Rebreather hvilken skal jeg vælge
Fra : Felix

Dato : 18-08-03 20:06

Hej NG

Jeg går med overvejelser i retning af at invistere alle mine
lommepenge i en
Rebreather.
Hvilken model er sikrest ?
Jeg har i lang tid ikke hørt om nogen ulykker/uheld er de blevet
sikrere eller er folk blevet oplyst om farerne ved dykning med
rebreather ??
Hvad koster de forskellige hvis jeg ikke skal have kurset med i
prisen.
jeg har forsøgt på nettet at finde salgssteder der skriver priser på
bl.a. dolphin.

Frank

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 18-08-03 20:20

Felix:

> Jeg går med overvejelser i retning af at invistere alle mine
> lommepenge i en Rebreather.
> Hvilken model er sikrest ?

Jeg er ked af hvis dette lyder hårdt, men hvis du bliver nødt til at
spørge om dette på denne nyhedsgruppe er du nok slet ikke klar til at
købe en rb.

Hvorfor mener du du har _brug_ for en rb?

--
Peter Fjelsten Salg af DIR udstyr <http://www.dktechgear.dk/>
DIR-DK, EKPP Læs om ekstrem huledykning <http://www.ekpp.org/>

Fra : Felix

Dato : 19-08-03 05:48

Du har ret det lyder hårdt !
Jeg tror sådan set at jeg her kigget rundt for info men syntes ikke
der er meget at finde, måske søger jeg ikke rigtigt...
jeg har sat mig lidt ind i hvad en rb er ...

Franke

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 19-08-03 09:32

Felix:

> Du har ret det lyder hårdt !
> Jeg tror sådan set at jeg her kigget rundt for info men syntes
> ikke der er meget at finde, måske søger jeg ikke rigtigt...

Det må du gøre for der er spandevis af infor på rb'er på nettet.

Men du svarer ikke på det vigtigste spørgsmål: _hvorfor_ vil du have en
rb?

Fra : Felix

Dato : 21-08-03 06:03

Peter Fjelsten <nospam@adr.dk> wrote in message news:<Xns93DC6B3178FEBfjelsten@194.255.237.231>...
> Felix:

> Det må du gøre for der er spandevis af infor på rb'er på nettet.
>
> Men du svarer ikke på det vigtigste spørgsmål: _hvorfor_ vil du have en
> rb?

jeg vil gerne have er rb for at få muligheden for længere bundtider
og muligheden for at dykke på vrag der ligger på 40+

Franke

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 21-08-03 09:50

Felix:

> jeg vil gerne have er rb for at få muligheden for længere
> bundtider og muligheden for at dykke på vrag der ligger på 40+

Det behøver du ikke en rb for!

Hvis vi går ud fra at du med længere bundtider mener under et par timer
på 60 m. Og for at dykke dybt behøver man heller ikke en rb.

En rb er langt mere kompliceret end oc og mortalitetsraten er langt
større på rb end oc.

En rb giver dig muligheden for at dø på nye spændende muligheder, så
med mindre du har _brug_* for en, synes jeg det er et utroligt farligt
stykke legetøj (nuværende modeller).

* Jeg definerer brug som:
- Dyk hvor der skal bruges over ~ 30-40.000 l gas
- Dyk i meget volatile omgivelser
(minerydning/sammenstyrtningsfare/angrebsdykning)
- Fotografi (minimum semi-professionelt)

Det er vistnok ca. det.

Fra : Henrik Manley

Dato : 21-08-03 12:02

> En rb er langt mere kompliceret end oc og mortalitetsraten er langt
> større på rb end oc.

Nu bliver du nok nød til at smide nogle tal på bordet. Søg f.eks i blandt
danske dødsulykker og du vil se oc nok er det er dør flest på.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 21-08-03 13:07

Henrik Manley:

> Nu bliver du nok nød til at smide nogle tal på bordet. Søg f.eks i
> blandt danske dødsulykker og du vil se oc nok er det er dør flest
> på.

Der er ikke nok dykkere på rb i DK til man kan lave "rigtig" statistik
over det.

Jeg forholder mig til de dødsfald man kan læse om på diverse
mailinglister (techdiver-listen, rebreather-listen, dir_uk, osv).

Fra : Henrik Manley

Dato : 21-08-03 13:24

> [...]
>
> Jeg forholder mig til de dødsfald man kan læse om på diverse
> mailinglister (techdiver-listen, rebreather-listen, dir_uk, osv).

Der bliver vist også først og fremmeste forkuseret på RB ulykker og ikke når
en OW med oc drukner på 3 meter vand på bahamas.

Jeg har f. eks. endnu ikke hørt om en fatal ulykke på en Dohlpin.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 21-08-03 13:37

Henrik Manley:

> Der bliver vist også først og fremmeste forkuseret på RB ulykker
> og ikke når en OW med oc drukner på 3 meter vand på bahamas.

Sandt nok - her taler vi mere avancerede dyk.

MEN, der er titusinder _gange_ flere oc dykkere i verden end rb!

> Jeg har f. eks. endnu ikke hørt om en fatal ulykke på en Dohlpin.

Jeg mindes at have hørt om en på Atlantis (er de ikke ret ens)?

Fra : Kristian Tjomsland

Dato : 21-08-03 15:43

"Henrik Manley" <m@nley.dk> wrote in message

> Jeg har f. eks. endnu ikke hørt om en fatal ulykke på en Dohlpin.

Det var en nordmann som omkom på et dykk til 75 meter med Dolphin. Det var
det første dykket hans etter rb-kurset.

Kristian

Fra : Allan Hansen

Dato : 21-08-03 16:00

"Kristian Tjomsland" <krtjo@online.no> skrev i en meddelelse
> Det var en nordmann som omkom på et dykk til 75 meter med Dolphin. Det var
> det første dykket hans etter rb-kurset.

75 meter på en Dolphin. Hvilken gas brugte han på dette første dyk ?

Allan Hansen

Fra : Kristian Tjomsland

Dato : 24-08-03 15:16

"Allan Hansen" <REMOVETHISenghans@post.cybercity.dk> wrote in message

> "Kristian Tjomsland" <krtjo@online.no> skrev i en meddelelse
>
> 75 meter på en Dolphin. Hvilken gas brugte han på dette første dyk ?
>
> Allan Hansen

Under er de data jeg har om ulykken, dybden var 60m ikke 75 m som jeg skrev
tidligere:

Ulykke 5
Askøy ved Bergen
mann 40 år
kamskjell dykk
Rebreather
Første dykk etter Rebreather kurset
solodykk, hadde båtfører
EAN 40 på flasken
Pony 3 l 232 (65 bar igjen, brukt til drakt og vest)
Planlagt 15-20 meter 90 minutt
Etter 70 min så båtfører at boblene ikke beveget seg, varslet politiet
Dykkere fra brannvesenet kom med helikopter raskt, og så bobler enda, gikk
ned til 30 meter, og pga god sikt så de han lenger nede, gikk ned til 50
meter og hentet han. Da var han livløs.
Buttomtimer vise 60,4 meter
Kalkfilteret var det vann i, og den ventilen med munnstykket var stengt.

Kristian

Fra : Allan Hansen

Dato : 24-08-03 19:01

> [...]
> Buttomtimer vise 60,4 meter
> Kalkfilteret var det vann i, og den ventilen med munnstykket var stengt.

Jamen så må det næsten gå galt også selvom det havde været med OC. Med EAN40
og med det max. anbefalede ( pO2 1,4 ) burde han ikke være gået meget dybere
end 25 m. På 60 m fik han en pO2 på op mod 2,8 bar ( i praksis lidt
lavere ). Hvordan kan han finde på det som uerfaren rb-dykker med ny maskine
og så solo- ubegribeligt. Hvordan var vandet kommet i kalkfiltret ? utæthed
eller gennem mundstykket inden han lukkede det. Viste obduktion om han havde
haft kramper ?

Allan Hansen, kamskjell/kammusling = guf

Fra : Kristian Tjomsland

Dato : 24-08-03 19:28

Hvordan var vandet kommet i kalkfiltret ? utæthed
> eller gennem mundstykket inden han lukkede det. Viste obduktion om han
havde
> haft kramper ?

Jeg kjenner desverre ikke til flere detaljer fra ulykken.

Kristian

Fra : Alan Olsen

Dato : 24-08-03 20:18

Hej

Det her er vel i prncippet ikke en dykning til 60 m. Men en dykning som var
planlagt til 15 - 20 m. gik galt og manden findes på 60 m.
Hvis jeg forstår teksten ret så var mundstykket lukket hvilket kunne tyde på
at dykkeren var klar over at der var noget galt da han synker ned. Han har
derfor lukket for mundstykket for ikke at miste al opdriften. Hvad der gik
galt kan vi kun gætte på, men der har aldrig været tale om en planlagt
dykning til 60 m.

Mvh Alan

Fra : Allan Hansen

Dato : 24-08-03 20:53

"Alan Olsen" <al.olsen@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> derfor lukket for mundstykket for ikke at miste al opdriften. Hvad der gik
> galt kan vi kun gætte på, men der har aldrig været tale om en planlagt

Ja det er jo gætteværk men som jeg læser det har han været på 60,4 m og han
findes på 50 m. Hvis han var ude og samle kammuslinger på planlagt 15-20 m
( formeentlig sandbund ) virker det underligt hvis han pludseligt skulle
miste opdrift og falde til 60 m for siden at blive fundet på 50 m. Men hvad
der reelt er sket kommer nok iike frem. Ikke fordi solo-dykning altid
forskrækker mig, men at foretage det med nyt udstyr som man er uerfaren i er
uforsvarligt ( der har iøvrigt været en ganske interessant tråd: Buddy-
sikkerhed eller sovepute på no.fritid.dykning ).

Allan Hansen

Fra : Alan Olsen

Dato : 25-08-03 07:43

Det er selvfølgelig et paradoks at divetimeren vise 60,4 og han findes på 50
m. Et vildt gæt kunne være at han faktisk belv fundet på 60,4 m, men pga.
den lovgivning som redningsdykkerne er underlagt så er man nød til at skrive
50 m.( Jeg kender ikke norsk dykker lovgivning)
Men jeg tror helt ærlig ikke at nogen med en EAN 40 på et semiclosed system
planlægger at roder rundt på 60 m.

Jeg vil se om jeg kan finde den norske tråd du nævner.

Fra : Allan Hansen

Dato : 25-08-03 09:30

Alan Olsen <al.olsen@mail1.stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3f49b00c$0$19364
> Jeg vil se om jeg kan finde den norske tråd du nævner.

En række gode spørgsmål og betragtninger som man jo kan tænke lidt over.
Første indlæg af Petter Solum :

"Nå skal jeg være svært varsom med å utale meg med pondus her. Min erfaring
med flaskedykking begrenser seg til dykkelappen, og forøvrig har jeg holdt
meg til fridykking. Men jeg har altså stusset litt over den utbredt troen
på buddyen som det ultimate sikkerhetstiltak. At buddysystmet øker
sikkerheten for to dykkere som oppfører seg som om de dykket solo er
åpenbart, men gjør de egentlig det? Min erfaring fra dykking, fridykking og
mange andre felter tilsier at straks man introduserer rutiner eller utstyr
for å øke sikkerheten så endres adferd: Man tar ut den økte sikkerheten i
form av redusert oppmerksomhet og/eller grensestrekking. mht buddysystmet
er det et tilleggsproblem. Ikke bare kan det potensielt medføre en falsk
trygghetsfølelse, men det kan også medføre at dykkere føler seg presset
til å gjøre ting de ikke føler seg komfortable med. Dersom to dykkere som
ikke kjenner hverandre dykker sammen og den ene når grensen sin for hva han
opplever som greit, vil det kunne oppleves som meget utbehagelig å måtte
begrense den andre dykkerens opplevelse. En annen ting er
ansvarsfragmentering. I en situasjon hvor kommnuikasjonen begrenser seg til
det mest elementære, er det lett for at samtlige involverte tenker at de
andre har oversikt.

Nei, jeg har ikke noe imot buddyer, men jeg har noen spørsmål: Er ikke
buddysystmet bare ett av flere mulige måter å øke sikkerheten på, og ikke
nødvendigvis det viktigste? Er ikke buddyer egentlig viktigst i overflaten?
Hvilke problemer løser buddyen for deg under vann? Hva er de hyppigste
årsakene til at dykkere omkommer?

Og til sist må jeg som fridykker nesten spørre: Hvor mange av dere
flaskdykkere kan med hånden på hjerte si at dere ikke ville få panikk om
luften tok slutt på 20 meter? Er det ikke nettopp panikken som dreper?
Jeg vet at jeg kan svømme 20 meter mens lungene skriker etter luft, og
pulsen min går snarere ned enn opp."

Allan Hansen

Fra : Kristian Tjomsland

Dato : 25-08-03 09:56

"Alan Olsen" <al.olsen@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> [...]
skrive
> 50 m.( Jeg kender ikke norsk dykker lovgivning)

Brannvesenets dykkere har lov til å dykke til maks 30m i Norge så den
grensen brøt de for å hente ham opp.

Kristian

Fra : Thomas Larsen

Dato : 21-08-03 16:06

Det synes jeg faktisk er et rigtig godt eksempel! Der er desværre mange
lignede tilfælde, der alle er med til at fordreje debatten om sikkerhed ved
dykning med RB.

RB tilbyder generelt en masse fordele og muligheder, men kræver på den anden
side en øget selvdisciplin og en langt større vifte af sikkerhedsmæssige
overvejelser (i forhold til tilsvarende dykninger med OC).

Det er ikke RB i sig selv der slår folk ihjel. Det er RB kombineret med
manglende disciplin der er yderst livsfarligt.

/Th.

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 21-08-03 16:11

Thomas Larsen:

> Det er ikke RB i sig selv der slår folk ihjel. Det er RB
> kombineret med manglende disciplin der er yderst livsfarligt.

Det er heller ikke skydevåben der hvert år slår 5000 amerikanere ihjel
(i modsætnig til andre lande med lige så mange mennesker men uden den
samme lette adgang til skydevåben!)!

Fra : Thomas Larsen

Dato : 21-08-03 16:16

Ahhh, come da lige on...man slår trods alt kun sig selv ihjel, det går ikke
direkte ud over andre. Min pointe var, at disse tilfælde af åbenlys
dumdristighed bør behandles som sådanne.

/Th.

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 21-08-03 17:42

Thomas Larsen:

> Ahhh, come da lige on...man slår trods alt kun sig selv ihjel, det
> går ikke direkte ud over andre.

Nej, men indirekte udover familie, venneter, dykkere generelt.

> Min pointe var, at disse tilfælde
> af åbenlys dumdristighed bør behandles som sådanne.

Hvordan vil du kort definere "åbenlys dumdristighed"?

I mine øjne er det at dykke rb uden man har _brug_ for en.

Fra : Thomas Larsen

Dato : 21-08-03 19:51

> Nej, men indirekte udover familie, venneter, dykkere generelt.

Jeg har en liberal grundholdning, der i mine øjne tillader mennesker at tage
det fulde ansvar for deres eget liv. Hvorvidt man generelt bør udsætte sig
for risici, der i yderste konsekvens kan få følger for ens omgivelser, er en
dybt personlig overvejelse.

> Hvordan vil du kort definere "åbenlys dumdristighed"?

Dumdristighed er når man trodser logiske og veldokumenterede grænser, i
modsætning til at udfordre grænserne med omtanke og indenfor en realistisk
risikovurdering.

> I mine øjne er det at dykke rb uden man har _brug_ for en.

I mine øjne er denne udtalelse et udtryk for en statisk og indsnævret
tankegang, på linie med de mest reaktionære gamle CMAS fundamentalister. Du
har bare stoppet udviklingen 20 år senere...

Du mangler stadig at bevise din påstand om RB farlighed. Prøv fx at give et
par eksempler på uddannede RB-dykkere der har betjent maskinen korrekt og
dykket indenfor grænserne af deres CC/SC-erfaring, hvor maskinen har slået
dem ihjel?

/Th.

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 22-08-03 09:52

Thomas Larsen:

> Jeg har en liberal grundholdning, der i mine øjne tillader
> mennesker at tage det fulde ansvar for deres eget liv.

Det gør jeg også. Jeg informerer dem blot on risici ved at at træffe
nogen af deres valg.

> Dumdristighed er når man trodser logiske og veldokumenterede
> grænser, i modsætning til at udfordre grænserne med omtanke og
> indenfor en realistisk risikovurdering.

Hvad er den veldokumenterede dybdegrænse for luft?

> [...]
> maskinen korrekt og dykket indenfor grænserne af deres
> CC/SC-erfaring, hvor maskinen har slået dem ihjel?

Som jeg har sagt flere gange: i mine øjne er det ligegyldigt om forlk
dør pga betjeningsfejl eller pga funktionsfejl.

Fra : Thomas Larsen

Dato : 22-08-03 10:15

> Det gør jeg også. Jeg informerer dem blot on risici ved at at træffe
> nogen af deres valg.

Nej du slynger om dig med efterhånden slidte dogmer, som du stadig mangler
at underbygge. Du har selvfølgelig al mulig ret til at forholde dig kritisk,
det er bare beklageligt at diskussionen aldrig kommer op på et sagligt
niveau.

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 22-08-03 10:23

Thomas Larsen:

> Nej du slynger om dig med efterhånden slidte dogmer, som du stadig
> mangler at underbygge.

OK, så tilspørger jeg dig: er der flere eller færre dødsfald inden for
mere avanceret dykning med rb end med oc?

Fra : Thomas Larsen

Dato : 22-08-03 10:59

Flere danske dykkere er døde på OC end CC/SC, både regnet i antal og
procent.
Der er mange måder at udlægge statistik på...

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 22-08-03 11:15

Thomas Larsen:

> Flere danske dykkere er døde på OC end CC/SC, både regnet i antal og
> procent.

Hvordan med hele verden - i procent af antal dykkere på givne
teknologi? Engang var motalitetsraten 1% på Buddy Inspiration, men nu
har de vist fået solgt så mange at den er 0,5% (eller sådan noget?).

Fra : Thomas Larsen

Dato : 22-08-03 11:32

Der findes til dato 5 ulykkestilfælde på Inspiration CCR, hvor den direkte
årsag til uheldet ikke har kunnet fastslås. Dvs. en uforklarlig
ulykkesstatistik på maks. 0,1% af samtlige ca. 5000 Inspiration dykkere på
verdensplan. Dvs 1 ud af 1000 Inspration dykkere er døde af en ikke fastlagt
årsag. Der har aldrig været påvist dødsfald, hvor maskinen har fejlet. Den
overskyggende dødsårsag er dumdristighed!
Delkonklusion: CCR i kombination med manglende omtanke er livsfarligt - og
besidder du ikke den nødvendige disciplin bør du afholde dig fra at dykke
med CCR.

PF konklusion: Hvis dit formål med at dykke RB ikke er i vigtigt nok, skal
du lade være.

TL konklusion: Hvis du ikke besidder tilstrækkelig selvdisciplin, bør du
lade være.

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 22-08-03 12:31

Thomas Larsen:

> Der findes til dato 5 ulykkestilfælde på Inspiration CCR, hvor den
> direkte årsag til uheldet ikke har kunnet fastslås.

I mine øjne er det ligegyldigt om ulykken kan forklares eller ej. SVJV
er over 15 døde på maskinen af forskellige årsager. Dette er kun døde
på én maskine.

Selvom maskinen ikke er direkte årsag til dødsfald, er det at de sker
alligevel i mine øjne udtryk for at den er for kompliceret at betjene
for almindelige mennesker.

> PF konklusion: Hvis dit formål med at dykke RB ikke er i vigtigt
> nok, skal du lade være.
>
> TL konklusion: Hvis du ikke besidder tilstrækkelig selvdisciplin,
> bør du lade være.

.... hvilket egentlig ikke er så forskellig fra min: jeg mener blot at
når man ser på antallet af ulykker er det indlysende at rigtig mange
tror de har denne selvdisciplin, men det har de ikke!

Derfor skal man ikke bruge en rb med mindre man har brug for den: der
er ingen grund til at bruge mere kompliceret værktøj end højst
nødvendigt.

Det er vel det er er min hovedpointe. Det, og at folk ikke har så meget
selvdisciplin/træning de selv tror.

Fra : Urban Jürgensen

Dato : 24-09-03 21:00

On 21 Aug 2003 15:10:50 GMT, Peter Fjelsten <nospam@adr.dk> wrote:

Dårligt eksempel...
Schweiz har fler skydevåben per indbygger end USA meninegn tradition
for skyde hinanden. Altså det er mennesker som slår hinanden ihjel.
I övrigt har du helt ret i din advarsel
mvh urban j.

Fra : Alan Olsen

Dato : 21-08-03 17:00

Hej Henrik og andre

Der har været ulykker på Dolphinen. Se følgende link

http://www.metacut.com/rebreathers/users/Paul/BodyCount.htm

Jeg ved ikke hvor ofte siden bliver opdateret men der er da nogle uheld. De
er som jeg læser det alle sket i forbindelse med betjeningsfejl.

Mvh Alan

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 21-08-03 17:44

Alan Olsen:

> De er som jeg læser det alle sket i forbindelse med
> betjeningsfejl.

I mine øjne er "betjeningsfejl" ikke en undskyldning rb-
producenterne/uddannerne kan bruge: man kan ikke sælge F-16 fly til
børnehavebørn og så forvente atde ikke styrter ned.

Fra : Alan Olsen

Dato : 21-08-03 22:32

I mine øjne er "betjeningsfejl" ikke en undskyldning rb-
> producenterne/uddannerne kan bruge: man kan ikke sælge F-16 fly til
> børnehavebørn og så forvente atde ikke styrter ned.

Med det udgangspunkt du her tager kan vi vel undgå alle dykkeruheld både OC
og rebreather.

At leve livet må i en eller anden grad betyde at man løber en risiko. Hvis
folk laver om på deres rebreather eller dykker med forkert dyse, eller i for
stærk strøm, så har de ikke overholdt fabrikantens anvisning. Samtidig tager
de også ansvaret for egen handling.

Nogen er bare kvikker end andre de overlever. Andre kommer til skade.

Mvh Alan

Fra : Søren

Dato : 21-08-03 12:08

> Det behøver du ikke en rb for!

Hvad vil du så foreslå Felix, at han benytter ?

Det er vel egentligt det han er interesseret i at vide

M.v.h. Søren Neubert / Rødovre Sportsdykker Klub

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 21-08-03 13:04

Søren:

> Hvad vil du så foreslå Felix, at han benytter ?

oc!!!

> Det er vel egentligt det han er interesseret i at vide

Korrekt, men hvis du (og nu overdriver jeg) bliver spurgt hvilken økse
der er bedst til at kløve små børn med, ville du vel også skrive at man
ikke bør kløve små børn?

Fra : Henrik Manley

Dato : 21-08-03 13:25

> Korrekt, men hvis du (og nu overdriver jeg) bliver spurgt hvilken økse
> der er bedst til at kløve små børn med, ville du vel også skrive at man
> ikke bør kløve små børn?

Nå du har ikke fået børn endnu!!

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Søren

Dato : 21-08-03 21:41

> Korrekt, men hvis du (og nu overdriver jeg) bliver spurgt hvilken økse
> der er bedst til at kløve små børn med, ville du vel også skrive at man
> ikke bør kløve små børn?

Nej. Jeg ville foreslå en motorsav. Den skulle efter sigende være mere egnet
til formålet.

M.v.h. Søren

Fra : Ukendt

Dato : 18-08-03 20:43

"Felix" <f_chinmart@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG

snip

> Hvad koster de forskellige hvis jeg ikke skal have kurset med i
> prisen.

> Frank

øøø måske er det bare mig ..
Men har du tænkt på at købe en rb og ikke tage et kursus ???

--
Med Venlig Hilsen
Brian "NITROX" Larsen

Fra : Felix

Dato : 19-08-03 05:54

Selvfølgelig ikke !!
jeg syntes bare at de priser jeg ser inkring mig er inkl. kursus
og jeg ved at der bliver skruet gevaldigt på priserne frem og tilbage
(mest frem)
så derfor ville jeg gerne have "den nøgne pris"

Franke

Fra : Henrik Manley

Dato : 18-08-03 21:08

> [...]
> prisen.
> jeg har forsøgt på nettet at finde salgssteder der skriver priser på

Jeg kan kun anbefale en Dolphin, den er simple, billig i drift og nem at
bruge.

Henrik Manley

Fra : Johnny Christensen

Dato : 18-08-03 21:36

"Felix" <f_chinmart@yahoo.dk> wrote in message
> Hvilken model er sikrest ?

Tja, det kommer an på hvad du har tænkt dig at bruge dem til. Dybde / type
dykning. Hvor meget du passer på dit udstyr. Hvor paranoid du er for vand og
elektronik. Hvilken grad af træning du er villig og i stand til at lægge på
enheden for at gøre det svageste led, nemlig _dig_, stærkere.

Dolphin er en udemærket enhed. Tilbyder bare ikke noget som der ikke kan
gøres mere effektivt og sikere med open circuit udstyr af begrænset
størrelse og vægt. Ray er noget hen ad det samme.

Halcyon RB80 koster en formue, men er konstrueret så du får din advarsel om
fejlfunktion med det samme. Derfor sikrere at bruge fra det synspunkt. Kan
udbygges med fabrikantens accept til at understøtte mere seriøs dykning.
Udbygget enhed er open circuit overlegen i gasforlængelse / tid.

Closed Circuit med elektronik.
Inspiration er naturligvis den første der springer frem pga antal enheder og
den generelle support. Rimeligt velkonstrueret enhed der har i visse kredse
fået et skidt ry. Realistisk set er det nok brugerne der var skyldig i fejl,
nok pga enheden fungerede perfekt i et langt stykke tid, man blev sløset og
så skete uheldet. Open circuit halter bagefter mht gasforlængelse,
dekompression og økonomi ved heliumsdykning.

Cis Lunar... glem det, hvis du ikke nyder at stå med en defekt enhed og selv
skal finde den programør der oprindeligt skrev softwaren. Avanceret enhed
med mange forskellige redningsmuligheder. Den bedste scrubber mht
hydrofobisk. Producenten er fallit, service kan nu fåes hos 3. part firma.

Prism Topaz, luftkastel.... Lækker enhed, let, kompakt osv. Fabrikanten
testede deres enheder ved det firma hvor jeg arbejdede i caribien. Aldrig
har jeg set så mange floodings af displays og scrubbers...
Anvendes bedst som : samleobjekt, alternativt som moderne kunstgenstand.

CCR2000 kæmpestor og klodset enhed i forhold til de andre. Bygget af
standarddele. Firmaet er fallit.

Biomarine 1000 og 15,5 dyrt udstyr af gammel og gennemprøvet konstruktion.
Mange enheder har 10-20 år på bagen og renoveret med varierende håndelag.
Sikker... tja... det afhænger af hvem der har renoveret den. Ny enhed er
voldsom dyr.

Megalodon
Lille specialproduktion, en række af de bedste træk fra Cis Lunar. Yderst
interessant hvis man har modet til at springe på en specialproduktion.
Fabrikanten kan selvfølgeligt nemt gå fallit. Kan bruge Cis scrubber.

Som udgangspunkt er de alle i stand til at slå dig ihjel på nye spændende
måder i forhold til open circuit... Det er din diciplin og årvågenhed der
afgør om de får held til opgaven.
Newsgrupper som denne er ikke stedet hvor du vil få et endegyldigt svar. Det
kræver længere tids undersøgelse og evaluering før du kan træffe et
informeret valg.
Jeg har været så heldig at se de fleste enheder i aktion via min interesse
og arbejdsgivere. Alle har fordele og ulember. Nogle få er direkte dårligt
bygget.

Jeg har nu solgt min 215 L/m kompressor i forventningen om at kun skulle
fylde små rebreatherflasker i fremtiden.

JZC

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 19-08-03 00:18

Johnny Christensen:

> [...]
> fra det synspunkt. Kan udbygges med fabrikantens accept til at
> understøtte mere seriøs dykning. Udbygget enhed er open circuit

Angående RB80:

1) Halcyon har fucket Reinhards design fuldstændigt op, så jeg ville
aldrig købe en fra dem!

2) RB80 er _kun_ til seriøs dykning - den dur ikke til "rekreativ"
hyggedykning: dertil kræver den _alt_ for stor disciplin - selvom
Halcyon prøver at sælge den til rekreativ dykning.

Jeg ved ikke hvad du mener med at den kun er OC overlegen hvis den
udbygges?

Fra : Johnny Christensen

Dato : 19-08-03 04:45

> Angående RB80:
>
> 1) Halcyon har fucket Reinhards design fuldstændigt op, så jeg ville
> aldrig købe en fra dem!

Nå, nå sjovt så kritisk du er blevet.

> 2) RB80 er _kun_ til seriøs dykning - den dur ikke til "rekreativ"
> hyggedykning: dertil kræver den _alt_ for stor disciplin - selvom
> Halcyon prøver at sælge den til rekreativ dykning.

Men fabrikanten prøver netop at sælge den til bl.a. rekreativ dykning,
derfor blev den inkluderet i listen. Ferrari sælger også sportsvogne i lande
med 110 km/t hastighedsbegrænsninger.
Hvad ved enheden gør den uegnet til rekreativ dykning, da simplicitet og
pålidelighed netop er nøgleordene som den bliver markedsført til de tekniske
dykkere til ?
Ud over prisen og udbredelsen naturligvis.
Fortæl, fortæl.

> Jeg ved ikke hvad du mener med at den kun er OC overlegen hvis den
> udbygges?

Single gas = why even do it.
Dykningen kan i så tilfælde gøres sikre på open circuit. Gasforlængelsen er
der stadigvæk, men dekofordel rykker ikke rigtigt.

JZC

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 19-08-03 09:47

Johnny Christensen:

> "Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> wrote in message

> Nå, nå sjovt så kritisk du er blevet.

Dine insinuationer er fuldstændigt fejlagtige. Som du nok ved har jeg
lige været sammen med Reinhard i en uge og man må gå ud fra han ved
hvad han snakker om.

Hvis man skulle være i tvivl var GUE Cave2-instruktør Nick Toussaint
på besøg fra Mexico med sin Halcyon RB80 og lavede et dyk med en
makker på Reinhards RB80: Nick (dvs do. maskine) brugte _langt_ mere
gas end makkeren på Reinhards RB80.

Halcyon tror de er så smarte og bare kan lave ting om (eks til
tommemål): det virker bare ikke - mange har måtte sende deres RB
tilbage for at blive fikset.

PS - det var på samme "udvekslingslunge".

Endnu en fordel ved at være medlem af EKPP er at så vil Reinhard
sælge _sin_ RB80 til en (ikke at jeg står for at købe, og fra
Reinhard er den _endnu_ dyrere).

> Men fabrikanten prøver netop at sælge den til bl.a. rekreativ
> dykning, derfor blev den inkluderet i listen.

Ja.

> [...]
> markedsført til de tekniske dykkere til ?
> Ud over prisen og udbredelsen naturligvis.

Det allervigtigste er FO2-droppet. Pga konstruktionen vil FO2 falde
med omkring 30% ved overfladen så hvis man vil dykke mellem 0-30
meter, _skal_ man have flere gasser med man kan skifte imellem. Så
der skal skiftes gas på vejen ned, men også på vej op. Hvis man ikke
også husker at gøre det på vej op er man død.

Dette er ikke specielt rekreativt i sin tankegang.

> Single gas = why even do it.
> Dykningen kan i så tilfælde gøres sikre på open circuit.
> Gasforlængelsen er der stadigvæk, men dekofordel rykker ikke
> rigtigt.

I mine øjne er kvaliteten af dekoen ikke bedre på nogen RB end på OC
(ud fra en hvor effektiv udvaskningen er).

Fra : Morten Dall

Dato : 19-08-03 18:46

"Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> gas end makkeren på Reinhards RB80.
>
> PS - det var på samme "udvekslingslunge".

Hummmmmm det lyder dat for dumt (altså for dumt af Halcyon, at lave om på
den) hvordan kan de så tillade sig at bruge WKPP som raklame ? nå men det er
jo ikke et spørgsmål til dig,
men ved du eller andre præsis hvad forskelden er på de 2 ?

er Halcyon's bag mænd ikke DIR dykkere mere ? først laver det ting som deres
vægt system og nu høre man sådanne noget her ?

mvh Morten

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 19-08-03 19:25

Morten Dall:

> [...]
> raklame ? nå men det er jo ikke et spørgsmål til dig,
> men ved du eller andre præsis hvad forskelden er på de 2 ?

Efter mine oplysninger (som jeg har fra Reinhard) tog Halcyon og
ændrede alle Reinhards millimetermål til tommemål ("da det så var
lettere"), men i denne proces skete der nogle afrundingsfejl og
pludselig dumper modlungen meget mere gas end den skal.

> er Halcyon's bag mænd ikke DIR dykkere mere ? først laver det ting
> som deres vægt system og nu høre man sådanne noget her ?

Send en mail til JJ og spørg... :)))))

Fra : Søren

Dato : 19-08-03 09:57

> 1) Halcyon har fucket Reinhards design fuldstændigt op, så jeg ville
> aldrig købe en fra dem!

Jeg har også bemærket den urimeligt stigende kritik af Halcyon produkter fra
Peters siden. Har de tidligere så rosende ord til produktet været stærkt
overdrevet tidligere, eller er der en anden grund ?

M.v.h. Søren Neubert / Rødovre Sportsdykker Klub

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 19-08-03 10:24

Søren:

> [...]
> produkter fra Peters siden. Har de tidligere så rosende ord til
> produktet været stærkt overdrevet tidligere, eller er der en anden

Kom med eksempler: _Konkrete_ i stedet for disse ynkelige
insinuationer!

Fra : Søren

Dato : 19-08-03 14:53

> Kom med eksempler: _Konkrete_ i stedet for disse ynkelige
> insinuationer!

Er ovenstående indlæg fra dig selv ikke nok ?

M.v.h. Søren Neubert / Rødovre Sportsdykker Klub

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 19-08-03 17:38

Søren:

> Er ovenstående indlæg fra dig selv ikke nok ?

Næh. Vis mig hvor jeg tidligere har udtalt mig positivt om _Halcyons_
RB80!

Derudover lavede Halcyon dem efter Reinhards specifikationer i
begyndelsen. Hvis du spørger hoved-dykkerene i WKPP og de helst vil
have en RB lavet af Reinhard eller af Halcyon, så tror jeg du får det
samme svar, så i mine øjne er dit eksempel direkte forkert: det er ikke
mig der ikke vil have Halcyons model (jeg har ingen planer om RB), men
alle dem der har prøvet/set begge i aktion.

Du skriver "urimeligt stigende", så du må kunne finde bedre eksempler.

Fra : Allan Hansen

Dato : 19-08-03 18:27

> Næh. Vis mig hvor jeg tidligere har udtalt mig positivt om _Halcyons_
> RB80!

Nu har jeg kun en ikke praktisk facination af disse dødsmaskiner men jeg
kunne dog huske at du trods din skepsis over for Rb'ere engang skrev om
RB80:

"Til det den er designet til er den suveræn. Jeg har mange gange se
den (både skilt ad og i aktion) og jeg må sige at jeg hver gang
bliver imponeret af konstruktionen. Dumper selv vand (man kan tage
mundstykket ud under vand uden at lukke det!) og er mindre end en
Dräger fra et praktisk synspunkt."

Allan H

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 19-08-03 18:33

Allan Hansen:

> [...]
> bliver imponeret af konstruktionen. Dumper selv vand (man kan tage
> mundstykket ud under vand uden at lukke det!) og er mindre end en

Hvor skriver jeg her at Halcyons RB80 er lækker?

Jeg har alle dage _kun_ set RB80ere lavet af Reinhard, der jo, som vi
ved, har designet RB80 og også producerer dem til medlemmerne af EKPP.

Fra : Allan Hansen

Dato : 19-08-03 19:50

> Hvor skriver jeg her at Halcyons RB80 er lækker?

Det var fra en gammel tråd om endnu en død dykker. Tråden skifter emne og
går over i RB80.
"Fra:Peter Fjelsten (nospamtofjelsten@adr.dk)
Emne:Re: Dansk dykker omkommet- igen
Nyhedsgruppe:dk.fritid.dykning
Original Format
Dato:2002-05-29 17:10:06 PST"

Retfærdighedsvis vil jeg nævne at du altid har holdt dig kritisk til rb'ere,
men dog ikke helt i denne tråd. En finke af panden ?

Allan Hansen, de underligste ting man kan huske, dog ikke konens fødselsdag
og bryllupsdag

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 19-08-03 20:10

Allan Hansen:

> Det var fra en gammel tråd om endnu en død dykker. Tråden skifter
> emne og går over i RB80.

Jeg har også læst tråden (også før du postede den... :)), men jeg roser
designet og ikke Halcyons udførsel af det. Reinhard Buchaly er den
eneste man skal rose for RB80'eren.

> Retfærdighedsvis vil jeg nævne at du altid har holdt dig kritisk
> til rb'ere, men dog ikke helt i denne tråd. En finke af panden ?

Jeg vil sige at RB80 i mine øjne er den eneste RB til seriøs dykning
(dvs med ekstrem høj taskloading). At jeg sikkert aldrig selv får brug
for en er en anden sag.

Derudover gik beskyldningerne på at jeg var blevet anti-Halcyon fordi
jeg ikke forhandler Halcyon længere hvilket er bollocks - og hvilket
jeg stadig mangler beviser for.

Sandt nok, Halcyon laver nogle mindre gode produkter, men de fleste er
gode (omend en smule for dyre IMO - hvilket jeg altid har mente [det
kan jeg _bevise_]), så alle jer med jeres beskyldninger kan rende mig -
eller finde nogle beviser!!!

Fra : Thomas Larsen

Dato : 31-08-03 13:29

> Jeg har også læst tråden (også før du postede den... :)), men jeg roser
> designet og ikke Halcyons udførsel af det. Reinhard Buchaly er den
> eneste man skal rose for RB80'eren.

Reinhard har netop fået påbud af den tyske statsadvokat om at advare mod
dykning på hans EDO 04 (passive addition semiclosed som RB80). Der var en
fejl på maskinen, hvilket han selv har indrømmet kan have været skyld i et
nyligt dødsfald på enheden.

Thomas Larsen

Fra : K.L.Rasmussen

Dato : 31-08-03 18:07

Er det så uagtsomt manddræb ? ? ? ? ? eller hvad ?

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 31-08-03 18:19

Thomas Larsen:

> Reinhard har netop fået påbud af den tyske statsadvokat om at
> advare mod dykning på hans EDO 04 (passive addition semiclosed som
> RB80).

HANS???

Du har vist fået noget galt i halsen. Han har været "ekspertvidne" og
undersøgt maskinen som en _anden_person_ har lavet/designet
(måske/måske ikke en kopi af RB80), men det har da intet med RB80 at
gøre???

> Der var en fejl på maskinen, hvilket han selv har indrømmet
> kan have været skyld i et nyligt dødsfald på enheden.

Ja. Han har direkte sagt at maskinen slog dem ihjel.

Men du har lige "overset" det faktum at Buchaly _intet_ har med EDO04
at gøre.

Jvf tidligere i tråden skal man ikke ændre meget på en RB før den går
fra god>skidt>livsfarlig.

Fra : Alan Olsen

Dato : 31-08-03 22:40

Hej allesammen.

Et spørgsmål til dig Peter.
Ved du hvad der skulle have været fejlen på den EDO-04 ?

Når jeg kikker på deres hjemmeside så ligner den RB80. Har fejlen noget med
forholdet imellem ydrebælgen og inderbælgen at gøre, eller er det de
ventilerne der er imellem bælgene, der er det svage led ?

Ved du om der har været en eller to ulykker ?

Mvh Alan

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 31-08-03 23:31

Alan Olsen:

> Ved du hvad der skulle have været fejlen på den EDO-04 ?

Nej. Reinhard vil ikke sige noget før efterforskningen er afsluttet.

> Når jeg kikker på deres hjemmeside så ligner den RB80.

Det skal jeg ikke kunne sige. Jeg ved blot at Halcyon kun lavede meget
små ændringer og dette har betydet ringere ydelse (ingen
sikkerhedsmæssige problemer efter hvad jeg har hørt).

> Ved du om der har været en eller to ulykker ?

SVJV har der været en, måske med én dykker med et dobbelt-rb setup. Han
døde en uge efter han havde købt den.

Fra : Arnt Eirik

Dato : 01-09-03 07:49

"Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> skrev i melding
> [...]
> små ændringer og dette har betydet ringere ydelse (ingen
> sikkerhedsmæssige problemer efter hvad jeg har hørt).

Er det Halcyon som står bak EDO-04?

Arnt

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 01-09-03 11:59

Arnt Eirik:

> Er det Halcyon som står bak EDO-04?

Nej. Firmaet hedder STDE.

Det ligner en RB80-kopi <http://www.stde.ch/en/edo04/present.php>

Fra : Arnt Eirik

Dato : 01-09-03 14:01

> Arnt Eirik:

> Nej. Firmaet hedder STDE.
>
> Det ligner en RB80-kopi <http://www.stde.ch/en/edo04/present.php>

Takk...
Likte(?) reklamen dere på første siden.. "sitat: Unlimited depth "
Det er jo ganske så friskt å annonsere om dykkeutstyr...

Arnt

Fra : Henrik Manley

Dato : 01-09-03 10:26

> [...]
> fejl på maskinen, hvilket han selv har indrømmet kan have været skyld i et

Har du mere info om sagen? Det lyder lidt mærkeligt at han får påbud om det
hvis han som PF ikke har noget med EDO04 at gøre.

Det kan jo være en dårlig oversættelses fra tysk (eller en DIR
fornægtigelses).

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 01-09-03 12:06

Henrik Manley:

> Har du mere info om sagen? Det lyder lidt mærkeligt at han får
> påbud om det hvis han som PF ikke har noget med EDO04 at gøre.

Fordi parterne i en retsundersøgelse ikke må kommentere sagen
offentligt!

Her er hvad Reinhard skrev på flere lister:

Im Auftrag der zuständigen Staatsanwaltschaft warne ich zur
Gefahrenabwehr vor jeglicher Nutzung des passiven halbgeschlossenen
Kreislaufgerätes EDO 04.

Am vorletzten Wochenende ist ein Taucher mit diesem Gerät tödlich
verunglückt, nachdem er das Gerät eine Woche zuvor erworben hatte.
Im Auftrag der Staatsanwaltschaft habe ich das Gerät des
verunglückten Tauchers in Anwesenheit eines Polizeibeamten
untersucht. Hierbei wurde bei beiden Geräten ein identischer Fehler
festgestellt. Dieser Fehler kann zum Tode des Tauchers führen.

Da nicht alle Nutzer des Kreislaufgerätetypes EDO 04 bekannt sind und
die Staatsanwaltschaft die Nutzer nicht sofort benachrichtigen kann,
erfolgt diese Warnung über die gebräuchlichen E-mail Listen.
Sollte jemandem ein Nutzer des Kreislaufgerätes EDO 04 bekannt sein,
bitte ich darum, diese Nachricht schnellstmöglich weiterzuleiten.

---

On behalf of the responsible public prosecutor there is a warning to
use the passive semiclosed rebreather EDO 04.

About two weeks ago a diver died using the EDO 04, after he had
purchased the rebreather a week ago.

The public prosecutor requested that I do an expertise of the unit of
the deseased. I did so in the presense of a police man. Both units
had the same failure point. This failure can kill a diver.

Because not all users of the rebreather EDO 04 are known and cannot
be informed by the public prosecutor, this warning is done via the
usual e-mail lists.

If anybody knows a user of the rebreather EDO 04, he should give him
this notice as fast as possible.

Hünxe, den 30.8.2003
Dr. Reinhard Buchaly
[e-mailadresse fjernet for at beskytte mod spam]

Efter folk spurgte efter mere info:

I can understand the desire to know the reasons.
A lot of people have sent private e-mails asking the same question.
I have put my name and e-mail address under the warning report to
show that this is not a fake e-mail; but not that I want any personal
e-mails.

I will not take part in any e-mail discussions during the on-going
investigation and not answer any personal e-mails.

There is an obvious hardware failure on both units. This has been
documented by photo and video under the eyes of a witness.
Due to the fact that both units on this double rebreather
configuration had this hardware failure, and other people using this
rebreather may die, the warning was issued on request of the public
prosecutor.

I am sure that all the requested information will get public for
safety reasons in the future.

Dr. Reinhard Buchaly

Tilfreds???

> Det kan jo være en dårlig oversættelses fra tysk (eller en DIR
> fornægtigelses).

Selvfølgelig er det en DIR-fornægtelse, lige så vel som det er en
Manley-fornægtelse at man ikke kan fungere dybt på luft.

Fra : Søren

Dato : 19-08-03 22:31

Hej Peter

Du lader dig "sjældent" (en påstand) overbevise når du har besluttet dig
(jeg kalder det vedholdende), så jeg sparer mit krudt til noget mere
relevant. Hav fortsat nogle gode dyk, og arbejde for tec dykning, og spar
ikke på dine indlæg. De er "overvejende" (en påstand) interessante og
bidragende til en god debat, selv om de har en "tendens" (en påstand) til at
løbe af sporet fra det oprindelige spurgte. Du har holdninger det er fint.
Det kan jeg respekterer.

M.v.h. Søren Neubert / Rødovre Sportsdykker Forbund

Fra : Felix

Dato : 19-08-03 05:57

Jeg har tænkt på at bruge den til rekreativ dykning men jeg vil gerne
have muligheden for at kunne dykke på større dybder, så jeg kun skal
brænde en million-milliard af en gang for alle.

Franke

Fra : Alan Olsen

Dato : 19-08-03 07:23

Hej Felix

Helt præcis hvad vil du med en rebreather. Hvor ligger din max dybde. Er det
40 m. så er Dolphinen eller Ray,en svaret, vil du mere så må du overveje
CCR.
Hvis dit dykkerniveau pt. er til de 30 - 40 m. så tøv en kende med at købe
en inspiration, sådan et kredsløb gør smådykning besværlig. Hvis du har
mange stranddyk så gider du ikke bruge så meget tid på at kalibrerer
sensore, kontroller elektronik etc.
Hvis jeg i dag skulle købe en enhed, så ville jeg overveje Ray'en. den
koster kun 14.000 kr fra ny, og så dækker den langt de fleste behov. Hvis du
så samtidig køber et par ekstra 4 -5 l flasker så du kan have forskellige
Nitrox blandinger liggende, og det kit der gør det muligt at bruge
forskellige blandinger, så er du godt hjulpet.

Hvis du vælger CCR så skal du syntes at det er sjovt at klargøre og justere
og reparerer.
Dolphinen, Ray'en og Azimuten er "idiotsikre" holder du dig til de få
forskrifter der er, så du ikke helt forkert på den. Det gælder også for
mange CCR enheder, men der er mængden af forskrifter bare så mange gange
større.

Mvh Alan

PS. Jeg dykker både SCR og CCR.

Fra : Felix

Dato : 19-08-03 13:05

Lige nu dykker jeg mest i området 30-40m.
men på sigt og lidt mere uddannelse er jeg nok på vej mod de
lidt større dybder, og det er det jeg vil købe ind efter
så jeg med sikkerhed kan bruge en rb til nitrox....
og trimix hen ad vejen.

Franke

Fra : Alan Olsen

Dato : 19-08-03 14:29

Hvis du virkelig mener du er på vej mod +40 meter så bør du købe en
inspiration, semiclosed er ikke effektive på større dybde. Men du skal være
klar over at træerne ikke vokser ind i himlen. Jo dybere du vil gå jo mere
bailout gas skal du have med.

Mvh Alan

Fra : Johnny Christensen

Dato : 19-08-03 16:21

> [...]
> have muligheden for at kunne dykke på større dybder, så jeg kun skal
> brænde en million-milliard af en gang for alle.

OK, hvad er dit nuværende erfaringsniveau og hvor meget er du "fanget af
dykningen"
Grunden til at jeg spørger er at jeg har set en del gange hvor folk er mere
interesseret i maskineriet end selve _grunden_ til at dykke. Det betyder at
man brænder typisk 50 til 100.000 kr af og efter 2 år stopper man med at
dykke. Dels fordi der er meget vedligehold og dels fordi at selve
maskineriet ikke gør din dykkeroplevelse bedre. Facinationen af nyt udstyr
fortager sig efter ca 3 mdr. derefter skal du køre videre på glæden ved at
_dykke_ mere end hvad du tilfældigvis ejer.
For mit eget vedkommende fortager facinationen af nyt udstyr sig efter ca 14
dage, derefter er det et stykke værktøj der skal anvendes til at skabe
effektive resultater.

Lav en grundig analyse af dine dyknings_behov_ ud fra hvad du kan p.t. og
hvad dit realistiske mål er.
Tænk på at en ting er hvad du personligt ejer af udstyr, et andet er hvilken
muligheder du har for at komme til at udnytte dem, mht. både, dykkermakkere
med gode forbindelser, realistisk fritids situation. Der er meget der
bestemmer om du bliver en af de der kommer frem til målet, eller falder fra.
Det er ikke alle faktorene du selv har kontrol over.
Det vil forhåbentlig også give dig stof til eftertanke mht. rebreather.

Her er lige en lille smule at kigge nærmere på.

http://www.ambientpressurediving.com/
http://www.btinternet.com/~madmole/divemole.htm
http://www.golemgear.com/scr/scrteardown.htm
http://www.customrebreathers.com/index.html
http://www.btinternet.com/~madmole/DiverMole/DMSurveyResults.htm
http://www.electricfilm.com/
http://www.stde.ch/en/edo04/present.php
http://www.silent-submersion.com/articles/#standards
http://www.rebreather.org.uk/

JZC

Fra : Felix

Dato : 21-08-03 05:59

"Johnny Christensen" <Johnny_chri@hotmail.com> wrote in message news:<bhtf87$nl1$1@sunsite.dk>...
> [...]
> fortager sig efter ca 3 mdr. derefter skal du køre videre på glæden ved at
> _dykke_ mere end hvad du tilfældigvis ejer.

Ja ja selvfølgelig er jeg facineret at maskineriet, men mest (tror
jeg) som et redskab til at komme på dyk med længere bundtider det er
pokkers kort tid der er til at udforske vragene.
Jeg tror de fleste der bruger penge på noget så dyrt som en RB ikke
selv regner med at blive træt af dykning lige med det første...

> [...]
> Det er ikke alle faktorene du selv har kontrol over.
> Det vil forhåbentlig også give dig stof til eftertanke mht. rebreather.

Det lyder da fornuftigt.

> Her er lige en lille smule at kigge nærmere på.

> [...]

Jeg takker for linkene...
Det var noget i den retning jeg søgte fra starten.

Franke

Fra : Johnny Christensen

Dato : 21-08-03 19:22

Open circuit kan sagtens være med et langt stykke hen af vejen. Et
dobbeltsæt 2x10 - 2x15 og en lille stage er et rigtigt godt værktøj. De
fleste normale mennesker rammer deres kedsomhedsgrænse, mere end deres
gasforsynings grænse med sådan et sæt. Jeg ligger selv med timelange
bundtider på 50-60m med 2x15 og har større operationel sikkerhed i det,
sammenlignet med det rebreather dykning som jeg er på vej ind i.
Andre forhold gør at jeg altid føler behov for 15 minutter ekstra dernede,
derfor mit skift.

Overvej planerne grundigt, men uanset hvad du beslutter, så held og lykke
med det. Pengene er betydelige, men alligevel ikke den store faktor når man
først er dedikeret.

JZC

Fra : Felix

Dato : 21-08-03 06:12

> [...]

> og arbejdsgivere. Alle har fordele og ulember. Nogle få er direkte dårligt

Du har ret det endegyldige svar kommer ikke her,
jeg er i gang med at skabe mig mit eget billede af hvilken type rb jeg skal vælge.
Det er sgu et broget marked.....

Franke