Firewall/Router
Fra : Preben

Dato : 18-08-03 08:17

Hej

Hvis jeg nu ikke ønsker nogen servere stående på mit lokale netværk, har
jeg så brug for en firewall?

Pt. sidder jeg på et netværk med en router, hvor jeg kun har åbnet for
ssh og http ind til en linux-maskine.

Løber jeg en større risiko ved at køre en router-løsning med NAT/NAPT
fremfor en fysisk firewall-løsning?

Altså mit spørgsmål lyder - kan en cracker komme ind på routeren og
derfra tilgå mit lokale netværk (udover via port 22 og 80)? Og hvad er
forskellen på en alm. router og en firewall (udover VPN faciliteter i
firewall'en) og prisen?

Mvh / Preben

--
If your Dell laptop is unstable, try change the power supply - it works!
But the Dell will still stink! Nothing can change that!!!

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 18-08-03 11:24

Preben <64bit@mailme.dk> wrote:

> [...]
>derfra tilgå mit lokale netværk (udover via port 22 og 80)? Og hvad er
>forskellen på en alm. router og en firewall (udover VPN faciliteter i

Ud over de to åbne porte er der lukket - Ingen kommer ind til dig
udefra.

En egentlig firewall har alverdens muligheder for at filtrere og logge
både ind- og udgående netværksaktivitet. Routere har i reglen kun de
mere basale egenskaber, men det er også alt rigeligt til dit brug.

<mlr>

Fra : Martin Schultz

Dato : 18-08-03 16:29

On Mon, 18 Aug 2003 09:16:55 +0200, Preben <64bit@mailme.dk> wrote:

>Hej
>
>Hvis jeg nu ikke ønsker nogen servere stående på mit lokale netværk, har
>jeg så brug for en firewall?

Prøv at læse her:

http://a.area51.dk/sikkerhed/hjemme_pc#firewall

> [...]
>derfra tilgå mit lokale netværk (udover via port 22 og 80)? Og hvad er
>forskellen på en alm. router og en firewall (udover VPN faciliteter i

Jeg tror det jeg var mest bekymret for at der skulle findes en
sikkerhedsfejl i min ssh eler webserver som kunne udnyttes.

Martin
--
Besøg http://adsltips.crunzh.com for guider til
ADSL og opsætning af CISCO router.