sennepssovs
Fra : Jane

Dato : 18-08-03 10:20

Dagens menu er kogt torsk med sennepssovs.
Mums det er lækkert.

Er der nogen som kender opskriften, dersom jeg
eksempelvis skulle have held med at overtale min
mor til at forsøge sig den dag jeg bliver træt af
at bede hende om at lave auberginer?

Jane

Fra : Lars

Dato : 18-08-03 10:39

"Jane" <kkgnsdlkng@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der nogen som kender opskriften, dersom jeg
> eksempelvis skulle have held med at overtale min
> mor til at forsøge sig den dag jeg bliver træt af

Karoline har en glimragende opskrift på sennepssovs.
Men basalt set er det bare fiskesennep og fløde.
Vi jævner den så nogle gange med maizena.

Uhmmmm
Vi er meget glade for torsk og sennepssovs her.

Lars

Fra : ram2

Dato : 18-08-03 10:58

"Jane" skrev d. 18-08-03 10:20 dette indlæg :
> Dagens menu er kogt torsk med sennepssovs.
> Mums det er lækkert.

Du kan også bage en Bechamel op, og smage den til med fiskesennep. Den
er vist knap så fedende som med fløde.

Mvh
Ram

http://www.kandu.dk/

Fra : Felix

Dato : 18-08-03 11:36

On 18 Aug 2003 09:19:44 GMT, Jane wrote:

> [...]

>Er der nogen som kender opskriften, dersom jeg
>eksempelvis skulle have held med at overtale min
>mor til at forsøge sig den dag jeg bliver træt af

Forbered kogevandet til torsken ved at koge en hel sort peber, et
laurbærblad og 5 gr. havsalt pr liter vand. Mens det simrer laves
sovsen:

Smelt smør. Tilsæt 3-4 spsk. mel og lad det bage igennem ved svag
varme i 5 minutter under piskning; konsistensen skal være cremet,
og melet må ikke tage farve.

Tilsæt mælk til passende konsistens. Smag til med salt og peber.
Når sovsen har simret svagt i 2 minutter, smager du den til med
sennep, hvorefter den helst ikke må koge, da sennep let bliver
bitter ved kogning.

Kogevandet tilsættes lidt kryddereddike og torsken kommes i. Den
skal småkoge i 5-10 minutter efter at vandet igen er kommet i
kog. Kødet skal lige kunne løsne sig let fra benet.

Serveres straks.

Fra : ram2

Dato : 18-08-03 12:02

"Felix" skrev d. 18-08-03 11:36 dette indlæg :
> On 18 Aug 2003 09:19:44 GMT, Jane wrote:

> Forbered kogevandet til torsken ved at koge en hel sort peber, et
> laurbærblad og 5 gr. havsalt pr liter vand. Mens det simrer laves
> sovsen........................

Det var vist den _professionelle_ udgave. Lyder meget lækker.

Mvh
Ram

http://www.kandu.dk/

Fra : Felix

Dato : 18-08-03 15:05

On Mon, 18 Aug 2003 11:02:20 GMT, ram2 wrote:

>Det var vist den _professionelle_ udgave. Lyder meget lækker.

Arh, det skulle have været et *lille* laurbærblad. Men ellers er
det hvad jeg lærte af min mor.

Skal det være lidt bedre, så starter man med at udrøre
fiskesennepspulver i en blanding af lige dele kryddereddike
(eller syrlig hvidvin) og mælk, og lade det udvikle sig i et
døgns tid, så alle smagsstofferne er udviklede. Et par spsk. af
hver rækker fint; men lav rigeligt og server det overskydende som
tilbehør for dem som gerne vil have en rigtig stærk sovs.
Almindelig færdiglavet fiskesennep kan udmærket bruges i stedet.

Et nip sukker i den færdige sovs runder den fint af.

Kartoflerne koges med et par kviste dild, eller et par blade
løvstikke (Maggiurt); netop så lidt at det vanskeligt kan smages.

Af øvrigt tilbehør har jeg været udsat for rød peberfrugt, stegt
bacon og andre uhyrligheder.
Porceret eller friturestegt æg med karse kan dog anbefales. Det
smager godt og ser flot ud.