SYLTNING AF CHILIER
Fra : betin@mail1.stofanet~

Dato : 19-08-03 15:36

Kære alle

Jeg har ledt efter en god opskrift på syltede chilier uden resultat. Hvis
nogen ligger inde med en mexikansk opskrift på sådan ville jeg blive glad.

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 19-08-03 18:43

<betin@mail1.stofanet.dk> skrev:

> Jeg har ledt efter en god opskrift på syltede chilier uden resultat. Hvis
> nogen ligger inde med en mexikansk opskrift på sådan ville jeg blive glad.

Jeg gør ikke, men nogen gør!
Google:
http://www.google.dk/search?q=chili+pickling&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=da&meta=

gav ca. 6.620 hits...

/J

Fra : Vivi West

Dato : 19-08-03 20:08

Hej,

Jeg har syltet mange chilier. Jeg skar dem i skiver og fjernede kernerne.
Lage dem i en lage af sukker + eddike + vand, samme opskrift som når man
laver gammeldags agurkesalat.

Problemet er at det er så lang tid siden jeg har syltet at jeg ikke kan
huske opskriften præcis. Men jeg ved at jeg brugte en fra agurkesalat.

Når jeg fjernede kernerne blev chilierne ikke stærke. Jeg ved så ikke hvad
resultatet bliver hvis man sylter dem hele. Man kan jo prøve sig frem.

Held og lykke
Vivi

Fra : Vivi West

Dato : 19-08-03 20:15

Hej Igen

Jeg glemte at sige at det er en meget god ide at tage handsker på, når man
renser chilie frugter.

JEG TALER AF SVIENDE ERFARING, jeg havde hænderne i vand i 2-3 døgn.

Fra : Torben Abilgaard

Dato : 19-08-03 22:09

"Vivi West" <vivi.west@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Igen
>
> Jeg glemte at sige at det er en meget god ide at tage handsker på, når man
> renser chilie frugter.
>
> JEG TALER AF SVIENDE ERFARING, jeg havde hænderne i vand i 2-3 døgn.

Oh, man husker stadig førstefødtes barnedåb, hvor man pelsede en snes
jalapenõer under dristig testning af fadølsanlæg og hvidvinskarafler. Jeg
skulle følgelig tisse . . .

--
vh ¸.·´¯)

Fra : Ole

Dato : 20-08-03 10:08

Jeg har med god succes brugt følgende opskrift, der dog ikke er ret meget
mexicansk over:

300 g friske chili, røde og grønne
½ liter estragoneddike
½ liter vand
300-400 gram sukker.
4-6 spsk vand
2 spsk salt
10-15 skalotteløg

Vask chilier og skær stilken af. Prik dem nogle gange med en gaffel, så
syltelagen kan trænge ind.
Eddike, vand, sukker og salt bringes i kog.
Chilier og de pillede skalotteløg får et opkog heri, tages op og kommes i
rene glas.
Lagen koges op, skummes og hældes over chilierne. Glassene lukkes til.
Trækker mindst 4 uger, inden indholdet anvendes

hilsen og god fornøjelse

Ole