
dem til
> livs de pynter sku ikke
>
> Håber at i kan hjælpe mig
>
> Hilsen Thomas
>
> Jeg kender problemet og har prøvet mange gode råd som feks. presset
hvidløg ned i gangene, grave spande med vand ned, så muldvarpen skulle
falde i, vande dem ud med vandslange eller liste hen til hullet med en
spade og snuppe den, imens den laver skuddet. Ofte blev der ro når jeg
forsøgte noget, men jeg kunne efterfølgende konstatere, at muldvarpen
blot var flyttet til et andet område i haven.Det eneste, der ser ud til
at virke en en god gammeldags muldvarpesaks som du kan købe i dit
byggemarked. Jeg kunne ikke lide tanken i starten, men når man ser, hvad
de kan udrette, bliver man så gal, at man er parat til hvad som helst. I
foråret klappede jeg en, der var kommet ovenpå jorden med en spade. Det
gør man man ikke ustraffet i min have.
mvh
Fulla

http://www.kandu.dk/

Fra : Michael, Fyn

Dato : 19-08-03 21:58

Ved ikke om det hjælper, eller jeg bare har været heldig, men da jeg havde
samme problem sidste år, proppede jeg haveslangen ned i hullet og lod den
oversvømme gangene. Om den druknede eller fortrak til naboen, ved jeg ikke,
men jeg slap af med den.

Ellers findes der muldvarpesakse - har du brug for vejledning i disse,
hjælper jeg gerne.

Iøvrigt synes mine katte, at muldvarpe er en lækkerbidsken ;)

Michael, Fyn
Ved svar....ret min mailadresse

Fra : Jan Holm

Dato : 19-08-03 23:31

Michael, Fyn wrote:
> Iøvrigt synes mine katte, at muldvarpe er en lækkerbidsken ;)

Samme her. Har endnu ikke selv set ham hive en op, men vi har
da få 1 hel og nogle stumper fra en anden han ikke ville spise.
Imponerende tålmodighed at se en kat sidde der ved skuddet i
flere timer..

Mvh
Jan Holm

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 20-08-03 09:15

> Iøvrigt synes mine katte, at muldvarpe er en lækkerbidsken ;)

Yep men de gider ikke grave dem op

Jeg overvejer at prøve en af de hersens "lydgivere" der stikkes ned i
jorden og skulle få muldvarpe og mosegrise til at fortrække til naboerne
.... Men da jeg har marker på 3 sider har jeg ikke dårlig samvittighed
med det.

/A

Fra : Ann Lau

Dato : 20-08-03 21:47

Nu har jeg så lige fået en i saksen. Sikke en ravage den har lavet.
Hvad kan jeg så gøre for at andre ikke bare invaderer dennes gange.
Det synes jeg ofte jeg hører, at har man først haft muldvarper, så bliver
der ved med at komme nye i gangene år efter år.

Ann

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 22-08-03 10:33

> Nu har jeg så lige fået en i saksen. Sikke en ravage den har lavet.

Er du sikker på at den boede alene ?

Der er nok ikke andet at gøre end at fortsætte med saksen eller prøve en
af de elektroniske "skræmmere"

/A

Fra : Ann Lau

Dato : 23-08-03 21:07

<AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i en meddelelse

> Er du sikker på at den boede alene ?

Nej, jeg er ikke sikker på den boede alene, men indtil nu er der ikke dukket
flere 'skud' op og nu er det en uge siden.
Jeg kom på den tanke, at hvis man f.eks hælder minklort ned i hullerne,
holder det dem evt. væk da det lugter af rovdyr? Eller er de ligeglade med
det?

Ann

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 24-08-03 11:25

Ann Lau wrote:

> Jeg kom på den tanke, at hvis man f.eks hælder minklort ned i
> hullerne, holder det dem evt. væk da det lugter af rovdyr? Eller er
> de ligeglade med det?

Det virker kortvarigt, er min erfaring. De flytter ind til naboen i en
periode, men når lugten har fortaget sig, flytter de tilbage i den
forladte lejlighed.

Fælderne er vejen frem, det er den eneste varige løsning.
Jeg har tidligere haft held med at kombinere de to løsninger:
Fælderne placeres i hovedfærdselsårene (kan genkendes på store skud, og
findes med en pind eller lign., jeg brugte et grillspyd).
Når fælderne er sat, placeres nogle svovlpatroner (ligner små kanonslag)
i de yderste grene af gangene (=nyeste skud).

Ideen er at hr. og fru Muldvarp har for travlt med at flygte fra lugten
til at passe på. Jeg kunne høre fælderne smække kort tid efter
patronerne var tændt.

(Jeg er siden flyttet, og bor nu i et muldvarpe og mosegrisefrit område
:) )

--
Carsten (3600)
HELD er noget der indtræffer når grundige forberedelser