Egen server til internettet via ADSL-forbi~
Fra : Bart Bendtsen

Dato : 18-08-03 23:47

Hej med jer

Jeg tænker på at starte en server hvor min hjemmeside og e-mail konto skal
huses med opkobling til internettet via ADSL. Med Windows-platform og en
kraftig server.

Jeg er dog ikke så ekspert til servere men ved meget om PC-verdenen og har
bygget PC´ere så jeg burde skulle kunne finde ud af det med servere også.

Jeg ved bare ikke hvordan og hvilken software man skal bruge i en server og
hvilken server med hvilke udstyr så jeg håber meget på at få en god
forklaring fra jer her i gruppen som jeg mener er den rigtige til emnet.

Jeg ved ikke om man kan bruge Windows XP Professonal til at køre serveren
med og vise min hjemmeside og hvad det hører til f.eks. e-mail konti og FTP.

Hvordan med antivirus og hackerbeskyttelse selvom jeg godt ved det kan blive
svært?

Hvad har webhotel-firmaer af sådan nogle servere til at udleje til folk med
hjemmesider og e-mail adresser? Jeg ved ikke med særlige software f.eks.
FrontPage-udvidelser, ASP og så m ange andre som måske er nødvendige til at
køre gode og smarte hjemmesider m ed??

Hvad vil det komme til at koste med sådan en server med meget ram, hurtige
diske og andet udstyr i?

Jeg er træt af at skulle leje webhotel med tilhørende e-mail konti og så
ikke kunen bestemme alt hvad der hører til f.eks. vælge adresser f.eks.
http://muldvarp.bart.dk, www.bart.dk og meget andet?

Kræves det meget kendskab til at håndtere og vedligeholde sådan en server?

Mange tak for hjælpen på forhånd!

Venligst,
Bart Bendtsen

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 19-08-03 01:33

"Bart Bendtsen" <bart@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg tænker på at starte en server hvor min hjemmeside og e-mail konto skal
> huses med opkobling til internettet via ADSL. Med Windows-platform og en
> kraftig server.

Det er spild at bruge mere end en gammel PC på sådan en server.

> [...]
FTP.

> Hvordan med antivirus og hackerbeskyttelse selvom jeg godt ved det kan

Linux er helt sikkert vejen frem til en mindre server.

> [...]
> hjemmesider og e-mail adresser? Jeg ved ikke med særlige software f.eks.
> FrontPage-udvidelser, ASP og så m ange andre som måske er nødvendige til

Nu er det ikke sådan at du får din egen server hos et hosting firma. en
server sådan et sted kan have hundredevis af domæner på en server.

> Hvad vil det komme til at koste med sådan en server med meget ram, hurtige
> diske og andet udstyr i?

Find en brugt maskine på loftet eller køb en billig (eventuelt brugt)
computer.
Hvis din server kun er forbundet via ADSL, maks 512 Kb/s vil selv en 400 MHz
pentium 3 kunne klare opgaven.

> Kræves det meget kendskab til at håndtere og vedligeholde sådan en server?

Noget kendskab til linux er et must, da du "skal" køre Linux.
Men linux-comunity'et er et hjælpsomt folk, og der er masser af guider.
Første gang du kigger på noget Linux, falder du ned af stolen, men det går
faktisk forbavsende hurtigt at lære, eller i det mindste finde ud af hvor
man kan lære det.

Rune

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 19-08-03 13:31

Rune> Find en brugt maskine på loftet eller køb en billig (eventuelt brugt)
Rune> computer.

Ja, en gammel maskine som ikke engang behøver en skærm, kan fås billigt eller gratis.
Det eneste udstyr man skal have, er et netkort.

Rune> Hvis din server kun er forbundet via ADSL, maks 512 Kb/s vil selv en 400 MHz
Rune> pentium 3 kunne klare opgaven.

Sagtens. Vi (www.agol.dk) har opgraderet til en Pentium 133 fra en 486'er.
Vi opgraderede fordi jeg jeg er begyndt at lægge alle mine billedere online
med "gallery" og billedmanipultion kræver lidt CPU. Email og webserver kræver
ikke ret meget.
Det er også ret ligegyldigt om diskene er hurtige når der er en ADSL-linie bagved.
Ram er jo altid godt, men så meget kræver det heller ikke. Det er mest et
spørgsmål om hvor meget man kan proppe i et gammelt bundkort. Vi har 64MByte i
vores server, gombert. Men uden en GUI er det nok.

Rune> Noget kendskab til linux er et must, da du "skal" køre Linux.
Rune> Men linux-comunity'et er et hjælpsomt folk, og der er masser af guider.
Rune> Første gang du kigger på noget Linux, falder du ned af stolen, men det går
Rune> faktisk forbavsende hurtigt at lære, eller i det mindste finde ud af hvor
Rune> man kan lære det.

Vi bruger linux. Der er linux-baserede løsninger det er skræddersyet til
formålet. Esmith (http://www.e-smith.org/intro/) skulle være godt.

Men nu ville Bart jo have en Windows platform. Så er det nok værd at se på Sambar,
som jeg ikke kender.
Men det koster jo kun en CD-Rom at prøve fx Esmith.

PC world havde en god artilkel om sådan noget.
http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=3623
De har vist også en tilsvarende for Windows, hvor de brugte Sambar.

--
Niels Elgaard Larsen
email: elgaard@diku.dk <URL:http://www.agol.dk/elgaard>

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 25-08-03 12:17

Niels Elgaard Larsen wrote:

<snip>
> [...]
> alle mine billedere online med "gallery" og billedmanipultion
> kræver lidt CPU. Email og webserver kræver ikke ret meget.

Som server til web+webmail+imap(+ "intern" smtp) for tre, snart
fire, domæner kører jeg OpenBSD på en K6-2 300 (66MHz FSB). Den
savner lidt RAM, for den har kun 32 MB, men ellers kører alt som
det skal, og kun webmailen svarer lidt langsomt.

Hvad de samme opgaver kræver på en wintendo-boks, tør jeg ikke
tænke på...

--
MVH/Thomas A. Frederiksen
Nu med eget domæne.

Fra : slet 9E06F

Dato : 19-08-03 13:57

>Jeg tænker på at starte en server
>hvor min hjemmeside og e-mail konto skal
>huses med opkobling til internettet
>via ADSL.

God ide... det er rigtig sjovt at arbejde med :)

>Med Windows-platform

Windows kan sagtens bruges, selv om nogle uden tvivl vil sige, at
du "skal" bruge Linux.

>og en
>kraftig server.

En server til dit brug vil som udgangspunkt ikke kræve meget - 400
MHz og op vil sikkert fungere fint - som Rune også skriver. 256 MB
ram vil være godt, og en alm. IDE HD på 10 MB vil nok også kunne
klare det.

>Jeg ved bare ikke hvordan og hvilken
>software man skal bruge i en server

Du skal bruge en web- og mailserver software.

Som webserver kan du "bare" starte den IIS (Internet Information
Server) der er indbygget i din XP. Problemet er bare at det er en
begrænset version, som du på et eller andet tidspunkt sikkert
bliver træt af - og den ubegrænsede version vil du sikkert ikke
betale for. Og begynd endeligt ikke med ASP - det får du aldrig
til at fungere på din egen server, uden at betale for dyr software.

Apache er nok den mest udbredte webserver software, og det er uden
tvivl en god server, som oven i købet er gratis - også til
Windows. Se evt. www.apache.org

Jeg bruger selv Sambar, som er en software "pakke" til Windows som
bla.a. indeholder både web- og mailserver. Sambar kan køres som
freeware uden mailserver - med mailserver koster den $99. Men test
den før du evt. betaler. Se evt. www.sambar.com + www.sambar.dk
(den sidste er min egen på min egen server).

Både Apache og Sambar fungerer fint med PHP, som er en fuldgyldig
erstatning for ASP.

Med Apache skal du finde en anden mailserver løsning. Skal det
være freeware kan du prøve Mercury. Jeg kan ikke lige finde et
link...

>Jeg ved ikke om man kan bruge Windows
>XP Professonal til at køre serveren
>med

Det kan du godt - bør være NT, Win 2000 el. XP når det skal være
Windows. 98 - ME kan evt. anvendes til test.

Chek også forumet på www.gratisdns.dk - der er helt sikkert nogen
der kan hjælpe dig videre med valg af løsninger. Så kan du også
finde ud af hvad DNS er - det får du også brug for :)

Mvh Claus

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 25-08-03 11:23

"slet 9E06F" <clu@9E06Fpost.tele.dk> wrote in a message

> [...]
> begrænset version, som du på et eller andet tidspunkt sikkert
> bliver træt af - og den ubegrænsede version vil du sikkert ikke

Windows 2000 (eller 2003 server)

> Og begynd endeligt ikke med ASP - det får du aldrig
> til at fungere på din egen server, uden at betale for dyr software.

Det er vel ikke dyrere end at implementere statiske hml sider på win2k/IIS?

mvh/Peter Lykkegaard