15-årig ejer af butik?
Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 05-04-01 18:19

Hej alle. Jeg er en 15-årig dreng der er ved at starte en online handels
butik op. Jeg vil helst ikke fortælle for meget specifikt endnu. Det er
en online butik der handler med ikke mere end ca. 10 varer. Alle varer
sendes pr. efterkrav og der er derfor ingen dankorthandel. Kan jeg godt
bare åbne en sådan butik og sende varerne til kunderne efterhånden som
ordrene gerne løber ind? Hvad skal jeg gøre? Skal jeg registrere mig
nogen steder osv? Hvordan funker dette med mit frikort? Kan dette
overhovedet lade sig gøre?

MVH Mark

Fra : Knud Berggreen

Dato : 05-04-01 19:58

In <3ACCA91E.D5BC58EF@tv.dk>, on 04/05/2001
at 07:19 PM, "Mark S. Rasmussen" <mark@tv.dk> said:

> [...]
>Hvad skal jeg gøre? Skal jeg registrere mig nogen steder osv? Hvordan funker
>dette med mit frikort? Kan dette overhovedet lade sig gøre?

Du kan bare starte. Du behøver ikke at blive registreret nogen sted hvis ikke du
har en omsætning på over 20t kr.

Du skal bare sørge for at gemme alle dine bilag (indtægter og udgifter) og hvsi
muligt også helst lave et regnskab.

Din lave alder kan give problemer hvis du har brug for finansiering, men hvis du
er 100% selvfinansierende så er der vel ingen problemer.

Skattevæsenet vil sansynligvis betragte det som en hobbyvirksomhed. Det betyder
i den korte version at du skal betale skat af et eventuelt overskud men at du
ikke kan fradrage et eventuelt underskud.

Hvis du får et væsentlig overskud vil det kunne betyde at du skal af med en
restskat, så sørg for ikke at bruge alle pengene. Hvis du allerede nu har en
fornemmelse omkring overskuddet så kan du - for at imødegå en restskat -
allerede nu gå op på skattekontoret og få ændret dit frikort.

/Knud

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 05-04-01 20:34

> [...]
> fornemmelse omkring overskuddet så kan du - for at imødegå en restskat -
> allerede nu gå op på skattekontoret og få ændret dit frikort.

Mange tak for det uddybende svar, det var lige hvad jeg trængte til at høre .

MVH Mark

Fra : Alexander

Dato : 05-04-01 23:48

"Knud Berggreen" <kub@mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at 07:19 PM, "Mark S. Rasmussen" <mark@tv.dk> said:
>
> Du kan bare starte. Du behøver ikke at blive registreret nogen sted

Skal den 15 årig ikke momsregistreres ?
Jeg ved at mange leverandører forlanger kopi af momsregistreringen for
at kunne levere varer

Fra : Henning Petersen

Dato : 06-04-01 07:38

On Fri, 6 Apr 2001 00:48:17 +0200, "Alexander" <Alexander@Munk.dk>
wrote:

> [...]
> >
> Skal den 15 årig ikke momsregistreres ?
> Jeg ved at mange leverandører forlanger kopi af momsregistreringen for

_Skal_ ikke, men som som du selv mævner kan det meget hurtigt være en
fordel.

Dels er der jo også 20.000 kr grænsen som er ret vigtig. Hvis Mark har
en forventning om at overstige 20.000 i omsætning, vil jeg da helt
klart anbefale at han bliver moms-registreret allerede ved opstarten.

--
Venlig hilsen / Best regards
   Henning

_H_P_C_o_n_s_u_l_t_ E-mail: mailto:henning.petersen@hpc.dk
Skoletoften 9, Blans Work: http://www.hpc.dk
DK - 6400 Soenderborg Hobby: http://www.dds.dk

Fra : alexbo

Dato : 06-04-01 22:44

Alexander <Alexander@Munk.dk>

> Skal den 15 årig ikke momsregistreres ?
> Jeg ved at mange leverandører forlanger kopi af momsregistreringen
for
> at kunne levere varer

Jeg mener ikke man kan blive momsreg. som 15 årig, det indebærer en
økonomisk forpligtigelse man ikke kan pålægge en 15 årig.
Han kan jo ikke drages til ansvar for momstilsvaret.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henning Petersen

Dato : 07-04-01 17:32

On Fri, 6 Apr 2001 23:43:32 +0200, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

> [...]
> økonomisk forpligtigelse man ikke kan pålægge en 15 årig.
> Han kan jo ikke drages til ansvar for momstilsvaret.

I så fald må han vel overtale far/mor/el.lign til også at skrive under
på registreringen. Så er der i hvertfald frit slag i forhold til
Told/Skat.

Men det kræver selvfølgelig at der er en som er villig til at skrive
under på registreringen

Fra : Anders Kjeldsen

Dato : 05-04-01 23:51

Undtagelsen er salg til erhvervsdrivende, de ser gerne at du kan udstede en
faktura hvor de kan trække momsen fra
I så tilfælde bør du lade frivillig registrere hos told og skat - men så
skal der laves momsregnskab og afregnes herfor.

I alle tilfælde et par gode råd:
Som sagt i første svar:
Sørg for at du kan dokumentere ALLE økonomiske transaktioner der sker.
Vær forsigtig med hvad du lover, og sæt dig også gerne ind i købeloven - her
tænker jeg på returret i forbindelse med køb fra dig - det kan bringe dig i
problemer - som det måske er rart at have tjekket ud i forvejen.

Ellers bare held og lykke med projektet - bare klø på!

Anders Kjeldsen, X-orbit Internet I/S.
Email: ak@x-orbit.dk
Tlf.: 20 24 64 88
www.X-orbit.dk

Fra : Knud Berggreen

Dato : 06-04-01 21:35

In <9uoqct0ar6ibpppcpnassq2phdgan8u2di@4ax.com>, on 04/06/2001
at 08:37 AM, Henning Petersen <henning.petersen.010406@hpc.dk> said:

>_Skal_ ikke, men som som du selv mævner kan det meget hurtigt være en fordel.

Nu nævnte han ikke hvad det var han ville sælge, men jeg havde en formodning om
at han havde undersøgt hvad en eventuel leverandør ville stille af krav. Desuden
er det muligt at han selv producerer eller måske er det en serviceydelse der er
tale om.... Men selvfølgelig kan det i mange tilfælde være en fordel at blive
momsregistreret.

>Dels er der jo også 20.000 kr grænsen som er ret vigtig. Hvis Mark har en
>forventning om at overstige 20.000 i omsætning, vil jeg da helt klart anbefale
>at han bliver moms-registreret allerede ved opstarten.

Ja, man kan vel først modregne moms for købte varer som er købt efter
momsstartdatoen. Det vil jo være ærgerligt hvis der er store indkøb i starten
som man ikke kan modregne momsen fra.

/Knud

Fra : Peter Grauslund Chri~

Dato : 07-04-01 12:02

"Mark S. Rasmussen" <mark@tv.dk> wrote in message
> [...]
> bare åbne en sådan butik og sende varerne til kunderne efterhånden som
> ordrene gerne løber ind? Hvad skal jeg gøre?

Du skal først spørge mor og far. Du må ikke selv begynde.

Se værgemålslovens § 1:

§ 1. Børn og unge under 18 år, der ikke har indgået ægteskab, er
mindreårige og dermed umyndige. Unge under 18 år, der har indgået ægteskab,
er dog mindreårige og dermed umyndige, hvis statsamtet ved tilladelsen til
ægteskabet har fastsat vilkår herom.
Stk 2. Mindreårige kan ikke selv forpligte sig ved retshandler eller råde
over deres formue, medmindre andet er bestemt.
Stk 3. For så vidt ikke andet særlig er bestemt, handler værgerne på den
mindreåriges vegne i økonomiske anliggender.

Hvis du ikke får lov må du ikke begynde.

Det næste problem, er at dine kunder måske ikke vil handle med en 15-årig -
simpelthen fordi du er umyndig.

/Peter

--
http://peter.grauslund.com/

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 09-04-01 12:22

> Det næste problem, er at dine kunder måske ikke vil handle med en 15-årig -
> simpelthen fordi du er umyndig.

Er der en lov der siger at jeg skal nævne min alder? .

Mark

Fra : Anders Kjeldsen

Dato : 09-04-01 17:49

>Er der en lov der siger at jeg skal nævne min alder? .
Grineren
Det gør der vel ikke - men T&S vil have CPR numre på ejer(ne) ved
registrering, så du slipper altså ik alligevel

/Anders

Fra : Peter Grauslund Chri~

Dato : 11-04-01 10:30

"Anders Kjeldsen" <ak@x-orbit.dk> wrote in message
> Grineren
> Det gør der vel ikke - men T&S vil have CPR numre på ejer(ne) ved
> registrering, så du slipper altså ik alligevel

Jeg fatter simpelthen ikke, hvordan I kan rådegive en 15-årig med henblik på
at åbne en butik. Den unge mand kan *IKKE* indgå bindende aftaler med andre.

Det nærmer sig svig og bedrageri.

Ærlig talt.

/Peter

--
http://peter.grauslund.com/

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 11-04-01 10:51

> Jeg fatter simpelthen ikke, hvordan I kan rådegive en 15-årig med henblik på
> at åbne en butik. Den unge mand kan *IKKE* indgå bindende aftaler med andre.
>
> Det nærmer sig svig og bedrageri.

Nu skal jeg ikke gøre mig klog men måden min butik vil fungere på er at kunden
bestiller noget over nettet hvorefter jeg sender varen til til personen pr.
efterkrav... Det kan jeg ikke se nogen bindende aftaler i?

Mark

Fra : Peter Grauslund Chri~

Dato : 11-04-01 11:51

"Mark S. Rasmussen" <mark@tv.dk> wrote in message

[klip]

> [...]

Ovenstående citat er næppe korrekt. Det trækker jeg tilbage.

GISP!!!!!!

/Peter

--
http://peter.grauslund.com/

Fra : Anders Kjeldsen

Dato : 11-04-01 15:41

>GISP!!!!!!

Du har en god pointe rent juridisk, Peter.
Mark: Det er en god idé at have styr på de juridiske ting (læs: gør det
inden du går videre - enhver erhvervsdrivende bør have styr på fx
aftaleloven, og i dit tilfælde købeloven! Viden om selskabsformer og
forholdet til det offentlige er også en meget god ting at have styr på).

Dog vil det vel kun undtagelsesvist give nogen problemer i praksis, dersom
Mark bare overholder sine aftaler og opfører sig ansvarligt - og iøvrigt
vedgår sig sit ansvar?

Nu skal det siges at jeg personligt kender en del, der har kørt forskellige
former for forretninger inden de blev myndige!
At de så er myndige NU, hvor vi er blevet ældre, det er en anden sag

mvh
Anders

Fra : Peter Grauslund Chri~

Dato : 11-04-01 16:11

"Anders Kjeldsen" <ak@x-orbit.dk> wrote in message

[klip]

> Du har en god pointe rent juridisk, Peter.

Tak.

> [...]
> aftaleloven, og i dit tilfælde købeloven! Viden om selskabsformer og
> forholdet til det offentlige er også en meget god ting at have styr på).

Når man kalder sig for erhvervsdrivende eller lignende eller faktisk er
erhvervsdrivende så slår den kolde jura rigtig hårdt. Det er noget nemmere
at være forbruger eller almindelig borger. Reglerne er strengere for
erhvervsdrivende.

> Dog vil det vel kun undtagelsesvist give nogen problemer i praksis, dersom
> Mark bare overholder sine aftaler og opfører sig ansvarligt - og iøvrigt
> vedgår sig sit ansvar?

Tjaa. Der nu mange huller, man kan falde i som erhvervsdrivende. Hvad med
produktansvar for de solgte genstande?

/Peter

--
http://peter.grauslund.com/

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 11-04-01 17:10

> [...]
> aftaleloven, og i dit tilfælde købeloven! Viden om selskabsformer og
> forholdet til det offentlige er også en meget god ting at have styr på).

Det prøver jeg også på så godt jeg da kan, derfor denne post i ng'en .

MVH Mark

Fra : Anders Kjeldsen

Dato : 11-04-01 20:37

>Det prøver jeg også på så godt jeg da kan, derfor denne post i ng'en .
Go idé. Iøvrigt mødte jeg et par år tilbage en fyr i samme situation som dig
her i NG'en, og det gik vist udemærket - jeg tror nok han solgte Playstation
spil på det tidspunkt. De var vist endda 2 om det, hvilket gør situationen
meget mere kompliceret
Nå til pointen - jeg er gerne behjælpelig hvis du har nogle spørgsmål, jeg
har selv været møllen igennem lige efter jeg fyldte 18 - det var nu ikke så
beværligt som jeg havde frygtet.

Til Peter: produktansvar o.l. - hvis man bare er en "gemen" forhandler, er
man så ikke dækket ind for netop produktansvar via. regres mod leverandører?

mvh
Anders

Fra : Peter Grauslund Chri~

Dato : 11-04-01 21:06

"Anders Kjeldsen" <ak@x-orbit.dk> wrote in message

[klip]

> Til Peter: produktansvar o.l. - hvis man bare er en "gemen" forhandler, er
> man så ikke dækket ind for netop produktansvar via. regres mod
leverandører?

Dækket ind? Jo - hvis der er nogen at gøre regres i mod.

Men mellemhandleren hæfter over for køber.

Marks ide er sikkert god nok. Men han mangler en myndig person til at hå det
hele til at køre. Det forekommer mig at være noget risikofyldt.

/Peter

--
http://peter.grauslund.com/

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 11-04-01 23:44

"Peter Grauslund Christensen" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en
meddelelse news:IN2B6.3284$mj.211346@news101.telia.com...

KLIP

> Men mellemhandleren hæfter over for køber.

Naturligvis gør han/hun det.

Det sidste salgsled i "kæden" angribes først. Herefter må man prøve at
overbevise sin leverandørs advokater om at man er uden skyld (på nogen måde)
og dette gør man via sine egne advokater (og vice versa).

Det er mig en komplet gåde at den generelle opfattelse af forretningsjura er
så "forbrugeragtig" at nogen tror, man uden videre kan vaske alt sit ansvar
af sig med et "flap med armene".

Enten skal man have rø... fuld af penge til advokater, eller man tegner en
passende produktansvarsforsikring til at føre en evt. retsag for sig (sin
virksomhed).

Det er bemærkelsesværdigt at stort set de samme personer "rådgiver"
forbrugere i andre grupper og så "laller" sådan med "rådgivningen" i
erhvervsgruppen.

Er det for at få mere arbejde (som advokat) eller hvad?

mvh
Bjørn

Fra : Peter Grauslund Chri~

Dato : 12-04-01 11:57

"Bjørn Jørvad" <ursusmajor@post3.tele.dk> wrote in message

[klip]

> Det er bemærkelsesværdigt at stort set de samme personer "rådgiver"
> forbrugere i andre grupper og så "laller" sådan med "rådgivningen" i
> erhvervsgruppen.

Det er forhåbentlig ikke mig, du mener

/Peter

--
http://peter.grauslund.com/

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 12-04-01 12:06

"Peter Grauslund Christensen" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en
meddelelse news:7RfB6.3628$mj.234881@news101.telia.com...

KLIP

> Det er forhåbentlig ikke mig, du mener

Nej - og dog et lille venligt klap

Se - Knægten er 15 (femten) år.

Han er således *ikke* myndig.

Kan du ikke liste op kort, hvad han derfor ikke er i stand til at indgå
(eks. bankgaranti mv.)?

Hvor står knægtens forældre (rent juridisk/økonomisk)?

osv....

mvh
Bjørn

Fra : Peter Grauslund Chri~

Dato : 13-04-01 11:09

"Bjørn Jørvad" <ursusmajor@post3.tele.dk> wrote in message

[klip]

> Se - Knægten er 15 (femten) år.
>
> Han er således *ikke* myndig.
>
> Kan du ikke liste op kort, hvad han derfor ikke er i stand til at indgå
> (eks. bankgaranti mv.)?

En liste: kan ikke indgå aftaler - jo må købe slik i kiosen eller en cd i
Fona. Længere går den vist ikke. Selv en mobiltelefon til nogle hundrede
kroner er nok for meget.

I henhold til Værgemålslovens § 1 kan den umyndige ikke råde over sin
formue. Man råder over sin formue ved at afgive løfter: tilbud, accept. Den
umyndige kan godt erhverve rettigheder - f.eks. kan den umyndige acceptere
et gaveløfte, hvis den umyndige kan forstå gaveløftet og hvis dette er uden
væsentlige forpligtelser.

Som hovedregel kan den umyndige altså ikke indgå aftaler om køb og salg. Den
umyndige kan ikke påtage sig økonomiske forpligtelser af nogen art. Det er
kun den umyndiges værge, der kan indgå sådanne aftaler (f.eks om køb eller
salg) på vegne af den umyndige.

Herfra gælder en generel undtagelse, idet den umyndige efter § 42, stk. 1,
nr. 1 selv kan råde over, hvad de har erhvervet ved eget arbejde efter at de
er fyldt 15 år. Den umyndige kan stadigvæk ikke påtage sig
gældsforpligtelser. - Bemærk ordlyden: "erhvervet ved eget arbejde efter at
de er fyldt 15 år.

"Den umyndige kan bruge sit selverhverv eller, hvad der er trådt i stedet,
ligesom han kan disponere ved retshandler med tredjemand, f eks overdrage
det, afgive opsigelser og reklamationer o lign. Modstykket til denne
dispositionsadgang er, at den umyndige hæfter med hele sin formue, dvs ikke
blot med sit selverhverv, for opfyldelsen af de påtagne forpligtelser,
herunder erstatningsansvar mv." Citat fra Karnov.

Så de penge en 15 årig har tjent ved personligt arbejde eller fået som gave
eller lignende kan videresælges. Men den umindige kan stadigvæk ikke påtage
sig forpligtelser herudover.

Den 15-årig må f.eks. ikke skylde Told og Skat moms.

> Hvor står knægtens forældre (rent juridisk/økonomisk)?

Forældrene/værgen har forældremyndighed over barnet og kan således bestemme,
hvad der skal ske. Punktum.

/Peter

--
http://peter.grauslund.com/

Fra : Anders Kjeldsen

Dato : 13-04-01 14:27

>Forældrene/værgen har forældremyndighed over barnet og kan således
>bestemme, hvad der skal ske. Punktum.

Så Mark, det er er unægteligt en betingelse for forehavendet, at dine
forældre bakker op om projektet, og sætter sig ind de forpligtelser der er
forbundet med virksomhedsdrift.

mvh
Anders

Fra : Bjørn Jørvad