Shared ting i xp
Fra : Mobz

Dato : 19-08-03 13:39

Jeg fik lige at vide at alle i hele verden, kan se mine shared ting (Selv
om det kun burde være dem på mit LAN der kun kunne se det) ved god at en
firewall kan gøre sådan at de ikke kan, men så kan dem fra mit LAN jo
heller ikke.. eller kan de?

SPM: Kan dem på mit LAN se mine shared ting uden alle andre på internettet
kan?

Og så kunne det også være lidt sjovt at få at vide hvordan de gør for at se
mine ting, selv om de ikke er på mit LAN?

Fra : Alex Holst

Dato : 19-08-03 13:58

Mobz <admin@mig.dk> wrote:
> SPM: Kan dem på mit LAN se mine shared ting uden alle andre på internettet
> kan?

Ja da, du skal blot forhindre at der er adgang til de delte resourcer
fra internettet men der stadigt er adgang fra dit LAN. Der er et utal af
maader at goere det paa, og da du ikke giver noget information i dit
indlaeg kan jeg ikke rigtigt komme med videre forslag.

> Og så kunne det også være lidt sjovt at få at vide hvordan de gør for at se
> mine ting, selv om de ikke er på mit LAN?

Man starter f.eks. med smbclient -L 80.164.12.111 og tager tingene
derfra.

Fra : Mig

Dato : 19-08-03 14:09

> og da du ikke giver noget information i
> dit indlaeg kan jeg ikke rigtigt komme med videre forslag.

Jeg kører XP hvad mere vil du vide?

> Man starter f.eks. med smbclient -L 80.164.12.111 og tager tingene
> derfra.

Hvor kan man downloade såd´n en henne?

Fra : Alex Holst

Dato : 19-08-03 14:31

Mig <admin@mig.dk> wrote:

> Jeg kører XP hvad mere vil du vide?

Hvad er naeste uges lottotal?

Fra : Anders Lund

Dato : 19-08-03 15:43

Mig wrote:

> Jeg kører XP hvad mere vil du vide?

Jeg kunne komme på nogle idér. Fx ville din internet forbindelses type være
en af tingene. Bruger du modem? Altså alt i alt, hvordan ser din opsætning
ud?

Og hvis du vil komme med næste uges lotto tal (eller denne uges), så skriv
det i en privat mail til mig.

Fra : Mig

Dato : 19-08-03 16:02

> Jeg kunne komme på nogle idér. Fx ville din internet forbindelses type
> være en af tingene. Bruger du modem? Altså alt i alt, hvordan ser din
> opsætning ud?

Jeg har bredbånd fra TDC, kører uden firewall lige PT. da jeg ikke ved
hvilken jeg skal købe ;) og kører ikke med router

Fra : Anders Lund

Dato : 19-08-03 16:29

Mig wrote:

> Jeg har bredbånd fra TDC, kører uden firewall lige PT. da jeg ikke ved
> hvilken jeg skal købe ;) og kører ikke med router

Hvordan er du forbundet med dit bredbånd? Har du 2 netværkskort i din
computer, et til bredbånd og et til lokalnet?
I så fald er det første skridt i hvert fald at fjerne en del bindinger
imellem dit bredbånd og diverse protokoller:

Kontrol Panel -> Netværksteder -> højreklikker på dit bredbånds-netkort ->
egenskaber og fjerner hakket ud for alle protokoller end Internet Protocol
(IP) og trykker OK til dette.

Hvis din opsætning er anderledes, bedes du informere os om dette.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 19-08-03 19:57

Mig wrote:

> Hvor kan man downloade såd´n en henne?

Jeg har den fra:
http://updates.redhat.com/9/en/os/i386/samba-2.2.7a-8.9.0.i386.rpm

Alternativt kan du kigge på:
http://www.samba.org/

Her er pakkeoplysningerne fra mit system:

Name : samba Relocations: (not relocateable)
Version : 2.2.7a Vendor: Red Hat, Inc.
Release : 8.9.0 Build Date: Sun Apr 6 06:47:04 2003
Install Date: Sat Apr 12 10:21:58 2003 Build Host: porky.devel.redhat.com
Group : System Environment/Daemons Source RPM: samba-2.2.7a-8.9.0.src.rpm
Size : 7741850 License: GNU GPL Version 2
Signature : DSA/SHA1, Mon Apr 7 21:01:52 2003, Key ID 219180cddb42a60e
Packager : Red Hat, Inc. <http://bugzilla.redhat.com/bugzilla>
Description :
Samba is the protocol by which a lot of PC-related machines share
files, printers, and other information (such as lists of available
files and printers). The Windows NT, OS/2, and Linux operating systems
support this natively, and add-on packages can enable the same thing
for DOS, Windows, VMS, UNIX of all kinds, MVS, and more. This package
provides an SMB server that can be used to provide network services to
SMB (sometimes called "Lan Manager") clients. Samba uses NetBIOS over
TCP/IP (NetBT) protocols and does NOT need the NetBEUI (Microsoft Raw
NetBIOS frame) protocol.

Their business was zero and it was shrinking.

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 20-08-03 17:06

Mobz wrote:
> Kan dem på mit LAN se mine shared ting uden alle andre
> på internettet kan?

Prøv at start med dette:
Kontrolpanel -> Mappeindstillinger -> Vis -> Sæt flueben i
"Brug enkel fildeling".

> Og så kunne det også være lidt sjovt at få at vide hvordan
> de gør for at se mine ting, selv om de ikke er på mit LAN?

Søger efter computere med din IP-adresse og klikker på
dit computernavn, det kan man stadig.
Du kan evt. aktivere Windows XPs firewall:
Gå i Egenskaber for dit netværk, vælg Avanceret og sæt
flueben i "Beskut computeren og netværket ved...".
- Det er muligt der findes programmer/funktioner du så
ikke kan bruges, men de skal bare sættes rigtigt op.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 20-08-03 17:13

=?iso-8859-1?Q?Mikael_N=F8rrelund_Andersen?= <nospam@mikael-noerrelund.dk> writes:
>Du kan evt. aktivere Windows XPs firewall:

Det er en skidt plan bare at glemme alt om sikkerhed og proppe en
firewall foran. Den hjælper lige så meget som en gigantisk lås på
en rådden dør: hvis tyven banker på, falder døren sammen om låsen.

Måske ikke første gang, tyven banker. Måske heller ikke anden
gang. Men 117. gang, når man har lullet sig selv i søvn rent
sikkerhedsmæssigt, giver hele døren efter.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 20-08-03 22:26

Klaus Ellegaard wrote:

> Det er en skidt plan bare at glemme alt om sikkerhed og
> proppe en firewall foran.

Kom gerne med andre forslag.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.

Fra : Alex Holst

Dato : 20-08-03 22:28

http://a.area51.dk/sikkerhed/

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 21-08-03 11:11

Alex Holst wrote:

> http://a.area51.dk/sikkerhed/

Og der skal han lige præcis kigge på hvad?

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 21-08-03 11:17

Mikael Nørrelund Andersen wrote:

> Og der skal han lige præcis kigge på hvad?

Og jeg svarer vist lige selv:
http://a.area51.dk/sikkerhed/w2k_workstation

--
Mvh.