Instr funktionen!
Fra : Lars \(Wheeler\) Ras~

Dato : 18-08-03 11:13

Hejsa!

Jeg har et lille problem med Instr funktionen i VB. Jeg vil gerne have den
til at returere positionen for tegenet ".

Position = Instr(1, Text, ")

Men man kan kan jo ikke skrive " som parameter nr. 3 , da den så tror at jeg
vil starte en tekststreng.

Hvad gør man?

--
Mvh.
Lars Rasmussen (Webmaster)

Fra : Jens Vestergaard

Dato : 18-08-03 11:26

"Lars (Wheeler) Rasmussen" <nospam-webmaster@gate2prices.dk> skrev i en
meddelelse news:bhq8pa$30g2$1@news.cybercity.dk...
> Hejsa!
>
> Jeg har et lille problem med Instr funktionen i VB. Jeg vil gerne have den
> til at returere positionen for tegenet ".

MsgBox InStr(Text1, """")

Jens Vestergaard (mailadr i dette indlæg er ikke gyldig!)
www.railsoft.dk
Døgnets jernbanenyheder: www.railsoft.dk/medier.asp

Fra : H_Luchter

Dato : 18-08-03 12:26

Gåseøjet er ASCII34
Workaround:
A$=chr$(34)
indsæt A$ i instr-sætningen.

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 18-08-03 12:58

H_Luchter skrev:
> Gåseøjet er ASCII34
> Workaround:
> A$=chr$(34)
> indsæt A$ i instr-sætningen.

Det vil jeg godt nok fraråde!

Så skal man gå og huske på hvad ASCII-kode 34 betyder, hvad A$ betyder og
man skal foretage streng-konkateneringer hver gang man skal bruge
anførselstegnet i en streng.

-------
Tomas

Fra : H_Luchter

Dato : 18-08-03 16:57

Jo, jo. Men det virker.

Fra : Billyboy

Dato : 18-08-03 21:35

Det vil jeg også, gider man læse dokumentationent finder man ud af at """"
er lig med "

Citat start

To place quotation marks in a string in your code

a.. In Visual Basic, insert two quotation marks in a row as an embedded
quotation mark. In Visual C# and Visual C++, insert the escape sequence \"
as an embedded quotation mark. For example, to create the preceding string,
use the following code:
' Visual Basic
Private Sub InsertQuote()
TextBox1.Text = "She said, ""You deserve a treat!"" "
End Sub

Citat slut

og nok det mest interessante foreslår dokuemntationen det jeg egentlig
fraråder men det er smag og behag.

Citat start

-or-

a.. Insert the ASCII or Unicode character for a quotation mark. In Visual
Basic, use the ASCII character (34). In Visual C#, use the Unicode character
(\u0022):
' Visual Basic
Private Sub InsertAscii()
TextBox1.Text = "She said, " & Chr(34) & "You deserve a treat!" & Chr(34)
End Sub

// C#
private void InsertAscii(){
textBox1.Text = "She said, " + '\u0022' + "You deserve a treat!" +
'\u0022';
}

Citat slut

Mvh

Billyboy

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 19-08-03 13:34

"Billyboy" <billyboy@something.nar> wrote in message

> TextBox1.Text = "She said, " & Chr(34) & "You deserve a treat!" &
Chr(34)

Mmmm, når man tænker hvad det koster af performance i VB at lave det trick

Hvordan ser performance egentlig ud ved concatenering i (VB).NET?
Er det blevet bedre med de nye string klasser - eller?

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 18-08-03 21:36

H_Luchter skrev:
> Jo, jo. Men det virker.

Ja, måske, men hvorfor gøre tingene mere besværlige end nødvendigt er?

"z""y"

kontra

Dim A$ As String
A$ = Chr$(34)
"z" & A$ & "y"

-------
Tomas

Fra : H_Luchter

Dato : 19-08-03 21:27

Spørgeren havde et problem, som jeg løste på min måde.

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 19-08-03 21:50

H_Luchter skrev:
> Spørgeren havde et problem, som jeg løste på min måde.

Ja, undskyld. Jeg anerkender at du kommer med en alternativ løsning på
problemet, og jeg er altid glad for at se flere løsninger på et problem -
det kan ofte være en god idé at se sagen fra flere sider.

-------
Tomas

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 20-08-03 07:13

"Tomas Christiansen" <toc-01-nospam@blikroer.dk> wrote in message

> Ja, undskyld. Jeg anerkender at du kommer med en alternativ løsning på
> problemet, og jeg er altid glad for at se flere løsninger på et problem -
> det kan ofte være en god idé at se sagen fra flere sider.

Hmmm, det er jo et frit fora og alle har lov til at komme med deres indspark
Personligt mener jeg ikke at en løsning som den foreslåede skal stå uden
kommentarer
Og jeg vil da også hellere end gerne have kommentarer på mine egne indlæg
specielt hvis det jeg tror er "rigtigt" viser sig at være knap så heldigt af
forskelllige årsager
Det kan så danne grundlag for en diskussion - og jeg har mulighed for at
lære noget nyt

mvh/Peter Lykkegaard