/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Honda GL 650 (Gyllepumpe)
Fra : Edvard Korsbæk


Dato : 18-08-03 12:11

Den har det altså ikke godt. Startede med kun med besvær at gå på venstre
cylinder - Kom når den fik lidt gas, og blev så ved.
Skulle hjem fra København - Det ligger jo langt ude når man kommer fra
vestkysten.
2 km. hjemmefra så jeg at det var begyndt at ryge voldsomt, og temperaturen
begyndte at stige.
Kørte meget langsomt de to sidste km, og fandt ud af da jeg var kommet helt
hjem.
Ingen vand på køleren.
Olien fyldt helt op, og pænt sort - Altså ikke vand i olien.
Min dom er sprængt toppakning - Har nogen bedre ideer?
Jeg tror på at det er relativt nemt at pille toppen af sådan en fanden -
Ingen overliggende knastaksler mm. Jeg har en Clymer - Er der noget jeg skal
passe specielt på?

--
Best regards

Edvard Korsbæk
+4570229998



 
 
Arne Lorenzen (18-08-2003)
Kommentar
Fra : Arne Lorenzen


Dato : 18-08-03 18:24

Edvard Korsbæk <info@bb-soft.dk> wrote:

[snip]

> Jeg tror på at det er relativt nemt at pille toppen af sådan en
> fanden - Ingen overliggende knastaksler mm. Jeg har en Clymer - Er
> der noget jeg skal passe specielt på?

Det lader ikke til, jeg ringer når Falck dukker op med den
Fastnøgle 6-8-10 og moment til at samle den igen, ellers noget?

--
Mfh - Arne Lorenzen - FZS 600
www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=183
www.senior98.dk #36
DMCN# 626



Arne Lorenzen (18-08-2003)
Kommentar
Fra : Arne Lorenzen


Dato : 18-08-03 18:36

Arne Lorenzen <alo@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote:
> Edvard Korsbæk <info@bb-soft.dk> wrote:
>
> [snip]
>
>> Jeg tror på at det er relativt nemt at pille toppen af sådan en
>> fanden - Ingen overliggende knastaksler mm. Jeg har en Clymer - Er
>> der noget jeg skal passe specielt på?
>
> Det lader ikke til, jeg ringer når Falck dukker op med den
> Fastnøgle 6-8-10 og moment til at samle den igen, ellers noget?

Men jeg kom til at tænke på, at da vifferen i sin tid smed en toppakning
kom der den fineste hvide "damprøg" ud af udstødningen, (til der ikke var
mere at tage af)

--
Mfh - Arne Lorenzen - FZS 600
www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=183
www.senior98.dk #36
DMCN# 626



Knorsfis (18-08-2003)
Kommentar
Fra : Knorsfis


Dato : 18-08-03 22:18

> Min dom er sprængt toppakning - Har nogen bedre ideer?

Det kan næsten ikke være andet. En svaghed ved cx/gl 650 motoren.

> Jeg tror på at det er relativt nemt at pille toppen af sådan en fanden -
> Ingen overliggende knastaksler mm. Jeg har en Clymer - Er der noget jeg skal
> passe specielt på?

Nej den er nem at få af. Det kan dog godt være at pakningerne binder
det sammen. Da jeg skulle have topstykket af på min gamle CX500 måtte
jeg bruge et koben samt nogle træklodser.

Husk nu at du til en CX/GL 650 motor ALTID skal bruge originale
toppakninger!!!!
Af en eller anden grund holder en uoriginal bare ikke. Andre steder på
motoren kan du dog godt bruge uoriginale pakninger.
Og pudsigt nok kan man godt bruge uoriginale toppakninger på en
500-motor...???!!!

God fornøjelse med det.

Jesper
GPZ500s

Edvard Korsbæk (18-08-2003)
Kommentar
Fra : Edvard Korsbæk


Dato : 18-08-03 22:39

Den var godt nok - Den er dårlig!

Hvor køber man et pakningssæt?

--
Best regards

Edvard Korsbæk
+4570229998
"Knorsfis" <vfr@cool.dk> skrev i en meddelelse
news:2e32f6ce.0308181318.3f5a9e0b@posting.google.com...
> > Min dom er sprængt toppakning - Har nogen bedre ideer?
>
> Det kan næsten ikke være andet. En svaghed ved cx/gl 650 motoren.
>
> > Jeg tror på at det er relativt nemt at pille toppen af sådan en fanden -
> > Ingen overliggende knastaksler mm. Jeg har en Clymer - Er der noget jeg
skal
> > passe specielt på?
>
> Nej den er nem at få af. Det kan dog godt være at pakningerne binder
> det sammen. Da jeg skulle have topstykket af på min gamle CX500 måtte
> jeg bruge et koben samt nogle træklodser.
>
> Husk nu at du til en CX/GL 650 motor ALTID skal bruge originale
> toppakninger!!!!
> Af en eller anden grund holder en uoriginal bare ikke. Andre steder på
> motoren kan du dog godt bruge uoriginale pakninger.
> Og pudsigt nok kan man godt bruge uoriginale toppakninger på en
> 500-motor...???!!!
>
> God fornøjelse med det.
>
> Jesper
> GPZ500s



Edvard Korsbæk (19-08-2003)
Kommentar
Fra : Edvard Korsbæk


Dato : 19-08-03 05:21

Det var iøvrigt lidt overaskende. Stemplerne er tilsyneladende helt nye. I
hvertfald var soden ikke brændt ind i stempelkronen, og kunne tørres af med
en klud. Cyklen har gået (1?)92.000 km, så jeg tror ikke på, at de stempler
er originale. Det kan måske også forklare hvorfor toppakningen ryger. Det er
jo altid spændende om den holder når den bliver skiftet! Hvad er iøvrigt
fremgangsmåden - Skal topstykkerne planslibes, eller nøjes man med at gøre
pakfladerne rene før de samles igen?

--
Best regards

Edvard Korsbæk
+4570229998
"Knorsfis" <vfr@cool.dk> skrev i en meddelelse
news:2e32f6ce.0308181318.3f5a9e0b@posting.google.com...
> > Min dom er sprængt toppakning - Har nogen bedre ideer?
>
> Det kan næsten ikke være andet. En svaghed ved cx/gl 650 motoren.
>
> > Jeg tror på at det er relativt nemt at pille toppen af sådan en fanden -
> > Ingen overliggende knastaksler mm. Jeg har en Clymer - Er der noget jeg
skal
> > passe specielt på?
>
> Nej den er nem at få af. Det kan dog godt være at pakningerne binder
> det sammen. Da jeg skulle have topstykket af på min gamle CX500 måtte
> jeg bruge et koben samt nogle træklodser.
>
> Husk nu at du til en CX/GL 650 motor ALTID skal bruge originale
> toppakninger!!!!
> Af en eller anden grund holder en uoriginal bare ikke. Andre steder på
> motoren kan du dog godt bruge uoriginale pakninger.
> Og pudsigt nok kan man godt bruge uoriginale toppakninger på en
> 500-motor...???!!!
>
> God fornøjelse med det.
>
> Jesper
> GPZ500s



Bjørn S (19-08-2003)
Kommentar
Fra : Bjørn S


Dato : 19-08-03 09:14

Edvard Korsbæk wrote:

> Det var iøvrigt lidt overaskende. Stemplerne er tilsyneladende helt nye. I
> hvertfald var soden ikke brændt ind i stempelkronen, og kunne tørres af med
> en klud. Cyklen har gået (1?)92.000 km, så jeg tror ikke på, at de stempler
> er originale. Det kan måske også forklare hvorfor toppakningen ryger. Det er
> jo altid spændende om den holder når den bliver skiftet! Hvad er iøvrigt
> fremgangsmåden - Skal topstykkerne planslibes, eller nøjes man med at gøre
> pakfladerne rene før de samles igen?

Det sker nu tit hvis der kommer kølevæske ind i cylindrene, den har en god
evne til at opløse/vaske bort soden.
Det kan ske når du stopper motoren, og overtrykket fra kølesystemet
presses forbi en utæt toppakning og ind i cylinderen.
Skift olie efter en varmkørsel når du har samlet ferdig, det er altid godt
med frisk olie på, samt at den skidt som nu falder ned i smørekanaler
kommer med ud.
Alternativt, skift nu, med det samme, hvis der er mistanker om vand i
olien, og igen efter 1000 km.

Vedrørende din top, står der ikke i din Clymer hvordan du måler at den er
plan ?
Brug et retholdt på kryds over topstykke (på anlægsfladen) og stik en
bladføler under for at se om der er skevhed ud over mål. På min NTV er
målet svjh max 0,10 mm. Det står helt sikkert forklaret et sted i din bog.
Alle pakningsflader skal være rene og tørre inden montering. Skal der
noget pakningscement på, står det nok også angivet i bogen, men husk, her
er det ikke ligegyldig hvad man bruger.
Sidst men ikke mindst er det vigtigt at du strammer op boltene i rigtig
rækkefølge, (igen vist i bogen), og med det rigtige moment. Gør også
gevindet på boltene ren med en stålbørste forinden.

--
/Bjørn



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408618
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste