Basilikum-planter?
Fra : HT

Dato : 19-08-03 11:02

Hej NG!

Min forlovede og jeg købte et par basilikum-planter i Bilka i lørdags, fordi
vi skulle bruge nogle få friske blade til en pasta-ret. Da der var tilbud på
2 købte vi selvfølgelig 2. Desværre kan vi kun svært holde liv i dem efter
de er kommet hjem!

Hvad er det, der går galt? De ser fine og friske ud i butikken, men når de
har stået hjemme en dags tid begynder de at se slatne ud. Vi har vandet dem,
med en tidligere plante forstøvede vi endda vandet på bladene, men lige
meget hjalp det. Efter maks. 3 dage er de visne......

Det skal siges, at vores resterende potteplanter trives fint - så fint som
de nu kan i en kælderlejlighed...

Hvad gør vi galt??

HT

Fra : stig54

Dato : 19-08-03 11:49

"HT" skrev d. 19-08-03 11:02 dette indlæg :
> [...]
> meget hjalp det. Efter maks. 3 dage er de visne......
>
> Det skal siges, at vores resterende potteplanter trives fint - så fint

Har i husket at potte dem om i jord. Dem man køber er næsten kun rødder

http://www.kandu.dk/

Fra : fulla

Dato : 19-08-03 11:49

> [...]
> meget hjalp det. Efter maks. 3 dage er de visne......
>
> Det skal siges, at vores resterende potteplanter trives fint - så fint

Jeg har også prøvet at købe potter med krydderurter i supermarkedet.
Hvis du kigger under
potten, skulle det ikke undre mig, om der er fyldt med rødder. Det er
fordi potterne har stået
på borde med vandingsdug, hvor de altså henter vand nedefra. I samme
øjeblik de bliver
fjernet fra plantebordet, bliver rødderne derfor rykket over, idet de
typisk er groet fast i dugen.
Da du bor i lejlighed, har du jo ikke som jeg mulighed for at plante dem
ud, men prøv at plante
den i en lidt større potte, således at du får alle rødder inde i potten.
Derefter skulle du kunne passe
planten på normal vis, medmindre rodnettet allerede er ødelagt.
Jeg er ikke sikker på, at krydderurterne i supermarkedet leveres i potte
for brugerens skyld men
udelukkende fordi, det er den mest praktiske måde at levere varen på -
og den holder
trods alt længere, end hvis den havde været plukket og i en plasticpose.
mvh
fulla

http://www.kandu.dk/

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-08-03 21:05

On Tue, 19 Aug 2003 10:48:54 GMT, "fulla" <fulla.news@kandu.dk> wrote:

> [...]
>øjeblik de bliver
>fjernet fra plantebordet, bliver rødderne derfor rykket over, idet de

Jeg tror ikke det er pga. rødder i vandingsdugen. Butikken har næppe
haft planterne stående ret længe på deres borde, så den smule rødder
planterne har sat i dugen burde ikke gøre at de dør når de kommer hjem.

Til gengæld vil basilikum gerne have meget varme, så vidt jeg ved skal
jorden også være ret varm. Det kan være en kombination af for lidt
varme, for meget vand (våd jord er koldere end tør jord) og for lidt lys
som gør at de mistrives.

Måske også at planterne i butikken/gartneriet har fået gødning og vand
nedefra. Hvis man så vander ovenfra, kan der ligge næringssalte øverst i
potten som nu pludselig trænger ned til rødderne på en gang - og slår
planten ihjel.

http://www.gartneriet.dk

Fra : HT

Dato : 19-08-03 21:42

> [...]
> nedefra. Hvis man så vander ovenfra, kan der ligge næringssalte øverst i
> potten som nu pludselig trænger ned til rødderne på en gang - og slår

Hmm.... såvidt jeg husker kunne jeg ikke se nogen vandingsdug. Desuden stod
planterne svøbt i plast, så der kun var frit foroven. Men jeg mindes at
Bilka (og flere andre) sender et eller andet ud i luften over
frugt-/grøntafdelingen. Hvad er det forresten?? Vanddamp eller...?

HT

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-08-03 21:50

On Tue, 19 Aug 2003 22:41:58 +0200, "HT" <ht6040@hotmail.com> wrote:

>Hmm.... såvidt jeg husker kunne jeg ikke se nogen vandingsdug. Desuden stod
>planterne svøbt i plast, så der kun var frit foroven. Men jeg mindes at
>Bilka (og flere andre) sender et eller andet ud i luften over

Nåja, jeg lå ikke lige mærke til det var i frugt og grønt de stod.
Troede det var noget havecenter eller lign.
I frugt/grønt-afdelingen bruger de nok slet ikke vandingsdug. Til
gengæld kan det være noget køl som tager livet af dem.

>frugt-/grøntafdelingen. Hvad er det forresten?? Vanddamp eller...?

Forstøvet vand.

http://www.gartneriet.dk

Fra : fulla

Dato : 19-08-03 22:45

"Mads Lie Jensen" skrev d. 19-08-03 21:50 dette indlæg :

> [...]
> I frugt/grønt-afdelingen bruger de nok slet ikke vandingsdug. Til
> gengæld kan det være noget køl som tager livet af dem.

Du vil ikke kunne se på planterne, at de har stået på vandingsdug -
bortset fra de rødder, som sidder under potten fordi de skulle hente
deres næring fra vandingsdugen. De er aldrig blevet vandet oppefra, som
vi normalt gør ved en potteplante.
mvh Fulla

http://www.kandu.dk/

Fra : HT

Dato : 20-08-03 07:35

"fulla" <fulla.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

<snip>

> [...]
> bortset fra de rødder, som sidder under potten fordi de skulle hente
> deres næring fra vandingsdugen. De er aldrig blevet vandet oppefra, som

Der er ingen rødder at se under potten, og plast-indpakningen går da også
nedenom potten, så jeg forstår ikke helt, hvordan de er blevet holdt i
live.....

HT

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 19-08-03 11:55

"HT" <ht6040@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> meget hjalp det. Efter maks. 3 dage er de visne......
>
> Det skal siges, at vores resterende potteplanter trives fint - så fint som

Hejsa,

Der kan faktisk også være noget andet galt, end mangel på jord. Selvom du
potter dem om i en stor potte, kan de sagtens finde på at gå ud. Årsagen kan
evt. være, at de har stået i kølerum og fået "kolde fødder". Rødderne tåler
ikke kulden, og hvis de har stået længe i supermarkedets grøntafdeling,
bliver de ødelagte.
Jeg vil foreslå at købe en pose frø og så dem i potter selv. Det er nemt og
billigt.

Mvh. Renate

Fra : Hanne

Dato : 19-08-03 13:36

> [...]
> med en tidligere plante forstøvede vi endda vandet på bladene, men lige
> meget hjalp det. Efter maks. 3 dage er de visne......

Hej
Jeg sætter simpelthen bare potten direkte over i en lidt større
urtepotteskjuler (uden at plante om!) og vander så rødderne faktisk står
lidt i vand hele tiden. Planten står i et sydvendt vindue og klarer sig
fortrinligt.

Med venlig hilsen
Hanne

Fra : Mimi

Dato : 20-08-03 18:34

"HT" <ht6040@hotmail.com> wrote :
> [...]
> med en tidligere plante forstøvede vi endda vandet på bladene, men lige
> meget hjalp det. Efter maks. 3 dage er de visne......

Hej,
Jeg har altid frisk basilikum i vindueskarmen i køkkenet, og normalt lykkes
det at holde de fleste af planterne i live sommeren over. Om vinteren synes
jeg sjældent det lykkes.
*Masser af lys er rigtig godt
*Hver af de 50 små stængler i potten er een plante. De skal have mere jord
for at leve. Jeg deler gerne mine op i 2-3 klumper og sætter i hver sin
potte med ny jord.
*De skal vandes hver eller hver anden dag i den varme sommerperiode.
*Hvis du plukker for mange blade af, så dør planten(må ikke blive helt
"skaldet")
*Nogle gange skal planten lige have lov at klare sig gennem en visnekrise,
når man har fået den hjem. Den får et chok, når den flyttes fra
grøntafdelingen til hjemmet.
*Nogle gange er det bare en dårlig plante, man har fået fat i. Irma's
planter har en god overlevelsesevne i min erfaring.
3 dage er altså drønhurtigt at slå sådan en plante ihjel. Jeg kan næsten
ikke tro, det kan være din skyld. Men ovenstående er bare gode råd til næste
gang du prøver.
Mvh Mimi