Vedr firewall til netværk med ftp/mail/web~
Fra : Michael Kragh

Dato : 18-08-03 13:25

Hej Ng

Jeg prøvede at se om jeg kunne finde noget info i faq, men desværre uden
held.

Jeg sidder i et mindre virksomhedsnetværk med
1 maskine som kører som (mail/web og ftp-server) 1 maskine er filserver og
så er der ca. 10 klienter.
Vi har Tdc proaccess adsl (erhverv) og har deres standard "efficient" router
med indbygget hub og DHCP.

Som netværket er sammensat nu så sidder webserveren/mailserveren direkte i
routeren og fra routeren er der kablet til switchen med resten af vores
netværk.

Alle maskiner har adgang til nettet og til hinanden.

Jeg er usikker på hvor sikker denne opsætning er og om vi ikke burde sætte
en maskine op til at være firewall mellem router og resten af netværket.

Jeg har aldrig sat firewall op før, men jeg tror det er på tide . Vores
netværk består udelukkende af windowsmaskiner og en enkelt apple klient.
Filserveren er w2000 og mail/web/ftp serveren kører windows 2003 server
Webedition. Det er dog ikke noget vi har kørt med længe. Disse servere er
kun lige sat op.

Her kommer så de konkrete spørgsmål:

Er jeg sikret som tingene står nu??

Hvis ovenstående er et nej, hvad er så den bedste løsning for mig? (hvilken
firewall og hvordan skal det sættes op rent netværksmæssigt?)

Mvh Michael Kragh

Fra : Alex Holst

Dato : 18-08-03 14:36

Michael Kragh <michael@guldtryk.com> wrote:
> Jeg sidder i et mindre virksomhedsnetværk med
> 1 maskine som kører som (mail/web og ftp-server) 1 maskine er filserver og
> så er der ca. 10 klienter.
[..]

Jeg tror det vil vaere bedst at starte med hvad I har *brug* for, foer
vi begynder at tale om firewalls.

Jeg antager at webserveren bruges til virksomhedens website. Bruges den
ogsaa til at dele resourcer og dokumenter internt, f.eks. til et
intranet site? Hvis den ikke bruges internt kan man med fordel betale et
hosting firma for at staa for det, og flytte drift samt risiko vaek fra
virksomhedens netvaerk.

Hvor kan FTP serveren tilgaas fra? Bruges den af kunder eller kun
internt?

Tager mailserveren mod mail udefra, eller afleverer den kun til en SMTP
smarthost?

Fra : Michael Kragh

Dato : 19-08-03 07:56

> [..]
>
> Jeg tror det vil vaere bedst at starte med hvad I har *brug* for, foer
> vi begynder at tale om firewalls.
>
> Jeg antager at webserveren bruges til virksomhedens website.

Korrekt

Bruges den
> ogsaa til at dele resourcer og dokumenter internt, f.eks. til et
> intranet site?

Yes, det gør den også. Vi bruger selv websitet som opslagsværk

Hvis den ikke bruges internt kan man med fordel betale et
> hosting firma for at staa for det, og flytte drift samt risiko vaek fra
> virksomhedens netvaerk.

Det har vi også gjort tidligere, men er blevet trætte af denne løsning.

> Hvor kan FTP serveren tilgaas fra? Bruges den af kunder eller kun
> internt?

Ftp, kan tilgåes både internt og eksternt og det er meningen at kunder skal
kunne uploade og downloade.

> Tager mailserveren mod mail udefra, eller afleverer den kun til en SMTP
> smarthost?

Det er meningen at vi selv skal modtage mails og sende gennem mailserveren.

> --
> I prefer the dark of the night, after midnight and before four-thirty,
> when it's more bare, more hollow. http://a.mongers.org

Mvh Michael Kragh