Skoleudstyr til dykkerklub
Fra : B. Nissen

Dato : 18-08-03 12:15

Hej

Jeg efterlyser informationer omkring skole/dykkerudstyr i klubregi.
Problemet er omkring ansvarsdækning. Hvis i værste fald en ulykker sker og
eleven sagsøger dykkerklubben, kan man så dække sig ind via forsikring eller
en ansvarserklæring ?

Vi undersøger lige p.t. sagen med vores forsikringsselskab og med teknisk
org. i DSF, men jeg vil meget gerne hører om andre har erfaringer på
området.

MVH

B.Nissen

Fra : Henning

Dato : 18-08-03 13:45

On Mon, 18 Aug 2003 13:15:14 +0200, "B. Nissen" <bn@elvis.dk> wrote:

> [...]
>
>Vi undersøger lige p.t. sagen med vores forsikringsselskab og med teknisk
>org. i DSF, men jeg vil meget gerne hører om andre har erfaringer på

Så vidt jeg husker - da jeg tog mit PADI-certifikat i tidernes morgen,
underskrev jeg en standarderklæring, hvormed du fritog centret for
ansvar, hvis der skulle ske en ulykke. Det var i Danmark, men jeg ved
ikke om sådan en erklæring holder i retten?

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Peter Kjær

Dato : 18-08-03 15:58

> Vi undersøger lige p.t. sagen med vores forsikringsselskab og med teknisk
> org. i DSF, men jeg vil meget gerne hører om andre har erfaringer på
> området.

Har du prøvet at spørge ude i dk.jura der sidder sikkert nogle der kan svar
på om en ansvarsfraskrivning er nok, eller hvad der evt. skal til før det
holder i retten.

--
Ses,
Peter

Fra : B. Nissen

Dato : 18-08-03 19:06

> Har du prøvet at spørge ude i dk.jura der sidder sikkert nogle der kan
svar
> på om en ansvarsfraskrivning er nok, eller hvad der evt. skal til før det
> holder i retten.

Tak for rådet Peter

Jeg gjorde som du foreslog. Jeg fik følgende retur :

Fra : Peter Kjær

Dato : 18-08-03 19:56

> Tak for rådet Peter
>
> Jeg gjorde som du foreslog. Jeg fik følgende retur :

OK så fik vi da lidt mere info, men desværre ikke den gyldne løsning.

Nu nævner du ikke noget om hvilket uddanelses system du benytter, men vil
lige prøve at genfortælle lidt jeg har hørt under min undervisning (PADI)

Det er lidt uklart hvordan en dommer vil forholde sig til den generelle
ansvarsfraskrivelse, men som prof. medlem af padi har du retshjælp incl. i
dit årlige medlemsgebyr

Hvis der så sker et uheld (må guderne forbyde det) og du har overholdt de
foreskrevet procedure, papirarbejde (ansvarfraskrivelse, lægeerklæring) mv.
så tror jeg aligevel du vil stå stærk (min mening).

Du vil står stærkt fordi padi trods alt vil kunne dokumentere rigtig mange
vellykket uddannelser, prøvedyk, almindelige dykkerture mv. Hvis din "kunde"
har været ærlige med oplysninger omkring helbred og du har fulgt proceduren,
så tror jeg en dommer vil have svært ved at se bort fra dette.